گلایه معاون سازمان محیط زیست از وزارتخانه‌های صنعت و نفت

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی افزود: منابع متحرک مانند خودروها بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند بنابراین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جزو مصوبات قانون هوای پاک است که باید اجرایی شود اما متاسفانه کار آن‌طور که باید پیش نمی‌رود.

وی اظهار داشت: در این راستا خودروسازان موظف به تولید خودرو هستند تا آنها را در اختیار تاکسی‌داران قرار دهند اما امسال حتی دو تاکسی هم تحویل ندادند، با این روند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که هوای سالم تنفس کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: وقتی سوخت فراوان و مفت باشد و وزارت صنعت به وظایف خود عمل نکند نتیجه این می‌شود که خودروهای فرسوده در سطح شهر تردد کنند و خودروسازان نیز به سمت فناوری‌های روز دنیا نروند.

وی درخصوص عملکرد وزارت نفت نیز گفت: با اینکه مبحث انرژی در کشور بسیار جدی است اما توجهی به مقوله صرفه‌جویی آن نمی‌شود، به دلیل ارزانی انرژی در ایران، مقادیر زیادی از آن به راحتی سوزانده می‌شود و در حالی که قرار بود مصرف انرژی در پایان برنامه ششم توسعه به نصف انرژی مصرفی در برنامه پنجم کاهش یابد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد و حتی آن را ثابت نگه نداشتیم و سالانه 9 درصد افزایش مصرف انرژی داریم.

تجریشی تصریح کرد: این نشان می‌دهد که وزارت نفت، مقوله انرژی و صرفه‌جویی آن را جدی نمی‌گیرد، به راحتی آن را در خودرو، صنایع و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌سوزانیم در حالی که در قوانین بالادستی همواره بر صرفه‌جویی در بخش انرژی تاکید می‌شود اما عملا به آن توجهی نمی‌شود.

وی گفت: بر اساس اعلام وزارت نفت 25 درصد نفت تولیدی به مازوت تبدیل می‌شود، حال سوال این است که با این میزان مازوت چه می‌کنند؟ جواب این است که می‌سوزانند، با اینکه سوزاندن مازوت ممنوع است اما این کار را می‌کنند.

وی افزود: سه هفته پیش با وزارت نفت درباره تعیین تکلیف مازوت نامه‌نگاری کردیم و با پژوهشگاه صنعت نفت نیز صحبت داشتیم که باید با این حجم مازوت چه کار کنیم، زیرا پژوهشگاه معتقد است که این مشکل، راهکار دارد اما رایزنی‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

تجریشی گفت: به اعتقاد من، بعضا وظایف حاکمیتی در برخی دستگاه‌ها به بهانه تحریم و اینکه نمی‌شود؛ رها شده است در حالی که در دانشگاه‌ها افراد با انگیزه و علاقه‌مند زیادی با ظرفیت‌های بالا برای حل این مشکلات وجود دارد.

معاون سازمان محیط زیست، بهبود کیفیت هوا، ارتقای کیفیت خودروسازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در گرو همکاری بیشتر وزارتخانه‌های صنعت و نفت دانست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان