وضعیت زبان فارسی در بنگلادش

محمدکاظم کهدویی با اشاره به وضعیت زبان و ادبیات فارسی در بنگلادش، از جذب ۱۰۰ دانشجوی جدید در این زمینه در سال تحصیلی جدید توسط دانشگاه داکا خبر داد.

وضعیت زبان فارسی در بنگلادش

این استاد زبان فارسی دانشگاه داکا با اعلام این خبر به ایسنا گفت: پاسداشت زبان و ادب فارسی در شبه قاره هند، به‌ویژه کشور سرسبز و پرآب بنگلادش هر روز پررونق‌تر می‌شود. اگرچه سال 1373 من برای اولین‌بار به‌عنوان استاد اعزامی پس از انقلاب اسلامی به دانشگاه داکا در بنگلادش رفتم، در تمام بنگلادش، تنها در دانشگاه داکا سه نفر دانشجو در سال آخر لیسانس درس می‌خواندند. 

او افزود: امروز شاهد حضور قریب به هزار نفر دانشجو در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، ام فیل (پیش‌دکتری) و دکتری در دانشگاه‌های راجشاهی، در شهر راجشاهی در شمال بنگلادش، و چیتاگنگ، در جنوب بنگلادش در کنار خلیج بنگال، و دانشگاه داکا در پایتخت هستیم.

کهدویی با بیان این‌که برای سال تحصیلی جدید نیز که از اول ژانویه 2020 (11 دی‌ماه 1398) آغاز می‌شود، قرار است تعداد 100 نفر دیگر به این جمع اضافه شوند، اظهار کرد: البته دانشجویان سال چهارم که نیم‌سال هشتم را تمام کرده باشند، فارغ‌التحصیل خواهند شد و علاقه‌مندان می‌توانند به دوره کارشناسی ارشد بروند.

این استاد کرسی‌ زبان فارسی در بنگلادش بیان کرد: در موسسات زبان‌های نوین در دانشگاهای داکا و کُلنا، و همچنین رایزنی فرهنگی ایران در شهر داکا، دوره‌های آموزش زبان فارسی از مقدماتی تا عالی جریان دارد. در دانشگاه نذر الاسلام در شهر میمنسینگ هم دوره‌های زبان‌آموزی و همچنین ادبیات فارسی در حال راه‌اندازی است.

کلاس سال چهارم ادبیات فارسی دانشگاه داکا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر