ماهان شبکه ایرانیان

روستای گچسر البرز ؛ مقصدی زیبا در جاده چالوس

گاهی باید از شهر و دل بستگی هایش دور شد و به جایی رفت که پنجره هایش رو به انبوه درختان باز می شوند؛ جایی که می شود بهشت را در آغوش کشید و برای لحظاتی همه ی دلبستگی ها را به فراموشی سپرد. مقصدی رویایی که نسیم خنک صورتت را نوازش دهد و صدای پرندگان در هر گوشه اش به گوش برسد&#۸۲۳۰;

گاهی باید از شهر و دل بستگی هایش دور شد و به جایی رفت که پنجره هایش رو به انبوه درختان باز می شوند؛ جایی که می شود بهشت را در آغوش کشید و برای لحظاتی همه ی دلبستگی ها را به فراموشی سپرد. مقصدی رویایی که نسیم خنک صورتت را نوازش دهد و صدای پرندگان در هر گوشه اش به گوش برسد…

روستاها یکی از چندین مقاصدی هستند که می توانند چنین رویایی را به حقیقت بدل کنند و سفری شگفت انگیز را برایتان رقم بزنند. این مقاصد ترکیبی از حیات انسانی و طبیعت تماشایی را به شما ارائه می کنند و خاطراتی فراموش نشدنی را به شما هدیه می دهند. پیش از این به بسیاری از نقاط کشور عزیزمان سفر کردیم و برایتان از روستاهای زیبای آن گفتیم:

روستاهای ایران

هر یک از روستاها ویژگی های خاص خودشان را دارند و جلوه هایی خاص را پیش روی گردشگران قرار می دهند. این بار به سراغ یکی از آنها در یکی از رویایی ترین جاده های ایران می رویم.

وارد جاده چالوس می شویم و در میانه های راه قدم به روستای گچسر می گذاریم…

کارناوال را در این سفر همراهی کنید…

گچسر
photo by Payam Jahangiri

چرا روستای گچسر؟


– روستای گچسر به دلیل طبیعت بسیار زیبا و قرار گیری باغ لاله ها در نزدیکی آن، در بهار طرفداران زیادی دارد و یکی از مقاصد زیبا به شمار می رود.

– اگر ساکنن پایتخت هستید و به دنبال مقصدی برای گذران یک آخر هفته ی به یادماندنی می گردید، پیشنهاد ما به شما گچسر است.

– این روستا در میان یکی از زیباترین جاده های ایران قرار دارد و همین جاذبه ی آن را چندین برابر می کند.

گچسر

در مسیر روستای گچسر ؛ پیچ و خم های جاده چالوس

برای رسیدن به روستای گچسر باید راهی یکی از زیباترین جاده های ایران شویم که نامش تداعی کنده پیچ و خم های کوهستانی در ذهن ماست. جاده چالوس که با نام رسمی جاده 59 شناخته می شود، از میان شهر کرج در استان البرز آغاز و به شهر چالوس در مازندران منتهی می‌شود. این جاده بی نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی را در خود جای داده و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور به شمار می رود.

با پشت سر گذاشتن هر پیچِ این جاده، منظره ای تازه غافلگیرتان می کند و چشم اندازی خاص را به چشمانتان هدیه می دهد. در این میان جاده های فرعی زیادی وجود دارند که هریک به روستایی منتهی می شود که هر کدام دیدنی های بسیار دارند و در این میان نام گچسر ما را به دنیایی متفاوت می کشاند…

Mahdi Akbari
photo by mahdi akbary

روستای گچسر ؛ تلفیق تاریخ و طبیعت

با فاصله گرفتن از جاده چالوس و پیمودن مسافتی کوتاه به روستای گچسر می رسیم که به سبب دیدنی های طبیعی و تاریخی شهرت زیادی در منطقه دارد. این روستا به عنوان یکی از مقاصد ییلاقی به شمار می رود که در بخش اسارای کرج قرار گرفته و در تابستان و بهار طرفداران زیادی پیدا می کند.

روستای گچسر قدمتی طولانی دارد و  با توجه به آثار بر جا مانده از گذشته می توان این روستا را تعلق به دوران صفوی دانست. گفته می شود به سبب غنای این نطقه از نظر معادن گچ، نام گچسر را بر این روستا نهاده اند و هنوز بقایای کوره های گچ پزی در جنوب آن قابل مشاهده است.

گچسر

دیدنی ها و تفریحات روستای گچسر

در گچسر می توانید به تماشای جلوه های تاریخی و طبیعی بپردازید و از جاذبه های آن لذت ببرید:

1- غار یخ مراد

با دو ساعت پیاده روی و کوهپیمایی سبک از روستای گچسر به غاری زیبا می رسیم که پر از قندیل های یخی است. سرمای درون غار به حدی می باشد که تا خرداد ماه هم می توان این قندیل ها را دید. در فصل بهار به دلیل رویش گیاهان معطر و مناظر زیبا، این غار پذیرای گردشگران بسیاری می شود.

برای آشنایی با این غار مطلب غار یخ مراد گچسر ؛ تماشای قندیل های یخی در نزدیکی تهران را از دست ندهید.

 2- چشمه ولد

چشمه ولد، چشمه ای در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده ولد است که آب سرد آن از گروه آب های گوگردی است و برای درمان بیماری های جلدی، مجاری تنفسی و روماتیسم توصیه می شود.

متاسفانه تصویری از این جاذبه در دست نیست

گچسر

3- رودخانه گچسر

عبور رودخانه گچسر از میان روستا بر طراوت فضا می افزاید و درختان را سیراب می کند. در حاشیه رودخانه درختان گردو و سیب خودنمایی می کنند و  جوش و خروش آب در فصول پر آب تصویر خاصی را به نمایش می گذارد.

گچسر
photo by Mohammadreza Mirshahvalad

4- جاذبه های تاریخی

در کنار طبیعت زیبا، تاریخ نیز در این روستا نشانه هایی را برجای گذاشته است که عبارتند از:

* پل سنگی: در دو کیلومتری گچسر، پلی سنگی با معماری ویژه به چشم می خورد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می گردد و نشانه هایی از مرمت در دوره صفویه دارد.

* کاخ رضاشاهی: کاخ رضاشاه، بنایی متعلق به دوره پهلوی اول است که نامش از تاریخ 10 دی 1381 با شماره ثبت 6575 در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این کاخ همزمان با عملیات ساخت تونل کندوان ساخته شد تا رضاشاه در آن اقامت نماید و بر ساخت تونل نظارت کند.

* کوره های گچ پزی: در فاصله 3 کیلومتری از جنوب گچسر کوره های گچ پزی قرار دارند که قدمتشان به دوره قاجار باز می گردد. این کوره ها دارای یک تنه ی استوانه ای هستد که سنگ های گچ در آن قرار می گرفته و کوره ای دارند که در آن زمان با هیزم تا 700 درجه سانتی گراد گرم می شده است.

تصویری از کاخ رضا شاه

گچسر

5- خوشگذرانی در روستای گچسر

در روستای گچسر می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

* گشت و گذار در طبیعت: طبیعت زیبای روستای گچسر و اطراف آن زیبایی های خاص خودش را دارد و می تواند ساعاتی خوش را به شما هدیه کند.

* پیک نیک: سایه سار درختان و حاشیه رودخانه بهترین مکان برای برپا کردن یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه است پس فرصت را از دست ندهید.

* عکاسی: سوژه های ناب زیادی در گچسر منتظر ثبت شدن در دوربین شما هستند پس دوربینتان را فراموش نکنید.

گچسر

6- دیدنی هایی در همین نزدیکی

در نزدیکی روستا دیدنی هایی وجود دارند که نباید آنها را از دست بدهید:

* باغ لاله ها ؛ رقص رنگ ها

باغ لاله ها مجموعه ای یک هکتاری می باشد که گونه های مختلفی از لاله ها را در خود جای داده و در نزدیکی روستای گچسر و در روستای گرماب واقع است. انواع متنوعی از گل های لاله از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در این باغ قابل مشاهده هستند.

این باغ در سال 1360 افتتاح گردید و به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد. همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه درب این باغ به روی علاقه مندان باز می شود و به مدت دو هفته در معرض بازدید عموم قرار دارد.

گچسر

* پیست دیزین

در 12 کیلومتری این روستا یکی از مقاصد پرطرفدار ایران قرار دارد که با کسب تاییدیه برای برگزاری مسابقات رسمی توسط فدراسیون جهانی اسکی، به عنوان نخستین پیست بین المللی ایران شناخته شده است و امروزه یکی از مهم ترین پیست های اسکی ایران و منطقه خاورمیانه به شمار می رود. پیست بین المللی دیزین با امکانات خاص خود همچون پیست های گوناگون، رستوران و … در تابستان و زمستان پذیرای گردشگران و علاقه مندان است و لحظات خوشی را برای آنها می آفریند.

برای آشنایی با این پیست مطلب پیست بین المللی دیزین ؛ خوشگذرانی در برف و سرما را از دست ندهید.

پیست دیزین

سوغات و غذاهای محلی روستای گچسر

اواع میوه ها همچون سیب، آلبالو و گیلاس و انواع فرآورده های دامی از قبیل ماست، پنیر، شیر و کشک از سوغات روستای گچسر به شمار می روند و آبگوشت محلی، حلوا و انواع آش از غذاهای رایج روستا می باشند.

گچسر

 ویژگی های معماری روستا

به دلیل قرارگیری روستای گچسر در یک ناحیه کوهستانی، بافت مسکونی متمرکزی را در آن شاهد هستیم. خانه های مسکونی در کنار هم و در شیبی ملایم قرار دارند و شکل آنها متاثر از معیشت و فعالیت ساکنان است. 

در ساخت خانه های قدیم روستا، از لاشه سنگ، چوب، گل، گچ و آجر استفاده شده و در خانه های جدید، آهن، سیمان، سنگ تزیینی و مصالح جدید به کار رفته است.

بیشتر کوچه های روستا به صورت پلکانی شکل گرفته اند که از طریق پله به یکدیگر راه پیدا می کنند و باریک، پیچ در پیچ و دارای شیب تندی هستند.

گچسر
photo by Morteza Namvar
گچسر

مردم روستای گچسر

براساس نتایج سرشماری سال 1375 روستای گچسر 198 نفر در روستای گچسر زندگی می کردند که در سال 1385 تعداد آنها به 1000 نفر رسیده است. جمعیت این روستا متغیر است و در فصل تابستان افزایش و در فصل زمستان کاهش پیدا می کند. ساکنان روستای گچسر به زبان های فارسی و گیلکی سخن می گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

فعالیت های زراعی، باغداری، دامداری سنتی، امور خدماتی و تولید صنایع دستی راه های کسب درآمد برای مردم روستای گچسر هستند و گندم، جو، انواع میوه های درختی از محصولات زراعی و باغی آنها می باشد.

مردم این روستا نیز مانند سایر ساکنان ایران زمین، در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و سرور می پردازند و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه، مراسم سوگواری برگزار می کنند. صدای خواندن و نواختن انواع آهنگ ها و آوازهای بومی گیلکی و ترانه های فارسی در مراسم شادی و عروسی مردم طنین انداز می شود و در همه جای روستا به گوش می رسد.

گچسر

آب و هوای روستای گچسر

این روستا در ارتفاع 2230 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای آب و هوایی کوهستانی می باشد. این آب و هوا زمستان های سرد و پربرف و تابستان هایی مطبوع را برای روستا به ارمغان می آورد.

گچسر
photo by Hamed Fayeghi

بهترین فصل سفر

اواسط بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای رفتن به گچسر و لذت بردن از آب و هوای مطبوع آن است.

بهار: در اوایل بهار هنوز هوا در این روستا کمی سرد است اما در اوایل اردیبهشت ماه با باز شدن گل های لاله یکی از زیباترین جاذبه ها را میتوانید در این روستا ببینید.

تابستان: برای خرید میوه های درختی، تابستان بهترین زمان است. همچنین آب و هوای گچسر بسیار مطبوع و مناسب می باشد.

پاییز: چهره ی پاییزی گچسر هم زیبا است و برگ های رنگارنگ جلوه ای خاص به طبیعت آن می دهند.

زمستان: هوا بسیار سرد می شود و جمعیت روستا کاهش می یابد.

گچسر
photo by Hamed Shabani

اقامت در روستای گچسر

برای اقامت در گچسر می توانید از خانه ها و ویلاهای محلی و هتل این روستا استفاده کنید. در این میان برخی ترجیح می دهند اقامت در طبیعت را امتحان کنند. برای آشنایی با این نوع اقامت مطالب زیر را مطالعه نمایید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

گچسر

راه دسترسی

آدرس

استان البرز، 65 کیلومتری شمال شرقی کرج

راه دسترسی

برای رفتن به روستای گچسر باید وارد جاده چالوس شوید و با کمک تابلوهای راهنما به روستا برسید.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

کرج: 65 کیلومتر

چالوس: 92 کیلومتر

تهران: 108 کیلومتر

موقعیت روستای گچسر بر روی نقشه

گچسر

توصیه های کارناوالی

در سفر به روستای گچسر مراقب طبیعت باشید و زباله هایتان را جمع آوری کنید.

به هنگام بازدید از باغ لاله ها به آنها آسیب نزنید.

گچسر

سخن آخر

آیا تا به حال به روستای گچسر سفر کرده اید؟

چه روستای دیگری را در جاده چالوس می شناسید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان