سمینار «توسعه تاکسی برقی در شهر تهران» در پژوهشگاه نیرو برگزار و در آن توسعه فناوری خودروهای برقی در تاکسیرانی و چالشهای فنی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که با حضور «علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، «سیدمحسن پورسید آقایی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و «محسن مرجانمهر» معاون فناوری پژوهشگاه نیرو و تعدادی از خودروسازان تولیدکننده خودروهای تمام برقی، برگزار شد بر دو مقوله تولید خودروهای برقی در کشور و تعریف کسب و کار تاکید شد.
در نشست صبح امروز مرجان مهر با ارائه توضیحاتی در مورد تاثیرات خودروهای برقی بر کاهش آلودگیها زیست محیطی و استفاده بهینه از انرژی، خبر از همکاری این پژوهشگاه با خودروسازی سایپا برای تولید خودرو تمام برقی داد: «برای بهینه سازی این طرح قصد داریم در ابتدا تاکسیهای برقی تولید کرده و به صورت پایلوت در برخی مناطق تهران طرح را اجرایی کنیم.» به گفته مرجان مهر برای عملیاتی شدن این برنامه وزارت نفت و صندوق نوآوری شکوفایی همکاری خواهند داشت.
«محمد اسکویی» مدیر مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه در مورد اقداماتی که تاکنون پژوهشگاه نیرو برای راه اندازی ایستگاههای شارژ انجام داده است، توضیح داد:
«اقدامات مورد نظر وزارت نیرو برای اجرای طرح در ابتدا راه اندازی 4 ایستگاه شارژ سریع و 6 ایستگاه شارژ عادی است. همچنین 10 خودرو تمام برقی و 10 خودرو هیبریدی وارد شهر خواهند شد.»
اینطو که اسکویی میگوید یکی از موارد مهمی که هنوز در مورد آن تصمیم گیری نشده، تعیین تعرفه برق مصرفی در ایستگاههای شارژ است: «ضمن آنکه دریافت مجوزها و تاییدیهها برای نصب و راه اندازی ایستگاه های شارژ بر عهده ماست که بخشی از آنها را دریافت کردهایم اما بخش دیگر نیاز به موافقت شهرداری دارد.»
پورسید آقایی نیز با تاکید بر این نکته که برای ورود و پذیرفته شدن خودروهای برقی باید مسئله کسب و کار مورد توجه قرار گیرد تا در میان مردم پذیرفته شود، گفت:
«موضوع دوم به جز قیمت بالای خودروها هزینه باتری است چراکه باتری در بهترین حالت 7 تا 8 سال عمر خواهد داشت اما برای تاکسی بابد در کمتر از دو سال باتری عوض شود که باتری نزدیک به 40 درصد هزینه خودرو است. یعنی تاکسی ها با خرید خودرو برقی 200 میلیونی باید هر دو سال باتری 80 میلیونی عوض کنند و این به صرفه نیست.»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه با شرایط موجود، پیشبینی برای زمان ورود خودروهای تمام برقی به سازمان تاکسیرانی یا بازار خودرو چیست، تصریح کرد: «اینها استارتها و جرقههای شروع کار است و با توجه به شرایط و مشکلات کنونی تا دو سال آینده نمیتوان توقع داشت که شاهد حضور خودروهای برقی در به صورت گسترده در شهر باشیم.»
در ادامه این سمینار «رامین فرنیا» مدیر پروژه خودروهای برقی گروه خودروسازی سایپا نیز، اعلام کرد: «سایپا دو پلتفرم خودروی ساینا و PS100 برقی را در نظر گرفته است. خودروی ساینا برقی 182 میلیون تومان و خودرو PS100 نیز 252 میلیون تومان قیمتگذاری خواهند شد که اگر قرار باشد معادلهای خارجی این دو خودرو وارد شود، باید هزینهای 330 و 370 میلیون تومانی را برای آنها پرداخت کرد.»
به گفته او هزینه 600 کیلومتر پیمایش با یک خودروی برقی حدود 4452 تومان با یک خودروی برقی هزینه دارد در حالی که همین میزان پیمایش برای یک خودروی بنزینی حدود 42 هزار تومان با بنزین هزار تومانی هزینه دارد.
وی در گفتگو با دیجیاتو با بیان این مطلب که استانداردهای 85 گانه به طور کامل در پلتفرمهای برقی گروه خودروسازی سایپا رعایت شده است، ادامه داد که امروزه کاهش مصرف سوخت در جهان مطرح است که در آن کاهش کربن در هوا نیز مد نظر قرار گرفته است اما به نظر میرسد این موضوع هنوز در ایران کاملاً عملیاتی نشده است.
فرنیا همچنین در مورد قیمت بالای خودروها و تمایل قطعه سازان به بومی سازی خودروهای برقی در ایران به دیجیاتو توضیح داد:
«این قیمت با محاسبه ارز نمایی تخمین زده شده است چراکه خودروسازان برای تولید خودرو و واردات قطعات از ارز نیمایی استفاده میکند. همچنین ایجاد زیرساخت برای تولید قطعات خودروهای برقی در ایران درصورتی صرفه اقتصادی خواهد داشت که درخواست خودروهای تمام برقی افزایش داشته باشد. به علاوه طی صحبتهایی که با مسئولان داشتیم، قرار شد تا 40 درصد از بهای خودرو توسط دولت، 40 درصد با تسهیلات کم بهره تامین شود و خریدار تنها 20 درصد آورده داشته باشد.»
قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران هم در گفتگو با دیجیاتو در مورد زمان اجرایی شدن طرح پایلوت ورود خودروهای تمام برقی به ناوگان تاکسیرانی گفت:
«برای آنکه زمانبندی اجرای کار مشخص شود باید چند کار عملیاتی انجام دهیم. چون قبل از راه اندازی زیرساختها برق نمیتوانیم برآورد درستی از اجرای زمان پایوت داشته باشیم. در نشست امروز هم تصمیم گرفته شد تا یک کمیته اجرایی در این زمینه تشکیل دهیم که هرکدام از اعضاء نمایندهای از مصرف کننده، تولیدکننده، سرمایهگذار، تاکسیرانی و نهادهای دیگر مانند شهرداری باشند. بعد از شکلگیری این کارگروه زمانبندی اجرای طرح پایلوت صورت خواهد گرفت.»
آنطور که قنادان در گفتگو با دیجیاتو بیان کرد، چند شرکت تاکسیرانی که علاقمند به سرمایهگذاری و چند شرکت تولید کننده خودرو را که با روشهای متفاوتی مانند تبدیل خودروهای بنزینی به برقی و تولید خودروهای برقی، در این زمینه فعالیت کرده بودند، در این نشست حضور یافتند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران میگوید که مشکلات از نظر سازمان در دو مرحله تقسیم بندی میشود:
«مرحله اول ارائه و تعریف مدل اقتصادی کار است که باید بیزینس مدل اقتصادی آن طراحی و تولید شود. مرحله دوم تولید است که اگر تولیدکننده داخلی موفق به تولید محصولی با کیفیت شده و آن را شماره گذاری کرده باشد آن را وارد کار میکنیم. در غیر این برای راه اندازی و آغاز کارتلاش خواهیم کرد تا مجوزهای لازم را برای واردات دریافت کنیم. در گامهای بعدی این امکان وجود دارد که ظرفیت لازم را ایجاد کنیم و شرکتهای داخلی هرکدام محصول مناسب را تولید کرده باشند از آنها استقبال خواهیم کرد.»
قنادان در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو درباره راهکارهایی تامین هزینه خرید تاکسیهای برقی گفت که مدلهای برقی در گامهای اولیه باید به صورت شرکت مالکی اداره شود، یعنی شرکتهای تاکسیرانی، خودروها را خریداری میکنند و راننده در قالب استخدامی وارد خواهد شد:
«قطعا قیمتهای اعلام شده برای خودروهای برقی که از 180 تا 250 میلیون تومان بابت هر خودرو تمام برقی بود، برای رانندگانی که بخواهند به صورت شخص مالک خود را خریدرای کنند، غیر اقتصادی است. ممکن است که در آینده مدلهایی تعریف کنیم که تاکسیرانان هم بتوانند این خودروها را تبدیل کنند؛ موضوعی که برای خودروهای گازسوز اتفاق افتاد. بنابراین در فاز اول سرمایهگذاری به صورت شرکت مالک خواهد بود و بعدا به صورت شخصی شکل خواهد گرفت.»
در ادامه سمینار نماینده گروه مپنا به ارائه گزارش در خصوص خودرو برقی تولید شده توسط این گروه صنعتی پرداخت. گروه مپنا در تولید خودرو برقی خود از محصولات داخلی پژو 405 استفاده کرده بود.