چگونه یک بحث را پایان دهیم؟

بحث و استدلال در حالی که می تواند یکی از اجزای سالم رابطه باشد، اما گاهی ممکن است منجر به ناراحتی و دلخوری شود. پایان دادن به بحث زمانی که از مسیر خود منحرف می شود، لازم و ضروری خواهد بود.

در حالی که بحث و استدلال می تواند بخشی سالم از یک رابطه باشد، اما ممکن است گاهی منجر به دلخوری و سپس پشیمانی گردد. در چنین مواردی برای جلوگیری از آسیب های احساسی باید سعی کنید بحث را متوقف نمایید. اگر احساس می کنید که بحث ممکن است از دست خارج شود، راهی برای پایان دادن به آن پیدا کنید. می توانید اتاق را ترک کرده، سکوت کنید یا اینکه استدلالی دیگر را مطرح نمایید. در ادامه مطلب با روش های توقف بحث آشنا خواهید شد.

 

توقف بحث کردن

1. بر حل هسته اصلی مساله و بحث تمرکز کنید

هنگامی که شما در حال بحث کردن با یک دوست قدیمی یا همسر خود هستید، ممکن است موضوع ناخواسته به مشکلات قبلی و گذشته ربط پیدا کند. این رویکرد کاملا نادرست است و طرفین بحث را از تمرکز بر روی هسته اصلی بحث دور خواهد کرد. بنابراین به جای استفاده از این رویکردها، سعی کنید مساله را بدون توجه به اختلافات قبلی حل کنید. به عنوان مثال شریک زندگی شما از اینکه هر هفته با دوستان خود به گردش می روید عصبانی است. پس این موضوع را برای یک بار حل کنید تا مشکلات هفته های قبلی دوباره در بحث مطرح نشود. اگر شما مطمئن نیستید که موضوع اصلی چیست، فقط بپرسید: "مشکل اصلی شما چیست؟"

 

2. توضیح دهید که تمایل به مصالحه دارید

مشکل اغلب مردم در بحث کردن این است که هر یک فکر می کنند فرد دیگر در موضع تهاجمی یا غیر منصفانه ای نسبت به موضوع قرار دارد. در بسیاری از موارد، نشان دادن تمایل به سازش و مصالحه می تواند تاثیر کافی برای حل مساله و توقف بحث داشته باشد. به عنوان مثال اگر با هم اتاقی خود درباره نوبت شستن ظرف ها بحث می کنید، بر رعایت نوبت و ضایع نشدن حق او تاکید کنید.

 

3. به احساسات فرد مقابل احترام بگذارید

نسبت به احوال و غرور طرف مقابل نیز حساسیت لازم را داشته باشید. این یک نکته بسیار مهم در پایان دادن به یک بحث می باشد. اگر شما و فردی درباره مساله ای اختلاف نظر دارید، باید به او نشان دهید که این موضوع ربطی به شخصیت، غرور و احساسات طرف مقابل نخواهد داشت. در این صورت خشم فرد تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. می توانید از جملاتی مانند نظر شما محترم است، من احساسات شما را درک می کنم و ... استفاده کنید.

 

توقف بحث

4. اگر باعث آسیبی شده اید، عذرخواهی کنید

اگر کاملا مشخص است که اشتباه کرده اید، از خط و نشان کشیدن و ادامه دادن بحث چیزی عاید شما نخواهد شد. بنابراین حاشیه را کنار گذاشته و یک عذرخواهی ساده بکنید. اگر نمی دانید چه چیزی باعث ناراحتی فرد شده است، حتما از او سوال کنید. به عنوان مثال اگر از دوست خود در مقابل دیگران انتقاد تندی کرده اید، قطعا حق با اوست و اگر شما نیز جای او بودید حس ناراحتی زیادی داشتید. بنابراین به او بگوید که در آن لحظه کار اشتباهی انجام داده اید و برای کار خود عذرخواهی کنید.

 

5. درباره احساسات خود صادق باشید

صداقت روحی و عاطفی می تواند به حل بحث و مشکل کمک کند و تاثیر مفیدی در سازنده بودن بحث داشته باشد. با نشان دادن و بروز احساسات خود به طرف مقابل به او بفهمانید که دقیقا در چه موضعی هستید. سعی کنید با جمله "من احساس می کنم ... " موضوع خود را شروع کنید. از بروز حس واقعی و صادقانه خود هراسی نداشته باشید. این روش قطعا بر روی فرد مقابل نیز اثری مثبت خواهد داشت و با دقت بیشتری به حرف های شما گوش خواهد کرد.

 

6. در میان بحث از شوخی و خنده استفاده کنید

اگر در هنگام بحث کردن در شرایط عادی هستید، می توانید از شوخی و خنده استفاده کنید. این امر باعث می شود که نشان دهید واقعا عصبانی نیستید و سعی در یافت راه حل و توقف بحث دارید. مراقب باشید که این شوخی و خنده با حالت تمسخر همراه نباشد. چون ممکن است نتیجه معکوس داشته و فرد مقابل را عصبانی تر کند. بنابراین در زمان به جا و از شوخی های به جا استفاده کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان