در نشست هم اندیشی رونق صنعت قطعه‌سازی مطرح شد؛

۷۰۰هزار نفر به طور مستقیم در صنعت خودرو اشتغال دارند/ ساختار مدیریت صنعت خودرو تغییر کند

اقتصادآنلاین - سمانه برمخ شاد؛ علیرضا اصلانی، معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو  در نشست هم اندیشی رونق صنعت قطعه سازی، با بیان اینکه بر اساس آمار 4 درصد تولید ناخالص مربوط به صنعت خودرو است که 20 درصد سهم بخش صنعت را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: 700 هزار نفر به طور مستقیم و یک میلیون و 200 هزار نفر به طور غیر مستقیم در صنعت خودرو مشغول به کار هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم بخش خودرو از اشتغال بخش صنعت 10 درصد است و تا سال 1400 به 12 درصد می رسد، تاکید کرد: از سال 1338 تا 1359 صنعت مونتاژ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت اروپایی ها و آمریکایی ها با هدف سودآوری راه اندازی شد، از سال 1359 به بعد صنعت خودرو دولتی شد که این دوران همزمان با جنگ تحمیلی و رکود شدید در صنعت خودرو بود که می توان آن را دوره دوم فعالیت صنعت خودرو دانست.

اصلانی با اشاره به اینکه سال های 1370 تا 1382 دوره سوم فعالیت صنعت خودرو سال های 1370 تا 1382 بود،  اظهار کرد: همزمان با پایان جنگ تحمیلی، توسعه صنعت خودرو با رویکرد  مبتنی بر استفاده از توانمندی داخلی و کاهش سهم واردات آغاز شد و پس از تصویب سند چشم انداز 20 ساله روند رقابتی در صنعت خودرو با هدف ورود به بازارهای صادراتی و دستیابی به بازار خارج از ایران شکل گرفت.

معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو به  آمار ارائه شده از سوی انجمن جهانی تولیدکنندگان خودرو در سال 2018 اشاره و تصریح کرد:در سال گذشته میلادی چین با تولید 28 میلیون خودرو در رتبه اول از نظر تولید خودرو را به خود اختصاص داد و پس از آن آمریکا با تولید 11 میلیون خودرو و ژاپن با تولید 10 میلیون خودرو رتبه های بعد را به خود اختصاص دادند، کره جنوبی نیز  با تولید 4 میلیون خودرو در رتبه هفتم و ترکیه نیز با تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو در رتبه پانزدهم قرار گرفتند، ایران نیز توانست رتبه هجدهم را ازآن خود کند و این در حالی است که در سال 2017 ایران رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده بود.  

وی تحریم های داخلی، نبود فضای لازم برای ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو، عدم انجام سرمایه گذاری هدفمندانه با مزیت رقابتی، هزینه های بالای تامین مالی، تورم بالا و مشکل تامین مالی صنعت خودرو  از موانعی دانست که تولید را با مشکل روبه رو کرده و ادامه داد: علاوه بر این باید به کم توجهی به ارتقای فناوری و دانش روز و مزیت رقابتی برای صادرات به عنوان چالش های دیگر این بخش اشاره کرد.

اصلانی ادامه داد:بازار بالقوه و پتانسیل بالایی در صنعت خودرو وجود دارد اما با این حال به دلیل مشکلات موجود نتوانستیم نیاز داخلی را جواب بدهیم این در حالی است که در نهایت تحریم های ظالمانه و محدودیت های سیاسی و اقتصادی ناشی از آن به مشکلات این صنعت اضافه شد.

معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو راهکار حل این مشکلات را تغییر ساختار مدیریت دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی باید عهده دار مدیریت شود.

مطالبات 300 میلیارد تومانی از خودروسازان

در ادامه این نشست هم اندیشی آرمان موسوی، مدیرعامل اورند پیشرو در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اینکه گفته می شود این شرکت باعث ایجاد انحصار در تولید برخی قطعات شده است، گفت: اورند پیشرو از جمله شرکت های های تک است؛ سرمایه گذاری های صورت گرفته  توسط این شرکت شرکت بیش از هزار میلیارد تومان ارزش دارد این در حالی است که به صورت مستمر در دانش فنی سرمایه گذاری کردیم و از اولین  شرکت هایی بودیم که در زنجیره تامین پژو قرار گرفته و مجوز لازم را دریافت کردیم بنابراین اگر انحصار در تولید وجود دارد به دلیل نبود فناوری در سایر شرکت ها است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این شرکت در پروژه داخلی سازی پژو 301 مشارکت خواهد کرد؟ گفت: هم اکنون داخلی سازی قطعات این خودرو آغاز شده و از اورند پیشرو نیز برای همکاری دعوت به عمل آمده است اما باید بر سر نحوه همکاری باید با ایران خودرو به جمع بندی برسیم البته امکانات و زیرساخت های مورد نیاز را در پروژه 2008 ایجاد کردیم و آمادگی تولید را داریم.

مدیرعامل اورند پیشرو همچنین درباره میزان مطالبات این شرکت از دو خودروساز بزرگ تصریح کرد:میزان مطالبات ما از خودروسازان به بیش از 300 میلیارد تومان رسیده است.

همکاری با خارجی ها با هدف طراحی آغاز شد 

به گزارش اقتصادآنلاین، پاکدامن مدیرعامل پارت پلاستیک خراسان نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه ای برای صادرات قطعات در این شرکت وجود دارد؟ اظهار کرد:در حال حاضر بیش از 50 درصد سیستم سوخت رسانی در دنیا توسط سه شرکت تولید می شود که اورند پیشرو نیز توانسته با تولید با کیفیت به ایتالیا صادرات داشته باشد اما به دلیل تحریم ها در دور نخست صادرات متوقف شد.

وی با بیان اینکه مجوز صادرات به فرانسه و اسپانیا را نیز دریافت کرده بودیم که آن هم به دلیل تحریم ها متوقف شد، اضافه کرد:اقداماتی را جهت همکاری با سایر کشورها به منظور طراحی انجام داده ایم و به محض بازشدن راه ها و شرایط برای صادرات، این موضوع را پیش خواهیم برد.

به گفته او در شرایط فعلی اصلی ترین مشکل تحریم و انتقال منابع مالی است . 

در این نشست هم اندیشی حسن وطنی، مدیر فروش هلدینگ رایزکو نیز با بیان این که اورند پیشرو در حال حاضر 85 درصد کل سیستم سوخت خودروسازی ایران خودرو، سایپا، زامیاد و ... را تامین می کند، خاطرنشان کرد: طی دوره 20 ساله  فعالیت این شرکت یک دقیقه هم خوابش خط به نام این شرکت دیده نشده است حتی در سال 91 و با وجود تحریم ها همواره نسبت به تامین نیاز خودروسازان اقدام کردیم.

وی در پایان گفت: تا کنون 13 هزار پژو 2008 تولید و 7 هزار خودرو نیز در دست تولید است، بنابراین با توجه به سهم بالای این شرکت در تامین سیستم سوخت رسانی چگونه امکان وجود دارد که از تحویل قطعه سرباز بزند در حالیکه تولید خودرو بدون این سیستم امکانپذیر نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان