ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ کشور برتر کدامند؟

سید پیمان حقیقت طلب /پژوهشگر اقتصادی انجمن دیاران در کشور ما خروج دانشجویان از ایران پدیده‌ای منفی قلمداد می‌شود و به فرار مغزها موسوم است

برای شناخت بازار تقاضای دانشجویان بین‌المللی می‌توان به آمارهای یونسکو مراجعه کرد. طبق آخرین آمار یونسکو که مربوط به سال 2016 است، چین و هند به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان و همچنین کشورهایی که بیشترین نرخ رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند و جمعیت قابل توجهی از مردمانشان از زیر خط فقر عبور کرده‌اند، بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را به سایر کشورها ارسال می‌کنند. در جدول، لیست 10 کشور برتر فرستنده دانشجویان بین‌المللی و سهم آنها در این بازار را مشاهده می‌کنید. اما جذاب‌ترین بخش‌موضوع، درآمد کشورهای پیشرو در این بازار از جذب دانشجویان بین‌المللی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت NAFSA در سال تحصیلی 2018-2017، دانشجویان بین‌المللی 39 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک و از 455622 شغل حمایت کردند. در واقع برای هر 7 دانشجوی بین‌المللی که ثبت‌نام می‌شوند، سه شغل در ایالات‌متحده ایجاد می‌شود. در سال 2017-2016 حدود دو سوم دانشجویان بین‌المللی حاضر در آمریکا بیشتر هزینه‌های تحصیل خود را از منابعی خارج از ایالات‌متحده دریافت می‌کردند.

در سال 2017، انگلستان 34/ 20 میلیارد پوند از طریق تحصیل دانشجویان بین‌المللی کسب درآمد کرده است. در استرالیا درآمد ایجاد شده از طریق دانشجویان بین‌المللی، سومین منبع درآمد خارجی کشور پس از صادرات سنگ‌آهن و زغال‌سنگ است که مقدار آن در سال 2017، 32 میلیارد دلار استرالیا بوده است. این میزان درآمد در سال 2018 به 9/ 34 میلیارد دلار استرالیا رسیده است و از 240 هزار شغل تمام وقت حمایت کرده است. آلمان و فرانسه هر کدام تقریبا 5/ 14 میلیارد دلار از این طریق کسب درآمد می‌کنند. همچنین روسیه در سال 2017، 84 میلیارد روبل معادل 4/ 1 میلیارد دلار صادرات خدمات آموزشی داشته است. کانادا 5/ 15 میلیارد دلار در سال 2016 به واسطه حضور دانشجویان بین‌المللی کسب درآمد کرده است و این دانشجویان موجب ایجاد 168860 شغل در این کشور شده‌اند.  اما فقط کشورهای توسعه‌یافته نیستند که در بازار دانشجویان بین‌المللی در حال کسب سود و درآمدند. با تغییرات ایجاد شده در بازار دانشجویان بین‌المللی در دهه اخیر و افزایش میل به تحصیل دانشجویان کشورهای در حال توسعه در کشورهایی با فرهنگ نزدیک‌تر به خودشان بعضی از کشورهای در حال توسعه هم به جرگه بازیگران سمت عرضه بازار تبدیل شده‌اند. یکی از این کشورها مالزی است.

در مالزی بخش آموزش عالی سالانه در حدود 5/ 4 میلیارد رینگیت (معادل یک میلیارد و 73 میلیون دلار) از درآمدهای مالزی را تشکیل می‌دهد. این کشور همچنین با افزایش تعداد دانشجویان خارجی تا مرز 200 هزار نفر تا دو سال دیگر (2018) در حدود 10 میلیارد رینگیت (معادل 2/ 3 میلیارد دلار) خلق ارزش خواهد کرد. مالزی در جذب دانشجوی بین‌المللی رتبه دهم جهان را به خود اختصاص داده است. برندی که مالزی برای آن بسیار تلاش کرده، برند بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان مسلمان سراسر جهان بوده است. برندی که توانسته با آن به جذب بسیاری از دانشجویان مسلمان از اقصی‌نقاط جهان بپردازد. لزوم توجه به نقاط قوت ایران و جذابیت‌های ممکن آن برای دانشجویان سایر کشورهای جهان (کشوری فارسی‌زبان و شیعه مذهب، مهد یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان، کشوری با تنوع قومیتی بسیار بالا،‌ پایتخت بالقوه ادبیات و مطالعات عرفانی در جهان و...) می‌تواند در آینده‌ای نزدیک جذب دانشجویان بین‌المللی را به یکی از ممرهای درآمد ارزی در کشور تبدیل کند و ایران را به جرگه پرسود طرف تقاضای دانشجویان بین‌المللی اضافه کند.

23 (8)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان