ماهان شبکه ایرانیان

میزان اختلالات ناشی از قیمت کاغذ را بررسی می‌کند

افزایش قیمت کاغذ و اختلال در حوزه‌های مختلف فرهنگی/اتفاقی که علاوه بر معایب مزایایی را نیز به همراه داشته است

هرچند، کمبود کاغذ باعث شده تا ناشران دست از کار بکشند و یا با دقت بیشتر و با گام‌های محتاط تری به انتخاب در چاپ کتاب دست بزنند، اما با همه معایبی که ذکر شد مزایای نیز در پس این رخداد وجود دارد. تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۲۹۰۵۷

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، این روز‌ها گویی همه راه‌ها درحوزه‌های فرهنگی به کاغذ ختم می‌شود. سر در گمی و نگرانی ناشران نویسندگان و تغییر تیراژ‌های روزنامه‌ها و سرانجام نا خرسندی مخاطبین از کاهش تیراژ نشریات کاغذی تاثیر چشم گیری بر جامعه داشته است.

هر چند پناه بردن بسیاری از نشریات به فضای مجازی و اطلاع رسانی با کمک فناوری اجازه نداد حجم اطلاعات فرهنگی با کاستی محسوسی رخ بنمایاند، اما در حقیقت کاغذ روز‌های پر فزار و نشیبی را برای عرصه فرهنگ، اطلاعات و پژوهش رقم زده است.

آخرین خبر‌ها از بازار کاغذ بیانگر این امر است که چند نرخی بودن قیمت کاغذ تبعات بسیاری را برای مصرف کنندگان این کالای مهم دارد. این روز‌ها قیمت کاغذ نسبت به دلار تعیین می‌شود. برخی ناشران و چاپخانه داران که مصرف‌کنندگان این کالای استراتژیک هستند معتقدند در انبار‌ها کاغذ فراوان وجود دارد. اما هماهنگی دلالان باعث شده قیمت بالا برود و بازار خالی از کاغذ باشد.

افزایش قیمت و اختلال در حوزه های مختلف فرهنگی/اتفاقی که علاه بر معایب مزایایی را نیز به همراه داشته است
گاهی هم قیمت کاغذ را به مسئله واردات گره می‌زنند و از بازار سیاه کاغذ می‌گویند، کاغذ‌های وارد شده با ارز دولتی سر از گمرک و صادرات در آورده بدین ترتیب عوامل و شاخصه‌های فراوانی را برای نوسانات قیمت کاغذ مطرح می‌کنند.

این تحولات در حالی زخ داده که مسئولین تاکید دارند که کاغذ مورد نیاز تامین شده در عین حال تولیدات داخلی هم نشان می‌دهد تا سال 97 حدود 50 هزار تن کاغذ تولید شده و در کنار این تولید واردات کاغذ نیز سال به سال و با تمهیدات و به میزان‌های مختلفی انجام شده است. اما چرا عدم کاهش قیمت کاغذ همچنان در پرده ابهام است.

دولت ارز لازم برای تامین کاغذ را به برخی از تجار داد، اما همچنان شاهد کمبود این کالای مهم در بازار فرهنگی هستیم بسیاری از واردکنندگان می‌گویند تلاش دارند تا محاصره اقتصادی و تحریم‌ها را دور بزنند و کاغذ به دست ناشران برساند، اما عملاً طی چند ماه گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها نبودیم.

در آخرین خبر از سوی کمیته کاغذ وزارت ارشاد که روز گذشته منتشر شد اعلام کردند: در ششمین جلسه «کمیته توزیع کاغذ مطبوعات» با توجه به موجودی برخی واردکنندگان کاغذ و بررسی درخواست نشریات و بر اساس اولویت‌های اعلامی، تخصیص ١٢٥تن کاغذ، نهایی و روند اجرایی آن با ارسال پیامک به مدیران مسئول این رسانه‌ها، از تاریخ ٥تیر ٩٨ آغاز شد. این مجموعه توسط شرکت نگارگستر و به قیمت کیلویی ٥١٥٠ تومان در حال توزیع است. طبق اعلام کمیته توزیع کاغذ معاونت مطبوعاتی ٣٠٠ تن کاغذ دیگر نیز تا پایان همین هفته بین مطبوعات توزیع می‌شود. 

برخی کارشناسان تاکید دارند نیازمند سیاست‏گذاری در خصوص خودکفایی و تولید توسعه کاغذ هستیم، اما در مقابل فعالان عرصه محیط زیست بر این امر تأکید دارند که منابع طبیعی محدودی داریم.

باید دقت بیشتری در تولید کاغذ انجام شود از نگاه اقتصادی هم تولید این کالا صرفه اقتصادی نخواهد داشت و در آینده نه چندان دور مشکلات بسیاری در این زمینه شاهد خواهیم بود.

افزایش قیمت و اختلال در حوزه های مختلف فرهنگی/اتفاقی که علاه بر معایب مزایایی را نیز به همراه داشته است
کاغذ به واقع کالایی استراتژیک است و کار برد‌های فراوانی دارد این کالا نه تنها در حوزه چاپ کتاب و نشر کاربرد دارد بلکه مطبوعات و روزنامه‌ها به آن نیازمند هستند، وجود کاغذ برای نشریات همچون خونی در رگ‌هایشان به آن‌ها حیات می‌بخشد و آن‌ها را در عرصه اجتماع زنده نگاه می‌دارد. از جمله مشتاقات دیگر کاغذ باید به گل فروشی‌ها و کارواش‌ها اشاره کرد آن‌ها به کاغذ‌های باطله روزنامه‌ها نیاز دارند. بدین ترتیب باید گفت کاغذ کالایی است که از چرخه استفاده به راحتی حذف نمی‌شود.

هرچند کمبود کاغذ باعث شده تا ناشران دست از کار بکشند و یا با دقت بیشتر و با گام‌های محتاط تری به انتخاب در چاپ کتاب دست بزنند، اما با همه معایبی که ذکر شد مزایای نیز در پس این رخداد وجود دارد، حذف کاغذ قبوض آب، برق، تلفن، گاز و ... همچنین کاهش میزان تبلیغات کاغذی پناه بردن تبلیغات به شیوه‌ای متفاوت و در فضای مجازی را گسترش داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان