خبرگزاری تسنیم: معضلِ پلیبک یا همان لبخوانیِ خوانندگان در کنسرتها و برنامههای مختلف و البته برنامههای تلویزیونی، مشکلی است که آسیبهای بسیاری به موسیقی کشور وارد کرده است. این امر موجب پایین آمدنِ سطح کیفی موسیقی در کشور شده است. متاسفانه شواهد نشان میدهد که پلیبک یا همان لبخوانی، به یک یا دو خواننده هم خلاصه نمیشود و خیلیها در این کار سابقه دارند.
برکسی پوشیده نیست که پلیبک نوعی خیانت و کمفروشی به مخاطب است. این معضل علاوه بر کنسرتها، در تلویزیون هم سابقهای طولانی دارد؛ اما به تازگی شکلی جدید از این معضل در تلویزیون دیده شده است.
این حکایت را بخوانید:
روزى انورى از بازار بلخ میگذشت، هنگامه اى دید، پیش رفت و سرى در میان کرد، مردى دید که قصاید انورى به نام خود مى خواند و مردم او را تحسین میکردند.
انورى پیش رفت و گفت: اى مرد این اشعار کیست که میخوانى؟
گفت: اشعار انورى
انورى گفت: انورى را میشناسى؟
گفت: انورى منم.
انورى بخندید و گفت: «شعر دزد» دیده بودم، اما «شاعر دزد» ندیده بودم.
چند شب پیش امیدحاجیلی مهمان برنامهی «خندانه» بود. او در این برنامه به اجرای موسیقی به صورت پلیبک پرداخت. به نظر میرسد که حاجیلی در این اجرا پا را فراتر از پلی بک گذاشته و حقوق نوازندگان را هم زیر پا گذاشته است.
حاجیلی هنگام اجرایش دو نوازنده سُرنا و دُهل را به استودیوی برنامهی «خندوانه» دعوت میکند و آنها را به عنوان نوازندگانِ بخشِ محلیِ قطعهاش یعنی «تردست» معرفی میکند. اما گویی ماجرا نوعی نقش بازی کردن برای مخاطبانِ میلیونیِ تلویزیون بوده است.
در همینباره احسان عبدیپور نوازنده سُرنا در گفتگو با خبرنگار تسنیم میگوید: چند سال پیش در این قطعه (تردست) برای امید حاجیلی سُرنا نواختم و دستمزدم را هم گرفتهام. این اجرا فقط برای پخشِ قطعه در آلبوم یا فضای مجازی بود. اما آقای حاجیلی این قطعه را در همهی کنسرتهایش اجرا کرد که البته من با این مسئله هم اصلا مشکلی ندارم. اما اینکه آقای حاجیلی نوازندهی دیگری را روی صحنه بیاورد و اَدای سُرنانوازی را درباورد و صدای ساز من در سالن پلیبک شود، کار بسیار نادرستی است.
او ادامه میدهد: حاجیلی در کنسرتهایش بارها و بارها این کار کرده است و هنگام اجرای قطعهی «تردست» دو نوازنده سُرنا و دُهل روی میآورد و آنها هم به پانتومیمِ نواختن برای مخاطبان میپردازند، اما صدای سازِ من در سالن پخش میشود.
این نوازنده سُرنا میگوید: متاسفانه آقای حاجیلی در برنامه خندوانه هم همین دو نفر را آورد تا این بار برای مخاطبان میلیونیِ تلویزیون پانتومیم اجرا کنند و البته صدای ساز من پخش شد. حاجیلی در ابتدای اجرای این قطعه، این دو نفر را به عنوان اجرا کنندگان سُرنا و دُهل معرفی کرد، اما صدای ساز من پخش میشد.
او ادامه میدهد: جالب است که در قطعه بعدی، صدای «نیانبان» شنیده میشد و حاجیلی، محسن شریفیان را به عنوان نوازنده این قطعه معرفی کرد. شریفیان هنرمندی برجسته است و من بسیار دوستش دارم، اما حاجیلی اگر هنرمند با معرفتی بود باید اسم من را هم در قطعهای که نواخته بودم میآورد و معرفی میکرد.
عبدیپور میگوید: من «شومن» نیستم که بیایم و در اجرایی پلیبک کنم و این کار را ننگ میدانم. از حاجیلی میپرسم که چرا اکنون که پس از سالها مجوز حضور ساز را در برنامه دادهاند، «پلیبک» میکنی؟ چرا نباید نوازندهی واقعی به استودیو بیاید و این موسیقی را به صورت زنده برای مردم اجرا کند.
این نوازنده در پایان تاکید کرد: من چشمداشت مالی به این اجراها ندارم. اصلا شاید من نتوانم در تمام اجراهای آقای حاجیلی حضور داشته باشم و برایش سُرنا بنوازم. اصلا نمیخواهم من را دعوت کند. اما باید بگوید که صدای سُرنایی که در قطعهاش هست را احسان عبدیپور نواخته است. او حق ندارد کَس دیگری را بیاورد و به عنوان نوازده قطعهاش معرفی کند در حالی که صدایی که پخش میشود را من نواختهام.
بررسیهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد که اجرای امیدحاجیلی در برنامهی خندوانه پلیبک بوده است و نوازندهای که حاجیلی به عنوان سُرنا نواز به مردم معرفی میکند تنها اَدای نواختن را در میآورد. جالب اینکه مسئولان برنامه «خندوانه» و البته رامبد جوان بدون هیچ آگاهی و بدون هیچ تحقیقی اجازهی چنین کاری به امید حاجیلی دادهاند.
پس از اعتراضهای احسان عبدیپور، امیدحاجیلی در پُستی دز صفحه شخصیاش از عبدیپور بابت فراموشی در بیان اسمش عذرخواهی کرد، اما هرگز نگفت که چرا نوازنده دیگری را به جای احسان عبدیپور به روی صحنه برده است و او را به عنوان نوازنده سُرنا معرفی کرده است.
1