«حمید فتاحی» معاون وزیر ارتباطات از تصمیم جدید مرکز ملی فضای مجازی خبر داده که به موجب آن تمامی پیامرسانهای بومی به جز سروش و گپ از گردونه حمایتهای مالی دولت حذف خواهند شد. او تاکید کرده که اقبال کاربران نسبت به این دو پیام رسان بیشتر از سایرین بوده و با در نظر گرفتن این شرایط سروش و گپ که بیشترین کاربران را دارند به عنوان دو پیام رسان اصلی تحت حمایت دولت باقی خواهند ماند.
فتاحی معتقد است اگر از نظر فنی، اعتماد، حفظ حریم خصوصی، راحتی کاربری، دریافت خدماتی مانند امور بانکی و در مجموع کاربرپسند بودن، یک پیامرسان مطلوب به کاربر ارائه شود، منجر به اقناع کاربر میشود و دیگر با هیچ وسیلهای نمیتوان کاربر را از آن پیامرسان دور کرد. او خبر میدهد که دولت قصد دارد با حمایتهای لازم این موارد را در دو پیام رسان سروش و گپ به موفقیت برساند و امیدوار است این اقدام زودتر عملی شود.
معاون وزیر ارتباطات در گفتگوی خود با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید داشته که نسخههای فارسی تلگرام باعث شده که مردم به سمت این پیامرسان خارجی برگردند که در فعالیت آنها وزارت ارتباطات هیچ نقشی نداشته است. او با اشاره به رشد کاربران ده برابری پیامرسانهای بومی اشاره میکند که نباید کار آنها را بیارزش دانست اما باید این واقعیت را پذیرفت که همه آنها به طور یکسان رشد نکردند:
«طبق قراری که مرکز ملی فضای مجازی از قبل با مدیران پیامرسانهای داخلی داشت، از این به بعد حمایتها به همه پیامرسانهای داخلی معطوف نخواهد شد و فقط دو پیامرسان مورد حمایت قرار میگیرند که بر اساس ارزیابیهای ریز فنی که مستنداتش هم موجود است، آن دو توانمندی فنی بیشتری نسبت به بقیه دارند.»
نوع حمایتی که قرار است از پیامرسانها شود هنوز مشخص نیست و فتاحی نیز در پاسخ به این سوال، موضوع را متوجه مرکز ملی فضای مجازی میداند و تاکید دارد که وزارت ارتباطات بر اصل پنجاه درصدی حمایت مالی از این پیامرسانها پایبند مانده است. او باور دارد که از صنعت داخلی و توسعه فناوری اطلاعات توسط متخصصان داخلی باید حمایت بعمل بیاید و ظرفیت دو پیام رسان فوق را هر کدام ده میلیون نفر معرفی میکند:
«البته مدل معماریشان به گونهای است که توسعهپذیر هستند. سه آیتم اصلی آن «صرفه اقتصادی»، «قابلیتها و امکانات فنی و پایداری سرویس» و «امنیت و حفظ حریم خصوصی» ارکان اصلی هستند که یک پیام رسان با بخت و اقبال روبرو میشود. به عنوان مثال در یک پیامرسان داخلی و یک پیامرسان خارجی، هر زمان که یکی از این سه وزن در هر کدام از آن پیامرسانها بیشتر شود، قاعدتاً کاربر سمت آن یکی میرود.»
فتاحی باور دارد که با هفت سلیقه مختلف نمیتوان کار را پیش برد اما وقتی پیام رسانهای بومی به یک یا دو مورد ختم شود، بالاخره میتوان فهمید مخاطب چه چیز میخواهد و بخش خصوصی چه مطالبهای از حاکمیت دارد. او همچنین به عبارت شل کردن فیلترینگ تلگرام که برخی مدیران پیامرسانهای بومی بدان اشاره دارند، واکنش نشان داده و آن را نامانوس دانسته و تاکید کرده که وزارت ارتباطات در فیلترینگ هیچ نقشی ندارد و صرفا وظیفه هماهنگیها را بر عهده دارد.