استفاده از الکتروشوک (ECT) در درمان افسردگی‌های شدید

از اواخر دهه ۱۹۳۰، روانپزشکان از ECT به عنوان بخشی از یک طرح کلی درمان برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی‌های شدیدی که از داروهای ضد افسردگی سودی نمی‌بردند، استفاده کردند

استفاده از الکتروشوک (ECT) در درمان افسردگی‌های شدید

طبق یافته‌های اخیر، الکتروشوک تراپی یا درمان مبتنی بر الکترومغناطیس (ECT)، روشی از درمان است که در آن با فشار دادن “دکمه ریستارت” در بخشی از شبکه‌های مغزی که مسئول ایجاد تصورات ذهنی است، می‌تواند افسردگی‌های شدید در افراد را از بین برد.

افراد مبتلا به افسردگی، معمولا بر روی جنبه‌های منفی یک تجربه تمرکز می‌کنند. این کار همچنین باعث اختلال در توانایی حافظه آنها می‌شود. این افراد به سختی می‌توانند تفسیر‌های مثبت و سالم‌تری از وقایع اتفاق افتاده در زندگی‌شان داشته باشند و معمولا نمی‌توانند افکار خود را به سمت اندیشه‌های مثبتی ببرند. طبق یافته‌های منتشر شده در مجله “NeuroImage”، در الکتروشوک تراپی، با راه اندازی مجدد شبکه‌های تجسم ذهنی، با افسردگی مبارزه می‌کنند.

دکتر برین لوین، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: “الکتروشوک تراپی یا ECT، از مدت‌ها قبل به عنوان درمانی مؤثر برای بیمارانی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، شناخته شده است. اما ما دقیقا نمی‌دانیم چگونه ECT بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. مطالعه ما نشان می‌دهد که چگونه ECT باعث تغییر بخشی از شبکه‌های مغزی مربوط به حافظه و تفکر می‌شود.”

از اواخر دهه 1930، روانپزشکان از ECT به عنوان بخشی از یک طرح کلی درمان برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی‌های شدیدی که از داروهای ضد افسردگی سودی نمی‌بردند، استفاده کردند. در ECT، در حالی که فرد تحت بیهوشی قرار دارد، جریان الکتریکی به پیشانی او اعمال می‌شود تا عمدا موجب تشنج‌های خفیف شود. پس از گذشت دوره ECT، افراد برای ادامه درمان و حفظ وضعیت بهبودی خود، از دارو یا مشاوره‌های روانشناسی کمک می‌گیرند.

از آنجا که افراد مبتلا به افسردگی برای کنار آمدن با یک واقعه تلاش می‌کنند، ECT می‌تواند توانایی آنها برای مقابله با شرایط نامطلوب را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه ما نشان می‌دهد که ECT شبکه‌های مغزی را تنظیم مجدد می‌کند و باعث انعطاف پذیری افراد در به یاد آوردن و طرز تفکری دیگر نسبت به یک واقعه می‌شود، و این می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند با دید بهتری با چالش‌های روزانه مقابله کنند.

محققان مغز 25 فرد بزرگسال بین 25 تا 60 ساله را اسکن و سپس تجزیه و تحلیل کردند. در میان شرکت‌کنندگان، 15 نفر به شدت افسرده و برای درمان الکتروشوک در کلینیک‌های روانپزشکی در تورنتو مراجعه کردند. از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در ابتدای مطالعه برخی از رویدادهای مهم در زندگی‌شان را با محققان به اشتراک بگذارند. در حالی که مغز شرکت کنندگان در حال اسکن شدن بود، از آنها خواسته شد تا این رویداد‌ها را تجسم کنند و در ذهن خود به تصویر بکشند.

افرادی که به آنها درمان ECT توصیه شده بود، قبل و بعد از تمام جلساتشان، اسکن شدند. سپس محققان این اسکن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که قبل از ECT، شبکه‌های مغزی مرتبط با تجسم در افراد مبتلا به افسردگی متفاوت عمل می‌کنند، اما پس از ECT، عملکرد این شبکه‌های مغزی شبیه به افراد سالم بود.

نتایج به دست آمده در یک پایگاه داده که شامل بیش از 300 فرد که مغز آنها به عنوان بخشی از یک مطالعه جداگانه اسکن شده بود، اما درمان ECT را انجام نداده بودند، مورد تایید قرار گرفت.

از طریق این اسکن‌ها و دسترسی به پایگاه داده، محققان همچنین توانستند ارتباطی بین شبکه مغزی و انعطاف پذیری یا آمادگی فرد در برابر افسردگی پیدا کنند.

به عنوان گام‌های بعدی، محققان به دنبال بررسی یکی از عوارض جانبی رایج ECT ، یعنی میزان و نوع از دست دادن حافظه تجربه شده توسط بیماران تحت درمان هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان