ویژه‌های مشرق؛

حسین مرعشی: با حصر، توانایی‌های کشور از بین می‌رود!/ باید با آغوش باز از آل سعود استقبال کنیم

در هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر اظهارات مقامات سعودی درباره مذاکره با ایران منتشر شده است. بر همین اساس اصلاح‌طلبان از این مسئله استقبال کرده و مدعی شدند که باید با آغوش باز به استقبال آل سعود برویم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حسین مرعشی: با حصر، توانایی‌های کشور از بین می‌رود!

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «اینکه ما نیروهای کشور را تقسیم کنیم به اصلاح‌طلب و اصولگرا، تندرو و کندرو  و اهل فتنه و غیر فتنه  اینها از بین بردن توانایی‌های یک کشور است...دوستانی هم که خودشان را دفاع از نظام معرفی می‌کنند باید بدانند که از دست دادن فرصت‌ها، از دست دادن نیروها و حذف و حصر راهکار نیست. ما باید هماهنگی کاملی را در عرصه مسائل داخلی به نمایش بگذاریم و قدرت نظام را  برای حل و فصل مشکلات کشور و مردم به میان بیاوریم».

مرعشی در ادامه گفت: «در سال 88 یک شکاف عظیم به وجود آمد و بخش عظیمی از تجربیات کشور کنار رفت».

در روزهای گذشته، «محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس گفته بود: «ما به خوبی واقفیم که یکی از مهم‌ترین مطالبات اصلاح‌طلبان موضوع رفع حصر است».

طیف اصلاح طلب به طرق مختلف در پی آن است تا «خیانت نابخشودنی فتنه گران در سال 88» را تطهیر کند. شعارهای فریبنده «آشتی ملی» و «گفت‌وگوی‌ملی» نیز در همین راستا بارها از سوی فعالین اصلاح طلب مطرح شده است.

مولای متقیان حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «ان الحق القدیم، لایبطله شیئی...حق گذشته را هیچ چیز باطل نمی‌کند».

در سال 88 جماعت وطن‌فروشی پیدا شدند که دروغ تقلب در انتخابات (آن هم به میزان 11 میلیون رأی!) را تکرار کردند و بر اساس آن آشوبی را تدارک کردند که شعار آن تدریجاً روشن شد؛ «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است». فعالین فتنه در پستو گفتند «تقلب آن هم در حد 11 میلیون رأی ممکن نیست» ولی هرگز در منظر مردم توبه نکردند و یا با صراحت به مردم نگفتند دروغ گفتیم و تقلب نشده است.

در حال حاضر تمرکز طیف اصلاح طلب بر مسئله رفع حصر سران فتنه و توصیه به تقسیم نکردن افراد به اهل فتنه و غیر فتنه با چند هدف عمده صورت می‌گیرد. اولین هدف، تطهیر و کوچک‌نمایی خیانت نابخشودنی فتنه 88 و فراهم شدن شرایط بازتولید آن در آینده است. دومین هدف جاده صاف‌کنی برای حضور فتنه‌گران در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم ساز است؛ (با توجه به اینکه به ایام انتخابات مجلس نیز نزدیک می‌شویم) و سومین هدف نیز غلبه حواشی بر مسائل اصلی- معیشت مردم و مطالبه‌گری از دولت- و ایجاد اختلال در افکار عمومی است.

** اصلاح طلبان در دولت و مجلس نقشی ندارند!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «داریوش قنبری» نوشت: «چند صباحی است که تحلیل‌هایی از سوی رسانه‌ها و اشخاص متمایل به جناح راست جمهوری اسلامی در تحلیل‌هایی به نارضایتی‌های‌مردم اشاره کرده و به همین واسطه از عملکرد نامناسبت دولت و مجلس شورای اسلامی سخن به میان آورده و این ناکارآمدی را به اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند...حال آنکه اصلاح‌طلبان نه در قوه‌مقننه و نه در قوه مجریه در قدرت نیستند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ممکن است برخی اوضاع اقتصادی فعلی جمهوری اسلامی را به عملکرد دولت نسبت دهند در حالی که نگارنده معتقد است که موضوع را باید ناشی از تغییرات رخ‌داده در عرصه سیاست خارجی دانست».

چندی پیش «محمد سلامتی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود: «کارنامه روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته شده و آنها نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند».

همچنین «قدرت علیخانی» از فعالین اصلاح طلب پیش از این گفته بود: «من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند».

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات نیز چندی پیش گفته بود: «در این شرایط همه معتقدند دولت فشل است و از اختیارات خود استفاده بهینه نمی‌کند. از طرف دیگر مدت‌هاست که شاهد تشکیل نهاد جدیدی تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران قوا و به ریاست رئیس‌جمهور با اختیارات بسیار بالا و فراقانونی هستیم. بدین نحو که اگر چیزی را مصلحت دیدند که در قانون وجود نداشته می‌توانند اجرا کنند و بعداً به مجلس مراجعه کرده و آن را قانون کند. آقای رئیس‌جمهور در این حد اختیارات دارد اما اتفاق خاصی نیفتاده است».

علاوه بر این، «محمود صادقی» عضو فراکسیون امید مجلس در ماههای گذشته گفته بود: «فراکسیون امید (متشکل از اعضای لیست امید) نتوانسته ساختاری ایجاد کند و نمایندگانش را به بدنه کارشناسی وصل کند و با برنامه عمل کند».

دولت روحانی، فراکسیون امید مجلس دهم و شورای شهر پنجم تهران همگی نتایج «تَکرار می‌کنم» های رئیس دولت اصلاحات است. در حال حاضر و بنابر مستندات متعدد هیچکدام از نهادهای مذکور کارنامه قابل دفاعی ندارند.

علاوه بر این، دولت با اختیارات و امکانات گسترده، مسبب اصلی وضع موجود در کشور است و باید در این خصوص پاسخگو باشد.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که فعالین اصلاح طلب، به راحتی به شعور مردم توهین کرده و با بی مسئولیتی، حضور و نقش خود را در دولت انکار کرده و در کنار آن، دولت را نیز به فرافکنی تشویق می‌کنند.

** باید با آغوش باز از آل سعود استقبال کنیم

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: «منابع غیررسمی از دیدار مقامات بلندپایه ایران و عربستان در مکه خبر داده‌اند و خاطرنشان ساخته‌اند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آماده مذاکره با ایران برای حل اختلافات دو کشور است. از این رویکرد باید استقبال کرد و خرسند بود که بالاخره برخی همسایگان عرب در منطقه خلیج فارس هم علیرغم سمپاشی‌های مداوم دشمنان اسلام و تلاش برای ایران‌هراسی و ایجاد تقابل بین همسایگان، برای همکاری و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران به قطعیت رسیده‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران همواره برای تعامل با همسایگان اعلام آمادگی کرده و با آغوش باز از هرگونه پیشنهاد همکاری و همفکری برای بهبود مناسبات و ارتقاء سطح همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های محتمل استقبال می‌کند... در زمینه نفت، مسائل جهان اسلام و زمینه‌های همکاری اقتصادی و فرهنگی می‌توان به تفاهمات اطمینان‌بخشی رسید که منافع کشورها و ملت‌های منطقه و حتی جهان اسلام را تأمین و تضمین کند. تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان همسایگان ایران راه همکاری و تعامل در پیش گرفته‌اند، ثبات و امنیت در منطقه تثبیت و آرامش و اعتماد بر فضای سیاسی مناسبات مشترک حاکم شده است. می‌توان چنان فضای دلنشینی را احیا و تقویت کرد و به همین دلیل باید از رویکرد مثبت سیاسی امارات و عربستان استقبال نمود».

در هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر اظهارات مقامات سعودی درباره مذاکره با ایران منتشر شده است. بر همین اساس فعالین اصلاح طلب از این مسئله استقبال کرده و مدعی شده‌اند که باید با آغوش باز به استقبال آل سعود برویم.

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که آل سعود بیش از 4 سال است که زنان و کودکان بی گناه یمنی را به قتل رسانده است و هنوز از اقدامات جنایتکارانه خود در یمن دست نکشیده است.

علاوه بر این، پرونده فاجعه تلخ منا همچنان مفتوح است. اما مقامات آل سعود به هیچ عنوان حاضر به پاسخگویی درباره این فاجعه نیستند.

آل سعود در سالهای اخیر حامی اصلی گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه بوده است. اما هیچگاه در این خصوص موضع و رفتار هود را تغییر نداده است.

با اینحال طیف اصلاحات معتقد است که باید با آغوش باز به استقبال سعودی‌ها برویم و تعامل کنیم! گویا اصلاح طلبان یک توافق «برد-برد» را در نظر دارند، دقیقاً شبیه «برد-برد» در برجام!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان