به گزارش ایسنا، علیرضا قنادان صبح امروز در نشستی خبری که به منظور تشریح اقدامات سازمان تاکسیرانی در جشنواره "تاکسیران برتر" انجام شد با بیان این که این جشنواره با هدف معرفی دستاوردهای یک ساله همکارانمان برگزار میشود، گفت: درطول هفته آینده و از هفتم تا سیزدهم اردیبهشت ماه، برنامههای زیادی برای تاکسیرانان داریم و امیدواریم که تقدیر از تاکسیرانان تنها منوط به یک روز نباشد و بتوانیم هر سال از 7 تا 13 اردیبهشت را به عنوان هفته تاکسیران جشن بگیریم.
وی با بیان اینکه 7 اردیبهشت افتتاحیه جشنواره با حضور شهردار تهران انجام میشود، گفت: دو رویکرد حمایت از تاکسیران، مدرن سازی ناوگان و ارتقای خدمات را در دستور کار قرار دادهایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در گذشته در حوزه خدمات اینترنتی و آنلاین کارپینو وارد کار شده، گفت: حالا در راستای استفاده از تکنولووژی و فضای استارتاپی و قانونمند کردن فضای کسب و کار یک استارتاپ دیگر به نام "کابین" را رونمایی میکنیم.
قنادان با بیان این که دستور العمل فعالیت تاکسیهای اینترنتی تدوین شده و تاکسیهای اینترنتی میبایست در این چهارچوب فعالیت کنند، گفت: البته تاکسیها در اولویت کار قرار دارند، اما اگر این جلسه تاکسیهای اینترنتی بخواهند قانونمند شوند اطلاعاتشان در سامانه تاکسیرانی ثبت میشود.
وی در مورد سرانجام نرخ کرایه جدید تاکسیها در سال جدید با بیان این که در حال حاضر از بخش دولتی در مورد نرخ رسمی تورم استعلام کردهایم تا بر اساس نرخ تورم، کرایهها افزایش یابد، گفت: قول داده بودیم که پرداخت الکترونیک را در تاکسیها توسعه دهیم و حالا بیش از 60 درصد تاکسیها به پرداخت الکترونیک مجهز شدهاند و مردم میتوانند از طریق موبایل و با اسکن کد تاکسیران، کرایه خود را پرداخت کنند.
قنادان در مورد زمان اجرای نرخهای جدید با بیان این که مقدمات کار پیش رفته است، گفت: ما علاقمند بودیم که از ابتدای سال جدید نرخ کرایهها افزایش باید و امیدواریم هر چه زودتر این مهم محقق شود.
وی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به برگزاری جشنواره تاکسیران برتر با بیان اینکه شعار این جشنواره یک گام به جلو است، گفت: امیدواریم بتوانیم هر سال از هفتم تا 13 اردیبهشتماه را به عنوان هفته تاکسیران جشن بگیریم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه جشنواره تاکسیران با پنج محور فعالیت خود را آغاز میکند، افزود: تاکسی،مدیریت، نظارت و خدمات یکی از این محورهاست که در نظر داریم سامانه هوشمند نظارت بر تاکسیرانی را در این هفته فعال کنیم که به شناسایی، عرضه و تقاضا کمک میکند.
قنادان با اشاره به محور تاکسی-ارتقاء فرهنگ ترافیکی گفت: در این محور ، مردم، تاکسیرانان برتر را انتخاب کرده و با مراجعه به اپلیکیشن روبیکا یا سایت سازمان به راننده مورد نظر خود رأی میدهند و هر رأی برای راننده تاکسی یک امتیاز محسوب میشود که میتواند براساس امتیازی که جمعآوری کرده از باشگاه رفاه تاکسیرانان جوایزی دریافت کند و در هفته آینده نیز از تاکسیرانان برتر تقدیر و تشکر میشود.
وی با بیان اینکه با محور تاکسی، هنر و رسانه قرار است از طرح سراسری «کتاب در تاکسی» رونمایی شود، ادامه داد: در این طرح یک ناشر بخش خصوصی با پذیرش ریسک مسقروقه شدن و یا پاره شدن کتابها پذیرفته است که کتابهایش را درون تاکسیها بگذارد. همچنین پکیجهایی به صورت امانی در اختیار رانندگان قرار داده شده است که میتوانند آن را به مسافران بفروشند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با تأکید بر مدرنسازی خدمات در تاکسیرانی با بیان اینکه سعی کردیم خدمات در سازمان تاکسیرانی را که پیش از این به روش سنتی انجام میشده است را هوشمند کنیم، گفت: به عنوان مثال ساماندهی سرویس مدارس را در دستور کار قرار داده و 20 هزار سرویس مدرسه را تحت پوشش قرار داده و برچسبهای آنها را مجهز به پروفایل الکترونیکی کردیم به گونهای که اگر هر فردی این کد را با موبایل خود اسکن کند میتواند به اطلاعات راننده دست یابد.
به گفته قنادان 440 پیمانکار سرویس مدرسه در سال گذشته ساماندهی شدند و در اواخر اردیبهشتماه نیز فراخوان پیمانکاران سرویس مدارس منتشر میشود و در سال تحصیلی جدید ارتقای کیفیت شرکتهای پیمانکاری سرویس مدارس در دستور کار قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه نوسازی تاکسیها اقدام به فعال کردن مرکز آموزش تاکسیرانان کردیم، گفت: حالا همه تاکسیرانان موظف هستند که در دوره یک هفتهای آموزش حرفهای شرکت کنند و این در حالی است که سال گذشته 6000 راننده تاکسی این دورهها را گذراندهاند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه متأسفانه 7000 ون فرسوده و 27 هزار تاکسی فرسوده در تهران فعال و نیازمند نوسازی هستند ادامه داد: با این حال مهمترین علت عدم نوسازی تاکسیها عدم همراهی و عدم ارائه خودرو توسط خودروسازان است و من فکر نمیکنم که عرضه و توزیع 10 هزار خودرو برای تاکسیرانان عددی باشد اما آنها به این مهم توجه نمیکنند و متأسفانه توجه به بخش عمومی در اولویت خودروسازان نیست.
وی در مورد وضعیت تاکسیهای اینترنتی و تدوین آئیننامه برای آنها نیز گفت: تصمیمگیری توسط فعالیت آنها و نگارش آئیننامه بر عهده وزارت کشور است و ما تنها مجری هستیم اما واقعیت این است که ما معتقدیم افرادی که در تاکسیهای اینترنتی به صورت مداوم فعالیت میکنند همان رانندگان و ناوگان آژانس هستند. بنابراین از آنجایی که مهمترین هدف ما تأمین امنیت مردم است؛ وزارت کشور میبایست در این حوزه فعالتر باشد.
قنادان در خصوص نحوه پرداخت الکترونیک کرایههای تاکسی نیز با بیان اینکه ما برای پرداخت الکترونیک سه روش کارتهای شهروندی، استفاده از نرمافزار و اپلیکیشن، استفاده از پزهای شتابی را مورد آزمایش قرار دادیم افزود: براساس بررسیهای انجام شده متوجه شدیم که مردم به استفاده از اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی علاقهمندی بیشتری دارند. هر چند که باید از تکنولوژیهای جدیدتر استفاده کنیم اما در صدد آن هستیم که شبکه پوششیمان را در خصوص پرداخت الکترونیک در تاکسیها گستردهتر کنیم.
وی با بیان اینکه البته از آنجایی که در برخی خطوط گردشی قیمت سفر متفاوت است گفت: میبایست به سمت استفاده از اپلیکیشنهایی پیش برویم که قیمت سفر متغیر خواهد بود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در مورد رعایت حریم خصوصی در تاکسیها و سوار شدن سه مسافر به جای چهار مسافر در تاکسیها گفت: در برخی خطوط میان شهری این اتفاق افتاده است و رانندگان به جای آنکه چهار مسافر را سوار کنند، سه مسافر را حمل میکنند که البته تعمیم آن به سفرهای درون شهری مستلزم اقداماتی از جمله بازنگری در قیمت کرایه است.
قنادان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی سفرها قیمت تاکسیهای اینترنتی کمتر از نرخ کرایه و حتی کمتر از نرخ اپلیکیشن کارپینو است اظهار کرد: تاکسیهای اینترنتی از روش دمپینگ استفاده میکنند، یعنی قیمتهای خود را به حدی پایین میآورند که برای مابقی افراد به صرفه نباشد که از این قیمت پیروی کنند و بعد از مدتی که بازار را به دست گرفتند نسبت به قیمتگذاری جدید و حتی افزایشی اقدام میکنند.
وی با بیان اینکه چه کسی گفته که باید نرخگذاری توسط یک شرکت متعلق به بخش خصوصی انجام بگیرد، تصریح کرد: شهرداری تهران متولی حمل و نقل درونشهری است و اجازه نخواهیم داد که شرکتهای بخش خصوصی نسبت به این مهم اقدام کنند چرا که ما سالها تلاش کردیم که با استفاده از خودروهای با کیفیت، ناوگان حمل و نقلیمان را بهبود ببخشیم اما متأسفانه آنها با استفاده از خودروهای بیکیفیت موجب آلودگی هوا در تهران و بر هم خوردن نظم شدهاند.