درحال بروز رسانی

تازه‌ترین اخبار بارندگی و سیل/قطعی آب در ۲۷ روستای ثلاث باباجانی

سرویس اجتماعی فردا: سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز جمعه 16 فروزدین‌ماه وارد کشور شده و در روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده در سطح کشور فعال است.

پیش‌بینی می‌شود که در غرب و جنوب غرب کشور شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، شمال فارس بارش باران بین 10 تا 35 میلی‌متر رخ دهد. همچنین با حرکت این سامانه به سمت شمال شرق کشور از بعد از ظهر شنبه تا بعد از ظهر روز یکشنبه بارش باران در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات شرقی سمنان پیش‌بینی می‌شود که انتظار می‌رود بیشینه بارش در این مدت در شمال غرب خراسان رضوی به 30 تا 50 میلی‌متر برسد و موجب سیلابی شدن موقت مسیل‌ها در این منطقه شود.

وزیر ارتباطات از آخرین وضعیت سد کرخه بازدید کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آخرین وضعیت سد کرخه بازدید کرد.

محمدجواد آذری جهرمی امروز 16 فروردین ماه در سفر به خوزستان، از آخرین وضعیت سد کرخه در اندیمشک بازدید کرد.

وی در این بازدید با مسؤولان و کارشناسان این سد درخصوص آخرین وضعیت دریچه‌های این سد، میزان دبی ورودی و خروجی آن و همچنین فضای خالی مخزن گفت و گو و در جریان آخرین وضعیت قرار گرفت.

در حال حاضر خروجی سد 2500 مترمکعب بر ثانیه و میزان ورودی 2300 متر مکعب بر ثانیه است.

در این بازدید صالح نساج مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان، جهرمی را همراهی کرد.

بارندگی دوباره در راه مناطق سیل‌زده

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان گفت: استان گلستان از فردا تحت تاثیر سامانه جدید بارشی قرار می‌گیرد که پیامد آن بارش باران، رعد و برق، مه و در برخی نقاط وزش باد شدید است.

محمدرضا رحمان‌نیا با اشاره به نفوذ سامانه سرد و بارشی به استان اظهار داشت: سامانه بارشی از فردا دوباره وارد استان گلستان می‌شود که پیامد آن بارش باران، رعد و برق، مه و در برخی نقاط وزش باد شدید است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در 3 روز فعالیت این سامانه مقدار بارش در ارتفاعات و دامنه‌های جنوب غرب استان بین 30 تا 50 میلی‌متر، در مناطق شمالی 4 تا 6 میلی‌متر، در مناطق میان دشت 8 تا 15 میلی‌متر و ارتفاعات جنوب و جنوب شرق 15 تا 30 میلی‌متر باشد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان گفت: با توجه به بارش باران در ارتفاعات جنوبی و بارش برف در روزهای اخیر در این ارتفاعات احتمال ایجاد برفاب و آبگرفتگی معابر عمومی در شهر های دور از انتظار نیست.

رحمان‌نیا گفت: هر گونه تغییر احتمالی در نقشه‌های پیش‌یابی در روز های آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

عذرخواهی رئیس هلال‌احمر از مردم لرستان

رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن عذرخواهی از مردم لرستان بابت برخی کوتاهی‌ها، گفت: تلاش کردیم با اعزام نیروهای عملیاتی به مردم سیل‌زده خدمت کنیم؛ اکنون وضعیت قابل قبول است و با برنامه‌ریزی می‌توان مشکلات را ر

علی‌اصغر پیوندی، اظهار کرد: علاوه بر آسیب به واحدهای مسکونی و زمین‌های کشاورزی، خرابی‌های بسیاری در بخش زیرساخت‌ها، محورهای مواصلاتی و پل‌ها در پلدختر به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر همگام با دیگر نیروهای امدادی تلاش کرده که در نخستین لحظات در کنار مردم سیل‌زده لرستان حضور یابد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به انتقال 3 هزار و 500 سیل‌زده لرستانی توسط بالگردهای این جمعیت افزود: 250 تن موادغذایی و اقلام امدادی طی این چند روز اخیر توسط بالگردها جابه‌جا شده است.

اکنون وضعیت قابل قبول است

پیوندی بیان داشت: تلاش جمعیت هلال‌احمر در کنار دیگر نهادها همچون سپاه، ارتش و نیروهای امدادی سبب شد تا حدودی آرامش به منطقه باز گردد.

وی تصریح کرد: اگرچه مشکلات بسیاری در پلدختر وجود دارد اما اکنون وضعیت قابل قبول است و با برنامه‌ریزی و صبر می‌توان مسائل را مرتفع کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن عذرخواهی از مردم لرستان بابت برخی کوتاهی‌، گفت: تلاش کردیم با اعزام نیروهای عملیاتی، مواد غذایی و اقلام امدادی به مردم سیل‌زده خدمت کنیم.

سیلاب بیش از 7 میلیارد تومان به شهر گراب لرستان خسارت زد
شهردار شهر گراب با اشاره به کمبود تجهیزات برای مقابله با بحران در این شهر گفت: سیلاب بیش از 7میلیارد تومان به گراب خسارت زده‌است.

یحیی آدینه‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درکوهدشت اظهار داشت: بر اثر وقوع سیلاب رودخانه ساحلی این شهر طغیان کرد و خساراتی سنگینی به زیرساخت‌های شهری وارد شده‌‌است.

وی با اشاره به آب‌گرفتگی واحدهای مسکونی مجاور رودخانه ساحلی در سیلاب افزود: شهرداری گَراب برای مقابله با بحران با کمبود امکانات و تجهیزات روبه‌روست.

شهردار گراب عنوان کرد: بر اثر وقوع سیلاب زیرسازی‌های سطح شهر به‌طول 20کیلومتر، 3 پل خیابان ساحلی، زیرسازی پارک در دست احداث، فضای سبز و زیرساخت‌های مجاور رودخانه ساحلی به‌مساحت 6 هزار متر مربع، آسفالت خیابان ساحلی، جداول نهری، 250 اصله درخت 15 ساله و 100 مخزن زباله تخریب کامل شده‌است.

وی با بیان اینکه سیلاب هفت میلیارد و 780 میلیون تومان به شهر گراب خسارت وارد کرده، بیان کرد: بر اثر وقوع سیلاب صددرصد منازل همجوار خیابان ساحلی دچار آب‌گرفتگی و هم‌چنین پنجاه‌درصد پل ارتباطی گراب-کوهنانی و کانال دفع آب‌های سطحی در پی سیلاب تخریب شد.

تخلیه 110 روستا در خوزستان/اسکان 25 هزار نفر در اردوگاه‌ها

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
از ابتدای وقوع سیل در خوزستان تاکنون 110 روستای در معرض سیل در این استان به صورت کلی و جزئی تخلیه شده اند.

این روستاها به دلیل افزایش دبی حوضه های آبریز دز، کرخه و کارون و به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی تخلیه شده اند.

همچنین 43 کمپ در نقاط امن برای روستاهای تخلیه شده و در معرض خطر برپا شده است که تاکنون حدود 25 هزار نفر در این کمپها اسکان داده شده اند.


تا چند ساعت آینده شرایط ارتباطی در لرستان عادی می‌شود

وزیر ارتباطات کشور از خسارت 350 تا 400 میلیاردی سیل به بخش ارتباطات لرستان خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که وضعیت ارتباطی استان به جز در پلدختر به حالت عادی قبل از سیل برگشته است، افزود: هم‌اکنون شبکه ارتباطات ثابت این شهر از بین رفته و تمامی تجهیزات مرکز مخابرات نیز در گل و لای مدفون شده است.

وی از تهیه تجهیزات برای احداث مرکز جدید مخابرات شهر خبر داد و گفت: این وسایل منتقل شده‌اند و از ساختمان اداری مخابرات برای مرکز جدید استفاده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که در حال انجام طرحی هستیم تا سایت‌های جدید را دایر و تجهیزات مستقر شوند، ادامه داد: نصب‌ها به اتمام رسیده و حدود یک ماه طول خواهد کشید که این مرکز به حالت عادی برگردد.

وی به حوزه ارتباطات سیار اشاره کرد و افزود: نسل دو بالا آمد و نسل 3 و 4 مانده بود که اولین سایت نسل 4 صبح امروز 16 فروردین در دسترس قرار گرفت.

آذری جهرمی بیان کرد: تمامی سایت‌های سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز تا ساعتی دیگر در مدار قرار خواهند گرفت و اینترنت تمام شهر در دسترس خواهد بود.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بالون ارتباطی ما نیز طی دو ساعت آینده در مدار قرار گرفته که به 40 نقطه از شهر خدمات وای‌فا را به صورت رایگان ارائه می‌کند.

وی بیان کرد: اقداماتی که انجام می‌شود به صورت موقتی است چراکه جاده‌ها تخریب شده و در تلاشیم که ترمیم اولیه شوند.

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که کارهای اساسی باید انجام شود، گفت: همکاران ما فعال هستند تا به صورت اساسی خدمات ارتباطی را پیاده‌سازی کنند که دیگر قطع نشود.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: عملا ظرف چند ساعت آینده شرایط ارتباطی را در استان عادی اعلام می‌کنیم.

به گفته وی، طی سیل اخیر بین 350 تا 400 میلیارد تومان به بخش ارتباطات استان خسارت وارد آمده است.

آذری جهرمی با اشاره به این‌که حجم خسارات وارد آمده بسیار زیاد است، گفت: تقریبا 50 درصد شهر پلدختر به زیر گل و لای رفته و بسیاری از مردم متضرر شده‌اند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: راه‌ها صدمات اساسی دیده‌ و زیرساخت‌هایی مانند آب و برق دچار مشکل و اختلال شدند بنابراین حجم آسیب‌ها بسیار بالاست.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی برای ارائه خدمات در استان هستند و دو معاون وزارت نیرو و یک معاون وزیر راه در اینجا حضور دارد. من نیز به عنوان نماینده رئیس جمهور چند روزی است که در منطقه هستم.

آذری جهرمی با بیان این‌که نیروهای مسلح، بسیج و تمامی مسئولان پای کار هستند و پیش می‌روند، ادامه داد: حجم مشکلات به شدت گسترده بوده و البته اقدامات حوزه ارتباطات بسیار بزرگ است که ابتدا باید آن را برقرار می‌کردیم چراکه یکی از زیرساخت‌های اصلی محسوب می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که در حوزه فعالیت‌های ستاد بحران استان دخالتی نداریم، گفت: هر جا نیاز به کمک باشد همکاری می‌کنیم اما از چگونگی روند کار آن اطلاعی ندارم.

وی با اذعان به این‌که مردم لرستان حق زیادی بر گردن انقلاب و ایران دارند، افزود: آنان همواره در مقاطع و بزنگاه‌های مختلف برای ایران قلب‌شان تپیده و تلاش کردند.

آذری جهرمی لرستان را یکی از نمادهای افتخار برای ایران دانست و ادامه داد: مصیبت سنگینی به این مردم وارد آمده و اگر گلایه‌مند باشند حق دارند و انتظارات‌شان نیز درست است.

وزیر ارتباطات بیان کرد: با توجه به دستور مقام معظم رهبری و توجهی که رئیس جمهور به صورت ویژه داشتند، هم‌چنین پیگیری‌های دستگاه‌ها تمام تلاش‌مان برای برگشتن سریع شرایط به وضعیت عادی است.

وی اظهار کرد: باید اقتصاد آسیب‌دیده مردم اصلاح شود و مشکلات متعددی که برایشان پیش آمده سریعا رفع شوند.

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که دستگاه‌های حاکمیتی تلاش‌های لازم خود را دارند و البته مردم جلوتر از آنها در صحنه هستند، گفت: ابتدای هر چیز از صبر، پایداری و استقامتی که در برابر مشکلات دارند باید تشکر کرد و در ادامه این اطمینان خاطر را می‌دهیم که دولت، مجلس و سایر دستگاه‌ها مشکل مردم را مربوط به خود می‌دانند.

وزیر ارتباطات افزود: مسئولان خود را کنار مردم می‌بینند و در تلاش هستند تا شرایط سریع‌تر اوضاع بهبود یابد؛ این نیازمند همدلی و همراهی مردم است که هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم.

سد گاوشان در آستانه سرریز شدن
با توجه به اینکه سد گاوشان در آستانه سرریز قرار دارد از مردم درخواست می‌شود تحت هیچ شرایطی به رودخانه ورود نزدیک نشوند.

با توجه به اینکه سد گاوشان در استان کردستان در آستانه سرریز گسترده قرار دارد، لذا از عموم مردم، ساکنین و مجاورین سد گاوشان و رودخانه گاورود در پایاب سد درخواست می‌شود به طور جدی از توقف و تردد در رودخانه مذکور اجتناب کرده و بهره‌برداران، باغداران و دارندگان طرح‌های پرورش ماهی هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری تجهیزات و منصوبات اقدام و منطقه را ترک نمایند.

در سال گذشته رهاسازی آب و ظرفیت سازی در سد گاوشان انجام شده، اما با بارش‌های موثر در شروع سال جدید، این سد در آستانه سرریز قرار گرفته و متعاقب آن میزان رواناب رودخانه پایاب آن چند برابر میزان فعلی خواهد شد؛ بنایراین از عموم مردم، بهره‌برداران و باغداران و دارندگان طرح‌های پرورش ماهی اکیدا درخواست می‌شود از تردد، توقف و اسکان در بستر و حریم این رودخانه جدا خودداری کنند تا از بروز حوادث و خطرات ناشی از سرریز سد و رواناب حاصل از آن جلوگیری به عمل آید.

تیم پزشکی واکنش سریع بهداشت ودرمان پدافندهوایی به لرستان اعزام شد

صبح امروز تیم پزشکی واکنش سریع حیدر کرار اداره بهداشت و درمان قرارگاه پدافند هوایی برای برپایی درمانگاه سیار و امداد و درمان هموطنان عزیز آسیب دیده در سیل به مناطق سیل زده لرستان اعزام شد.

به گزارش روابط عمومی ارتش، صبح امروز تیم پزشکی واکنش سریع حیدر کرار اداره بهداشت و درمان قرارگاه پدافند هوایی برای برپایی درمانگاه سیار و امداد و درمان هموطنان عزیز آسیب دیده در سیل به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شد.

این تیم پزشکی شامل پزشک عمومی، دامپزشک ،روانپزشک، بهداشت محیط، پرستار، بهیار و امور فنی تجهیزاتی هستند همچنین 4 دستگاه خودرو شامل کامیون حامل تجهیزات کامل بیمارستان صحرایی ،ماشین واکنش سریع و چند دستگاه خودرو و آمبولانس همراه این تیم به استان لرستان اعزام و با همکاری لشکر خرم آباد به خدمت رسانی در مناطق زلزله زده استان لرستان خواهد پرداخت.

11 هزار واحد مسکونی گلستان نیاز به بازسازی دارد؛ برآورد خسارت 272 میلیارد تومانی به بخش‌های راه
مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: میزان خسارت برآورد شده در استان گلستان به جز راه‌آهن که هنوز برآورد نشده در تخمین اولیه 272 میلیارد است و بحث پرداختی‌های بیمه‌ها و تسهیلات همزمان با استان مازندران آغاز شده است.

حسین محبوبی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین خسارت های سیل در استان اظهار داشت: در برآورد اولیه تاکنون در حوزه راه و شهرسازی 30 میلیارد تومان، راهداری 220 میلیارد تومان، هواشناسی 4 میلیارد تومان، فرودگاهی 180 میلیون تومان و راه آهن 17.7 میلیارد تومان خسارت وارد شده که جمعا این عدد تاکنون 272 میلیارد تومان گزارش شده است.

وی ادامه داد: در حوزه ریلی هنوز راه‌آهن گزارشی به ما نداده است و باید با توجه به 7، 8 نقطه برشی که در محور گرگان – اینچه‌برون زده شد میزان خسارت برآورد شود. در بحث ساختمانی هم حدود 10 هزار و 800 واحد سرشماری شدند. از این تعداد ساختمان 8 هزار و 800 واحد نیاز به تعمیر دارد و بقیه ساختمان‌ها باید بازسازی شوند.

محبوبی افزود: در برآوردی که بنیاد مسکن انجام داد حدود 210 میلیارد تومان ساختمان نیاز به تسهیلات داشته و 110 میلیارد هم تسهیلات بلاعوض باید پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان درباره آخرین وضعیت شهرهای آق‌قلا و گمیشان گفت: آب در شهر آق‌قلا به نسبت فروکش کرده و نسبت به 2 روز پیش که آب دوباره بالا آمده بود امروز کمتر شده است. شهر تقریبا شرایط ثبات پیدا کرده و به جز 2 محله که به کل‌آباد معروف هستند و آب در آن جمع شده شرایط در شهر آق‌قلا مناسب است.

وی ادامه داد: در گمیشان هم دیروز محور این شهر به بندرترکمن باز شد و با لوله گذاری در 17 تا 18 بریدگی به وجود آمده در این محور الان ترافیک محلی و امدادی از آن عبور می‌‌‌‌‌‌‌کنند.

این مقام مسئول استانی درخصوص دیگر محورهای استان گلستان و شرایط آنها اظهار کرد: محور آزادشهر به شاهرود به علت ریزش و رانش‌های روزهای ابتدایی بسته بود که دوباره بازگشایی شده و تنها ترافیک محلی و امدادی در آن در جریان است. با توجه به اینکه بحث بارندگی‌ها ادامه دارد و امکان ریزش و رانش وجود دارد این محور را هنوز باز اعلام نکرده‌ایم.

وی افزود: در محور یساقی به بندرترکمن که محور دوم و سوم شهر ترکمن است در آنجا آبگرفتگی روی پل داریم که این محور بسته است. محور گرگان به شاهرود هم تنها محل عبور ترافیک محلی و امدادی است و با وضعیت مناسبی که دارد ترافیک از روی آن عبور می کند. محور آق قلا به اینچه برون هم چند برش در کمربندی‌ها داشتیم ترافیک در سطح شهر به این علت است و ترافیک نمی‌تواند از آن عبور کند. این آبگرفتگی به سمت آق‌قلا به اینچه‌برون است که سبب بسته شدن آن شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان با اشاره به آغاز کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی در استان گلستان به خسارت‌دیدگان سیل اخیر، اظهار کرد: روز گذشته همزمان با مازندران بحث کمک‌ها در استان گلستان آغاز شد و معاون آقای تابش در بنیاد مسکن هم کارها را در این بنیاد با توجه به تنخواهی که در اختیار آنها گذاشته شد، آغاز کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان درباره برآورد زمانی بابت اصلاح و تعمیر خسارات به وجود آمده به واسطه سیل اخیر در استان اظهار کرد: این مساله بسته به شرایط محورها دارد. بازگشایی های انجام گرفته موقت است چون روی لوله‌گذاری‌های انجام گرفته نمی‌توان ترافیک سنگین عبور داد.

وی درباره کمک سازمان بنادر و دریانوردی در بحث لایروبی دهنه گرگانرود برای خروج سریع‌تر آب به دریا برای جمع‌آوری آب‌های جمع شده حاصل از سیل در استان گفت: این یک اتفاق خوب بود و قطعا تاثیر زیادی خواهد داشت.

پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان در گنبدکاووس؛ توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان سیل‌زده
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گنبدکاووس گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه توسط خیران به سیل‌زدگان شهرستان گنبدکاووس که خسارت‌های وارده به آنها بیش از 70 درصد است پرداخت می‌شود.

اصغر نودهی ظهر امروز در حاشیه بازدید نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با فرماندار این شهرستان از مناطق سیل‌زده و روند اجرای ساختمان غربالگری سرطان اظهارداشت: علاوه بر کمک‌هایی که دولت قرار است به مردم مناطق سیل‌زده انجام دهد،حاج محمد شهرکی خیر نیکوکار گنبدی تعهد کردند تا به 200 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند.

وی افزود: افرادی که منازل و یا لوابم خانگی آنها دچار خسارت شده و به تائید کارشناسان رسیده، می‌توانند علاوه بر کمک‌های دولتی وام 5 میلیون تومان با کارمزد بسیار پایین را با همکاری این خیر نیکوکار دریافت کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس بیان کرد: این تسهیلات شامل افرادی می‌شود که خسارت‌های وارده به آنها بیش از 70 درصد است و ستاد مدیریت بحران آنها را معرفی کند.

وی ادامه داد: علاوه بر توزیع غذای گرم و دیگر کمک‌های این خیرنیکوکار، 500 بسته لوازم التحریر شامل کیف، کفش، لوازم التحریر و لباس به ارزش 30 میلیون تومان بین دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده گنبدکاووس توزیع شد.

منصور طعنه گنبدی شهردار گنبدکاووس در این بازدید اظهار داشت: 26 هزار واحد مسکونی و 6 هزار واحد تجاری به وسیله شهرداری بیمه شده و واحدهای خسارت دیده می‌توانند از غرامت بیمه برخوردار شوند.

وی افزود: کارشناسان ما در حال ارزیابی میزان خسارت به واحدهای مسکونی و تجاری هستند تا در هفته آینده با تصمیم استانداری مبالغ غرامت خسارت به آنها پرداخت شود.

شهردار گنبدکاووس بیان داشت: تاکنون سه هزارو 600 نفر برای ثبت نام خسارت های وارده به واحدهای مسکونی و یا تجاری به شهرداری مراجعه کردند. کارشناسان تاکنون از 3 هزار واحد ثبت‌نام شده بازدید و ارزیابی‌ها انجام شده است.

عملیات احداث 11 پل موقت در محور آق‌قلا-اینچه‌برون آغاز شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: با تلاش‌های نیروهای سپاه و راهداری تاکنون در 23 نقطه پل‌های موقت برای ارتباط بین شهرها و روستاهای سیل‌زده انجام شده که با احداث این 11 پل مجموع پل‌ها به 34 پل می‌رسد.

مهدی میقانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره بازگشایی محورهای استان اظهارداشت: یکی از مسیرهای ترانزیتی و اقتصادی گلستان مسیر آق‌قلا-اینچه‌برون است که این محور در 8 نقطه برش خورده است که در این مسیر احداث پل موقت توسط راهداران گلستان در حال انجام است و در مسیر روستایی گامشلی نزار در 3 نقطه برای عبور سیلاب، این مسیر توسط افراد محلی تخریب و برش داده شده که با توجه به فروکش کردن سیلاب عملیات احداث 3 پل موقت توسط راهداران و برادران سپاه آغاز شده است.

وی افزود: همه مصالح به محل احداث پل‌ها منتقل شده و به روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ماموریت دادیم در اسرع وقت محورهایی که بر اثر سیل اخیر تخریب شده را شناسایی و برای ایمن‌سازی و شرایط برقراری تردد توسط شهروندان اقدام کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: برای جلوگیری از سیلاب و آبگرفتگی به داخل روستاها و شهرهای مستعد سیل‌خیز بیش از 100 نقطه ارتباطی در استان گلستان توسط افراد محلی تخریب و برش شده است.

وی افزود: با بالا آمدن آب در برخی مناطق سیل‌زده و مسدود شدن آنها کار امدادرسانی بسیار سخت بود و تلاش شبانه‌روزی انجام شد تا این مسیرها بازگشایی شود.

میقانی اظهار داشت: با تلاش‌های نیروهای سپاه و راهداری تاکنون در 23 نقطه پل‌های موقت برای ارتباط بین شهرها و روستاهای سیل‌زده انجام شد که با احداث این 11 پل مجموع پلهای احداثی به 34 پل می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این پل‌ها کم‌عرض بوده محدودیت ترافیکی انجام شده تا کار امدادرسانی با سرعت بیشتری انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار کرد: این پل‌ها به صورت موقت است، پس از فروکش کردن آب و خشک شدن راه‌ها، اقدامات اساسی برای احداث پل‌های ثابت و ایمن‌سازی در این مسیرها انجام خواهد ‌شد.

میقانی با اشاره به تخریب محورهای مواصلاتی و ابنیه فنی راه‌های استان در سیل اخیر گلستان و آسیب‌های اساسی که بر اثر آب‌گرفتگی به راه‌های بین شهری و روستایی وارد شده است،گفت: برخی از خسارت‌ها به راه‌های استان در دوران پس از فروکش کردن آب نمایان خواهد شد و با توجه به جنس خاک مناطق سیل‌زده در آینده باید برخی راه‌ها تخریب، زیرسازی و آسفالت شوند.

امدادرسانی به 19000 سیل زده در لرستان؛ اسکان اضطراری11000 نفر
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اقدامات صورت گرفته در راستای خدمت‎رسانی به مردم سیل‎زده در استان لرستان خبر داد.

شاهین فتحی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان لرستان از 4 تا 15 فروردین ماه 98 اظهار داشت: شهرستان‎های ازنا، پلدختر، الشتر، کوهدشت، نورآباد، الیگودرز، خرم آباد، دورود و بروجرد در استان لرستان گرفتار سیل شدند که به 19هزار و 526 نفر امدادرسانی شده و 11هزار و 180 نفر اسکان اضطراری داده و 458 واحد مسکونی از آب تخلیه شده است.

وی افزود: با توجه به وسعت منطقه عملیاتی و عدم راه دسترسی به آن مناطق با فراخوان 40 تیم عملیاتی از جمعیت هلال احمر استان‎های کردستان، همدان، اصفهان، مرکزی، قزوین، قم، زنجان و چهارمحال و بختیاری روند ارزیابی و امدادرسانی به مناطق آسیب دیده مهیا شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: این تیم‎ها مجهز به تلفن‎های ماهواره‎ای بوده تا با توجه به شرایط حاکم بر منطقه بتوانند وضعیت ارتباطی و اطلاعاتی خود را با مرکز استان و سازمان امداد و نجات حفظ نمایند. این تیم‎ها به همراه تیم‎های عملیاتی فعال استان لرستان در قالب 168 تیم و 758 نفر با ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان‎های نورآباد، الیگودرز، پلدختر و دورود به مردم سیل‎زده خدمت کردند.

فتحی با اشاره به اقلام توزیع شده در منطقه تبیین کرد: 2هزار و 420 دستگاه چادر، 7هزار و 850 تخته پتو، یک هزار و 155 تخته موکت، 303ست ظروف، یک هزار و280 کیلوگرم نایلون، 29هزار و 350 قرص نان، 236شعله والور، 27هزار و 683 بطری آب معدنی و 4هزار و 651 بسته مواد غذایی در منطقه توزیع شده و انبارهای استان نیز تقویت شده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات در خصوص فعالیت‎های امداد هوایی با همکاری و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: در این بخش با توجه به عدم دسترسی زمینی تیم‎های عملیاتی به مناطق آسیب دیده، تعداد 6 فروند بالگرد در استان مستقر شده و در همین راستا با همکاری و پشتیبانی بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرآیند انتقال محموله‎های امدادی، عملیاتی، نیرو و تجهیزات به منطقه بعد از بهبود شرایط جوی سرعت بیشتری گرفت.

وی افزود: مجموع فعالیت‎های امداد هوایی 43 ساعت پروازی، 164 سورتی پرواز، جابجایی785 مسافر و 9هزار و 600 محموله بوده است.

فتحی افزود: در بخش معمولان نیز با انجام 8 سورتی پرواز اقلام امدادی مورد نیاز به 10 روستای حادثه دیده ارسال شد همچنین از طریق یک راه زمینی فرعی نیز، 500 بسته غذایی بین روستاهای در دسترس منطقه توزیع شده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار داشت: 3 محموله جمعیت هلال احمر نیز با هماهنگی‎های صورت گرفته، ‌بعد از بازگشایی فرودگاه خرم‌آباد از طریق هوایی و با هواپیما به این استان انتقال یافت.

بازگشایی 5 محور برای تردد خودروهای راهداری، امدادرسانی و محلی در گلستان
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به فعالیت 220 دستگاه ماشین‌آلات راهداری در مسیرهای سیل‌زده استان، گفت:5 محور آسیب دیده بر اثر سیلاب و رانش زمین و ریزش کوه مسدود شده بود به صورت موقت برای تردد خودروهای راهداری، امدادرسانی و محلی بازگشایی شده است.

حسین محبوبی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت راه های استان اظهارداشت: در حال حاضر 24 اکیپ راهداری، 24 دستگاه ماشین‌آلات پیمانکاران و در مجموع 712 دستگاه ماشین‌آلات متعلق به راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های دولتی و نظامی در منطقه مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان اظهار کرد: درحال حاضر محورهای آزادشهر به شاهرود و گرگان به شاهرود برای ترافیک محلی، امدادی و بین شهری باز است اما به علت ریزش و رانش‌های مکرر هنوز به صورت رسمی باز اعلام نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با تأکید براینکه محور آق‌قلا به مرز اینچه‌برون همچنان درگیر آبگرفتی بوده و بسته است، گفت: در این منطقه برخی از نقاط شکافته شده و هنوز لوله‌گذاری نشده و به همین علت امکان تردد از این محور همچنان غیرممکن است.

وی ادامه داد: سه‌راهی یساقی به بندر ترکمن نیز به دلیل وجود آب بر روی پل و جاده هنوز بسته بوده و امکان تردد در آن وجود ندارد.

به گفته وی دیگر محورهای آق قلا به سه‌راهی عطاآباد، آق قلا به گنبدکاووس و گنبدکاووس به کلاله نیز در استان همچنان مسدود بوده و با توجه به احداث پل‌های موقت با تلاش‌های راهداران و برادران سپاه و ارتش در محورهای گرگان – آق‌قلا، خواجه نفس – گمیشان، گمیشان – آق‌قلا تردد تنها برای خودروهای راهداری، امدادرسانی و محلی برقرار است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان همچنین تأکید کرد: محور یک باند خواجه‌نفس- گمیشان در ساعات زوج مسیر از خواجه‌نفس به گمیشان و در ساعات فرد از مسیر گمیشان به خواجه‌نفس تردد برقرار خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از فعالیت 220 دستگاه ماشین‌آلات راهداری در مسیرهای سیل‌زده استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 24 اکیپ راهداری، 24 دستگاه ماشین‌آلات پیمانکاران و 712 دستگاه ماسین‌آلات متعلق به ارگان‌های دولتی و نظامی در منطقه مشغول فعالیت هستند.

110 روستای در خطر سیل استان خوزستان تخلیه شدند
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:از ابتدای وقوع سیل در خوزستان تا کنون 110 روستای در معرض سیل در این استان به صورت کلی و جزیی تخلیه شدند.

کیامرث حاجی زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 110 روستا‌ها به خاطر افزایش دبی حوضه‌های آبریز دز، کرخه و کارون به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی تخلیه شده اند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: همچنین 43 کمپ در نقاط امن برای روستا‌های تخلیه شده در معرض خطر برپا شده است که در این کمپ تا کنون حدود 25 هزار نفر ساکن شده اند.

قرارگاه کمک های مردمی قم در شهر پل‌دختر مستقر شد

قرارگاه مردمی قم در شهر پل دختر تشکیل شد و علاوه بر کمک‌های مردمی، کمک‌های مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه قم و آستان مقدس حضرت معصومه(س) را جذب و بین سیل زدگان توزیع می‌کند.
قرارگاه کمک های مردمی قم در شهر پل‌دختر مستقر شد

قرارگاه مردمی قم در حوزه علمیه خواهران شهر پل دختر تشکیل شد و علاوه بر کمک‌های مردمی، کمک‌های مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه قم و آستان مقدس حضرت معصومه(س) را جذب و بین سیل زدگان توزیع می‌نماید.
محمد خامه یار مسئول این قرارگاه گفت: از فعالیت‌های این مجموعه پخت و توزیع غذای گرم، کف‌روبی منازل آسیب دیده، توزیع پک‌های غذایی و ارائه خدمات درمانی می باشد.
وی افزود: تا کنون هزاران بسته پک‌های شوینده، بهداشتی، نان و آب توسط این قرارگاه توزیع شده است.
خامه یار گفت: طی چند روز آینده خادمین آستان حضرت معصومه(س) به همراه هدایا و کمک‌های تولیت در قرارگاه حضور می‌یابند. همچنین کمک‌های ستاد اقامه نماز سراسر کشوراز این پس توسط این قرارگاه توزیع می‌شود.
وی در ادامه گفت: آتش نشانی قم 4 خودروی امدادی به این قرارگاه اعزام کرده است. سپاه سمنان نیز نیروهای خود را در این قرارگاه مسقر کرده است.
مسئول این قرارگاه مردمی افزود: آیت الله اعرافی نماینده خود را به این مجموعه معرفی کرده و دکتر مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز طی تماس تلفنی در جریان نحوه کمک رسانی قرار گرفته است.

انتقال بیش از 3 هزار سیل‌زده لرستانی به نقاط امن/ 250 تن موادغذایی جابه‌جا شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به انتقال 3 هزار و 500 سیل زده لرستانی توسط بالگردهای این جمعیت گفت: 250 تن موادغذایی و اقلام امدادی طی این چند روز اخیر توسط بالگردها جابه‌جا شده است.
انتقال بیش از 3 هزار سیل‌زده لرستانی به نقاط امن/ 250 تن موادغذایی جابه‌جا شد

علی‌اصغر پیوندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار کرد: علاوه بر آسیب به واحدهای مسکونی و زمین‌های کشاورزی، خرابی‌های بسیاری در بخش زیرساخت‌ها، محورهای مواصلاتی و پل‌ها در پلدختر رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر همگام با دیگر نیروهای امدادی تلاش کرده که در نخستین لحظات در کنار مردم سیل‌زده لرستان حضور یابد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به انتقال 3 هزار و 500 سیل‌زده لرستانی توسط بالگردهای این جمعیت افزود: 250 تن موادغذایی و اقلام امدادی طی این چند روز اخیر توسط بالگردها جابه‌جا شده است.

پیوندی بیان داشت: تلاش جمعیت هلال‌احمر در کنار دیگر نهادها همچون سپاه، ارتش و نیروهای امدادی سبب شد تا حدودی آرامش به منطقه باز گردد.

وی تصریح کرد: اگرچه مشکلات بسیاری در پلدختر وجود دارد اما اکنون وضعیت قابل قبول است و با برنامه‌ریزی و صبر می‌توان مسائل را مرتفع کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن عذرخواهی از مردم لرستان بابت کوتاهی‌های این نهاد گفت: تلاش کردیم با اعزام نیروهای عملیاتی، مواد غذایی و اقلام امدادی به مردم سیل‌زده خدمت کنیم.

وزیر بهداشت وارد ایلام شد

وزیر بهداشت به نمایندگی از دولت، جهت سرکشی و ارزیابی خسارات ناشی از سیل، به ایلام سفر کرد.

بنابر اعلام وبدا، حضور در جلسه ستاد بحران استان ایلام، افتتاح و بازدید از پروژه های بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام و همچنین بازدید از وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این استان، از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه دکتر نمکی به استان ایلام است.

حذف عوارض صدور پروانه ساختمانی برای منازل آسیب‌دیده در سیل گلستان

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: عوارض صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده از آبگرفتگی و سیلاب شهرستان آق قلا و گمیشان و سایر مناطق آسیب دیده اخذ نمی‌شود.

منطقه گلستان و به نقل از استانداری گلستان، مجتبی جمالی اظهار کرد: بر اساس مصوبه جلسه مورخ 14 فروردین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، مقرر شد به منظور مساعدت با شهروندان مناطق آسیب دیده از آبگرفتگی و سیلاب شهرستان آق قلا و گمیشان و سایر مناطق آسیب دیده از آبگرفتگی‌ها، برای صدور پروانه ساختمانی جهت بازسازی (احداث) واحدهای مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده، عوارض صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اخذ نشود.

وی تاکید کرد: ادارات کل دفاتر امور شهری و روستائی و شوراهای استانداری موظف به ابلاغ و پیگیری موضوع هستند.

تلاش نیروی انتظامی بر امدادرسانی و کمک به مناطق سیل‌زده خوزستان

فرمانده ناجا، به دستور فرمانده معظم کل قوا مبنی بر ورود نیروهای مسلح برای خدمات رسانی به مردم مناطق سیل زده اشاره و بیان کرد: در این دیدارها، مردم مناطق سیل زده ضمن اعلام رضایت از توجه و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به آنان، از معظم له برای این موضوع تقدیر و تشکر کردند.

به گزارش ایسنا، و بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، سردار حسین اشتری در حاشیه سفر به مناطق سیل زده استان خوزستان به دیدار با مردم مناطق "گوریه و شعیبیه" از توابع شهرستان شوشتر و نیز سوسنگرد اشاره و بیان کرد: تنها خواسته مردم این مناطق، امدادرسانی سریع و وصل شدن آب، برق و گاز به منازل خود است.

وی به اقدامات دستگاه های ذیربط، نیروهای مسلح و نیز ناجا در ارائه خدمات و امدادرسانی به مردم سیل زده خوزستان اشاره و بیان کرد: تنها مشکل موجود تخلیه آب منطقه است و این موضوع یکی از انتظارات مردم این مناطق است که در این دیدارها عنوان و بر آن تاکید می کردند.

سردار اشتری با بیان اینکه استاندار محترم خوزستان در جریان کامل موضوعات منطقه قرار دارند، افزود: امیدواریم مسئولان پس از اطلاع از وضع موجود، هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه ناجا وظیفه حفظ و برقراری نظم و امنیت منطقه را بر عهده دارد، خاطر نشان کرد: مردم مناطق سیل زده، معتقد هستند نیروی انتظامی در کنارشان قرار دارد و از این بابت دلگرم هستند.

سردار اشتری با بیان اینکه هرچه سریع‌تر مشکل آبگرفتگی مناطق سیل زده حل شود، گفت: نیروی انتظامی تا آخرین لحظه در کنار مردم سیل زده است و آماده کمک و امدادرسانی به آنها است.

وی با بیان اینکه همکارانم در مناطق سیل زده به صورت ویژه حضور دارند، گفت: از استان های همجوار به مناطق سیل زده نیرو اعزام شده و در صورت نیاز این آمادگی وجود دارد نیروی بیشتری به این مناطق اعزام شود.

سردار اشتری با اشاره به ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تعویق 2 ماهه تاریخ اعزام به خدمت مشمولان مناطق سیل زده، بیان کرد: این افراد در صورت تمایل می‌توانند با 2 ماه تاخیر به خدمت اعزام شوند.

وی تصریح کرد: همچنین کارکنان وظیفه شهرهای سیل زده در صورت تایید مسئولان محلی و همکاران ما می توانند از مرخصی اضطراری استفاده و در کنار خانواده خود باشند.

فرمانده ناجا در پایان با بیان اینکه اطلاع رسانی‌های انجام شده از سوی رسانه‌ها در خصوص مناطق سیل‌زده، قابل تقدیر است، گفت: از مسئولان دستگاه‌های مسئول، نیروهای مسلح و نیز مردم متعهد و ولایی کشورمان که در خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم سیل‌زده تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

 

توزیع روزانه 5000 پرس غذای گرم در پل‌دختر از محل موقوفات کرمانشاه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه از توزیع روزانه بیش از پنج هزار پرس غذای گرم میان آسیب‌دیدگان سیل پلدختر از محل موقوفات کرمانشاه خبر داد.

حجت الاسلام آیت الله عباسیان مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه در بازدید از مناطق سیل‌زده استان لرستان، گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با راه‌اندازی آشپزخانه در شهرستان پل‌دختر روزانه بیش از پنج هزار پرس غذای گرم در اختیار آسیب‌دیدگان از سیل در پلدختر قرار می‌دهد.

وی افزود: این غذاها از محل موقوفات و در راستای اجرای نیت واقفین خیراندیش تهیه می‌شود.

عباسیان تصریح کرد: این غذاها در اختیار هلال احمر قرار داده می‌شود که ان‌شاالله به موقع و در اسرع وقت به آسیب دیدگان این واقعه تلخ برسد.

وی ادامه داد: اداره اوقاف کرمانشاه همه تلاش خود را در راستای کمک به آسیب دیدگان شهرستان پل‌دختر و دیگر شهرستان‌های آسیب دیده به کار خواهد گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: این غذاها به صورت روزانه تهیه و تا پایان امدادرسانی بین سیل زدگان توزیع می‌شوند.

سطح آب در آق‌قلا 30 سانتی‌متر افزایش یافت

فرماندار شهرستان آق قلا گفت: با افزایش حجم آب گرگان‌رود، سطح آب در برخی از محلات آق قلا بین 20 تا 30 سانتی‌متر افزایش یافت.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، ‌ امانگلدی ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:‌ رواناب‌های ناشی از ذوب برف در منطقه زرین گل و بارش‌های پراکنده، ‌ باعث جاری شدن دبی بیش از 40 مترمکعب بر ثانیه از ظرفیت گرگان‌رود شده که همین امر افزایش سطح آبگرفتگی‌ها در برخی از محلات شهر آق قلا و روستاهای آن را به دنبال داشت.

وی افزود:‌ این افزایش آب را در محلات حکیم آباد، ‌ ایثار، ‌ کل آباد و عیدگاه شهر آق قلا که 16 روز درگیر آبگرفتگی هستند، داریم.

ضمیر با بیان اینکه سرریز گرگان‌رود را در حدود 3 کیلومتر از محدوده روستای یلمه خندان داریم، تصریح کرد:‌ البته روستای یلمه خندان در محاصره سیل قرار دارد، ولی خطر جدی متوجه روستا نیست.

فرماندار آق قلا خاطرنشان کرد:‌ برای برطرف کردن سرریز گرگان‌رود در محدوده یلمه خندان نیاز به نیروهای کمکی بیشتری داریم. البته از صبح امروز عملیاتی انجام شده که توانستیم آب را 5 متر مکعب بر ثانیه به رودخانه بازگردانیم.

وی گفت: حدود 20 نقطه را برای تخلیه آب بوسیله پمپ مشخص کردیم تا آب با سرعت بیشتری از محلات تخلیه شود.

آب شرب پل‌دختر و معمولان همچنان قطع است

مشرق‌نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما در شهرهای سیل زده پل‌دختر و معمولان نیز مشکل آب‌داریم که امیدواریم تا امشب حل شود.

اسماعیل نجار ظهر امروز در جمع خبرنگاران در شهر معمولان با اشاره به صبر و شکیبایی و همراهی مردم 24 استان حادثه‌دیده به‌ویژه استان لرستان و شهر معمولان اظهار داشت: سیل در لرستان سهمگین بود و خسارت زیادی به‌ویژه به راه‌های استان وارد کرد.

وی افزود: در معمولان راه بسته بود و امکان تردد به‌صورت زمینی مسیر نبوده؛ شب گذشته یک‌راهی با مشقت، سختی و طولانی بازگشایی شد که امکان تردد خیلی ضعیف الآن وجود دارد و متأسفانه حدود 500 خانوار از دو هزار و 500 خانوار دچار سیل گرفتگی شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران عنوان کرد: امکانات بسیار محدود است، امکاناتی که اینجا است مربوط به شهرداری همین محل بوده و اصلاً امکان اینکه وسایل را بتوانیم منتقل کنیم نبوده، به‌محض بازگشایی راه امکانات لازم هماهنگی شده برای لایروبی و گل روبی برای معابر، کوچه‌ها و محدوده رودخانه به منطقه معمولان ارسال کنند.

وی بیان کرد: برای کل مسائل برنامه‌ریزی‌شده است، اینجا با 20 فروند بالگرد به‌طورکلی در منطقه امدادرسانی کردند و تا جایی که مسیر بوده آذوقه توزیع کردند.

نجار تصریح کرد: یک نکته برجسته این شهر در شب حادثه به دلیل اینکه ارتباط دقیقی نداشتیم از اوضاع اینجا، تلاشی که بخشدار، شهردار و مردم داشتند و همکاری کردند، مردم سریع تخلیه کردند که خوشبختانه آسیب جانی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: فوت شدن یک نفر در شهر معمولان با توجه به عظمت سیل خیلی کم بوده و برای این عزیز ازدست‌رفته طلب مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر و اجر می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: به‌صورت امداد هوایی آذوقه رسانی تا جایی که میسر بوده انجام‌شده است، برق وصل شده ولی آب مشکل‌داریم در شهر معمولان به دلیل اینکه متأسفانه مسیری که آب تأمین می‌شود، به دلیل خط انتقال برق با مشکل روبه‌رو هستیم که به ما قول دادند که امشب بتوانند آب را برقرار کنند.

وی اظهار داشت: ما در پل‌دختر نیز مشکل آب‌داریم که امیدواریم تا امشب حل شود، در این استان اصل راه‌های مواصلاتی است، راه‌های مواصلاتی روستایی و شریان‌های اصلی استان دچار آسیب بسیار سنگینی شده است و بعید است راه اصلی خرم‌آباد- پل‌دختر امکان ترمیم باشد.

نجار افزود: بسیاری از روستاها الآن راه ارتباطی نداریم، با امدادرسانی هوایی کار می‌شود یا با قایق‌هایی که توسط نیروی‌های مختلف آمده است، همه تلاش می‌کنند و برنامه‌ریزی خوبی درزمینهٔ امدادرسانی انجام‌شده؛ مقام معظم رهبری جلسه‌ای که در محضرشان بودیم تأکید فرمودند و رئیس‌جمهور دائماً پیگیر قضیه هستند.

وی عنوان کرد: وزیر کشور شخصاً الآن در استان حضور داشتند و به سمت خوزستان رفتند، خوزستان نیز مشکل‌داریم و امیدواریم با این گستردگی و حجم خسارت وارده تمهیداتی که تاکنون دولت اندیشیده بتوانیم بخشی از آلام مردم را کم کنیم؛ فقط فرمان 8 حضرت امام تقبل کرده بنا به دستور مقام معظم رهبری 14 هزار پک لوازم‌خانگی ازجمله یخچال، تلویزیون و فرش در اختیار کسانی که زندگی‌شان آسیب‌دیده قرار بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: مقام معظم رهبری امر فرمودند از صندوق توسعه ملی تا جایی که ضرورت داشته باشد کمک انجام می‌شود؛ به بخش کشاورزی خسارت سنگینی واردشده است و برنامه‌ریزی‌شده امکاناتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

گرفتاری 300 نفر از اهالی روستای «آلبونیس» اهواز در سیل

رئیس شورای روستای آلبونیس گفت: حدود 300 نفر از اهالی روستا از 4 روز قبل در محاصره سیلاب گرفتار شده و به امداد فوری نیاز دارند.

فیصل فاضلی رئیس شورای روستای آلبونیس ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به ورود سیل به روستا، گفت: حدود 300 نفر از اهالی روستای آلبونیس از 4 روز قبل در محاصره سیلاب گرفتار شده و به امداد فوری نیاز دارند.

روستای آلبونیس در 40 کیلومتری شمال اهواز واقع است و حدود 1000 نفر جمعیت دارد.

آخرین وضعیت سیلاب در غرب گلستان

نماینده مردم گمیشان، ترکمن،‌ کردکوی و بندر گز در مجلس گفت: نباید فکر کنیم که سیل از استان گلستان عبور کرده و شرایط عادی است؛ باید کاملا هوشیار باشیم.

رامین نورقلی پور در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سطح آب در سطح شهر گمیشان نسبت به گذشته کمتر شده و در حال حاضر حدود 25 درصد شهر همچنان دچار آبگرفتگی است.

وی تاکید کرد: تلاش ها برای سرعت بخشیدن به تخلیه باقیمانده آب از سطح شهر گمیشان ادامه دارد.

نماینده مردم غرب استان در مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه در نقاط دیگر کشور نیز سیلاب را داشتیم و بخشی از امکانات در این نقاط متمرکز شده، اما همچنان کمک رسانی به استان گلستان ادامه دارد.

نورقلی پور در ادامه اظهار کرد: افزایش روان آب ها در رودخانه قره سو همچنان یک تهدید برای تعدادی از روستاهای شهرستان ترکمن و روستای شمالی شهرستان کردکوی است.

وی ادامه داد: در جلساتی که در این خصوص برگزار شده، تصمیم گرفته شد برای کاهش فشار موجود در بخش هایی از رودخانه قره سو، کانال های فرعی ایجاد شود. راهکارهای دیگر نیز بررسی شده و در حال عملیاتی کردن آن هستیم.

نورقلی پور گفت: نباید فکر کنیم که سیل از استان گلستان عبور کرده و شرایط عادی است. شرایط متغیر آب و هوایی استان به گونه ای است که باید کاملا هوشیار باشیم و شرایط را مدیریت کنیم.

نماینده مردم گمیشان، ترکمن،‌ کردکوی و بندر گز در مجلس با تاکید بر اینکه نباید فکر کنیم که سیل ازگلستان عبور کرده و شرایط عادی است، تصریح کرد: شرایط متغیر آب و هوایی استان به گونه ای است که باید کاملا هوشیار باشیم و شرایط را مدیریت کنیم.

نماینده مردم غرب استان در مجلس در پایان از مردمی که در حاشیه رودخانه ها زندگی می کنند خواست همانگونه که از بیش از دو هفته گذشته تاکنون کاملا در برابر سیلاب مقاومت داشتند، همچنان شرایط آمادگی خود را حفظ کنند.

توزیع اقلام امدادی بین سیل‌زدگان پلدختر بر اساس دفترچه شناسایی
مدیرکل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: براساس دستورالعمل شورای تأمین در پلدختر مقرر شده که براساس دفترچه شناسایی اقلام امدادی، غذایی و چادر بین سیل‌زدگان توزیع شود.

صارم رضایی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمعیت‌هلال احمر در شهرستان پلدختر برای امدادرسانی به سیل‌زدگان مسقر هستند و با توجه به اینکه ناهماهنگی‌هایی در روند توزیع بود سعی کردیم از طریق دفترچه‌هایی که برای خانوارها در نظر گرفتیم نظم خاصی به این روند بدهیم.

وی با بیان اینکه اقلام امدادی از طریق دفترچه شناسایی بین سیل‌زدگان پلدختر توزیع می‌شود، افزود: دهیارها جی.پی.اس روستاها را برای ما ارسال می‌کنند و ما براساس آن مواد غذایی و زیستی را برای سیل‌زدگان ارسال می‌کنیم.

مدیرکل جمعیت هلال‌احمر لرستان عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها و براساس دستورالعمل شورای تأمین در پلدختر مقرر شده که براساس دفترچه چادر بین سیل‌زدگان توزیع شود، در گذشته چادرهایی بین سیل‌زدگان توزیع شده اما آثاری از آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: ما به‌اندازه همه مردم چادر داریم و اگر نیز نیاز باشد براساس استاندارد موجود آمادگی اسکان اضطراری سیل‌زدگان را داریم؛ نحوه توزیع چادر دچار اشکال نیست و ما باید آن‌ها را بین مردم نیازمند سیل‌زده توزیع کنیم.

رضایی با بیان اینکه برای یک میلیون و 560 هزار چادر موجود است گفت: مردم پلدختر از کمپ‌های مستقرشده هلال احمر استقبال نکردند و این کمپ‌ها را جمع‌آوری کردیم، جمعیت هلال‌احمر آمادگی اسکان اضطراری سیل‌زدگان را دارد.

قطعی آب در 27 روستای ثلاث باباجانی/ آب 8 روستای کرمانشاه وصل شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از اتصال آب 8 روستای استان کرمانشاه خبرداد و گفت: آب 27 روستای شهرستان ثلاث باباجانی همچنان قطع است.

جلیل بالایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه شرایط در کرمانشاه نسبت به چند روز گذشته آرام شده است، اظهار داشت: تمام تلاش خود را مبنی بر برطرف شدن مشکلات به وجود آمده برای مردم سیل‌زده کرمانشاه انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه آب 8 روستای کرمانشاه وصل شده است، بیان کرد: 27 روستای شهرستان ثلاث باباجانی اتصال آب آنها به شبکه آبرسانی به دلیل سیلاب و کدورت آب با مشکل مواجه شده که در صدد برطرف کردن آن تا اواخر امروز هستیم.

بالایی با بیان اینکه شاهد کاهش آب در مناطق سیل‌زده شهری و روستایی هستیم، بیان کرد: در حال حاضر ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها سبب مشکلاتی برای مردم شده است که این افراد اسکان اضطراری داده شدند و در صورت کاهش آب در این مناطق، مردم به منازل خود باز می‌گردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه همچنان تعدادی از راه های روستایی مسدود است، عنوان کرد: هنوز تعدادی از روستاها به‌دلیل تخریب پلها و معابر با انسداد راه مواجه هستند که در حال برطرف کردن آنها هستیم.

بالایی به مطالبه مسئولان کرمانشاهی از دولت برای مردم سیل‌زده اشاره کرد و گفت: مصوبه دولت برای واحدهای مسکونی، وام بلاعوض، کمکهای معیشتی، دام سبک و سنگین، شیلات و زراعت آسیب دیده مردم پس از آمار دقیق به دولت، اجرایی می‌شود.

تداوم امدادرسانی به روستا‌های سیل‌زده دزفول؛ شایعات رها شدن روستا‌های سیل‌زده صحت ندارد
بخشدار چغامیش گفت: تدوام امدادرسانی در روستای بنه عاطی از منطقه بیت سعد بخش محروم چغامیش شهرستان دزفول به دستور سرپرست فرمانداری شهرستان دزفول تا عادی شدن شرایط همچنان ادامه دارد

بابک عبدالهی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در دزفول اظهار داشت: به دستور و تاکید فرمانداری شهرستان دزفول با هدف خدمت‌رسانی و امدادرسانی به روستا بنه عاطی تا عادی شدن شرایط ادامه دارد.

عبدالهی ضمن رد شایعات شبکه‌های اجتماعی مبنی بر رهاشدن این روستا، گفت: هیچ کدام از روستا‌های سیل‌زده شهرستان دزفول رها نشده و همچنان به دستور سرپرست فرمانداری شهرستان، امدادرسانی و خدمات ارائه می‌شود.

وی افزود: چهارمین محموله اقلام امدادرسانی به این روستا منتقل شده است.
تردد سیل‌زدگان رودبار کوهدشت با قایق؛ آب 21روستا قطع است
سرپرست فرمانداری کوهدشت با اشاره به قطعی آب 21روستای این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب گفت: تمام جاده منطقه رودبار زیر آب رفته و اهالی فقط از طریق قایق ارتباط دارند.

محمدرضا آزادبخت در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: بر اثر وقوع سیلاب حدود 60 روستای فاقد آب در این شهرستان وجود داشت که هم‌اکنون با تلاش نیرو‌های آب‌وفاضلاب روستایی کوهدشت این آمار به 21 روستا رسیده‌است.

وی افزود: گردنه پای آستان که مسیر اصلی بخش طرهان بوده و راه ارتباطی جاده روستایی منطقه گردشگری شیرز که 53 روستای ساکن و عشایری در این منطقه وجود دارد قطعی تردد دارد، پیگیری نیرو‌های راهداری و راه‌وشهرسازی کوهدشت برای بازگشایی این مسیر‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

سرپرست فرمانداری کوهدشت عنوان کرد: گردنه پای‌آستان در بخش طرهان قابل ترمیم نیست و تنها راه برای تردد به این منطقه یک مسیر جدید است که در حال بازسازی بوده و تکمیل این مسیر مدنظر و پیگیری ماست.

وی بیان کرد: راه ارتباطی روستا‌های منطقه رودبار در دهستان زیرتنگ سیاب مسدود است و یک بازگشایی موقت برای تردد ماشین‌آلات سنگین و کمک‌دار در این محور انجام‌شده، اما مردم نمی‌توانند به‌آسانی از این محور عبور کنند.

آزادبخت با اشاره به امدادرسانی به منطقه سیل‌زده رودبار گفت: درخواست داده‌ایم که هلال‌احمر به‌صورت هوایی نسبت به تأمین آذوقه اهالی منطقه کوهدشت شمالی در قالب بسته‌های غذایی 24 ساعته اقدام کند.

سرپرست فرمانداری کوهدشت خاطرنشان کرد: روستا‌های منطقه رودبار به‌دلیل بسته‌شدن سد سیمره مشکلی ندارند، اما سیلابی که از مسیر کرمانشاه و رودخانه سیمره به این مخزن وارد شده بیش‌تر از خروجی حجم سد است، به‌همین دلیل تمام جاده زیر آب رفته و اهالی فقط از طریق قایق ارتباط دارند.

آزادبخت اظهار داشت: آمادگی داریم که امروز نسبت به امدادرسانی مردم منطقه رودبار اقدام کنیم و هم‌چنین در صورت تمایل اهالی نسبت به جابه‌جایی آن‌ها آمادگی داریم.
وزیر کشور: از ورود سیل به شهر‌های غرب خوزستان جلوگیری شد

وزیر کشور گفت: با تلاش‌های انجام شده از ورود سیل به شهر‌های هویزه، سوسنگرد، رفیع و بستان جلوگیری شد.

به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر امروز به منظور بازدید از مناطق سیل زده خوزستان به اهواز سفر کرد.

وزیر کشور در ابتدای سفر خود به خوزستان با بالگرد از سد‌های دز و کرخه بازدید کرد و سپس با اخبار ساعت 14 شبکه یک گفتگو کرد.

وزیر کشور اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده از ورود سیل به شهر‌های هویزه، سوسنگرد، رفیع و بستان جلوگیری شد.

وی افزود: عملیات امدادرسانی توسط گروه‌های دولتی، غیردولتی و مردمی در حال انجام است.

رحمانی فضلی بیان کرد: خوزستان با آرامش موجود و مشارکت مردمی از این حادثه عبور می‌کند.
 
اغلب راه‌های ارتباطی با سپیددشت قطع است/ رفع مشکل گاز روستا‌های خرم‌آباد

فرماندارخرم‌آباد گفت: راه ارتباطی 132 روستا هنوز قطع است که اکثرا متعلق به بخش سپیددشت است.

اسد عبداللهی در گفتگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به درگیری تمام بخش‌های خرم‌آباد با سیل اظهار داشت: در بخش پاپی با باز شدن راه‌آهن توانستیم به صورت هوایی و زمینی مواد غذایی به این بخش ارسال کنیم به غیر از هوایی و زمینی تمام راه‌ارتباطی آن‌ها قطع است.

وی با اشاره به مسدود بودن راه ارتباطی بسیاری از روستا‌ها در ابتدای سیل افزود: از مشکلات اصلی روستا‌های سیل زده راه و برخی‌مشکل آب و برق هستند.

فرماندار خرم‌آباد با بیان اینکه راه ارتباطی 132 روستا هنوز قطع است که اکثرا متعلق به بخش سپیددشت است، تصریح کرد: بیشتر روستا‌ها بازگشایی شده و به حداقل رسیده است.

وی عنوان کرد: امداد رسانی به صورت زمینی صورت می‌گیرد و در بخش پاپی امدادرسانی به صورت زمینی و خطوط راه آهن و هوایی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: مشکل گاز روستا‌ها برطرف شده و از روستایی که مشکل آب داشته تا کنون 12 مورد باقیمانده پس از بازگشایی راه دسترسی مشکل آب و برق برطرف می‌شود.

عبدالهی افزود: شهرستان خرم‌آباد به شدت پلدختر شرایط سختی ندارند و تخریبی چندانی در شهر خرم آباد نداشتیم، اما بنیاد مسکن ورود پیدا کرده تا بتواند خسارات را برآورده کند.

حل شدن مشکل آب مناطق معمولان و پلدختر تا پایان امروز

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تلاش برای حل شدن مشکل آب منطقه معمولان و پلدختر خبر داد.

به گزارش فارس، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: سیل در استان لرستان سنگین بوده و خسارت زیادی به راه‌های استان وارد کرد و راه ارتباطی معمولان را بست و امکان تردد به صورت زمینی در این منطقه میسر نبود.

وی گفت: شب گذشته مسیری به سختی بازگشایی شد که امکان تردد بسیار ضعیف به این منطقه وجود دارد، متاسفانه حدود 500 خانوار از 2 هزار و 500 خانوار دچار سیل گرفتگی شده‌اند و امکانات بسیار محدود است.

نجار گفت: تجهیزات به‌کار گرفته شده مربوط به شهر است و توان انتقال تجهیزات به این شهر را نداشتیم، هماهنگی‌های لازم برای انجام عملیات لایروبی در این منطقه صورت گرفته است و در صورت بازگشایی مسیر تجهیزات به این منطقه اعزام خواهد شد.

وی افزود: برنامه ریزی برای همه مسائل صورت گرفته است و 20 فروند بالگرد در منطقه حضور دارند و امداد رسانی می‌کنند و خوشبختانه در شب حادثه ارتباط قطع شد و اطلاع دقیقی از این اوضاع داشتیم و مسئولان شهر تلاش زیادی برای تخلیه شهر انجام دادند و آسیب جانی در این شهر نداشتیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: برق منطقه معمولان وصل شده است، اما در حال حاضر با مشکل آبرسانی مواجه هستیم، امیدواریم تا پایان شب مشکل آب منطقه حل شود در منطقه پلدختر خانه و امیدواریم مشکلات آب شرب تا امشب حل شود.

 


بهم‌ریختگی در پایین دست "کرخه"/ علت خارج کردن آب از سد "دز"

به گزارش ایسنا، یزدانی - مدیرعامل سد کرخه با بیان اینکه سیلاب مهیبی با پیک 8هزار و 400 متر مکعب و آورد بیش از یک میلیارد مترمکعب به وقوع پیوسته است، گفت: این سیلاب در حال مهار شدن است و امیدواریم به زودی به وضعیت پایدار برسیم. در بخش‌های پایین دست کرخه به دلیل خروجی این سد، دچار به هم‌ریختگی شدیم که امیدواریم با همکاری مردم، این وضعیت بهبود یابد.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب از محل خروجی کرخه مردم را در شرایط سختی قرار داده است، اظهار کرد: برای کنترل سیلاب لازم بود تا بخشی از این آب را تخلیه کنیم و امیدواریم مردم با همکاری بیشتر به مدیریت این بحران کمک کنند.

رئوفی‌ نسب - مدیرعامل سد دز با بیان اینکه با کاهش ورودی، خروجی و ارتفاع آب، آرامش اندک اندک به سد دز بازمی‌گردد، گفت: تا روز گذشته 200 میلیون مترمکعب از حجم آب سد دز خارج شد و آورد آن نیز به یکهزار و 850 میلیون متر مکعب رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان خروجی آب از این سد از 2هزار و 500 میلیون مترمکعب در ثانیه به 2200 میلیون مترمکعب در ثانیه رسیده است تصریح کرد: در حال حاضر میزان خروجی آب این سد تحت کنترل است و دلیل خروج آب از این سد، باز کردن فضای کافی برای بارش‌های آتی و ورودی آب در انتهای فروردین ماه است.

 

اعزام ماشین آلات و تجهیزات لایروبی از کرمان به 2 استان سیل‌زده

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اعزام ماشین آلات و تجهیزات استان‌ها به استان‌های سیل‌زده، از اعزام ماشین آلات و تجهیزات از استان کرمان به استان‌های لرستان و خوزستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی جمالی نژاد افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همه اقدامات لازم تا رفع مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه یابد و در ادامه ارسال کمک از استان‌هایی که در سیل اخیر از کمترین میزان حادثه برخوردار بودند، کاروانی از کمک‌های استان کرمان به سه استان درگیر با سیل ارسال شد.

وی توضیح داد: از استان کرمان برای مناطق سیل زده لرستان کمک‌هایی مشتمل بر 3 دستگاه خودروی تانکر، 4 دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر، یک دستگاه بولدوزر، 4 دستگاه تریلی، 2 دستگاه کامیون، 3 دستگاه ژنراتور برق سه فاز، یک دستگاه خودروی سبک به همراه 18 نفر تکنیسین و یک کامیون آب معدنی ارسال شد.

وی افزود: همچنین از استان کرمان به مقصد مناطق سیل‌زده خوزستان 400 دستگاه چادر امدادی و 2400 تخته پتو ارسال شد.

وی افزود: یک بالگرد هم از جمعیت هلال احمر کرمان به خوزستان اعزام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین از اعزام خودروی سنگین بت فورد جمعیت هلال احمر کرمان که قابلیت حمل لوازم و عملیات امداد در سیلاب و مناطق سخت را دارد، خبر داد.
فرماندار هرسین: ساکنان 8 روستای سیل زده به خانه‌هایشان برگشتند

فرماندار شهرستان هرسین از بازگشایی مسیر‌های تردد هشت روستای این شهرستان که در محاصره سیل گرفتار شده بودند، خبر داد.

امیر شاه آبادی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به خسارت 16 روستای این شهرستان در سیل اخیر، گفت: از این تعداد هشت روستا در محاصره کامل سیل قرار گرفتند، طوری که راه دسترسی به آن‌ها قطع شده بود.

وی افزود: با فروکش کردن سطح آب و تلاش نیرو‌های خدمات رسان و امدادگر در حال حاضر راه دسترسی این هشت روستا بازگشایی شده است.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: تردد در مسیر این هشت روستا تنها با تراکتور و خودرو‌های سنگین امکان پذیر است و امکان گرفتار شدن خودرو‌های سبک در گل و لای مسیر همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ارزیابی خسارات سیل در شهرستان در حال انجام است، گفت: امروز نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مسئولین از مناطق سیل زده شهرستان بازدید داشتند و تسریع در رسیدگی به امور سیل زدگان در دستور کار قرار گرفت.

شاه آبادی از بازگشت ساکنان روستا‌های سیل زده به خانه‌هایشان خبر داد وافزود: اوضاع تحت کنترل است و کار پاکسازی روستا‌ها از سیلاب توسط نیرو‌های خدمات رسان و خود ساکنین روستا‌ها در حال انجام است.

وی از تهیه علوفه برای دام‌های روستا‌های سیل زده توسط جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: این علوفه در حال توزیع است و سایر دستگاه‌ها نیز پای کار هستند تا هرچه زودتر شرایط این روستا‌ها به وضعیت عادی برگردد و بتوانیم برآورد دقیقی از میزان خسارت داشته باشیم.
راه‌های مواصلاتی؛ همچنان مشکل اصلی "معمولان و پل‌دختر"

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده معمولان و پلدختر، مشکل اصلی این مناطق و بویژه معمولان را همچنان تخریب راه‌های ارتباطی و مواصلاتی دانست و گفت: بعید است که مسیر اصلی بین پلدختر و خرم آباد امکان ترمیم داشته باشد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار با بیان اینکه به دنبال سهمگین در لرستان امکان تردد زمینی به منطقه معمولان از بین رفت، گفت: شب گذشته یک مسیر طولانی با سختی به این منطقه بازگشایی شد. در منطقه معمولان از 2500 خانوار، منزل مسکونی 500 خانوار دچار آبگرفتگی شده است.

وی با بیان اینکه امکانات در این منطقه محدود است، اظهار کرد: در حال حاضر تجهیزات مورد استفاده در این بخش، مربوط به تجهیزات محلی و شهرداری است و به دلیل بسته بودن راه‌های زمینی امکان انتقال تجهیزات به این منطقه وجود ندارد. اما به محض بازگشایی راه، امکانات لازم با هماهنگی‌هایی که انجام داده‌ایم برای لایروبی معابر، کوچه‌ها و اطراف رودخانه‌ها به منطقه اعزام می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر 20 بالگرد در منطقه امدادرسانی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: از آنجایی که در شب حادثه ارتباط تلفنی منطقه معمولان قطع نشد، اطلاعات دقیقی از منطقه داشتیم و با تلاش بخشدار، مناطقی که در معرض خطر بودند، با سرعت تخلیه شدند. تا جایی که در این منطقه تنها یک مورد فوتی گزارش شده است که البته جای تاسف هم دارد.

نجار با بیان اینکه در حال حاضر مواد غذایی و اقلام امدادی به شکل هوایی به منطقه رسانده می‌شوند، ادامه داد: در حال حاضر برق منطقه معمولان وصل شده است و امیدواریم به دنبال اقدامات انجام شده، مشکل آب نیز تا شب برطرف شود.

وی افزود: منطقه پلدختر نیز همچنان با مشکل آب روبرو است، اما با این حال مشکل اصلی برقراری راه‌های مواصلاتی است و بعید است که مسیر اصلی بین پلدختر و خرم آباد امکان ترمیم داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی در زمینه امدادرسانی انجام شده است، افزود: مقام معظم رهبری و رییس جمهور تاکیدات ویژه‌ای در مورد مناطق سیل‌زده داشتند و ستاد اجرایی فرمان امام نیز دستور ارسال 14هزار پک لوازم خانگی به این مناطق را داده است.
خسارت 2 میلیاردی "سیل" به تاسیسات مخابراتی کرمانشاه

مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه برآورد اولیه خسارت سیل به تاسیسات مخابراتی استان را بیش از دو میلیارد تومان اعلام کرد.

مسیب قبادیان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به خسارت تاسیسات مخابراتی استان در سیل اخیر، گفت: به دنبال سیل و رانش زمین در برخی نقاط استان، مسیر فیبر نوری در هشت نقطه دچار آسیب شد.

وی با بیان اینکه ساخت راه دسترسی به سایت‌‎های مخابراتی با شرکت مخابرات است، گفت: در برخی مناطق نیز راه‌های دسترسی به سایت‌ها که عمدتا شوسه هستند دچار آسیب شدند.

مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه افزود: با احتساب آسیب‌هایی که به دکل‌های مخابراتی و مسیر‌های فیبرنوری استان وارد شده، در مجموع برآورد اولیه حاکی از خسارت دو میلیارد تومانی تاسیسات و تجهیزات مخابراتی استان در سیل اخیر است.

قبادیان با بیان اینکه ارزیابی‌های دقیق‌تر همچنان ادامه دارد گفت: خوشبختانه آسیب‌هایی که به خطوط فیبرنوری و بر مسیر‌های ارتباطات رادیویی وارد شد، مشکل جدی در شبکه ارتباطی استان ایجاد نکرد.

وی افزود: با توجه به هشدار‌های قبلی که دریافت کرده بودیم جلسات مدیریت بحران در روز‌های پایانی سال گذشته برگزار شد و در مسیر‌هایی که احتمال میدادیم با جاری شدن سیل دچار قطعی ارتباط شویم، مسیر جایگزین پیش بینی شد.

مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه تصریح کرد: با ایجاد مسیر‌های جایگزین خوشبختانه بجز یک مورد قطع ارتباط چند ساعته در شهرستان پاوه مشکل ارتباطی در شهر‌ها نداشتیم و در تعداد اندکی از روستا‌ها نیز قطعی چند ساعته را شاهد بودیم که به سرعت رفع شد.
کشف جسد جانباخته "سیل" در هرسین

فرمانده انتظامی شهرستان هرسین از کشف جسد فردی روستایی که در اثر طغیان رودخانه "بابازید" در این شهرستان غرق شده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ همت علی شکری در تشریح این خبر اظهار کرد: پس از اعلام مردمی مبنی بر کشف یک جسد در داخل رودخانه "بابازید" ماموران به محل اعزام شدند.

وی افزود: جسد مرد 52 ساله که در سیلاب رودخانه بابازید غرق شده بود پس از ساعت‌ها تلاش ماموران در قسمت پایین دست رودخانه بیرون کشیده شد.

شکری ادامه داد: با وجود آمادگی پلیس برای خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان در تمام مناطق استان، از مردم می‌خواهیم تا آرام شدن وضعیت رودخانه‌ها، به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار، از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و سد‌ها خودداری کنند.

وی افزود: همچنین توصیه میشود با توجه به خطرات احتمالی و به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار در وضعیت فعلی رودخانه ها، از تهیه هرگونه عکس و فیلم برداری بر روی پل‌ها جدا پرهیز شود.
آب شدن برف‌ها و افزایش سطح آبگرفتگی در گمیشان
فرماندار شهرستان گمیشان گفت: با توجه به افزایش دما و جاری شدن برف آب‌ها به سمت گمیشان در سطح شهر شاهد افزایش چند سانتی سطح آب هستیم.

به گزارش تسنیم، امیر شیر توماج ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سیلاب در این شهرستان اظهارداشت: حفر کانال، ساخت سیل‌بند، لایروبی و تخلیه آب در شهرستان گمیشان به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

فرماندار گمیشان از تلاش شبانه‌روزی برای انتقال آب شهرستان گمیشان به دریا خبر داد و گفت: اولویت نخست ما تخلیه آب از گمیشان است که این کار با اقداماتی که صورت گرفته سرعت خواهد گرفت.

وی از اتصال کانال صفائیشان به کانال رهبری خبر داد و افزود: در کانال محیط‌بانی نیز دیواره‌ای درست کرده‌ایم که مانع ورود آب از سمت شمال به شهرستان گمیشان می‌شود.


فرماندار شهرستان گمیشان گفت: با توجه به مسائل زیست محیطی پیشتر اجازه انتقال آب تالاب به دریا را نداشتیم، اما با توجه به شرایط پیش آمده تلاش داریم پس از انتقال آب‌های تخلیه شده سطح شهرستان به تالاب این آب‌ها را به سمت دریا انتقال دهیم.

فرماندار گمیشان با بیان اینکه با استقرار یک دستگاه بیل بارج در کانال صفائیشان از فردا کار لایروبی این کانال آغاز می‌شود، گفت: یک دستگاه بیل بارج سپاه نیز مشغول حفر معبر 6 متری از کانال به دریا است.

توماج افزود: با توجه به افزایش دما و جاری شدن برف آب‌ها به سمت گمیشان در سطح شهر شاهد افزایش چند سانتی سطح آب هستیم.
بازگشایی مسیر‌ها نخستین اولویت در مناطق سیل‌زده است

عبدالهاشم حسن نیا صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیلی که اتفاق داده یک رخداد کم‌نظیر بوده و طبیعی است که مشکلاتی هم ایجادشده باشد، مأموریت دادند که خدمت مردم لرستان و به‌طور ویژه مردم پل‌دختر برسیم تا بررسی‌های دقیق برای جبران خسارات سیل را انجام دهیم.

وی افزود: قصد داریم که با تشکیل یک کمیته فنی، به یک هم‌افزایی برسیم و موضوعات مربوط به سیل‌زدگان را تعیین تکلیف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: آب شستگی‌هایی که اتفاق افتاده تغییری در شیب و شرایط خاک ایجاد کرده که وجود این ناپایداری‌ها کار دقیق‌تری را می‌طلبد.

وی بابیان اینکه بازگشایی مسیر‌ها جز اولویت اول ما است و پس‌ازآن به بازسازی خواهیم پرداخت، تصریح کرد: مدیریت استان، ارشد سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و هلال‌احمر را به ما معرفی کنید تا با همکاری و نظم و هماهنگی بیشتری کارکنیم.

حسن‌نیا خاطرنشان کرد: مدیریت بحران ایجاد توازن بین نیاز و ظرفیت است، وقتی نیاز زیاد باشد، اما ظرفیت محدود، باید اولویت‌بندی شود.

وی بابیان اینکه باید ضرورت‌ها و اولویت‌ها مشخص شود گفت: مدیریت انتظارات بحث بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد، چون وقتی انتظارات را بالا ببریم، ولی نتوانیم به قول‌هایی که داده‌ایم عملی کنیم جز عدم اعتماد به نتیجه دیگری نمی‌رسیم.

معاون وزیر راه بیان کرد: هر کاری یک‌زمانی دارد بنابراین باید با یک نگاه مهندسی کار را جلو ببریم و زمان بندی‌ها را پس از بررسی در کمیته فنی مشخص کنیم.

راه ارتباطی 50 روستا در کوهدشت بازگشایی موقت شد

آرمان منصوری در گفتگو با خبرنگار تسینم در کوهدشت اظهار داشت: وقوع سیلاب راه ارتباطی روستا‌های کوهدشت شمالی را قطع کرده‌بود که با تلاش اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان کوهدشت مسیر ارتباطی به مناطق عشایری هومیان و ضرون که راه ارتباطی حدود 50 روستا بوده به‌صورت موقت برای امدادرسانی به این مناطق سیل‌زده و تردد ماشین‌آلات کمک‌دار و تراکتور بازگشایی شده‌است.

وی با بیان اینکه پل‌های فتح‌الله آباد و کوره‌دشت نیز در محور ارتباطی کوهدشت شمالی به‌صورت موقت احیا شده، افزود: با توجه به حجم بالای خسارت به ابنیه، پل‌ها و جاده ارتباطی محور کوهدشت شمالی هنوز ارتباط 15 روستای این منطقه از جمله چم‌آستان، سرخه‌مهر و نیله‌سادات قطع است.

بخشدار مرکزی کوهدشت عنوان کرد: در حال حاضر اکیپ‌های راهداری در منطقه محور کوهدشت شمالی مستقر هستند و تلاش برای برقراری ارتباط سایر روستا‌ها ادامه دارد.

تخریب 4000 واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در سیل/14هزار واحد نیازمند تعمیر

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سیلاب 4000 واحد مسکونی مددجویان این سازمان را در کشور تخریب کرد.

دکتر وحید قبادی دانا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بازدیدی که از مناطق سیل‌زده استان لرستان داشتیم، متاسفانه خسارات ناشی از وقوع سیل بسیار زیاد است و لجن و گل و لای وارد منازل مسکونی و مغازه‌های مردم شده است.

وی ادامه داد: این سیلاب زندگی مردم را نابود و آنان را بی‌خانمان کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در تامین اقلام مورد نیاز مردم مشکلی نداریم، اما در نحوه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم.

قبادی دانا افزود: سیلاب 4000 واحد مسکونی مددجویان بهزیستی را در کشور تخریب کرد و 14 هزار واحد مسکونی نیز دچار آسیب شدند.

وی از فعالیت و عملکرد فاطمه زهرا توکلی، مدیر کل بهزیستی لرستان در نحوه تشکیل ستاد بحران در بهزیستی استان و مدیریت اقلام جمع آوری شده برای توزیع در بین مددجویان تحت پوشش استان که دچار سیل شدند تقدیر و تشکر کرد.

تمهید اسکان اضطراری در حاشیه "دز" و "کرخه"/تکذیب تخلیه "سوسنگرد"

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان شایعه تخلیه کامل سوسنگرد به دنبال تهدید سیل را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده درباره آخرین وضعیت استان خوزستان به دنبال سیل گفت: شایعات پیرامون تخلیه کامل سوسنگرد صحت ندارد و تاکنون چنین دستوری صادر نشده است. با این وجود در مناطق حاشیه کرخه و دز آمادگی کافی داریم و امکان اسکان اضطراری و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه تنها منازل حاشیه رود‌ها در این مناطق که در معرض خطر بودند، تخلیه شده است، اظهار کرد: از شهروندان می‌خواهیم که تنها اخبار را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

حاجی زاده با بیان اینکه به دنبال سیل سال 95، تمام سیل بند‌های منطقه گوریه، شعیبیه، شوشتر از بین رفته و بیش از 100 هزار هکتار از اراضی این منطقه زیر آب رفت، تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات سیل بند‌هایی در منطقه مستقر کرده‌ایم تا با بالا رفتن سطح دز و ایجاد کارون بزرگ، در خصوص سیل مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان اینکه در صورتیکه دز با ظرفیت بالا آزاد شود، باعث پس زدگی آب و زیرآب رفتن روستا‌های منطقه خواهد شد، افزود: با این حال با انحراف آب از طریق کانال‌های نیشکر، سطح آب را پایین آورده‌ایم. بامداد امروز نیز جلسات مدیریت بحران با حضور نیرو‌های ارتش و سپاه برگزار شد و در این مناطق جز در یکی دو خیابان به دلیل آب گرفتگی، این منطقه تخلیه نشده است.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه با وجود خروجی 1000 متر مکعب آب از سد زد، برگشت آب کنترل شده است، افزود: در محل رود‌های کرخه و حمیدیه تمهیداتی پیش بینی شده است تا در صورت بروز مشکل به دنبال ایجاد سیل، امکان اسکان اضطراری مردم فراهم باشد. عمده ساکنان این منطقه دامپروران و روستاییان بودند که از آن‌ها خواسته شد تا حاشیه رود کرخه را تخلیه کنند.

وی با اشاره به کاهش آب خروجی سد زد، افزود: در مورد شهر بستان تا الان این برنامه را داشتیم که منطقه را تخلیه کنیم، اما با افت سطح آب، مردم خودشان تمایلی برای این منظور نداشتند و تمهیدات لازم برای کنترل سطح آب کرخه به دنبال بارش‌های آتی و ذوب برف‌ها اندیشیده شده است.

ورود رحمانی فضلی به پلدختر/ بازدید اولیه از سطح شهر و تشکیل جلسه مدیریت بحران شهرستان

وزیر کشور پس از ارزیابی هوائی از شرایط مناطق سیلزده استان لرستان وارد پلدختر شد و پس از بازدید از سطح شهر برای استماع گزارش عملکرد مدیران استان و شهرستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شرکت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که صبح امروز به استان لرستان سفر کرده، پس از ارزیابی هوایی از شرایط مناطق سیلزده استان لرستان وارد پلدختر شد و پس از بازدید از سطح شهر برای استماع گزارش عملکرد مدیران استان و شهرستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شرکت کرد.

علاوه بر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، دین پرست معاون اقتصادی، جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سید رمضان شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل، وزیر کشور را در این ماموریت همراهی می‌کنند.

بازدید وزیر کشور با چرخبال از مناطق سیلزده لرستان

وزیر کشور برای ارزیابی هوائی از مناطق سیلزده با چرخبال از این مناطق بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، صبح امروز (جمعه) به منظور حضور در مناطق سیلزده استان لرستان و نظارت مستقیم بر روند امدادرسانی در این مناطق و گفتگوی رو در رو با مردم سیلزده، وارد استان لرستان شد.

وزیر کشور به محض ورود به خرم آباد، با چرخبال عازم مناطق سیلزده شد تا پس از ارزیابی هوائی شرایط منطقه، نظارت میدانی بر روند امدادرسانی را دنبال کند.

علاوه بر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، دین پرست معاون اقتصادی، جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سید رمضان شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل، وزیر کشور را در این ماموریت همراهی می‌کنند.

15 تیم پزشکی به پلدختر اعزام شد

سرهنگ دوم عبدالوحید ملک آرا در گفتگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: باهمت سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان و اورژانس هوایی، 15 تیم پزشکی به‌وسیله پنج فروند بالگرد به شهرستان پلدختر اعزام شد.

وی افزود: این تیم‌های پزشکی که شامل متخصص، پزشکان عمومی، ماما، پرستاران، کارشناسان بهداشتی، روانشناس، کارشناس آزمایشگاه، دارو یار و وسایل و تجهیزات پزشکی موردنیاز است به مدت 4 روز برای ارائه خدمات بهتر به مردم این منطقه اعزام شدند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان با بیان اینکه تیم‌ها در بخش‌های عمومی، مامایی، بهداشتی و خدماتی ارائه خدمت می‌کنند عنوان کرد: خدماتی که در این اعزام ارائه می‌شود ‏شامل ویزیت رایگان همراه با دارو، تست فشارخون به‌صورت رایگان به اهالی مناطق پلدختر است.

وی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت به لحاظ پزشکی و درمانی و با توجه به استقرار تیم‌های درمانی قابل‌قبول است، دانشگاه علوم پزشکی، کانون‌های بسیج جامعه پزشکی الیگودرز، الشتر و بیرانشهر در اعزام این تیم‌ها حمایت و پشتیبانی کردند.

تلاش‌های گروه‌های جهادی برای حراست از سوسنگرد در مقابل سیلاب‌

با توجه به هشدار‌های مسئولان نسبت به رهاسازی حجم بالای آب از سد کرخه گروه‌های مختلف مردمی به شهر‌های در معرض سیلاب رفتند تا پیش از رسیدن سیل با تقویت سیل‌بند‌ها از خسارت‌های احتمالی به خانه‌های مردم بکاهند.

یکی از مناطق مسکونی که از سوی استاندار خوزستان به عنوان در معرض تهدید سیل معرفی شد شهر سوسنگرد در منطقه خزعلیه و مالکیه بود.

بلافاصله گروهی از منطقه آخرآسفالت اهواز بسیج شدند و در این منطقه حضور یافتند تا در کنار مردم این شهر ارتفاع سیل‌بند ساحلی را افزایش داده و آن را تقویت کنند.

در پایان یکی از اهالی منطقه خزعلیه از این جهادگران در منزل خود پذیرایی کرد.

ارائه خدمات درمانی با کد ملی به بیمه‌شدگان پلدختر

شاهدخت فتحی بیرانوند شامگاه پنج‌شنبه پس از بازدید از مناطق سیل‌زده پلدختر با اشاره به وضعیت بهداشتی-درمانی این شهر اظهار داشت: خوش‌بختانه خدمات بهداشتی درمانی در وضعیت مطلوبی است و معاون بیمه درمان لرستان برای رسیدگی به وضعیت بیمه‌شدگان و ویزیت بیماران در پلدختر مستقر است.

وی با بیان ارائه خدمات بستری سیل‌زدگان افزود: تأکید کرده‌ایم برای ارائه این خدمات، چون دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت به‌علت سیلاب مفقود شده با ارائه کد ملی می‌توانند خدمات بیمارستان‌ها و مراکز تشخیص درمانی را دریافت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت لرستان عنوان کرد: زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنت مناطق سیل‌زده قطع و امکان تأیید دارو‌های بیماران خاص، سرطانی، دیابتی و قلبی نیست، در همین راستا به رئیس اداره پلدختر تاکید کرده‌ایم پشت نسخه دفترچه و یا با سربرگ نسخه پزشک کد ملی و مشخصات سه جلدی را با مهر و امضا درج کند و با همان نسخه دارو‌ها را با تعرفه دولتی به بیماران ارائه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه دفاتر، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بیمه سلامت باید یک ماه دوره انتظار داشته باشند، بیان کرد: برای رفاه حال بیمه‌شدگان بیمه سلامت تأکید کرده‌ایم دفاتر پیشخوان بدون طی دوره انتظار و دریافت وجه اقدامات صدور و چاپ دفتر المثنی برای هر فرد که 9 هزار تومان است را در اسرع وقت صادر کنند.

فتحی گفت: در مذاکراتی که با ستاد سازمان بیمه سلامت امیدواریم بتوانیم با امتیازات بیش‌تری جوابگوی نیاز‌های مردم باشیم؛ به شهروندان پلدختری توصیه می‌کنم با سعه صدر و آرامش اجازه بدهند مسئولان ذی‌ربط اقدامات کمک‌رسانی و امداد را به نحو احسن انجام بدهند.

آخرین آمار جان‌باختگان سیلاب نوروز به 62 نفر رسید

استان‌های فارس و لرستان در سیل نوروز 98 به ترتیب با 21 و 15 کشته بیشترین تلفات انسانی را در حوادث اخیر داشته‌اند.

همچنین استان ایلام در سیلاب 98 هیچ گونه تلفات انسانی نداشته است.

استان فارس: 21 نفر
استان لرستان: 15 نفر
استان گلستان: گلستان 8 نفر
استان مازندران: 5 نفر
استان همدان: 5 نفر
استان خراسان شمالی: 3 نفر
استان کهگیلویه و بویراحمد: 2 نفر
استان خوزستان: 1 نفر
استان کرمانشاه: 1 نفر
استان سمنان: 1 نفر
استان خراسان رضوی: 1

سیل‌بند کوی سید خلف اهواز در حال استحکام‌سازی و ترمیم است

جمال عالمی نیسی امروز در بازدید از سیل بند کوی سید خلف اهواز اظهار داشت: تلاش شبانه روزی دستگاه‌ها با نظارت مستقیم فرمانداری برای استحکام‌سازی و ترمیم سیل‌بند کوی سید خلف در شهر اهواز ادامه دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون تعداد زیادی از ماشین‌آلات در این منطقه حضور دارند و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

فرماندار شهرستان اهواز با بیان اینکه سیل‌بند کوی سید خلف اهواز با بسیج امکانات و به صورت شبانه روزی در حال استحکام‌سازی و ترمیم است گفت:سیل‌بند کوی سید خلف در گذشته از استحکام بالایی برخوردار نبود که با تلاش شبانه روزی دستگاه‌ها تاکنون از نفوذ آب به این منطقه جلوگیری شد.

بیش از 150 پخش سیلاب و بند خاکی در استان اصفهان آبگیری شد

ابوطالب امینی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به آبگیری بند‌های خاکی استان اظهار داشت: بر اثر بارش‌های رگباری روز‌های اخیر در استان اصفهان، 150 بند خاکی و پخش سیلاب استان به ظرفیت 60 میلیون متر مکعب آبگیری شده است.

وی افزود: در طول دو دهه بیش از 150 بند خاکی و پخش سیلاب در 150 نقطه سیل‌خیز و خطرناک استان برای کنترل سیلاب احداث شده که 20 مورد آن‌ها در سال مالی 97 از محل صندوق ذخیره ملی ساخته شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه این سیلاب‌بند‌ها در مناطقی، چون دهاقان، سمیرم، فریدون‌شهر، فریدن، چادگان، کاشان، شهرضا وغیره وجود دارند، گفت: با این بند‌ها از خطراتی که در این حوزه‌ها به علت بارندگی و سیل رخ می‌دهد، جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در دهاقان که رودخانه شور قرار دارد، 4 الی 5 بند خاکی ساخته شده که توانسته سرعت و تخریب بند را تعدیل کند و اثرات مثبت خودش را نشان دهد.

امینی ادامه داد: حجم کلی آب نزدیک به 60 میلیون متر مکعب بود و سیلابی کنترل شده بیش از 150 تا 200 میلیون متر مکعب بود، چون سیلاب کنترل و بعد رهاسازی شد و به خاطر شکسته شدن انرژی قدرت تخریب هم پایین آمد و برای همین در زیردست این مناطق هیچ مشکلی به وجود نیامد.

وی با اشاره به وجود بیش از 150 سیلاب بند، اظهار داشت: کنترل سیلاب در این مناطق صورت گرفت و از تخریب‌ها جلوگیری کرد و همچنین این حجم آب تغذیه سفره‌ها را نیز به دنبال داشته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اثر بارش‌های اخیر، برخی از بند‌ها و پخش سیلاب‌های استان شامل طالخونچه، مبارکه، طامه نطنز و جبر کوهپایه نیز بعد از 10 سال سیراب شدند.

کانال نیشکر امام به منظور انحراف آب از شهر گوریه منفجر می‌شود

کیامرث حاجی‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون ماشین‌آلات و نیرو‌های ارتش در گوریه مستقر هستند و هنوز آب وارد شهر نشده است.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود آب به شهر قصد انحراف آب را از طریق کانال اصلی نیشکر امام را داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در حال حاضر به همراه امیر بیدادی فرمانده ارتش جنوب و نیرو‌های ارتش کانال اصلی نیشکر را منفجر می‌کنیم همچنین ماشین‌آلات همچنان در حال ایجاد دایک در اطراف شهر هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان