ماهان شبکه ایرانیان

نینتندو سوییچ از سخت افزار قدرتمند Nvidia بهره می برد

دو نسل است که سه کمپانی بزرگ سونی، نینتندو و مایکروسافت به مهره های اصلی نبرد کنسول ها تبدیل شده اند. در نسل پیش شرایط به گونه ای رقم خورد که نینتندو توانست با کنسول خلاقانه خود یعنی Wii و بازی های جذابش بیشترین مخاطب را جذب کند و تمام رقابت جدی و مهم بین ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ تنها بر سر کسب رتبه دوم فروش بود.

نینتندو سوییچ از سخت افزار قدرتمند Nvidia بهره می برد

دو نسل است که سه کمپانی بزرگ سونی، نینتندو و مایکروسافت به مهره های اصلی نبرد کنسول ها تبدیل شده اند. در نسل پیش شرایط به گونه ای رقم خورد که نینتندو توانست با کنسول خلاقانه خود یعنی Wii و بازی های جذابش بیشترین مخاطب را جذب کند و تمام رقابت جدی و مهم بین ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 تنها بر سر کسب رتبه دوم فروش بود.

اما از همان شروع نسل هشتم، سونی قوائد بازی را تغییر داد و نینتندو هم نتوانست با Wii U موفقیت قبلی را تکرار کند. اما حالا که به آخرای نسل نزدیک می شویم، پلی استیشن 4 بیشترین فروش را دارد، مایکروسافت نیز با ارائه امکانات مختلف تلاش می کند فاصله زیادش را کم کند و نینتندو سوییچ نیز در همین زمان نسبتا کوتاه به فروش و موفقیت چشمگیری رسیده است.

در واقع این روزها انتخاب بین این سه کنسول، بیشتر به سلیقه شما و امکانات موجود بستگی دارد. تابستان پارسال راهنمای جامعی برای خرید دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نوشتیم که البته متاسفانه قیمت ها در این یک سال از این رو به آن رو شده است.

حالا در این مطلب می خواهیم به بررسی کنسول نینتندو سوییچ و معرفی مشخصات و قیمت آن بپردازیم و در ادامه نیز نگاه کاملی به بهترین عناوین عرضه شده و وسایل جانبی آن داشته باشیم. همانطور که در مطلب راهنمای خرید ارزان تر بازی ها نیز اشاره کردم، در این شرایط اقتصادی نامساعد به دلیل هک شدن یکی از کم هزینه ترین کنسول های بازی به حساب می آید.

شایان ذکر است که تمامی قیمت ها ذکر شده در این مقاله مربوط به تاریخ ارسال مطلب هستند و به دلیل نوسانات ارزی و تغییر شرایط اقتصادی، امکان کم یا زیاد شدن این هزینه ها در آینده وجود دارد.

موارد زیر از جمله بخش هایی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند:

  • معرفی کنسول نینتندو سوییچ و مشخصات آن
  • شرایط خرید و فروش بازی ها
  • معرفی بهترین بازی های عرضه شده برای نینتندو سوییچ
  • اشتراک بخش آنلاین
  • ضروری ترین و بهترین وسایل جانبی عرضه شده

 

  • نینتندو سوییچ

نینتندو سوییچ

بر خلاف ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 که چندین مدل مختلف چون اسلیم، فت، ایکس و پرو دارند، نینتندو سوییچ تنها با یک مشخصات سخت افزاری و ظاهری عرضه می شود که این خود می تواند تصمیم گیری برای خرید آن را راحت تر سازد. البته همچنان باندل های مختلفی از کنسول وجود دارد که تفاوت آن ها در رنگ جوی کان ها (کنترلرها) و بازی های همراه آن است. در حالت پایه نیز این کنسول با دو رنگ خاکستری و نئون (آبی و قرمز) عرضه می شود اما تفاوت این دو تنها و تنها در رنگ جوی کان ها است و از لحاظ سخت افزاری تفاوتی ندارند، هر چند اختلاف قیمت کمی بین این دو مدل دیده می شود.

اما بگذارید کمی در مورد خود کنسول و مشخصات آن صحبت کنیم. نینتندو سوییچ اولین کنسول هیبریدی دنیا به حساب می آید، هیبرید در فارسی به معنای دوگانه است و به قابلیت این کنسول در تبدیل شدن بین کنسول دستی و کنسول خانگی اشاره دارد. در واقع سوییچ به راحتی کنسولی چون پلی استیشن ویتا قابل حمل است و با کمک یک داک مخصوص و اتصال کابل HDMI، می توانید بازی ها را روی نمایشگر بزرگتری چون تلویزیون تجربه کنید.

برای این کار کافیست تا کنسول را از جهت درست آن روی داک قرار داده و کابل HDMI را به درگاه پشت داک وصل کنید. شارژ سوییچ نیز از طریق همین داک صورت می گیرد. صحبت از شارژ شد، سوییچ از یک باطری لیتیومی 4310 میلی آمپری بهره می برد که عمر آن را در حالت استندبای و بدون استفاده تا چند روز تامین می کند.

در هنگام بازی کردن نیز بسته به جزییات گرافیکی بازی مورد نظر، 2.5 الی 6 ساعت طول می کشد تا باطری سوییچ به طور کامل خالی شود. سایت خبری Trusted Reviews این بازه زمانی را برای عنوان تحسین شده زلدا به آزمایش گذاشت و مشخص شد بسته به تنظیمات کنسول چون میزان روشنایی و استفاده یا عدم استفاده از وای فای، 2 ساعت و 45 دقیقه تا 3 ساعت و 15 دقیقا حدودا طول می کشد تا شارژ سوییچ از صد به صفر برسد.

این مقدار شاید چندان زیاد و خیره کننده نباشد اما با توجه به اندازه کنسول، وزن آن و بازی هایی سنگینی که روی آن اجرا می شوند، کافی به نظر می رسد. اجرای بازی های سوییچ نیز بر عهده پردازنده تگرا (Tegra) انویدیا است که به طور ویژه برای این کنسول بهینه سازی شده است. تگرا از لحاظ قدرت در برابر پردازشگرهای گرافیکی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 حرفی برای گفتن ندارد و چون گذشته نینتندو ترجیح داده تا به جای قدرت کنسول، روی ویژگی های دیگر آن تمرکز کند.

در جدول زیر می توانید تمام مشخصات سخت افزاری سوییچ و دو کنسول دیگر بازار را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید. اما از یاد نبرید که برتری یک کنسول تنها به قدرت گرافیکی و پردازش آن بستگی ندارد، در ادامه مطلب نیز با نقاط قوت سوییچ بیشتر آشنا خواهید شد.

ویژگی سوییچ ایکس باکس وان پلی استیشن 4
پردازنده مرکزی 4x ARM Cortex A57 8x AMD Jaguar 8x AMD Jaguar
سرعت کلاک 1020MHz 1,750MHz 1,600MHz
پردازنده گرافیکی 256 Nvidia CUDA 768x AMD Shaders 1152 AMD shaders
HDR خیر بله (مدل اس) بله
حافظه رم 4GB 8GB 8GB
ظرفیت هارد 32GB flash () 500GB HDD 500GB HDD
پرت های یو اس بی 2x USB2, 1x USB3.0 3x USB 3.0 2x USB 3.1 (gen1)
خروجی ویدیو HDMI HDMI HDMI (HDR supported)

قیمت

نینتندو سوییچ از همان زمان عرضه یعنی اسفند دو سال پیش تا به امروز با همان قیمت جهانی 299 دلار فروخته می شود. اما این قیمت برای باندل های مختلفی چون نسخه اسپلتون 2 و سوپر ماریو آدیسه به 500 دلار و بیشتر نیز می رسد، این باندل ها شامل خود بازی شده و در برخی موارد رنگ بندی جوی کان ها نیز متفاوت است.

در بازار کشورمان نیز این روزها مدل خاکستری سوییچ در بازه قیمتی 4 میلیون الی 4 میلیون و 200 هزارتومان به فروش رسیده و مدل قرمز و آبی آن نیز برچسب قیمتی بین 4 میلیون و 300 تا 400 هزارتومان دارد. در بازار خارجی این دو مدل تنها با اخلاف قیمتی 7 سنتی عرضه می شوند که با احتساب نرخ روز دلار قطعا 100 هزارتومان و بیشتر نمی شود.

برای فهمیدن علت این تفاوت قیمت با یکی از فروشگاه های اینترنتی به نام مت استور تماس گرفتیم. به گفته این فروشگاه بازی، قیمت بیشتر مدل نئون به دلیل تعداد کمتر آن در ایران است و قیمت خرید این دو کنسول برای فروشنده ها یکسان است. اگر بخواهید کمتر هزینه کنید، می توانید به سراغ کنسول های دست دوم بروید که البته قیمت آن ها در بیشتر موارد سلیقه ای است.

اما در حالت منطقی و به شرطی که کنسول سالم باشد، باید انتظار قیمتی بین 3 میلیون تا 3 میلیون و 200 هزارتومان را داشته باشید.

  • بازی ها

بازی های بی نهایت سرگرم کننده همان سحر و جادوی همیشگی نینتندو است که کنسول های این شرکت را چنین محبوب و دوست داشتنی می کند. خوشبختانه سوییچ در همین یک سال و نیم نیز میزبان برخی از لذت بخش ترین بازی های ویدیویی نسل بوده که موفقیتش را تضمین کرده است. همچنین تعداد زیادی از عناوین معروف و مولتی پلتفرم نیز راه خودشان را به این کنسول باز کرده اند که حتی تجربه دوباره آن ها روی کنسول قابل حملی چون سوییچ خالی از لطف نیست.

تقریبا اکثر بازی های سوییچ نیز مانند دو کنسول دیگر قیمتی برابر 60 دلار دارند اما با توجه به هک شدن این کنسول و امکان دانلود آن ها به صورت رایگان، بسیاری از فروشگاه های داخل کشور قیمت عناوین اورجینال را به مراتب کاهش داده اند. در حال حاضر بیشتر این بازی ها بسته به محبوبیت، زمان عرضه و عوامل دیگر بازه قیمتی بین 400 تا 900 هزارتومان دارند.

همچون دو کنسول دیگر پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، برای خرید بازی های نینتندو سوییچ نیز می توانید به صورت دیجیتالی اقدام و از کارت های هدیه استفاده کنید. با کمی گشت و گذار در فروشگاه های اینترنتی با قیمت های مختلف و گاهی عجیب و غریبی مواجه شدیم اما به صورت میانگین قیمت یک کارت هدیه 50 دلاری در حال حاضر برابر با 716 هزارتومان است.

از آنجایی که کارت هدیه 60 دلاری وجود ندارد، برای خرید یک بازی با این قیمت باید یا از گیفت کارت 70 دلاری که نزدیک به 900 هزارتومان قیمت دارد استفاده کنید یا دو کارت هدیه 50 و 10 دلاری بخرید. در این صورت هزینه تمام شده برایتان تقریبا 730 هزارتومان خواهد شد که تفاوت آنچنانی با نسخه فیزیکی ندارد. بنابراین برای بازی های قدیمی تر، بدون شک خرید نسخه فیزیکی قطعا به صرفه تر است البته اگر عنوان مورد نظر تخفیف نخورده باشد.

برای وارد کردن کد کارت های هدیه و حتی بازی ها نیز کافیست در کنسول خود به فروشگاه نینتندو که eShop نام دارد، بروید و در منوی سمت چپ گزینه Enter Code را انتخاب کنید. آیکن این فروشگاه را می توانید در صفحه اصلی سوییچ پیدا کنید.

اگر کنسول خود را هک کرده اید، برای دانلود بازی ها می توانید از سایت هایی چون SoftCobra و Fichier استفاده کنید.

اگر کنسول خود را نیز هک نکرده باشید، بدیهی است برای کم شدن هزینه ها می توانید از همان روش های سابق و همیشگی چون خرید بازی ها به صورت اشتراکی و یا خرید و فروش عناوین دست دوم استفاده کنید. خوشبختانه همچون دو کنسول دیگر، نینتندو نیز به شما اجازه می دهد تا بازی های دیجیتالی خود را با فرد دیگری شریک شوید. مکانیزم این سیستم تقریبا درست مشابه با پلی استیشن 4 است اما محدودیت هایی هم دارد.

برای این کار باید با اکانت فرد دیگر وارد کنسول خود شوید و سوییچ خود را به عنوان کنسول اصلی یا همان Primary انتخاب کنید. حالا از این به بعد با اکانت خود نیز می توانید بازی های دیجیتالی فرد دیگر را بازی کنید اما آن شخص دیگر تنها باید از اکانت خودش استفاده کرده و حتما باید آنلاین باشد. در صورت قطع شدن ارتباط، تا حدود سه ساعت بازی ادامه پیدا می کند اما پس از آن متوقف شده و برای ادامه دادن باید دوباره به اینترنت متصل شوید.

محدودیت دیگر این است که روی کنسول دوم یا همان غیر پرایمری تنها می توانید بازی هایی را اجرا کنید که توسط همان اکانت خریداری شده باشد. خود نینتندو برای توضیح این قابلیت، دیاگرام هایی طراحی کرده که در ادامه می توانید آن ها را مشاهده کنید و احتمالا شک و شبهه های ایجاد شده را برطرف می کند.

از روش های خرید و فروش بازی ها که بگذریم، نوبت آن رسیده که به معرفی برخی از بهترین عناوین منتشر شده برای کنسول سوییچ بپردازیم؛ تمامی بازی های زیر یکی از مهم ترین دلایل خرید این کنسول به شمار می روند (لیست به ترتیب حروف الفبا آورده شده است).

Bayonetta 2

هک اند اسلش یکی از آن سبک های جذابی است که البته عناوین تحسین برانگیز انگشت شماری نیز دارد. یکی از این بازی ها سری بایونتا (Bayonetta) است که با گیم پلی سرعتی اش از همان ابتدا اکشنی بی وقفه و نفس گیر را ارائه می کند. نسخه اول بازی در ابتدا تنها برای کنسول های پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد و به همین دلیل بسیاری از افراد از تجربه آن محروم ماندند. اما حالا نه تنها نسخه اول برای سوییچ عرضه شده، بلکه Bayonetta 2 به جز Wii U فقط روی سوییچ قابل اجرا است.

از آنجایی که کنسول Wii U شکست خورد و زودتر از آنچه که باید از میدان رقابت حذف شد، بنابراین عملا سوییچ بهترین پلتفرم ممکن برای تجربه هر دو نسخه به حساب می آید. اگر علاقه مندید تا با تجربه بایونتا 2 روی سوییچ بیشتر آشنا شوید، نقد و بررسی دیجیاتو از این بازی را از دست ندهید.

Captain Toad: Treasure Tracker

فارغ از بازی های مولتی پلتفرمی چون فیفا و ولفنشتاین که به خوبی در این نسل راهشان را به سمت کنسول خاص نینتندو هموار کردند، سوییچ فرصتی مناسب برای خود نینتندو شد تا بازی های قدیمی تر و کمتر دیده شده اش را با تغییراتی دوباره ساخته و عرضه کند. Captain Toad: Treasure Tracker یکی از آن عناوین است که روی کنسول قبلی نینتندو چندان دیده نشد و حالا سوییچ این شانس را به ما داده تا با جادوی این کمپانی ژاپنی بیشتر آشنا شویم.

کاپیتان تاد در واقع یکی از شخصیت های سری ماریو به حساب می آید که به خاطر محبوبیتش بازی مخصوص به خود را پیدا کرده، عنوانی که ترکیبی از سبک سکوبازی و پازل است. در بررسی Captain Toad: Treasure Tracker، دیجیاتو به این عنوان نمره 78 را داد که البته تقریبا تمامی ایرادات گرفته شده مربوط به داستان بازی می شود، بنابراین خیالتان از گیم پلی جذاب و درگیر کننده آن راحت باشد.

Dead Cells

از بین عناوین غیرانحصاری که برای سوییچ عرضه شده اند، برخی از آن ها چون FIFA 19 حکم نسخه محدودتر و با گرافیک ضعیف تر از نسخه اصلی را دارند و هدف آن است که دارندگان سوییچ نیز از تجربشان جا نمانند. اما راستش را بخواهید تعداد زیادی از این عناوین، به کل تجربه متفاوت و به مراتب لذت بخش تری روی کنسول نینتندو دارند.

بازی بسیار سخت و پلتفرمر Dead Cells یکی از همین بازی هاست که سبک و سیاق آن با کنترلرها و شکل و شمایل سوییچ سنخیت بیشتری دارد تا پلتفرمی مثل کامپیوتر. احتمالا قابلیت حمل و نقل راحت این کنسول نیز سبب می شود که در مواجه با چالش های دشوار Dead Cells، به مراتب بیشتر خود را محک بزنید.

Dragon Ball FighterZ

یکی از دلایلی که باعث می شود بازی های شرقی تا این اندازه برای ماها همزمان تجربه ای تازه و عجیب باشد، فرهنگ خاص و ناآشنای ژاپنی ها است. البته زمانی که با این فرهنگ و مدیا خو بگیرید، دیگر دل کندن از آن کار آسانی نیست. سری بازی Dragon Ball نیز که خود برگرفته از مانگا و انیمه ای به همین نام است، در نگاه اول احتمالا برای افراد ناآشنا به این فرانچایز، چندان جالب به نظر نمی رسد.

اما بازی مبارزه ای Dragon Ball FighterZ که آخرین نسخه این سری و بازگشتی دوباره بعد از دو سال است، همزمان می تواند هم شما را با دنیای دراگون بال بیشتر آشنا کند و هم اینکه از ورطه تکراری دیگر بازی های فایتینگ نجاتتان دهد. این عنوان روی دو کنسول دیگر و حتی کامپیوترهای شخصی نیز عرضه شده اما اگر سوییچ داشته باشید، به راستی که جایگزین فوق العاده ای برای سری مورتال کامبت و تیکن است.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

از بین تمام بازی هایی که برای سوییچ معرفی شدند، Mario + Rabbids: Kingdom Battle احتمالا یکی از آخرین عناوینی بود که کسی حدس می زد به موفقیت برسد. اما این بازی که حاصل همکاری یوبیسافت و نینتندو و تلفیق دو دنیای متفاوت اما رنگارنگ است، یکی از آن انحصاری های مهم سوییچ به حساب می آید که تجربه آن به تنهایی شاید ارزش خرید کنسول را داشته باشد.

سبک بازی نقش آفرینی نوبتی است که المان های تاکتیکی در بطن آن گنجانده شده اند. به بیان ساده تر ماریو ربیدز مثل مسابقه شطرنجی می ماند که چندین برابر جذاب تر بوده و برای پشت سر گذاشتن چالش های آن، باید حسابی خوش فکر باشید و از ارتقا دادن کاراکترهای خود نیز غافل نمانید.

Mario Kart 8 Deluxe

موقعیتی را تصور کنید که چند دوست صمیمی در یک دورهمی یا کافه با سوییچ خود حسابی سرگرم و ارتباطشان با دنیای واقعی به طور کامل قطع شده، در چنین شرایطی به احتمال بسیار زیاد آن ها در حال تجربه بازی ماریو کارت 8 هستند. نسخه هشتم سری ماریو کارت در واقع یکی دیگر از آن عناوینی است که چند سال پیش برای کنسول Wii U منتشر شد و حتی به موفقیت های چشم گیری نیز رسید اما نسخه بروزرسانی شده آن یعنی Mario Kart 8 Deluxe به اندازه ای سرگرم کننده است که شما را به خرید دوباره آن وسوسه کند.

البته باید بدانید که تجربه ماریو کارت به تنهایی به راحتی و بعد از مدتی کوتاه خسته کننده می شود اما اگر دوستان پایه ای دارید که بیشتر وقت خود را با آن ها می گذرانید، ماریو کارت 8 یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند اوقات خوشی را برای شما و دوستانتان رقم بزند.

Mario Tennis Aces

نینتندو به خوبی می داند چطور خنده به روی لب هایمان بیاورد و در زمانی مناسب حتی اشک هایی را نیز از گونه هایمان سرازیر کند اما این کمپانی بهتر از هر چیزی بلد است که چطور ما را تا حد اوردوز سرگرم کند. اگر از شلیک موشک به یکدیگر و سبقت گرفتن از هم خسته شدید، عنوان انحصاری و جدیدتر ماریو تنیس می تواند به بهترین شکل جای خالی ماریو کارت را پر کند.

البته پیش از آن که برای مسابقه ای نفس گیر آماده شوید، بهتر است بدانید که Mario Tennis Aces به هیچ وجه با ورزش تنیسی که می شناسید، شباهتی ندارد. برای مثال با اصابت محکم توپ به حریف و شکستن راکت او می توانید مسابقه را همان لحظه با ناک اوت با پیروزی به پایان برسانید و این تنها یکی از قوانین عجیب و غریب ماریو تنیس است.

Overcooked 1, 2

بیاید در زمان دو سال به عقب برگردیم؛ اگر کسی بهتان بگوید عنوانی قرار است با محوریت آشپزی ساخته و تبدیل به یکی از خنده‏‎دارترین بازی های عمرتان شود، احتمالا برای من و شما تنها نکته خنده دار خود همین ادعا بود ولی واقعا این اتفاق افتاد. اورکوکد 1 در حالت چند نفره شاید به جرات یکی از لذت بخش ترین تجربه های نسل است.

موفقیت بازی به اندازه ای برجسته بود که ساخت Overcooked 2 (بررسی دیجیاتو) به سرعت در دستور کار استودیو Team17 قرار گرفت و اگر تا به امروز نام این سری را نشنیده اید، حالا بهترین فرصت است تا همراه با اعضای خانواده یا دوستان در ماراتنی احتمالا یکی دو ماهه هر دو نسخه را بازی کنید.

Rocket League

از میان تمامی بازی های این لیست، مطمئنم راکت لیگ دیگر نیازی به معرفی ندارد. درست مانند بیشتر بازی های بالا، لذت اصلی این بازی در تجربه آن با دوستان و یا به صورت آنلاین است. البته اینکه چطور ایده ساخت عنوانی از فوتبال ماشین ها به ذهن اعضای استودیو Psyonix رسید، خود ماجرایی طولانی دارد که در مطلبی جداگانه پیش تر به آن پردازیم.

البته که راکت لیگ پیش تر از این تقریبا روی تمامی پلتفرم های رایج چون پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، ویندوز و لینوکس منتشر شده بود اما از آنجایی که سوییچ خود دو جوی کان آماده دارد و حمل آن ساده تر از هر کنسول دیگری است، احتمالا سوییچ بهترین پلتفرم برای تجربه بازی باشد.

Skyrim

در مراسم E3 امسال و در کنفرانس بتسدا ویدیوی طنزی پخش شد که مردی میانسال از خانه گرفته تا محل کار روی هر وسیله ای که فکرش را بکنید، اسکایریم بازی می کند، از اسپیکر هوشمند آلکسا گرفته تا یخچال سامسونگ و پیجر موتورولا. البته که «تا این روز» اسکایریم برای یخچال و وسایل این شکلی ساخته نشده اما به غیر از آن تقریبا روی هر پلتفرم قابل تصور از جمله همان اسپیکر آلکسا عرضه شده است.

خوشبختانه نینتندو سوییچ نیز از این قائده مستثنی نبوده و نسخه آن چون پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان گرافیک بهتر و ایراداتی به مراتب کمتر از اسکایریم سال 2011 دارد. همچنین روی سوییچ می توانید از کنترل های حرکتی کنسول نیز استفاده ببرید، بنابراین اگر تا به حال موفق به بازی کردن اسکایریم نشدید؛ نسخه سوییچ یکی از بهترین فرصت ها برای این کار است.

Sonic Mania

آخرین نسخه سری سونیک نیز شرایط مشابهی چون Dead Cells دارد. بازی مرداد سال گذشته روی سه پلتفرم اصلی دیگر نیز عرضه شد اما همچنان کنترل راحت تر و ویژگی هیبرید بودن برگ برنده ای است که سوییچ در اختیار دارد.

خود Sonic Mania نیز علاوه بر تمامی مراحل جدید و متنوعش، بسیاری از مراحل نسخه های گذشته را نیز به شکلی متفاوت بازسازی کرده که بدون شک برای طرفداران قدیمی این سری باسابقه لذت های خاص خودش را دارد.

Splatoon 2

در سری اسپلتون شما نقش نوجوان هایی را عهده می گیرید که نژادی دوگانه بین انسان و ماهی مرکب به حساب می آیند و هر زمان که بخواهید می توانید به ماهی تغییر شکل داده و در دریایی از رنگ های مختلف شنا کنید. هر چقدر که این توصیف عجیب به نظر می رسد، گیم پلی اسپلتون نیز به همین اندازه جذاب و سرگرم کننده است.

مانند نسخه اول همچنان لذت اصلی بازی در تجربه بخش چند نفره آن نهفته است اما Splatoon 2 بخش تک نفره بسیار متنوعی نیز دارد که پشت سر گذاشتن آن در کنار سرگرم کردن، کمک می کند تا با مکانیزم ها و سلاح های خاص بازی بیشتر آشنا شوید.

Stardew Valley

اگر بخواهیم جایزه ای برای «اعتیادآورترین» بازی این لیست در نظر بگیریم، بدون کوچکترین شک و تردیدی این افتخار به Stardew Valley تعلق می گیرد. در واقع این بازی تقریبا تمامی المان های ممکن و مورد نیاز را دارد تا مخاطبش را به طور تمام و کمال به درون دنیای خودش کشیده و در آن غرق کند. از گیم پلی متنوعی که به تدریج ویژگی های جدیدش آشکار می شوند تا مردم روستا که هر کدام شخصیتی مجزا و دوست داشتنی دارند.

اما بدون اغراق بهتر است به فکر عواقب تجربه بازی روی سوییچ باشید چرا که این کنسول نه تنها مانند نسخه های تلفن همراه بازی همواره همراه شماست، بلکه دیگر خبری از آن کنترل سخت و آزار دهنده موبایل نیز نیست. به بیان بهتر، همه شرایط ممکن آماده است تا استاردو ولی شما و زمانتان را یک جا ببلعد.

Super Mario Odyssey

سوپر ماریوی دوست‌داشتنی (که در فارسی باستان از او با نام قارچ‌خور یاد می‌شود) یکبار دیگر در حال از دست دادن معشوقه قدیمی است و برای نجات پرنسس پیچ به 16 قلمروی عظیم سفر می کند. ماریو آدیسی فستیوالی از رنگ و شادابی است که به این راحتی‌ها از پایش بلند نمی‌شوید؛ وقتی بعد از 12 ساعت حالت داستانی به پایان می‌رسد، تازه معلوم می‌شود که بخش اعظمی از آنچه در بازی وجود دارد را تجربه نکرده اید و نزدیک به 40 ساعت گیم‌پلی شدیداً سرگرم‌کننده دیگر منتظرتان است.

ماریو آدیسی اگر بهترین ماریویی نباشد که تا به حال ساخته شده، قطعاً یکی از آنهاست. لوله‌کش دنیای گیم این‌بار از هر زمان دیگر چابک‌تر است و همراه با «کَپی» -کلاهی که می‌تواند کنترل تمام موجودات زنده، از جمله تمام آن دشمنانی که طی این سال‌ها روی سرشان پریده‌اید را به دست بگیرد- راهی سفری فراموش‎نشدنی شده. سوپر ماریو آدیسی از آن بازی‌هایی است که می‌توان به خاطرش کنسول خرید و اگر روزی سوییچ خریدید، باید جزو انتخاب‌های اول‌تان باشد.

The Legend of Zelda: Breath of The Wild

نسخه آخر زلدا را شاید بتوان تا به این لحظه مهم‌ترین بازی نینتندو سوییچ نامید. نه به خاطر این که بازی در سال عرضه سوییچ بسیاری از جوایز مهم را از آن خود کرد. بلکه Legend of Zelda: Breath of the Wild از آن دست بازی‌هایی بود که شاید نتوان مثل آن را حتی در آینده‌ای نزدیک نیز پیدا کرد. بازی جهان بزرگ و پویایی داشت که در آن هر کاری می‌شد کرد. جزئیات در بازی بیداد می‌کردند و قطعا بعد از ساعت‌ها گشت و گذار در جهان Breath of the Wild باز هم چیزهای تازه‌ای پیدا خواهید کرد که از وجودشان تا آن لحظه بی‌خبر بودید.

Legend of Zelda: Breath of the Wild از آن دست بازی‌هایی است که همانند یک ساعت سوییسی عملکرد دقیق و بدون نقصی داشت و تک تک قطعاتش برای اینکه بتوانند گیمر را درگیر خود کنند به درستی کنار هم کار می‌کردند. به همین خاطر این عنوان تحسین شده‌ای است که نمی‌شود نینتندو سوییچ داشت و به سراغش نرفت.

  • اشتراک آنلاین

متاسفانه از چندی پیش نینتندو نیز تصمیم گرفت تا مشابه دو رقیب دیگرش عمل کرده و در نتیجه دیگر بدون داشتن اشتراک ویژه نمی توانید با دیگران به صورت آنلاین بازی کنید. اما اشتراک سرویس آنلاین سوییچ مانند پلاس و ایکس باکس گلد کارت های مخصوص به خود را ندارد و برای خرید آن باید با گیفت کارت اکانت خود را شارژ کرده و اشتراک بخرید.

هزینه این اشتراک به ازای هر ماه 4، هر سه ماه 8 و یک سال 20 دلار است. نینتندو مانند اسپاتیفای سرویس ویژه ای برای خانواده ها نیز در نظر گرفته که در این حالت 8 نفر می توانند با یکدیگر خانواده شده و اشتراک یک ساله را 35 دلار خریداری کنند اما چالش این برنامه خانوادگی برای ما ایرانی ها این است که حتما باید اطلاعات یک کردیت کارت در اکانت ثبت شود.

نینتندو همچنین برای اولین بار اشتراک آزمایشی یک هفته ای نیز به گیمرها می دهد که همچنان برای استفاده از آن نیز باید کارت اعتباری داشته باشید و تنها اکانت های ژاپن می توانند بدون محدودیتی از این یک هفته استفاده کنند.

  • وسایل جانبی

حالا که با سوییچ و بازی های آن بهتر آشنا شدید، دیگر تقریبا همه چیز آماده است تا با جادوی نینتندو همراه شوید. اما این کنسول نیز چون بسیاری وسایل الکترونیکی و گجت های دیگر، وسایل جانبی فراوانی دارد که برخی از آن ها اتفاقا بسیار ضروری هستند. در ادامه می خواهیم به معرفی این وسایل و هزینه آن ها بپردازیم.

محافظ صفحه

با تقریب خیلی خوبی می توان گفت غیرممکن است که به یکی از فروشگاه های موبایل بروید و پس از انتخاب تلفن هوشمند مورد نظر، فروشنده محترم از اهمیت محافظ صفحه نگوید و خرید آن را توصیه نکند. راستش را هم بخواهید با وجود آنکه بسیاری از این گوشی ها از شیشه قدرتمندی چون گوریلا گلس 5 برخوردار هستند، برای آن ها استفاده از محافظ یا همان گلس بهتر از عدم استفاده از آن است.

اما در مورد سوییچ، حتی لحظه ای برای خرید محافظ صفحه تردید نکنید. متاسفانه در ساخت نمایشگر این کنسول از پلاستیک بسیار نازکی استفاده شده که به راحتی خش می افتد. در واقع کافیست سوییچ را از جهت اشتباهی درون داک قرار دهید و برای خارج کردن آن چندان لطافت به خرج ندهید تا چند خط همان روز اول روی صفحه ظاهر شود.

بنابراین حتما توصیه می کنیم در همان زمان خرید حتما کمی بیشتر هزینه کنید تا در آینده پشیمان نشوید. نصب بی دقت و سریع این محافظ ها حتی می تواند باعث ایجاد حباب زیر نمایشگر شود اما مطمئنم شما هم مثل من وجود چند حباب را به آسیب دیدن نمایشگر ترجیح می دهید.

اما قیمت گلس های سوییچ هم مانند تلفن های همراه متفاوت بوده و مدل های مختلفی در بازه قیمت بین 60 تا 150 هزار تومان به فروش می رسند. گلاس های ارزان تر نیز از صفحه در برابر خط و خش به خوبی محافظت می کنند اما آسیب دیدن و شکستن خود آن ها به مراتب آسان تر است.

کیف حمل کنسول

دومین وسیله مهم و ضروری که به آن نیاز دارید، کیف برای حمل کنسول است. همانطور که می دانید نینتندو سوییچ دستگاهی هیبرید بوده و شما نیز احتمالا در بیشتر اوقات از آن در مکان های عمومی و در رفت و آمد استفاده خواهید کرد. بنابراین قرار دادن سوییچ در کیف می تواند آن را از آسیب هایی ناشی از سقوط و ضربه نجات دهد.

هزینه این کیف ها کاملا به مقاومت، دوام و طرح آن ها بستگی دارد، بنابراین قیمت آن ها در محدوده وسیعی چون 50 الی 800 هزار تومان متغیر است. اگر می خواهید پول زیادی خرج نکنید، کیف های رنگی Otvo که هزینه ای حدود 80 هزارتومان دارند، برای استفاده روزانه کافی هستند. اگر نمی خواهید ریسک زیادی کنید و نگران آسیب دیدن کنسول هستید، کیف اصلی سوییچ که توسط نینتندو ساخته شده انتخاب مناسب تری است.

این کیف ها قیمتی بین 120 الی 150 هزار تومان دارد و همچنین دارای جایگاهی برای قرار دادن بازی ها و هدفون است. برای خرید کوله ها و کیف های محافظ که طرح های خاصی دارند، باید 500 الی 800 هزار تومانی کنار بگذارید.

جوی کان (کنترلر)

خوشبختانه خود سوییچ دو جوی کان دارد و برای همین بر خلاف پلی استیشن و ایکس باکس دیگر نیازی نیست برای خرید کنترلر دوم هزینه ای کنید. اما اگر می خواهید دورهمی های خود را گرم نگه داشته و تا 4 نفر بازی کنید یا جوی کان های خود کنسول خراب شده اند، این کنترلرها با رنگ های مختلف به صورت مجزا نیز فروخته می شوند.

بسته به اینکه دو جوی کان همرنگ باشند یا خیر، اختلاف قیمتی گاهی حتی در حد 100 هزارتومان بین آن ها مشاهده می شود. در کل به نظر می رسد قیمت گذاری این کنترلرها توسط فروشنده های مختلف بیشتر سلیقه ای بوده و هر سایتی قیمت متفاوتی ارائه می دهد.

با بررسی چند فروشگاه کنسول متوجه شدیم که قیمت جوی کان های صورتی و سبز حدودا برابر 850 هزارتومان است در حالی که همین مدل را فروشگاه دیگری با قیمت 975 هزارتومان برای فروش گذاشته است.

در هر صورت توجه داشته باشید که جوی کان های نینتندو سوییچ در خارج از کشور برچسب قیمت 80 دلاری دارند. بنابراین در هنگام خرید حواستان به نرخ روز دلار باشد تا بدانید چه فروشنده ای عادلانه ترین قیمت را ارائه می دهد.

کنترلر پرو (Pro)

اگر استفاده از جوی کان ها برای بازی کردن عناوین تک نفره ای چون زلدا برایتان سخت است، دو راه حل دارید: گریپی (Grip) در داخل خود جعبه وجود دارد که با وصل کردن جوی کان ها به دو طرف آن، کنترلری یک دست ایجاد می شود. اما اگر به دنبال کنترلری حرفه ای تر چون دوال شاک پلی استیشن 4 هستید، گزینه مد نظر شما کنترلر پرو است که در حال حاضر قیمتی بین 1 و 200 تا 1 میلیون و 500 هزار تومان دارد.

نینتندو لبو (Nintendo Labo)

نینتندو همیشه به خلاقیت و ایده های هیجان انگیزش معروف بوده است و اثرات آن را می توانیم در طراحی کنسول هایش گرفته تا بازی هایش مشاهده کنیم اما کمتر کسی فکرش را می کرد روزی این خلاقیت در وسایل جانبی کنسول جدیدش نیز نمود پیدا کند.

کیت های لبو در ظاهر مقواهایی عادی هستند اما با وصل کردن آن ها بهم کاردستی شگفت انگیزی ایجاد شده که به لطف قدرت سوییچ جان می گیرند. پیش تر در جعبه گشایی نینتندو لبو از نحوه کار این پروژه عجیب گفتیم که پیشنهاد می کنم ویدیوی آن را حتما تماشا کنید.

نینتندو لبو

دو کیت مختلف Robo و Variety که هر کدام کارتریج و مینی گیم های مخصوص خود را دارند، با قیمت یکسان حدودا 2 میلیون و 300 هزار تومانی به فروش می رسند که البته پیدا کردن آن ها در بازار ایران چندان نیز آسان نیست. در چنین شرایط اقتصادی بدون شک چنین هزینه ای منطقی نیست اما نمی توان منکر ایده بکر و بازی های لذت بخش لبو شد.

به غیر از تجهیزات بالا، با مراجعه به هر فروشگاه اینترنتی با مجموعه ای از وسایل جانبی مختلف دیگری چون شارژرهای کنترلر رو به رو خواهید شد که در لیست بالا حضور ندارند. در واقع وسایل جانبی کنسول های بازی به قدری زیاد هستند که ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی مهم ترین و ضروری ترین آن ها بپردازیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان