وزیر کشور: باید به ابهامات مردم درباره سهمیه‌بندی بنزین پاسخ دهیم

خبرگزاری فارس: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شامگاه امروز سه‌شنبه پنجم آذر در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین و مسائل پیرامون آن گفت: در این چند روز ابهامات و شبهات بسیاری مطرح شده است و ما باید به سوالات مردم جواب دهیم.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها و حکومت‌هایی که تجلی اراده مردم هستند برای مردم امنیت آرامش رفاه توسعه و نیکبختی می‌خواهند. همه مردم عزیزمان می‌دانند ما دشمن داریم؛ 40 سال است که دشمنان ما به طرق مختلف درگیر بودند و به نحوی می‌خواستند کارآمدی نظام یا ساختارهای نظام را دچار مشکل کنند. ما باید بدانیم و قبول کنیم که مشکلاتی در جامعه به خصوص در حوزه های اقتصادی و معیشتی داریم.

وزیر کشور بیان داشت: در این چهل سال با توجه به شرایط مختلف بخشی از مشکلات انباشته شده هرچند روند کلی مثبت است. بخشی از مشکلات نیز برمی‌گردد به دخالت‌های خارجی از جمله تحریم‌هایی که با آن مواجه است.

وی در مورد سابقه موضوع سهمیه‌بندی بنزین گفت: این طرح از دولت آقای هاشمی بوده است، در دولت آقای خاتمی و احمدی‌نژاد هم مطرح بود و در دولت ما هم مطرح بوده است چون خیلی اهمیت دارد و حجم یارانه‌ها در استفاده از انرژی به گونه‌ای است که قابل توجه برای همه باشد و مردم عزیز ما کاملا به این مساله آشنا هستند.

وزیر کشور گفت: در مقطعی از دولت آقای احمدی‌نژاد آزادسازی انرژی انجام شد و ما در آن مقطع دو تا سه روز شاهد اغتشاش بودیم که حتی منجر به خسارت به اموال عمومی شد و دلیل آن این بود که سه ساعت قبل از اجرا، این طرح اعلام شد و صف‌های طولانی تشکیل شد که منجر به برخی از خسارت های در تهران و برخی نقاط کشور شد.

رئیس شورای امنیت کشور اظهار داشت: در دولت ما دو بار نرخ بنزین تغییر کرد؛ یکبار به 700 تومان  و از 700 تومان به هزار تومان تغییر کرد. در سال 1396 قصد بود که قیمت‌گذاری مجدداً انجام شود و مبانی حقوقی و قانونی آن در مجلس انجام شد و اراده دولت و مردم این بود که این موضوع ساماندهی شود.

وی با اشاره به ساختار شورای امنیت کشور اظهار داشت: شورای امنیت از اعضای بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، ارتش، صدا و سیما و وزارت کشور تشکیل شده و در ساختار بالاتر شورای عالی امنیت ملی و رئیس آن رئیس جمهور است.

وقایع دی 96 و تحریم‌های آمریکا در سال 97 مانع تصمیم‌گیری درباره بنزین شد

وزیر کشور خاطر نشان کرد: در سال 96 با توجه به اینکه همه امکانات آماده شد، وقایع دی ماه 96 اتفاق افتاد، لذا مجبور شدیم این طرح را اجرا نکنیم و به تعویق افتاد. در سال 97 مجدد خواستیم این طرح را اجرا کنیم که مواجه شدیم با تحریم های سهمگین آمریکا.

چهار سناریو برای بنزین

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در سال 97 کاملاً آماده اجرای این طرح بودیم، تصریح کرد: در خصوص نحوه انتخاب این طرح  4 سناریو مطرح بود که پیشنهادهای دیگری هم بود، اما چهار پیشنهادی که مطرح شد این بود که اولاً پیشنهاد پلکانی و نوع ماشین مطرح بود که خیلی مشکل بود. ثانیاً پیشنهاد مجلس این بود که به هر ایرانی در روز 0/7 لیتر بنزین بدهیم و آن را بفروشند و درآمد برای همه باشد این هم با بررسی‌هایی که انجام شد نهایتاً در جلسه سران مطرح شد که در اجرا مشکلاتی دارد که نشد.

وی در این باره اضافه کرد: پیشنهاد دیگر این بود که نرخ یکسان سازی شود. مثلاً از هزار تومان به هزار و 700 تومان برسانیم و در هر سال مقداری آن را  افزایش دهیم که در این سناریو سهمیه بندی منتفی می‌شد، اما با افزایش شدید مصرف بنزین و سوخت تا سال 1400 مواجه می‌شدیم. سناریوی دیگر این بود که بتوانیم بنزین را ذخیره سازی کنیم و آن را صادر کنیم و اضافه مازاد ذخیره را بتوانیم به مردم دهیم به مردمی که نیازمند کمک معیشت هستند که الان 18 میلیون خانوار برای همین ایده است و در جلسه سران با فرآیندی تصویب شد و برای اجرا به وزارت کشور و (کمیته سوخت که تشکیل شده بود) ابلاغ شد.

وی بیان داشت: همیشه جلسات شورای امنیت کشور به این شکل بوده که همه دستگاه‌های عضو که کار کارشناسی و تجربه زیادی دارند نظرات خود را در شورای امنیت مطرح می‌کنند و جمع‌بندی می‌شود؛ همه ملاحظات در شورای امنیت و همه تحلیل‌هایی دستگاه مختلف بررسی و مطرح می‌شود به علاوه دستگاه‌هایی که بیرون شورای امنیت هستند مثل مرکز پژوهشهای مجلس نیز نظرات خود را مطرح می‌کنند.

وزیر کشور گفت: چهار کارگروه تشکیل شد؛ یک کارگروه، کارگروه رسانه و اطلاع رسانی بود که مسئولیت آن با طرحی که شورای امنیت تصویب شد با صدا و سیما بود. از زمان دولت قبل هم این موضوع (سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین) مرتب در صدا و سیما مطرح شده بود. دو بار هم اجرای موفق داشتیم و در صدا و سیما هم مطرح شده بود. کارگروه دیگر کارگروه امنیتی و انتظامی بود و نیروی انتظامی قرارگاه امام علی(ع) تشکیل و همه نیروهای امنیتی انتظامی عضو این قرارگاه هستند و پیوست امنیتی و انتظامی را به شورای امنیت دادند و تصویب و ابلاغ شد.

رحمانی فضلی گفت: کار گروه سوم کارگروه فنی بود که ما در این حوزه مشکلات زیادی داشتیم، بنابراین یکی از این مسائلی که موجب شد در انتهای 97 که قصد داشتیم این طرح را انجام دهیم با موضوع کارت های سوخت مواجه شدیم؛ 8 الی 9 کارت میلیون نفر کارت سوخت نداشتند؛ بحث‌های دیگر نرم افزاری و جایگاه‌های سوخت بود که مقرر شد وزارت نفت کارت تولید کند.

وی اضافه کرد: بالاخره کارت‌ها وارد شد و با ظرفیت تولید کارت‌های هوشمند به اندازه 50 هزار در روز در داخل  تولید کرد، اما از ما وقت خواستند؛ در این جلسه وزارت نفت اعلام کرد به  چهار تا پنج ماه وقت لازم داریم که کارت تولید کنیم.

وزیر کشور گفت: کمیته چهارم عملیات روانی و پاسخگویی دولت بود و در تمام این سال‌ها صدا و سیما در این مورد صحبت کرده بود و کار تبلیغاتی انجام شده بود. قرار بود در چند ماه پیش این طرح را در یک شب جمعه اجرا کنیم که موضوع روز چهارشنبه لو رفت و توسط یک خبرگزاری به نقل از یکی از مسئولین این خبر در کشور پخش می‌شود و صفحه چند کیلومتری در جایگاه‌های سوخت ایجاد شد.

وی افزود: ما به عنوان شورای امنیت کشور مطرح کردیم که امکان اجرا نیست و یکی از نگرانی‌های ما این بود که برخی بنزین را در خانه‌های خود ذخیره‌سازی کنند، از این رو به مردم گفتیم این طرح اجرا نمی شود.   

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان