زمانی که لکسس RX برای اولین بار در سال 1999 میلادی به نمایش درآمد، همراه خود تغییرات شگرفی را نیز به وجود آورد. سبک و سیاق بدنه یک شاسی بلند و کیفیت سواری یک خودروی سدان را در هم آمیخت و بدین ترتیب دو دنیای متفاوت را به یکدیگر پیوند داد و به یکی از محبوب ترین ها بدل شد.
حالا و در سال 2019، لکسس RX در چهارمین نسل خود قرار داشته و نه تنها پرفروشترین مدل لکسوس محسوب میشود بلکه مقام پرفروشترین شاسی بلند لوکس کل بازار آمریکا را نیز در اختیار دارد.
برای سال 2019 شرکت لکسس مدل آر ایکس را با به روزرسانیهای مختلف روانه بازار کرده تا تازگی و طراوت این محصول در نظر مشتریان حفظ گردد.
به روزرسانیهای لکسس RX بیشتر بر تغییرات ظاهری و بیرونی متمرکز بوده تا نه تنها ارتباطش را با زبان طراحی خاص شرکت لکسس بیشتر حفظ نماید بلکه ظاهر خوشایندتری نیز برای این خودرو پدید آورده باشد.
جلوپنجره دوکی شکل آن از الگوی پیچیدهتری پیروی نموده و سپر جلو نیز از طراحی جدید و ورودیهای هوای بزرگتر سود میبرد. چراغ های LED جلو مورد بازبینی قرار گرفته و چراغ های LED عقب نیز باز طراحی شده است. طراحی جدید رینگها و آپشنهای تزیینی مختلف چرمی فضای داخلی را نیز بایست به تغییرات لکسس RX 2020 ضمیمه نمود.
یکی از مهم ترین بروزرسانیهای این خودرو را میتوان در سیستم اطلاعات سرگرمی آن جستجو نمود. جایی که میتوان نمایشگر 8 اینچی استاندارد را به نمونه سفارشی 12.3 اینچی ارتقا داد. با وجود بهروزرسانی، اما کار با سیستم اطلاعات سرگرمی لکسس RX کمی پیچیده است.
همچنین RX نخستین محصول این شرکت ژاپنی است که به طور استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند.
لکسس RX 2020 از پکیج ایمنی لکسس سِیفتی سیستم 2.0 پلاس که شامل سامانه تشخیص دوچرخهسوار، مرکزیابی مسیر و دستیار شناسایی علائم ترافیکی میشود، بهره میبرد. موارد دیگری نظیر: ترمز خودکار اضطراری با قابلیت تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل تطبیقپذیر، سنسور باران، نور بالای خودکار، مانیتورینگ نقاط کور، دوربین 360 درجه و هشدار انحراف از مسیر نیز در لکسس RX 2020 مشغول فعالیت هستند.
قلب تپنده مدل RX350 یک پیشرانه 295 اسببخاری V6 به حجم 3.5 لیتر است که به همراه یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به انجام وظیفه مشغول است.گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز معادل 362 نیوتنمتر است.
همچنین پیشرانه مشابهی که با چرخه اتکینسون کار میکند و با یک گیربکس CVT جفت شده نیز در مدل هیبریدی 450h جایگذاری شده است. توان خروجی این نسخه مجهز به موتور الکتریکی 123 کیلو واتی است، معادل 308 اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز به رقم 362 نیوتن متر میرسد.
RX350 به صورت دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک قابل سفارش است اما RX450h تنها نیروی پیشرانه را به سوی هر چهار چرخ انتقال میدهد.
گرچه هیچ کدام از دو پیشرانه تمایل چندانی برای به پیش بردن خیلی سریع RX ندارند اما نسخه هایبرید حس و هیجان رانندگی برتری نسبت به قبل در شما پدید خواهد آورد.
لکسس اعلام کرده که لکسس RX 2020 از سیستم تعلیق سفتتری برخوردار است؛ میل تعادلهای سفتتر، کمک فنرهای باز تقویت شده و فنرهای جدید به منظور سواری اسپرتتر به آن اضافه شدهاند.
با این وجود هنوز مقدار قابل توجهی بادیرول حین عبور از پیچها در بدنه خودرو احساس میشود و فرمان RX نیز تقریبا هیچ فیدبک خاصی از سطح مسیر به راننده منتقل نمیکند اما اتاق آر ایکس بسیار آرام، ساکت و آرامش بخش است.
نسخه های مورد بررسی در این جا به پکیج اف اسپرت که حالا دو نوع از آن وجود دارد، مجهز شدهاند. پکیج اف اسپرت در نمونه اول تغییرات ظاهری اندک، حالات رانندگی اسپرت پلاس و حالت شخصی سازی و نیز کمک فنرهای بازتقویت شده تطبیق پذیر را به خودرو اضافه مینماید.
در دومین نمونه شاهد فرمانپذیری تقویت شده، ورودی هوای سرد به موتور و صدای کاذب پیشرانه که از طریق سیستم صوتی پخش میشود، بودیم.
در وضعیت اسپرت پلاس و اسپرت سفتی فرمان لکسس آر ایکس افزایش یافته و واکنش دهی پیشرانه نسبت به اعمال فشار بر پدال گاز سریعتر می شود اما نمیتوان از واژه اسپرت برای توصیف آن بهره برد.
در پایان باید عرض کنیم که اگرچه لکسس آر ایکس از نظر دینامیکی نمیتواند به جذابیت و هیجان انگیزی طراحی ظاهری خود باشد اما هنوز هم یک کراس اوور راحت، ساکت و راهوار است و میتواند بسیاری از نیازهای خانوادهها را به خوبی تحت پوشش قرار دهد.
مشخصات فنی لکسس RX350 Fsport
- پیشرانه: 3.5 لیتری V-6
- توان خروجی: 295 اسب بخار/ 362 نیوتن متر
- انتقال قدرت: هشت سرعته/ تمام چرخ محرک یا دیفرانسیل جلو
- مصرف سوخت(لیتر بر 100کیلومتر): 12.4 (شهر) و 9 (جاده)
- وزن: 1989 کیلوگرم
- قابلیت یدک کشی: 1587 کیلوگرم
- گنجایش محفظه بار: 521 / 1594 لیتر
- قیمت پایه: 45هزار دلار