نیمکره چپ در برابر نیمکره راست مغز: چگونه یکی از اینها غالب می‌شود؟

تسلط نیم کره‌ای، که به عنوان sidealization عملکرد مغز شناخته شده است، تمایل به نیمکره چپ یا راست مغز را برای انجام فعالیت‌های خاص توصیف می‌کند.

نیمکره چپ در برابر نیمکره راست مغز: چگونه یکی از اینها غالب می‌شود؟

دو نیمکره مغز ما – چپ و راست – در وظایف مختلف تخصص دارند. یک مطالعه اخیر در بررسی چگونگی عملکرد این دو نیمکره، به نتیجه گیری شگفت انگیزی می‌رسد.

تسلط نیم کره‌ای، که به عنوان sidealization عملکرد مغز شناخته شده است، تمایل به نیمکره چپ یا راست مغز را برای انجام فعالیت‌های خاص توصیف می‌کند.

اگرچه هر دو طرف مغز تقریبا یکسان هستند، اما یک نیمکره عمدتا برخی از توابع را بیشتر از نیمکره دیگر انجام می دهد.

به عنوان مثال، نیمکره چپ مغز با سخنرانی و نیمکره راست مغز با افراد چپ دست مرتبط است.

قبلا، دانشمندان بر این باور بودند که انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که این پدیده را نمایش می‌دهند. با این حال، تحقیقات اخیر عملکرد‌های پیچیده‌ای از مغز تمام حیوانات – از حشرات گرفته مانند زنبور عسل، تا پستانداران آبزی، از جمله نهنگ های قاتل، پیدا کرده است.

به تازگی، محققان در آلمان به بررسی این موضوع پرداختند. آنها تصمیم گرفتند تا سیستم دیداری کبوتر را مطالعه کنند. یافته‌های آنها در مجله Cell Reports منتشر شده است.

مغز پرندگان و ایده‌های قدیمی

پیش از این، دانشمندان پیشبینی کرده بودند که یک طرف مغز می‌تواند به سادگی طرف دیگر را مهار کند و سلطه را در دست بگیرد.

در گذشته، فرض شده بود که نیمکره غالب سیگنال‌های مهار کننده را به نیمکره دیگر از طریق کمیسوار انتقال می‌دهد، در نتیجه باعث سرکوب عملکرد‌های خاص در منطقه مهار شده می‌شود.

در واقع، نیمکره غالب فکر می‌کند که بر همسایه خود چیره شده است. با این حال، دانشمندان همچنین خاطر نشان کردند که پیام‌های هیجان انگیز از هر دو نیمکره اجرا می‌شوند.

محققان تصمیم گرفتند از یک مدل کبوتر استفاده کنند، زیرا مطالعات دیگر در سال‌های اخیر، در برخی از جزئیات، غالبیت نیمکره را در این گونه توصیف کرده‌اند.

به عنوان مثال، در مغز کبوتر، پردازش تصویری الگوها و رنگ‌ها بر عهده نیمکره سمت چپ است. برعکس، نیمکره راست اغلب با محرک‌های اجتماعی یا احساسی روبرو می‌شود.

دانشمندان پرندگان را برای انجام یک کار تمایز رنگ آموزش دادند. به طور خاص، این چالش شامل بخشی از مغز است که از اطلاعات بصری برای هدایت حرکت موتور استفاده می‌کند. در این نوع کار، سمت چپ مغز غالب است.

پروفسور گنتیرکین و همکاران برای درک اینکه متوجه شوند چگونه ارتباطات بین دو نیمکره، بر غالب شدن یکی از آنها تاثیر می‌گذارد، به طور متناوب نورون‌هایی که بین دو نیمکره تبادل می‌شدند را خاموش کردند.

دخالت در ارتباط دو نیمکره

پس از مسدود کردن نورون‌های خاصی که بین دو نیمکره در تبادل بودند، آنها فعالیت‌های نورون‌هایی را که معمولا ورود خود را در طرف مقابل می‌گیرند مشاهده کردند. به این ترتیب، آنها می‌توانند راهی که نیمکره غالب کنترل آن را در دست گرفته را جدا کنند.

محققان نشان دادند که نیمکره چپ صرفا به جای مهار نیمکره راست، می‌تواند واکنش نیمکره راست را به تاخیر بیندازد و به نوعی غالب شود. در این حالت، نیمکره راست به سادگی برای کنترل واکنش و پاسخ بسیار دیر عمل می‌کند.

نیمکره راست صرفا به جای آنکه مانع از پاسخ شود، هنوز هم عمل می‌کند، اما سیگنال‌های آن برای تغییر رفتار در پرنده‌ها بسیار دیر می‌رسد.

این نتایج نشان می‌دهد که سلطه نیمکره بر اساس یک مکانیزم پیچیده است و نیمکره دیگر را به طور کامل مهار نمی‌کند، بلکه این غالب شدن به دلیل تاخیرهای زمانی کوتاه در فعالیت سلول‌های عصبی در نیمکره دیگر است.”

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر