پنتاگون: حضور آمریکا در افغانستان برای تأمین امنیت شهروندان این کشور است

رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا در نشستی تأکید کرد که حضور نظامیان آمریکا در افغانستان در حقیقت به‌دلیل حضور آمریکا در جنوب آسیا است که به موجب آن، امنیت شهروندان آمریکا تأمین شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون)، می‌گوید که واشنگتن از گفت‌وگوهای صلح در افغانستان پشتیبانی می‌کند و می‌افزاید که اوضاع راهبردی در افغانستان تغییری نکرده‌است.

«پاتریک شاناهان»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روند گفت‌وگوهای صلح را با طالبان، نخستین فرصت ایجادشده در 18 سال گذشته برای رسیدن به صلح می‌داند.

وی در یک نشست در وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفت: هدف از تلاش‌های هماهنگ نظامی و سیاسی واشنگتن در افغانستان، جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن هراس افگنان است و ما از گفت‌وگوها در این کشور (افغانستان) پشتیبانی می‌کنیم. گفت‌وگوهای کنونی بهترین دریچه صلح در 40سال گذشته است. به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم تا جلوی فعالیت‌های تروریست‌ها را از آنجا به کشورمان بگیریم.

در همین حال، ژوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا نیز در این نشست تأکید کرد که حضور نظامیان آمریکا در افغانستان در حقیقت به‌دلیل حضور آمریکا در جنوب آسیا است که به موجب آن، امنیت شهروندان آمریکا تأمین شود.

وی در این باره افزود: هر چیزی را که هم‌اکنون در فضای نظامی به رهبری ژنرال میلر (فرماندۀ پشتیبانی قاطع) در افغانستان انجام می‌دهیم، در پشتیبانی از تلاش‌های زلمی خلیل‌‎زاد است؛ اما فکر می‌کنم در کُل، تصویر اصلی اوضاع کُلی راهبردی تغییر نکرده است، اما ژنرال میلر، عناصری را از یک راهبرد برای افزایش فشار بر رهبری طالبان ترکیب کرده است.

ژنرال دانفورد، می‌افزاید که فشارهای نظامی بر طالبان باعث شده‌اند تا این گروه برای نخستین بار در 18 سال گذشته به گفت‌وگوها تن بدهند و ما چرا در افغانستان هستیم؟ برای آنکه جلوی حمله‌ها را بر مردم آمریکا و کشورمان بگیریم. ترکیبی از پشتیبانی افغان‌ها برای آوردن فشار بر طالبان و همچنین ایجاد شرایط برای خودمان، به‌دلیل این است که حضور موثر ضدتروریستی در جنوب آسیا داشته باشیم.

همزمان با این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که برای رسیدن به توافق نهایی میان طالبان و آمریکا، به زمان بیشتری نیاز است.

وی گفت: حضور نظامی ناتو در آینده بیشتر وابسته به نتایج این گفت‌وگوها است. هنوز برای پیش بینی نتایج این گفت‌وگوها بسیار زود است. هنوز تا نهایی شدن توافقات صلح، کارهای زیادی باید انجام شود.

طلوع نیوز نوشت: زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان سرگرم رایزنی با مایک پامپئو، وزیرخارجه آمریکا و مقام‌های دیگر آمریکایی است و انتظار می‌رود در آینده نزدیک به کابل بیاید.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان