نمایندگان کمیسیون انرژی به اقتصادآنلاین پاسخ دادند؛

چرا فاز۴ پالایشگاه ستاره خلیج از اولویت خارج شد/ تامین اعتبار برای پروژه‌های دیگر

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ اخیرا گزارشی هایی از خارج شدن راه اندازی فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اولویت کاری دولت خبر می دهد. طرحی که در صورت راه اندازی، ظرفیت این پالایشگاه را به 480 هزار بشکه در روز می رساند. اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دل3 فاز دیگر خبر داد و اعلام کرد که ظرفیت این پالایشگاه هم اکنون 450 هزار بشکه بوده و  تا پایان سال به 480 هزار بشکه خواهد رسید.

از سوی دیگر همچنان ابهاماتی در خصوص اجرایی نشدن بهره برداری از فاز چهارم این پالایشگاه وجود دارد که دو تن از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس به آن ها پاسخ دادند:

در ابتدا اسدالله قره خانی نماینده استان گلستان به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: پروژه سه فاز قبلی این پالایشگاه در بهترین حالت، عملیاتی و اجرا شد که این موضوع مستلزم تامین اعتبارات نسبتا زیادی بود. از این رو به نظر می رسد تا زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس بتواند بخشی از وام ارزی 4 میلیارد یورویی را تسویه نماید، چندان منطقی نیست که  فاز چهارم این مجموعه نیز کلید بخورد.

وی تاکید کرد: جای امیدواری است که باتوجه به تولید فرآورده های با کیفیت توسط این پالایشگاه هرچه سریعتر بدهی های آن کمتر شود. قره خانی افزود: راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج یک تجربه خوب برای متخصصان و پیمانکاران داخلی بود که می توان با اعتماد به نفس کارهای بزرگی همچون این پالایشگاه را به نتیجه رساند.

این عضو کمیسیون انرژی اما در خصوص خروج از الویت فاز چهارم گفت: در حال حاضر که با ارتقای سه فاز دیگر به ظرفیت تقریباً 450 هزار بشکه رسیدیم شاید بهتر باشد تا خوراک گاز را به سایر واحدهای پالایشی نیز تخصیص داده و فرصتی برای آن‌ها ایجاد کنیم. وی افزود: البته تامین مالی برای راه‌اندازی این فاز نیز در نظر گرفته شده که به دلیل اولویت رسیدگی به طرح پروژه سیراف، فعلا سرمایه گذاری در فاز چهارم ستاره خلیج از دستور کار خارج شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با کنترل میزان مصرف سوخت در کشور، نیاز به تولید بیشتر بنزین برای پوشش نیاز داخلی نباشد و اگر تصمیمی در راه‌اندازی فاز چهارم و پنجم این پالایشگاه گرفته شود، اعتبارش از سوی سرمایه گذار خارجی تامین شود. چراکه در حال حاضر به دلیل افزایش ظرفیت از 360 هزار بشکه به 450 هزار بشکه ، بالاتر از ظرفیت سرویس های جانبی این پالایشگاه استفاده می شود و راه اندازی فاز جدید نیاز به سرمایه گذاری نسبتا کلان داشته و این امر مستلزم حضور جمعی سرمایه گذاران خواهد بود.

در ادامه غلامرضا شرفی نماینده آبادان نیز به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از آنجاکه پالایشگاه نفت ستاره یک مجموعه مدرن پالایشی با جدیدترین تکنولوژی های روز دنیاست، بهره برداری از چهار فاز این پالایشگاه تا پیش از این در اولویت قرار داشت. اما با راه‌اندازی سه فاز آن و دستیابی به هدف تولید فراتر از انتظار به نظر می رسد در حال حاضر پروژه های پالایشی متوقفی همچون سیراف از اولویت بیشتری نسبت به فاز چهارم ستاره خلیج برخوردار باشند. چراکه عدم‌النفع بهره برداری از این قبیل پروژه ها از منفعت راه اندازی فاز چهارم پالایشگاه ستره خلیج بیشتر است.

در نتیجه به گفته این عضو کمیسیون انرژی فعلا قرار است تامین مالی فاز چهارم پالایشگاه نفت ستاره به دیگر پروژه های پالایشی اختصاص یابد. شرفی اما تاکید کرد بصورت موقت راه اندازی فاز چهارم و پنجم این پالایشگاه به تعویق افتاده و رسیدگی به دیگر پروژه هادر دستور کار است و به محض تامین اعتبار از سوی سرمایه گذاران، این فازها نیز به دستور کار دولت باز خواهند گشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان