خبرگزاری فارس: حسن رحیمپور ازغدی ظهر امروز در همایش «معلم تراز انقلاب اسلامی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه پیامبر(ص) مسؤولیت اصلی خود را هدایت بشریت میداند، گفت: امام رضا (ع) تمام مشکلات بشر را از نظر نفع و ضرر به عقل و جهل نسبت داده و میفرماید عقل را هدیه الهی بدانید، عقل دوست شما و جهل دشمن شماست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هرچه عقل تربیت یافته و توسعه پیدا کند به نفع انسانها و هر چه جهل توسعه یابد به ضرر خود آنهاست.
وی تصریح کرد: نظام آموزشی درست است که بتواند عقل معاش و عقل معاد را در کنار هم قرار دهد و دنیا و آخرت فرد و جامعه را شناخته، مدیریت کرده و انسان با فضلیت و جامعه فاضل تربیت کند.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه نظام عقلانیت دو شاخص دارد، ادامه داد: نظام آموزشی که تنها به تربیت توجه کند یا نظام آموزشی که کاری به تربیت و اخلاق نداشته باشد یا نظامی که به هیچ یک از این دو کاری نداشته باشد، هرسه مشکل دارند و ضد بشریت هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بهترین نظام، نظامی است که بهترین برنامهریزی را برای امنیت، بهداشت، اقتصاد و زندگی مردم داشته باشد، نظام آموزشی یعنی خروجی دانشگاه، مدرسه و حوزه افرادی باشند که بتوانند مشکلات معاش و معاد مردم را حل کنند نه اینکه تنها به توسعه مادی توجه داشته، همچنین بیشترین اهتمام را برای توسعه معاد و آخرت مردم داشته باشند.
وی با بیان اینکه انسان موجودی ابدی است و نابود نمیشود، افزود: نظام آموزشی ما باید به گونهای باشد که به معاد و آخرت در کنار معاش مردم توجه داشته باشد.
رحیمپور ازغدی توجه خواهران و برادران را به مطالعه تاریخ مدارس ایران دعوت کرده و افزود: ما دورانی طلایی در زمینه آموزشی در گذشته داشتهایم و ایران یکی از اصلیترین ارکان تمدن اسلامی بود که قرنها ادامه داشت، یعنی بهترین دانشگاها و بیمارستانها تا قرنها در سطح جهان مطرح بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران در این دوران طلایی مرکز علم، قدرت، صنعت، تعلیم و تربیت به حساب میآمد، ادامه داد: بزرگترین نوابغ جهان در تمدن ایرانی اسلامی بوده و برخی علوم حتی توسط تمدن ایرانی اسلامی ابداع و اختراع شد و پیش از آن علومی مانند جبر یا مثلثات هنوز مطرح نشده بود.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه در 200 سال گذشته ما سقوط کردهایم، گفت: حکومتهای فاسد، مستبد و غیرمردمی وقتی خدا و مردم را نداشته باشند وابسته میشوند، ما نیز وابسته به غرب شدیم و نظام آموزش و تعلیم و تربیت ما در 200 سال گذشته به شدت سقوط کرد و ضعیف شد.
وی بیان کرد:کشور ما در اواخر قاجار تبدیل به ایران دستنشانده، ضعیف و غربزده شد، پروژه دشمن از نظام آموزشی شروع شد که پروژه ترجمه متون از کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس و بعد آمریکا با کپیبرداری از منابع آنها صورت گرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عوامل اصلی جریانهای فراماسونری، صهیونیستها و عوامل داخلیشان شامل بابیت و بهائیگری در رژیم نفوذ کردند و دست به کودتا زدند، ایران را گرفتند و بر آن مسلط شدند، گفت: در 40 سال پیش در چنین ایامی امام و ملت ایران انقلاب کرده و کشور را از دست این عوامل آزاد کردند، در سه چهار دهه اخیر نیز درحال باز پسگیری کل منطقه هستند، دهه 50 از ایران اخراج شدند و در دهه 90 نیز از کل منطقه در حال رفتن هستند.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه پروژه دشمن از نفوذ در آموزش پرورش شروع شد، افزود: اولین موسسه آموزشی جدید که قبل از دانشگاه تهران تاسیس شد، دانشسرای تربیت معلم بود که از لحاظ اخلاقی و اعتقادی و از لحاظ فکری و سیاسی برروی افراد کار میکردند و این افراد را به دولتهای خود وابسته میکردند.
وی افزود: نظام آموزشی در اواخر دوره قاجار از هم فرو پاشیده و این ضعفها سبب تسلط سایر کشورها شد، در غیر این صورت ملتی که قوی است هیچگاه تحت سلطه نمیرود، وقتی ملت ضعیف باشد و دولت فاسد شود نفوذ خارجی بریک کشور حاکم میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه همزمان با فروپاشی نظام آموزشی و حکومتی در اواخر دوره قاجار که با شکست مواجه شده بود، اروپاییها و آمریکاییها در اوج قدرت خود بودند و درحال حاضر نیز انگلیس، فرانسه و اروپا تضعیف شدهاند و آمریکا نیز نسبت به اوایل انقلاب بسیار ضعیف شده، همه جا در برابر انقلاب ما شکست خوردهاند.
رحیمپور ازغدی استراتژی دشمن را تمرکز بر موضوع تربیت معلم خواند و گفت: سیاست دشمن این بود که اگر تربیت معلم را در اختیار بگیرد در 30 سال آینده نسل بعد کل کشور را در دست میگیرد، هر جا نظام تربیت معلم تحت یک پروژه قرار بگیرد، 20 سال بعد نیز فرزندانی که زیر نظر همین معلمان بزرگ میشوند تحت همان پروژه بوده و ملت ایران را شکل میدهند.
وی ادامه داد: وقتی نظام یک کشور سقوط میکند دشمن به عنوان دوست حضور پیدا میکند، در حالی که به دنبال رشد تو نیست و شعار دشمن در آن زمان این بود که میخواست به ما کمک کند تا رشد کنیم، هدف واقعی و اعلام نشده این بود که ما کمک میکنیم که نظام شما مدرن شود، اما محصول نهایی آن موضوعی نیست که در ذهن شما است، زیرا شما رقیب ما میشوید، هدف اعلام نشده این است که فرهنگ ما بر شما غالب شود و سبک زندگی و تفکر شما غرب زده شود، این واژه با غربی متفاوت است، چراکه غربی نکات مثبتی برای خودش دارد، اما غربزده یعنی نکات منفی بدون نقاط مثبت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از سیاستهای دشمن را کادرسازی افراد خود در جامعه ایرانی خواند و گفت: این افراد با چهره ایرانی و تفکر لندن و واشنگتن در میان مردم بومی محلی نفوذ پیدا میکنند، البته در این بین هم بعضی مشکلات ما را حل کرده و کمک میکنند تا ما هم به یکسری از پیشرفتها برسیم.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه نگاه غرب به شرق در 200 سال گذشته نگاه سلطهگرانه بوده است، گفت: نگاه غرب نه نگاه انسان به انسان، بلکه نگاه بالا به پایین و نگاه حیوان به حیوان بوده است و از طریق سه گام به نظام تعلیم و تربیت ما ورود پیداکردند، ابتدا شناختن ملت که این کار از اواخر دوره قاجار شروع شد و عوامل خارجی مانند سفیران، مستشرقین و ایران شناسان، اسلامشناسان و پزشکان و سایر افرادی که به اسم کمک برای ما میفرستادند با هدف شناخت ایران ورود پیدا میکردند.
وی یکی دیگر از راههای نفوذ عوامل خارجی را از طریق افراد خوشنام، خانوادهها، نخبگان و افراد بورسیه شده به کشورهای اروپایی دانست و گفت: جاسوسان و ماموران اطلاعاتی و انجمنها و احزاب از دیگر عواملی بودند که برای شناخت منابع و مشخصات ایران بهکار میرفتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: افراد تربیت شده حتی میتوانستند به 12 زبان صحبت کنند و حتی در میان عشایر و هم گام با آنها حرکت کرده، در موقع کوچ عشایر با آنها کوچ میکردند و از خود ما بهتر از منابع وجود نفت و طلا خبر داشتند.
رحیمپور ازغدی مرحله دوم را استراتژی تهاجم دانست و اضافه کرد: به این شکل که از چه طریق و به دست خود ملتها میتوانند آنها را به زمین بزنند و از جهل خود ملتها در این راه استفاده میکنند، در این مرحله کار به جایی رسیده است که پروژههای خود را با بودجههای ما به انجام میرسانند، در شرایطی که وقتی پروژههای فرهنگی ما که تصویب شده به علت عدم وجود بودجه به تعویق افتاده است، در اینجا ترکیب چند مدیر نادان و چند جاسوس هوشمند در کنار هم قرار گرفتهاند.
وی ادامه داد: مشکل سلطه در حوزه سینما، تئاتر و هنر نیز وجود دارد، البته نه به طور کامل، اما هنوز نیز است و در حوزه نظام آموزشی کاری میکنند که دانشآموز ما از ابتدای ورود به مدرسه تا هنگامی که میخواهد از رساله دکتری خود دفاع کند از ایرانی بودن خود شرمنده باشد و به این فکر است که کاش ما انگلیسی و آمریکایی بودیم و این کشورها مالک و ارباب ما بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه وقتی سخن از غرب است، غرب به سه بخش تقسیم میشود، گفت: غرب یک غربی است که ملتها را استعمار کرده و جنگ و خشونت را رواج میدهد، غرب دو غربی است که از لحاظ فکری، فلسفی، سیاسی و عقیدتی با آن اختلاف داریم و غرب سه با آن دعوایی نداریم و نکات مثبتی نیز دارد، وقتی میگوییم نه شرقی و نه غربی منظور قطع ارتباط با سایر ملتهای جهان نیست.
رحیمپور ازغدی افزود: نه غربی نه شرقی یعنی نه سلطه شرق نه سلطه غرب و رابطه دوشکل است، رابطه سلطه که ما با آن مخالف هستیم، نه آنها بر ما مسلط باشند و نه ما بر آنها تسلط داشته باشیم، ما رابطه ظالمانه نمیخواهیم، از طرفی منفعل بودن نیز درست نیست و هیچ وقت ما به دنبال این جریان نیستیم.
وی بیان کرد: ریشه مشکلات را عقبافتادگی کشور در امر عقل معاش و عقل معاد دانست و متذکر شد: فرهنگسازی دشمن در 150 سال گذشته مبنی بر اینکه ما توانمند نیستیم و نمیتوانیم کاری انجام دهیم، یکی دیگر از دلایل مشکلات امروز ما است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مورد بعد گسترش غربزدگی از طریق استاد و معلم است، در حال حاضر، بازیهای کامپیوتری، انیمیشنها و فیلمهای هالیوودی نقش یک کودکستان، مدرسه و دانشگاه را ایفا میکنند، شبهه پراکنی، تحریف دین، هویتزدایی، ایجاد انواع اعتیادهای مادی و مدپرستی، ایجاد یاس نسبت به خود به شکل بستههای فرهنگی در حال نفوذ بوده و اینها به عنوان بمبهای هستهای در حوزه آموزش و پرورش در حال انجام است.