ماهان شبکه ایرانیان

تاثیرگذاران دنیای مد/ ویوین وست‌وود؛ ملکه‌ی استایل پانک

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. به بهانه‌ی سالروز تولد یکی از طراحان مطرح جهان، در این قسمت، بنیتا به معرفی ویوین وست‌وود، ملکه‌ی استایل پانک و از پیشگامان این استایل در دنیای مد می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

ویوین وست وود

ویوین ایزابل سوایر که امروزه با نام ویوین وست‌وود شهرت دارد، در 8 آوریل 1941 در دربی شایر انگلستان متولد شد. ویوین وست‌وود در خانواده‌ای کاملا معمولی بزرگ شد؛ پدرش خراز بود و مادرش در کارخانه‌ی نخ‌ریسی کار می‌کرد. او به عنوان یکی از طراحان سنت شکن در دنیای مد شناخته می‌شود. وست‌وود در اواخر دهه‌ی هفتاد با وارد کردن استایل پانک به صنعت مد به معروفیت زیادی دست پیدا کرد. او صاحب برند ویوین وست‌وود است.

زندگی شخصی

در اوایل دهه‌ی 60 میلادی با دِرک وست‌وود ازدواج کرد و صاحب یک پسر به نام بن شد. سپس به عنوان معلم شروع به کار کرد. اما پس از این ازدواج ناموفق او با ملکوم مک لارن، یک دانشجوی هنر که بعدها مدیر گروه موسیقی‌ای شد که بنیان‌گذار سبک پانک راک بودند، آشنا شد. آنها پس از ازدواج صاحب فرزند دیگری به نام جوزف شدند. در سال 1993، ده سال پس از اینکه از ملکوم مک‌لارن جدا شد، برای بار دوم، این‌بار با آندریاس کرونتالر که به مدت 25 سال شاگردش بود ازدواج کرد. امروز آندریاس همکار اوست واین زوج در جنوب لندن زندگی می‌کنند.

ویوین وست وود

زندگی حرفه‌ای

ملکوم مک‌لارن الهام بخش ویوین وست‌وود در سبک پانک بود. ویوین وست‌وود که اکنون به ساخت جواهرات و تدریس مشغول شده بود، به‌وسیله‌ی همسرش به دنیایی از آزادی‌های خلاقانه و قدرت هنر بر روی مسائل سیاسی راه پیدا کرده بود.‌ «ملکوم فردی بود که درهای زیادی را به روی من باز کرد. او هرچیزی که می‌خواستم را می‌دانست.»

در سال 1971، ملکوم بوتیکی را در لندن افتتاح کرد و در آن‌جا لباس‌هایی که ویوین طراحی کرده بود را می‌فروخت. باوجود اینکه آن‌ها پنج بار نام بوتیک را تغییر دادند، اما بدون شک آن بوتیک مرکز مهمی از لحاظ مد و لباس برای جنبش پانک بود. هنگامی‌که ملکوم گروه موسیقی خود را تشکیل داد، طراحی‌های ویوین وست‌وود بود که هویت این گروه را مشخص می‌کرد.

استایل پانک دارای المان‌های خاصی مانند سنجاق قفلی، تیغ، زنجیر و چوکرها و زیورآلات دارای اسپایک و آرایش‌های غلیظ و نامتعارف و موهایی با مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی و غیرطبیعی است. المان‌های طراحی این سبک از المان‌های سنتی اسکاتلندی مانند پارچه‌های ‌پشمی شطرنجی گرفته شده است. در میان المان‌های غیرطبیعی این استایل، استفاده از برش‌های قرن 17 و 18 نیز دیده می‌شود.

ویوین وست وود

اما با کم‌رنگ شدن جنبش پانک، برای وست‌وود کمی سخت بود تا بتواند شهرت خود را حفظ کند. او همیشه در اوج قرار داشت و نه تنها روی مد تاثیرات زیادی می‌گذاشت، بلکه گاهی آن را رهبری نیز می‌کرد. پس از همکاری با گروه موسیقی پانک راک، ملکوم مک‌لارن، ویوین وست‌وود با طراحی کالکشن «دزدان دریایی» به مسیری کاملا جدید پا گذاشت. طراحی‌های او شامل پیراهن‌های کوتاه دهه‌ی هفتاد، پارچه‌های توری و ابریشمی و کت و دامن‌های پشمی دهه‌ی نود نیز بود. جسپر کُنران، طراح انگلیسی می‌گوید: «ویوین انجام می‌دهد، بقیه او را دنبال می‌کنند.»

وست‌وود طراحی بود که اجازه می‌داد لباس‌هایش از فرهنگ و طرز فکر او سخن بگویند. داشتن یک تم ثابت در تمام دوران طراحی‌اش باعث می‌شد لباس‌هایی که طراحی می‌کرد نشان‌دهنده‌ی طرز تفکر و شخصیت او باشند. البته همین موضوع دلیلی بر این شد که برخی او را به عنوان یک طراح مورد تمسخر قرار دهند؛ اما این باعث نشد او از مسیری که در آن قدم بر می‌داشت کنار بکشد. 

ویوین وست وود

طراحی لباس‌هایی متضاد با عرف جامعه‌ی آن روز و سنت‌شکنی‌ای که در طراحی‌هایش بود، نوعی نترس و شجاع بودن را در کارهای ویوین وست‌وود نشان می‌داد. یک‌بار، او با ظاهر مارگارت تاچر بر روی جلد یک مجله‌ی انگلیسی ظاهر شد و همین توانست به شهرتش بیفزاید. او کت و دامنی که مارگارت تاچر سفارش داده بود اما هنوز دریافت نکرده بود را به تن کرد و این عکس را گرفت و این کار باعث آزردگی خاطرمارگارت تاچر شد.

ویوین وست‌وود مارگارت تاچر

هنوز هم تاثیرگذاری وست‌وود غیر قابل انکار است. او دو مرتبه به عنوان طراح سال انگلستان انتخاب و در سال 1992،  برنده‌ی جایزه‌ی OBE (بالاترین درجه‌ی امپراطوری بریتانیا) شد. ویوین وست‌وود به مدت 30 سال، حتی بعد از اینکه به شهرت و ثروت رسید، در یک آپارتمان کوچک در جنوب لندن زندگی می‌کرد و هر روز با دوچرخه با استودیو می‌رفت. در ادامه می‌توانید تصاویری از طراحی‌های ویوین وست‌وود در سال 2016 و 2017 را ببینید. برای بزرگنمایی روی تصاویر کلیک کنید.

منبع: biography

می توانید سری به مقاله‌ی «تاثیرگذاران دنیای مد/ یوجی یاماموتو» نیز بزنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان