«محمدجواد آذری جهرمی» امشب (3 مهر) به شکل زنده از طریق اینستاگرام توضیحاتی را در رابطه با علت کاهش کیفیت اینترنت، به خصوص اینترنت اپراتورهای موبایل مطرح کرد اما مهمترین خبری که وزیر ارتباطات آن را اعلام کرد، این بود که پهنای باند فرکانسی اپراتورهای موبایل نباید یکسان باشد؛ چراکه «اپراتوری» که تعداد کاربران کمتری دارد، به اندازهی «اپراتورهای دیگر» نیاز به پهنای باند ندارد.
جهرمی در همین رابطه خبر از اقداماتی در رگولاتوری و اپراتورهای موبایل داد و گفت: «بازنگری در پهنای باند فرکانسی اپراتورها در دست اقدام است. این منطقی نیست شبکهای که به شدت ظرفیت خالی دارد، یک پهنای باند فرکانسی داشته باشد و برابر همان مقدار، اپراتوری که تعداد مشترکان بسیار بیشتری دارد از پهنای باند بهره ببرد. این اقدامی است که اکنون به شکل جدی در مجموعه اپراتورهای ما در حال انجام و پیگیری است.»
او همچنین خبر داد که افزایش ظرفیت اتصال اپراتورها به سایتهای فیبر نوری، موضوع دیگری است که در حال پیگیری است.
اما چه شد که آذری جهرمی به پیشنهاد تقسیم پهنای باند فرکانسی اپراتورهای موبایل بر پایه تعداد مشترکان رسید؟ او توضیح داد که شبکه تلفن همراه از فرکانس برای انتشار خودش استفاده میکند و میزان پهنای باند فرکانسی در اختیار اپراتورها، در این میان یک پارامتر مهم است که میتواند کیفیت سرویس را تعیین کند.
او علت اُفت کیفیت در دیتای موبایل، مخصوصاً در نسل سوم شبکه موبایل همراه اول و نسل چهارم رایتل را، نیاز سیستم هواپیمایی عنوان کرد:
«در یک ماه گذشته با توجه به نیازی که سیستمهای هواپیمایی کشوری داشتند، روی باند 900 مگاهرتز مجبور شدیم میزانی از پهنای باند را به سیستمهای هواپیمایی اختصاص دهیم. این پهنای باند، در اختیار همراه اول و مخصوص خدمات نسل سوم شبکه بوده که از این اپراتور کاسته شده. همراه اول خدمات صوتی خود را هم روی باند 900 مگاهرتز دارد و یکی از پرترافیکترین اپراتورهاست. با این شرایط، همراه اول با یک اشباع جدی در کانال فرکانسی مواجه شد. در نتیجه کیفیت بد، ناشی از کمبود پهنای باند در اختیار همراه اول است.»
بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا 31 خرداد 98، سهم همراه اول از بازار اپراتورها 59.2 درصد، سهم ایرانسل 36.4 درصد و سهم رایتل، فقط 4.2 درصد بوده است. حال باید دید وزیر ارتباطات چقدر برای دادن سهم پهنای باند فرکانسی اپراتورهای کم مخاطبتر به اپراتورهای پرترافیکتر، موفق خواهد بود و آینده این ایده جنجالی، به کجا خواهد رسید.