گزارش میزان از روز اول سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر

قطعات ایران ای مرز پر گهر ، گل پونه در سالن ها طنین انداز شد/بهنام بانی به تهران سلام کرد

سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر با ارکستر ملی در تالار وحدت تهران در دو بخش ایرانی و آذری با حضور هنرمندانی آذربایجانی در کنار هنرمندان ایرانی آغاز به کار کرد.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی میزان، سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر با ارکستر ملی در تالار وحدت تهران در دو بخش ایرانی و آذری با حضور هنرمندانی آذربایجانی در کنار هنرمندان ایرانی آغاز به کار کرد.

اجرای ارکستر ملی در شامگاه 24 بهمن ماه  به رهبری فریدون شهبازیان ، با قطعه بی‌کلام «سرود گل» آغاز شد و در ادامه قطعات «پیروزی» و «رزم‌آوران» که ساخته همایون رحیمیان هستند با خوانندگی اسفندیار قره‌باغی اجرا شد. در تمام گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان، ارکستر ملی ایران را همراهی می‌کرد.

«کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» اثر حسین دهلوی ادامه رپرتوار اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌داد که در این قطعه علی عابدین به عنوان نوازنده سنتور ارکستر را همراهی می‌کرد.

نوازندگان ارکستر ملی «پیروزی خرمشهر» و «نوروز در سنگر» از آثار همایون رحیمیان را نیز نواختند و سپس با حضور پویان آزاده به عنوان نوازنده پیانو قطعه چهارگاه برای پیانو و ارکستر از جواد معروفی برای اولین بار با این ارکستر اجرا شد. این پایان بخش اول این کنسرت به رهبری فریدون شهبازیان بود. بخش دوم، به موسیقی آذری اختصاص داشت و با رهبری آقاوردی پاشایف اجرا شد.

قطعاتی مثل «آرشین مال الان»، «عسگرین نغمه سی» از اوزیر حاجی بیلی، «اولری وارخانه خانه» اثر فکرت امیرف، «قزلارین رقصی» از کاراکارایف، «قایتاقی» از نیازی، «سنده قالماز» اثر توفیق قلی‌اف، «وطن نغمه‌سی» اثر نیازی، «والس» اثر کاراکارایف، «سوگیلی جانان» اثر اوزیر حاجی بیلی و «آیریلیق» از علی سلیمی با خوانندگی سامیر جعفراُف اجرا شد.

این بخش با رهبری آقاوردی پاشایف با اجرای قطعه ملی میهنی «ایران‌ای مرز پرگوهر» به پایان رسید. در بخش دیگری از برنامه‌های تالار وحدت سه نوازنده از اسلونی نواختند که قطعات آن‌ها پایان بخش روز پر از هیجان تالار وحدت بود.

 

قطعات « ای ایران ای مرز پر گهر» ، « گل پونه » در سالن ها طنین انداز شد/بهنام بانی به تهران سلام کرد

 

در تالار رودکی آرپینه ایسرائیلیان به هنرنمایی پرداخت . او در قطعه‌ی نخست «بالاد شماره 1 درسل مینور» اثر فردریک شوپن را نواخت. از دیگر قطعاتی که توسط این هنرمند نواخته شد می‌توان به «سری اول تصاویر» از کلود دبوسی و قطعه‌ای از فردریک شوپن با نام «اسکرتسو شماره 1 در سی مینور» اشاره کرد. آخرین قطعه‌ای که برای این برنامه در نظر گرفته شده بود «جزیره شادی» اثر کلود دبوسی بود، اما تشویق‌های تماشاگران باعث شد آرپینه ایسرائیلیان بار دیگر به صحنه بازگردد و قطعه کوتاهی را اجرا کند.

 

قطعات « ای ایران ای مرز پر گهر» ، « گل پونه » در سالن ها طنین انداز شد/بهنام بانی به تهران سلام کرد

 

در ایوان شمس گروه «همایون پرنیا» به سرپرستی حسین پرنیا و خوانندگی فاضل جمشیدی به اجرا پرداختند ،  اجرا با آوازی در مایه اصفهان بر روی شعر مولانا آغاز شد. در ادامه تصنیف «خواب نیلوفر» با شعری از ه. ا. سایه (هوشنگ ابتهاج) در لابلای آواز جای گرفت و دوباره نوبت به ساز و آواز بر روی شعر مولانا رسید.

«بیقرار» باز هم با شعری از مولانا بخش دیگر اجرای گروه همایون پرنیا بود. در این بخش کمانچه و نی جواب آواز جمشیدی را دادند و در ادامه پاسکاری موقر و متینی میان ساز‌های مختلف گروه شکل گرفت. «خیام خوانی» دیگر بخش اولین اجرای جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس بود. ساز تار در این بخش میدان دار بود و فضا را برای ارائه آواز‌ها بر روی اشعار در پایان این بخش حسین پرنیا آهنگساز گروه «همایون پرنیا» با اشاره به نگاهی که غالب رسانه‌ها به موسیقی دارند گفت: «جشنواره‌ها فرصتی است تا مردم کار‌هایی را بشنوند که رسانه‌ها اجازه شنیدنشان را نمی‌دهنداو در ادامه ابراز امیدواری کرد شرایط برای حضور رایگان مردم در جشنواره موسیقی فجر سال آینده فراهم شود.»

تشویق‌های پی در پی و دنباله دار مخاطبان و درخواست اجرای قطعه «گلپونه ها» از سوی بسیاری و قطعه «مرغ سحر» که تعداد دیگری از حاضران درخواست اجرای آن را داشتند باعث شد گروه بعد از ادای احترام به مخاطبان صحنه را ترک نکنند و گلپونه را به واسطه آهنگسازی «حسین پرنیا» و با ادای احترام به روح ایرج بسطامی و استادش محمدرضا شجریان اجرا کنند.

 

قطعات « ای ایران ای مرز پر گهر» ، « گل پونه » در سالن ها طنین انداز شد/بهنام بانی به تهران سلام کرد

 

اولین اجرا از کنسرت‌های پاپ سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه چهارشنبه 24 بهمن با حضور بهنام بانی در برج میلاد برگزار شد. بانی در بخشی از اجرای خود گفت:: سلام به تهران دوست داشتنی. خوشحال هستم که با کنسرت ما سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را شروع می‌کنیم و امیدوارم کنسرت متفاوت و خوبی را شاهد باشیم. بانی دیشب با قطعه «من یه دیوونم» کنسرت خود را آغاز وبا قطعه «تویی انتخابم» کنسرت را به پایان رساند.

در سالن سیف الله داد سه مستند اکران شد. مستند «مایسترو» ساخته وحید زارع زاده در ساعت 16:30 اکران شد. این مستند 44 دقیقه‌ای که سال 90 ساخته شده است، زندگی لوریس چکناوریان آهنگساز بین‌المللی و خالق آثاری، چون آلبوم «رستم و سهراب» و رهبر سمفونی «رسول عشق و امید» را به تصویر می کشید.

در سانس 16:30 همچنین مستند دیگری با نام «سمفونی ایران» به کارگردانی وحید موساییان اکران گردید. در این مستند فریدون شهبازیان آهنگساز مشهور ایرانی برای یافتن ریشه‌های موسیقی مقامی این سرزمین کهن به سفری طولانی می‌رود. سمفونی ایران سال 95 ساخته شده و مدت زمان آن 65 دقیقه است.

 

قطعات « ای ایران ای مرز پر گهر» ، « گل پونه » در سالن ها طنین انداز شد/بهنام بانی به تهران سلام کرد

 

و، اما در سانس پایانی اولین روز جشنواره موسیقی فجر، مستند «شش قرن شش سال» به کارگردانی مجتبی میرطهماسب، ساعت 18:30 به نمایش درآمد. در خلاصه داستان این مستند آمده: «گروهی موسیقیدان تلاشی را آغاز می‌کنند تا تصنیف‌های منسوب به «عبدالقادر مراغی»، برجسته‌ترین موسیقی‌دان، نظریه‌پرداز، نویسنده و شاعرِ ششصد سال پیش را به استناد کتاب‌ها و رسالات کُهن و از لابه‌لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی کنند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می‌شود آثاری که قرن‌ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان کرده بودند را برای اولین بار ضبط و منتشر کند.»«شش قرن شش سال» 85 دقیقه است و در سال 92 ساخته شداست.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان