تعرفه‌گذاری جایگزین ممنوعیت صادراتی شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  تا پیش از این دولت با اعلام ممنوعیت صادرات و واردات، قیمت و عرضه کالاهای بازار را کنترل می‌کرد، اما اکنون می‌خواهد با تعرفه‌گذاری کنترل‌های لازم را انجام دهد. اما این سیاست باید در چارچوب‌های خاص قرار گیرد.

آغاز تعرفه گذاری

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار  توضیح داد:«براساس آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار دیگر چیزی به‌نام ممنوعیت یا آزادسازی صادرات محصولات و کالاهای مختلف وجود ندارد و اگر تصمیم بر تنظیم بازار یک محصول به نفع تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان داشته باشیم، با تعرفه آنها بازی خواهیم کرد.»

وی افزود: «به‌عنوان مثال اگر یک محصول همچون سیب‌زمینی با افزایش قیمت مواجه شود، تعرفه آن را برای صادرات افزایش می‌دهیم و دیگر صادرات آن را ممنوع نخواهیم کرد و به گونه‌ای تعرفه آن را تعیین می‌کنیم تا قیمت آن در بازار کنترل شود.»

اهمیت ثبات تعرفه

 به اعتقاد کارشناسان اگر قرار است سیاست‌های تعرفه‌ای در مورد تجارت کشور اعمال شود؛ ثبات تعرفه‌ها اهمیت بسزایی دارد، اگر هر روز تعرفه‌ها تغییرکند، فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی برای صادرات و واردات داشته باشند.

اقتصاد کشور منتظر بود

حذف کلمه ممنوعیت از صادرات و واردات اتفاق خوبی است که سال‌ها اقتصاد کشور به‌دنبال آن بود اما به دلایلی محقق نشده بود. تا پیش از این وقتی یک کالا در بازار گران یا کمیاب می‌شد اولین کاری که دولت‌ها انجام می‌دادند ممنوعیت صادرات آن بود. نمونه آن را چندی پیش شاهد بودیم؛ گوجه فرنگی، سیب زمینی، فولاد، سیمان و سایر کالاها. وقتی دولت صادرات این کالاها را ممنوع می‌کرد، بازار روال طبیعی به خود می‌گرفت.ولی این امر بشدت بر بازار صادراتی تجار اثر منفی می‌گذاشت. چرا که باید به طرف تجاری خود می‌گفتند به علت کمبود در شکر صادرات را متوقف کردند. برخی از تجار می‌گویند با برخی از محدودیت‌ها بازار صادراتی را از دست دادند و در نتیجه کشوری مانند ترکیه جایگزین آنها شده است.

وضعیت صادرکننده مشخص می‌شود

حال با سیاست‌های تعرفه‌ای صادرکننده می‌داند چه سیاستی را دنبال کند و البته این امر به رونق تولید هم کمک می‌کند. چرا که صادرکنندگان خواهان افزایش تولیدات داخلی می‌شوند. سیاست تعرفه‌ای به نفع دولت هم خواهد بود چرا که می‌تواند از این طریق درآمدهای خود را افزایش دهد و پول را به سمت تولید هدایت کند. کارشناسان معتقدند که دولت از سال‌های پیش باید به‌سمت سیاست تعرفه‌ای می‌رفت چرا که این ابزار خوبی برای کنترل قیمت‌ها است. تمام کشورها چنین سیاستی را دنبال کردند و هیچ زمان هم این طرح شکست نخورده است. حال باید دید که این سیاست جدید ستاد تنظیم بازار تا چه حد می‌تواند روی کنترل قیمت به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اثرگذار باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان