ماهان شبکه ایرانیان

عملکرد ضعیف سدهای "گلستان" در زمان سیل به دلیل انباشت رسوب

بررسی مطالعات محققان پژوهشکده مناطق خاک و آبخیزداری کشور در سیل‌های اخیر نشان داد در سیل گلستان بالغ بر ۵۰ میلیون متر مکعب رسوب در مخازن بندهای آبخیزداری و سدهای استان گلستان انباشته شد؛ از این رو سدها عملکرد ضعیفی در مقابله با سیل داشتند.

عملکرد ضعیف سدهای "گلستان" در زمان سیل به دلیل انباشت رسوب

به گزارش ایسنا دکتر محمدرضا غریب رضا از محققان گروه تحقیقات مهندسی رودخانه و سواحل پژوهشکده مناطق خاک و آبخیزداری کشور در پنل تخصصی سیل سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی، سیلاب را عبارت از آب فراوانی که با سرعت جاری شود و طغیان کند و پهنه‌ای از زمین را که در شرایط عادی زیر آب نیست، فراگیرد، تعریف کرد.

وی به وقوع سیل در استان مازندران اشاره کرد و افزود: وقوع سیل در رودخانه‌های "تجن"، "تالار و سیاهرود"، "نکا رود"، "خلیج میانکاله" و "بابل رود" استان مازندران از نوع تند سیلاب (Flash Flood) بوده و در مناطق ساحلی چون "کیاکلا"، "گلوگاه"، "ساری"، "نکا"، "میاندرود"، "عرب خیل" و "لاریم" آبگرفتگی رخ داده است.

به گفته این محقق، حجم بارش دریافتی در حوضه رودخانه‌های "تجن"، "تالار و سیاهرود"، "نکا رود"، "خلیج میانکاله" و "بابل رود" در شرق این استان به ترتیب 393، 278، 140، 134 و 127 میلی متر مکعب بوده، ضمن آنکه تخریب سیل در رودخانه تجن توسط بارش برابر 162 میلی‌متر، دبی پیک سیلاب 880 متر مکعب بر ثانیه و با دوره بازگشت 330 ساله رقم خورده است.

این محقق، تخریب سیل در رودخانه "تالار" را حاصل بارشی بالغ بر 100 میلی متر و دبی 130 متر مکعب بر ثانیه با دوره بازگشت دبی جریان 58 ساله ذکر کرد و یادآور شد: در این رخداد سیلابی فرسایش در بالادست و انباشت رسوب به ضخامت تا 80 سانتی متر در تراز منهای 15 متر از منطقه "لشکو کلاً"به بعد رخ داده است.

محقق پژوهشکده مناطق خاک و آبخیزداری کشور، استان گلستان را یک استان سیل‌خیز کشور توصیف کرد و ادامه داد: از سال 1370 تعداد 127 مورد سیل در این استان رخ داده است و لازم است در خصوص این استان بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

وی وقوع سیل در تمام زیر حوضه‌های "گرگانرود"، "قره سو"و "اترک" استان گلستان را از نوع تند سیلاب (Flash Flood) دانست و خاطر نشان کرد: در مناطق "گنبد"، "آق قلا"، "گمیشان"، "جنوب بندر ترکمن" و ده‌ها روستای پیرامونی آبگرفتگی رخ داد. ایستگاه "توسکاچال" با 317 میلی‌متر و "دشت گرگان" با 287 میلی متر بیشترین بارش را دریافت کردند.

غریب رضا با تاکید بر اینکه در این سیل بالغ بر 50 میلیون متر مکعب رسوب در مخازن بندهای آبخیزداری و سدهای استان گلستان انباشته شد، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سدهای استان به دلیل حجم کمتر از 50 درصد ظرفیت آنها، عملکرد ضعیفی داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان