توسعه‌دهندگان باتری لیتیوم یون برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ شدند

سه شیمیدان برجسته ای که با ابداع باتری های لیتیوم یون تحول چشمگیری در ابزارهای الکترونیک رقم زدند، جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ را از آن خود کردند.

توسعه‌دهندگان باتری لیتیوم یون برنده جایزه نوبل شیمی 2019 شدند

سه شیمیدان برجسته ای که با ابداع باتری های لیتیوم یون تحول چشمگیری در ابزارهای الکترونیک رقم زدند، جایزه نوبل شیمی 2019 را از آن خود کردند.

کمیته نوبل «جان بی گوداناف» از ایالات متحده، «استنلی ویتینگهام» از بریتانیا و «آکیرا یوشینو» از ژاپن را به عنوان برندگان مشترک جایزه نوبل شیمی انتخاب کرد. بی. گوداناف با 97 سال سن، مسن‌ترین برنده جایزه نوبل به شمار می رود.

کمیته مذکور با انتشار توییتی دلیل این انتخاب را بهبود فناوری باتری ها و توسعه مدل های لیتیوم یون توسط این سه دانشمند عنوان کرد:

تور کیش

باتری های لیتیوم یون زندگی ما را متحول کرده و در همه ابزارها از موبایل و لپ تاپ گرفته تا ماشین های الکتریکی به کار می روند. برندگان امسال نوبل زیربنای جامعه بی سیم و عاری از سوخت های فسیلی را بنیان گذاشته اند.

برندگان جایزه نوبل شیمی 2019 علاوه بر لوح تقدیر و مدال، جایزه ای 918 هزار دلاری دریافت خواهند کرد که به صورت مساوی بین آنها تقسیم خواهد شد.

جایزه نوبل شیمی 2019

استنلی ویتینگهام در اوایل دهه 1970 نخستین باتری لیتیومی را ابداع کرد اما به خاطر ریسک بالای انفجار امکان استفاده از آن وجود نداشت. گوداناف هم باتری هایی بسیار قدرتمند را توسعه داده بود. پس از این دو یوشینوی ژاپنی وارد میدان شد و توانست با حذف لیتیوم خالص از باتری ها، ایمنی آنها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

یوشینو نخستین باتری لیتیوم یون تجاری را در سال 1985 تولید کرد. این باتری‌ها امکان ذخیره انرژی تولید شده توسط پنل های خورشیدی، باد و دیگر منابع تجدید پذیر را میسر ساخته و بدین شکل به کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ محیط زیست کمک کردند.

سال گذشته فرانسیس آرنولد، جرج اشمیت و گرگوری وینتر برای ساخت آنزیم و آنتی بادی های موثر در ساخت مواد شیمیایی و دارویی جدید جایزه نوبل شیمی 2018 را از آن خود کرده بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان