خبرکزاری ایرنا:«سعید لیلاز» امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم افتتاح سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب افزود: با آزادسازی قیمتها هرچند زیان خودروسازان جبران نمیشود، دستکم جلو آن گرفته میشود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به شرط تعیین قیمت خودروها در حاشیه بازار، حتی اگر تیراژ (شمارگان تولید) به 800 هزار دستگاه در سال کاهش یابد قادر به حفظ اشتغال خواهیم بود و پس از آن بتدریج اصلاحات در این صنعت را آغاز خواهیم کرد.
لیلاز ادامه داد: خودرو جزو کالاهای اساسی نظیر دارو و غذا نیست که ما به هر قیمتی برای آنها 14 میلیارد دلار ارز تهیه میکنیم و مخالفم که منابع کشور به خودرو سواری اختصاص یابد.
وی گفت: در زمینه حفظ اشتغال موجود، یک تعهد اخلاقی و ملی داریم، اما نمیتوان هم قیمت خودرو را پایین نگه داشت و هم اشتغال 700 هزار تا 800 هزار نفری این صنعت را حفظ کرد.
«فروش اموال مازاد و باقیمانده سهام خودروسازان به طور حتم تدبیر خوبی است، اما در شرایط فعلی که کیک اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است نمیتوان با اطمینان از فروش حرف زد و شاید ارزان فروخته شود».
گزارشهایی که از حسابرسی شرکتهای خودروساز منتشر شده است نشان میدهد 2 خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال بیش از پنج هزار و 500 میلیارد تومان زیان ثبت کرده اند.
وی یادآوری کرد: در شرایط کنونی تقاضای حدود 2 میلیونی پارسال برای خودرو به 800 هزار دستگاه کاهش مییابد و زیان همه افرادی که خودرو پیش خرید کرده بودند نیز پرداخت میشود؛ این موضوع گریزناپذیر است و نباید از آن بترسیم.
لیلاز تاکید کرد «ما ماموریت بزرگ تری داریم و باید با جلوگیری از زیاندهی صنایع خودروسازی و ممانعت از کاهش اشتغال در این صنعت، تحریمهای آمریکا را خنثی کنیم».
وی بیان داشت: این مهم با اصلاح قیمت ها، بهبود 100 درصدی بهره وری در داخل شرکتها و داخلی سازی با کمترین سرمایه گذاری ممکن میشود، اما دولت نیز باید قول بدهد اگر ابر تحریمها کنار رفت همه چیز دوباره فراموش نشود.
وی اضافه کرد: داخلی سازی قطعات شاید از نظر اقتصادی سخت باشد، اما از نظر فنی ممکن است و اکنون جز یکی 2 قطعه، هیچ مشکلی در ارتقای داخلی سازی نداریم؛ هرچند از نظر کیفیت و دستیابی به استانداردهای مورد نظر سازمان ملی استاندارد با دشواریهایی روبروییم.
«کشور درگیر بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ خود است و تاکنون هیچ قدرتی اینچنین همه قوای خود را برای فشار بر ایران متمرکز نکرده بود، اما میتوانیم از این بحران خارج شویم».
ژن خوب در خودروسازیها نداریم
لیلاز در پاسخ به پرسشی درباره سوء مدیریت در شرکتهای خودروساز، منکر وجود «ژن خوب» در این شرکتها شد و گفت: 2 خودروساز اصلی در کشور داریم که مدیر یکی از آنها 35 سال و دیگری 20 سال سابقه در خودروسازی دارد.
این استاد تاریخ دانشگاه یادآوری کرد: همین افراد وقتی تولید سالیانه خودرو را از 300 هزار دستگاه به 720 هزار دستگاه رساندند نیز مدیر بودند.
وی تاکید کرد «مساله اصلی در ایران اصلاح ساختار سیاست هاست و باید در این مسیر گام برداریم».
لیلاز اضافه کرد: موضوع بالا بودن هزینههای سربار خودروسازان صحت دارد، هرچند به شدت در حال کاهش است و همین که قیمت خودرو در پنج سال گذشته یک پنجم تا یک سوم نرخ تورم بوده، دلالت بر همین موضوع دارد.
وی ادامه داد: وقتی در سالهای گذشته توانستیم شمارگان تولید را از سالیانه 700 هزار به بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسانیم، یعنی در مردم قدرت خرید ایجاد کرده ایم.
این کارشناس اقتصادی درباره نیاز خودروسازان به حدود 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی گفت: وقتی نیاز به ثبت سفارشها 44 برابر شده است، مگر میشود خودروسازان به سرمایه اولیه نیاز نداشته باشند؟
وی ادامه داد: 30 هزار میلیارد تومان معادل 30 روز «رشد نقدینگی» ایران است و «عدد وحشتناکی نیست».