خبرگزاری میزان: فرآیند شناسایی دهکهای پردرآمد برای حذف از لیست دریافت یارانه از صدو یکمین مرحله واریز یارانه آغاز شد و در ابتدای اجرای این طرح یارانه 200 هزار نفر قطع شد.
در این میان از سوی وزارت تعاون برای سرپرستان خانواری که یارانه آنها قطع شده پیامکی مبنی برای قطع یارانه با پیش شماره کلمه یارانه ارسال شده که سرپرستان خانوار میتوانند با مراجعه به مراکز پلیش+ 10 و با در دست داشتن مدارک شناسایی و پیامک دریافتی از سوی وزارت تعاون نسبت به قطع یارانه خود اعتراض کنند.
البته پس از احراز هویت سرپرست خانوار در دفتر پیشخوان، اجازهنامهای از وی مبنی بر این دریافت میشود که دولت اجازه دارد به اطلاعات و تراکنشهای بانکی این خانوار دسترسی داشته باشد. در این مرحله دفتر پیشخوان، «کد رهگیری» را به شماره سرپرست خانوار پیامک خواهد کرد؛ اما 48 ساعت پس از دریافت کدرهگیری، میتوانند به سامانه yaraneh 10.mcls.gov.ir برای ثبت اعتراض خود مراجعه و اطلاعات تراکنش بانکی خود را مشاهده کنند.
در این میان یارانه شهریورماه 2700 سرپرستان خانوار به دلیل اختلال در حساب بانکی آنها در سازمان هدفمندی یارانهها، به حساب آنها واریز نشده بود؛ این در حالی است که یارانه این خانوارها قطع نشده است و با پیگیریهای صورت گرفته، بلافاصله با هماهنگی سازمان هدفمندی با ارسال پیامک به آنها، اعلام شد که برای رفع مشکل به بانک مراجعه کنند.
براساس آخرین آمار تاکنون کمتر از 14 هزار سرپرست خانوار برای ثبت اعتراض به دفاتر پیشخوان مراجعه کردند که میزان قابل توجهی نیست، با این حال در صورت صحت اعتراض آنها در اولین نوبت یارانه نقدی ماههای پرداخت نشده، به حساب آنها واریز خواهد شد.
دولت برآورد کرده که با قطع یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی تا پایان سال، حدود 8 هزار میلیارد تومان در منابع کشور صرفه جویی میشود.
نکته قابل توجه اینجاست که قطع یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد، به تدریج تا پایان سال با دریافت فهرست خانوارهای مشمول از وزارت کار ادامه دارد.
براساس این گزارش بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه شناسایی خانوارهای مشمول، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه تامین زیرساختهای تبادل داده و ارسال پیامک، سازمان هدفمندی یارانهها وظیفه قطع یا وصل یارانه نقدی و وزارت کشور وظیفه هماهنگی استانداریها، فرمانداریها ودفاتر پیشخوان را بر عهده دارند.