موزه‌ آثار نادر ابراهیمی به کجا رسید؟

همسر نادر ابراهیمی می‌گوید هنوز زمان افتتاح موزه آثار این نویسنده فقید مشخص نیست اما گفته‌اند هرچه زودتر این اتفاق می‌افتد.

موزه‌ آثار نادر ابراهیمی به کجا رسید؟

فرزانه منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت تأسیس موزه آثار نادر ابراهیمی اظهار کرد: قرار بود این موزه برای تولد نادر ابراهیمی (14 فروردین‌ماه) افتتاح شود؛ جایی در باغ کتاب و در خانه شعر و ادبیات، اما بنا به دلایلی که من هم نمی‌دانم این اتفاق نیفتاد.

او با بیان این‌که هنوز زمانی برای افتتاح این موزه مشخص نشده است، گفت: مسئولان در حال تدارک این هستند که این موزه راه‌اندازی شود و گفته‌اند که می‌خواهند هرچه‌زودتر این اتفاق بیفتد.

نادر ابراهیمی روز چهاردهم فروردین‌ماه سال 1315 در تهران به‌دنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی از دبیرستان دارالفنون، دیپلم ادبی گرفت و وارد دانشکده‌ حقوق شد، اما تحصیلاتش را در این دانشکده نیمه‌تمام گذاشت و در رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت.

ابراهیمی در سال 1342 نخستین کتاب خود را با عنوان «خانه‌ای برای شب» به چاپ رساند. از او علاوه بر مقاله‌های تحقیقی و نقد، بیش از 100 کتاب در قالب رمان، داستان بلند و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون منتشر شده است.

نادر ابراهیمی جایزه‌ نخست براتیسلاوا، جایزه‌ نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه‌ کتاب برگزیده‌ سال ایران و چندین جایزه‌ی دیگر را دریافت کرده‌ است. همچنین عنوان «نویسنده‌ برگزیده‌ ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب» را به‌خاطر داستان بلند و هفت‌جلدی «آتش بدون دود» به‌دست آورده‌ است.

او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه‌ تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته‌ است.

کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویل‌داری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپی دیگر، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلم‌سازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاه‌ها نیز از دیگر شغل‌هایی است که نادر ابراهیمی علاوه بر نویسندگی، تجربه کرده و شرح آن‌ها را در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» تشریح کرده است.

«یک عاشقانه‌ آرام»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «چهل نامه‌ کوتاه به همسرم»، «مردی در تبعید ابدی»، «بر جاده‌های آبی سرخ»، «تضادهای درونی»، «آتش بدون دود»، و «آرش در قلمرو تردید» از دیگر آثار منتشرشده‌ نادر ابراهیمی هستند.

نادر ابراهیمی در روز 16 خردادماه سال 1387 پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت و پیکرش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

ابتدای فروردین‌ماه سال 89 خانواده، جمعی از دوستان و علاقه‌مندان نادر ابراهیمی درصدد تاسیس بنیادی با نام او برآمدند و اهداف این مرکز، ایجاد گنجینه آثار و فعالیت هنرمندان، ادیبان، محققان و دانشجویان، ایجاد کتابخانه از کتاب‌های نسبتا زیاد ابراهیمی، حفظ آثار چاپ‌نشده، فیلم‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، تحقیقات و سخنرانی‌های نادر ابراهیمی، راه‌اندازی موزه‌ای از یادگارهای شخصی او از روزهای نویسندگی، فیلم‌سازی، کوه‌نوردی، ایرانگردی، نقاشی، خطاطی و ... عنوان شد. اما به گفته همسر ابراهیمی، راه‌اندازی موسسه‌ای به نام او منتفی است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان