ماهان شبکه ایرانیان

گزارشی از رونمایی مجموعه اشعار حمید سبزواری

در آیین رونمایی از دیوان شعر مرحوم حمید سبزواری، رئیس حوزه هنری گفت: سروده‌های حمید سبزواری منشور شعر انقلاب است، با خواندن آثار این شاعر بزرگ، روحیه مقاومت، ایستادگی و استکبارستیزی او را درک می‌کنید. از همین‌رو در سروده‌های او می‌توان هم تصور کاملی از شعر انقلاب و هم ماهیت خود انقلاب را دریافت کرد.

گزارشی از رونمایی مجموعه اشعار حمید سبزواری

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین رونمایی مجموعه اشعار مرحوم حمید سبزواری با عنوان «این بانگ آزادی»، با حضور جمعی از چهره‌های ادبی و علاقه‌مندان به حوزه شعر و ادبیات انقلاب اسلامی، در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، ضمن خیرمقدم به حاضران و نیز ذکر یاد و خاطره مرحوم سبزواری و چند تن از شاعران مرحوم انقلاب، گفت: از سازمان بسیج مستضعفین بسیار تشکر می‌کنم که چنین برنامه‌ای را ترتیب داد تا ما یادی کنیم از شعرای بزرگی که دیگر در میان ما نیستند. در مراسم امشب از برخی از استادان دیگر شعر انقلاب از جمله نصرالله مردانی و خلیل عمرانی و نیز احمد زارعی تجلیل می‌کنیم که گسترش‌دهنده مکتب انقلاب و عاشورا و مقاومت اسلامی هستند. این شاعران در اشعار خود انقلاب اسلامی و مفاهیم آن را به‌خوبی بیان کرده‌اند و توانسته‌اند دست به ترویج نهضت مقاومت بزنند.

وی ادامه داد: امروز آنچه دشمن را گیج کرده همین مسئله مقاومت اسلامی است؛ هر چند که ما آن‌قدر در کشور سرمان گرم شده‌ که کمتر لذت پیروزی‌های نهضت مقاومت را می‌توانیم بچشیم. متاسفانه ما درگیر مسائل و حواشی هستیم که اتفاقات  و دستاوردهای  انقلاب اسلامی را یا درک نمی‌کنیم یا کمتر در جریان آن هستیم. امروز انقلاب اسلامی در سوریه، عراق، یمن و بسیاری از کشورهای جهان پیروزی‌های بزرگی را به دست آورده است که باید به واسطه هنر، آن‌ها را فراتر از منطقه و در جهان مطرح کنیم تا اثرگذاری‌شان سیار بیشتر شود.

در ادامه این مراسم سردار سپهر، جانشین سازمان بسیج مستضعفان، نیز درباره وظیفه شاعران در تشکیل تمدن اسلامی گفت: نقش شعر و شعرا و اصحاب قلم و فکر و کسانی که در کار تولید محتوای اسلامی تلاش کرده اند در ایجاد و تداوم انقلاب اسلامی بالاست. در برگزاری چنین جلساتی ضمن یادکرد سرمایه های ادبی خودمان به نیکی، باید بهره هایی نیز در فضای فرهنگی انقلاب اسلامی برد. ما باید با گسترش ادبیات حاکم بر انقلاب به سمت عملیاتی شدن تشکیل تمدن اسلامی حرکت کنیم. ماموریت انقلاب از منظر امام راحل ساخت دولت اسلامی و تحقق جامعه و تمدن نوین انقلابی و امام زمانی است. این انتظاری است که همه انبیا و ائمه به دنبال آن بوده‌اند. تکلیف همه شخصیت های حقیقی و حقوقی جامعه اسلامی امروز این مسئله است. از منظر رهبر انقلاب باید به این مسئله مکلف بود و باید برایش تلاش کرد و همه ظرفیت های مختلف کشور را باید برای آن تجهیز کرد.

سپهر افزود: انقلاب اسلامی امروز در حال تبیین نسخه زندگی الهی برای همگان در جهان است. انقلاب ما آن‌قدر آورده در 40 سال اخیر دارد که باید به آن افتخار کرد. رهبر انقلاب در ایجاد تمدن نوین اسلامی چهار نقش را برمی‌شمارند که از میان آن‌ها موضوع بشیر و نذیر بودن باید مورد توجه شاعران قرار بگیرد. رهبر انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی بر تلاش همگان برای تولید علم تاکید دارند و شاعر ما نیز باید در این مسیر مسئولیت خود را شناسایی کند. از سوی دیگر، تمدن‌سازی نیاز به تربیت نیروی انسانی دارد و قطعا در این مسیر شعر و نویسندگی خدمت بزرگی به این مسئله می کند. شاعر متعهد ما برای مقابله با جنگ نرم افزاری دشمن باید در جبهه آفندی و پدافندی انقلاب به وظیفه خود عمل کند و قطعا محتوای فرهنگی تولید شده در قالب های مختلف بزرگ‌ترین سرمایه ما در مسیر تمدن‌سازی خواهد بود.

در ادامه برنامه از خانواده خلیل عمرانی و نصرالله مردانی، دو شاعر انقلابی، تجلیل شد. سپس با دعوت از عالیه محرابی و محمدمهدی سیار از شاعران جوان حوزه شعر انقلاب نیز تقدیر کردند.

پس از مراسم تقدیر، حسین اسرافیلی از شاعران انقلاب  و از دست اندرکاران تهیه و تنظیم کتاب «این بانگ آزادی»، درباره علت چاپ این مجموعه شعر گفت: بعد از فوت استاد سبزواری مجموعه آثار منتشرشده و نشده از ایشان مورد بازنگری و بررسی قرار گرفت و با کمک استادان محدثی خراسانی و رضا اسماعیلی منشوری از آن‌ها برای شاعران جوان در مسیر تقویت بصیرت و روحیه انقلابی فراهم شد که امشب رونمایی از آن را جشن می گیریم.

مصطفی محدثی خراسانی نیز در ادامه قطعه شعری از خود را که پس از درگذشت سبزواری به او تقدیم کرده بود خواند.

در ادامه این مراسم، اسفندیار قره‌باغی نیز در سخنانی اظهرا کرد: خوشحالم که قرعه خدمت به انقلاب به نام من خورد. ابزار این خدمت یکی صدایی بود که خداوند به امانت به من داده بود و دیگری انقلاب اسلامی که دانشکده‌ای برای جوانان ما شد و راهی پیش روی آن‌ها قرار داد. باید سپاسگزار بانیان بود که ایجادش کردند تا چون منی در آن نمره ای بگیرند.

وی افزود: مرگ بر آمریکا شعاری است علیه سردمداران این کشور که ملت های زیادی را به خاک و خون کشیدند و نهایت بی شرمی بر ایشان روا رفت. به ما می گویند درست نیست که پرچم کشوری را زیر پا می‌اندازید و می‌سوزانید. وقتی ژنرالی ماشه موشک را کشید و بیش از 200 نفر را در هواپیمای مسافربری ما کشت هم معنای سوختن را درک کردند؟ ما می گوییم کلوخ آنان را پاداش سنگ است.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، نیز در سخنانی بیان کرد: سرود جمهوری اسلامی سرودی زیبا و خوب است اما ملتی که این حماسه ها را آفریده باید در سرودش حماسه بسیار پررنگ‌تر باشد. کاش این سرود با یک کار جمعی سروده می شد و از ظرفیت استاد سبزواری برای آن بهره گرفته می شد. سرود ما بحر رجز را ندارد و این سرود نباید سرود جمهوری اسلامی باشد. از عنصر حماسه در آن غفلت شده است و حتی سرود شاهنشاهی از آن حماسی‌تر و ریتمیک‌تر است. شاعران جوان امروز ما می توانند سرود حماسی دیگری بسازند که در همه جا خوانده شود. حماسه از دنیای امروز ما رنگ‌باخته است. باید برگردیم به دوران جنگ که 80 درصد از سروده ما حماسه بود.

در ادامه نیز محمدمهدی سیار شعرهایی را متناسب با روز استکبارستیزی 13 آبان خواند و در پایان از خوانده‌های مرحوم زارعی و سبزواری تجلیل شد.

حمید سبزواری متولد 1286 در شهرستان سبزوار بود. او در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و شعر انقلاب فعالیت بسیاری داشت؛ به طوری که بسیاری از سرودهای ماندگار انقلاب اسلامی از سروده‌های این مرحوم است. در پی درگذشت این شاعر، رهبر انقلاب طی پیامی درباره این شخصیت ادبی فرمودند: «با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای ممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پرافتخار، یادآور تلاش ارزنده هنرمندی سخت‌کوش و شجاع در پشتیبانی از انقلاب در عرصه شعر و ادب است. حمید سبزواری، صریح و ثابت‌قدم و موقع‌شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه اثرگذار شعر روان و جذّّاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه‌های بلند و غزل‌ها و قصیده‌های خوش‌ساخت و پر مضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد. مصیبت درگذشت او را به خاندان گرامی و همه دوستداران به‌ویژه همشهریان قدردان سبزواریش تسلیت عرض می‌کنم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان