در همایش و نمایشگاه تهران هوشمند مطرح شد:

هاشمی خطاب به وزیر ارتباطات؛ دسترسی نداشتن به اطلاعات فرایند صدور پروانه ساخت را طولانی کرده است

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که در برج میلاد تهران و با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و سایر مسؤولان شهری برگزار شد گفت: نمی شود گفت که نسخه واحدی می توان برای همه شهرها نوشت زیرا هر شهر چالش خودش را در امر هوشمندسازی دارد و دستور العمل جامعی برای ورود به مسیله هوشمندسازی شهرها نوشته نشده است و همین باعث شده برخی از شهرها خوب پیشرفت کرده و برخی دیگر نه.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم در امر هوشمندسازی تهران موفق شویم این است که باید نقشه راه خودمان را داشته باشیم و نسبت به تدوین این نقشه راه کارهایی شده است.آن چیزی که باید روی آن الان بیشتر کار شود و حمایت دولت را می طلبد این است که تأمین سرمایه مناسبی صورت گیرد و نظر ذی نفعان جلب شود تا با مشارکتی همه جانبه این اقدام به سرانجام برسد.

هاشمی ادامه داد: برای افزایش راندمان کار و کوثر واقع شدن هوشمندسازی بحث دیتا و جمع آوری دیتای صحیح مهم است و نباید این موضوع را به یک ژست تبدیل کنیم.نمی شود فکر کنیم یک ویترین هوشمندسازی شده بسازیم اما پشت این ویترین هیچ کاری پیش نبرده باشیم و امورات مردم تسهیل نشده باشد و همچنان کارها به صورت سنتی جلو برود.

وی خاطرنشان کرد: امروز برنامه نویسی های زیادی انجام می شود اما همه این برنامه ها زمانی کاربردی و کوثر می شود که دیتای صحیحی به آن برنامه نویسان برسد و امروز در تولید دیتای صحیح نقصان هایی را شاهدیم.

هاشمی گفت: در چهار دهه گذشته و در اوایل انقلاب وقتی در مونترال تحصیل می کردم آن جا یک شرکت استارتاپی فعال بود و تصمیم گرفته بود در قراردادی طراحی قالبهای مخصوص قطعات پلاستیکی را با استفاده از رایانه انجام بدهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: آن زمان آن شرکت پیش بینی کرده بود که 40 هزار شرکت قطعه ساز وجود دارد و اگر بتواند یک نرم افزار رایانه ای برای طراحی قطعه سازی بنویسد می تواند آن را به عدد خوبی بفروشد.

وی افزود: این پروژه شکست خورد زیرا این فرد دیتای درستی از همه شرکتهای تولید قطعه و آلیاژهای آن نداشت و جالب این است که حتی در بروز نگه داشتن اطلاعات این قطعه ها هم تلاش نشده بود.

هاشمی تصریح کرد: در امر ترافیک امروز تهران هم می توان همین موضوع را گفت کافی است نگاه کنید که سالهاست در حال تلاشیم تا یک برنامه کامل در این حوزه بنویسیم اما همه دیتای ما مربوط به مبدا و مقصد سفرها است و دیتای تخصصی تر نداریم.

وی ادامه داد: البته هر جایی از این شهر نظیر پلیس، سازمان حمل و نقل ترافیک، اپراتورهای موبایلی و برخی جاهای دیگر بخشی از دیتا را در اختیار دارند اما وقتی این دیتاهغ با یکدیگر سینک نشده و به هم متصل نشده است نمی تواند یک نمای کلی به ما بدهد.

محسن هاشمی افزود: یک شهروند وقتی قرار است از نقطه اول به نقطه دوم برود نمی‌داند کجای این مسیر را می تواند از اتوبوس استفاده کند کدام تکه را از ون و کدام تکه را از مترو تا به این ترتیب سفری کوتاه و با کمترین مکث داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به آذری جهرمی گفت: ما از شما که وزیر ارتباطات هستید درخواست داریم تا شرایطی فراهم کنید که دیتاهای همه دستگاه ها از صندوقچه ها بیرون بیاید و به اشتراک گذاشته شود تا بتوان برنامه های جامعی در شهر تهران طراحی و اجرا کرد.

وی افزود: در فرآیند شهرسازی همه دیتاها در اختیار شهرداری نیست و همین امر باعث می شود تا فرایند صدور پروانه ساخت به یکباره چندین ماه به طول بیانجامد.

شهرداری تهران صاحب شهر نیست!

همچنین در ادامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:از نظر ما شهر هوشمند یک سیستم عامل جدیدی است که قرار است بر سخت افزار تهران قرار گیرد و کاربری این شهر را تغییر می دهد و در تمام دنیا همین مسیر طی شده است.براساس بوم و زیست بوم خود و براساس کاری که جوانان ما آن را اجرا می کنند در حالی که ما تا امروز کارخانه درست کرده ایم اما صنعت نداشته ایم. ما فقط خط تولید وارد کرده ایم اما امروز قرار است به سراغ یک چیز ساخت خودمان برویم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شهر هوشمند این قدرت را به شهرداری خواهد داد که صاحب شهر باشد زیرا امروز شهرداری صاحب شهر نیست صاحب اتفاقاتی که در آن می افتد نیست و نظیر آن را در همین حوزه تاکسی های اینترنتی می بینیم.

وی تصریح کرد: همان روز به مدیران شهرداری گفتیم که اصلا مشکل این جوانان شما نیستید زیرا آنها شما را حساب نمی کنند و آنها رقبایشان کسان دیگری هستند و امروز همین رشد و تغییر را می بینیم.

ستاری ادامه داد: شهرداری در آینده بهترین پلتفرم برای ارایه آموزش است زیرا دیگر آموزش مثل امروز در سالهای قبل اصلا معنا نخواهد داشت. در آینده آموزش از لحظه تولد تا لحظه مرگ را خواهیم داشت.

معاون علمی ریاست جمهوری افزود: امروز افرادی در خانواده ما ساکنند که شاید علم دانشگاهی نداشته باشند اما با گوشی تلفن همراه خود همه امورات روزمره شأن را انجام می دهند و زندگی شأن می گذرد.

وی گفت: ما راجع به این صحبت نمی‌کنیم که تاکسیرانی اینترنتی بشود زیرا اینها تبعات کارهای بزرگتر شما است. ما راجع به نواحی و مناطق هوشمند و نوآورانه حرف می‌زنیم همان چیزی که امروز شروع شده است.

ستاری تصریح کرد: ما می گوییم به جای آنکه شهرداری درآمدش را از فروش شهر به دست آورد بهتر است از نواحی هوشمند و نوآور به دست آورد زیرا در کمتر جایی این تعداد دانشگاه و نخبه کنار هم جمع شده است.

معاون علمی ریاست جمهوری ادامه داد: در شش سال گذشته یکی از آن چیزهایی که با آن کنار نیامدم این است که هر کسب و کار سنتی در مقابل کسب و کارهای نوآورانه محکوم به شکست است.

وی افزود: امروز کسب و کارهای سنتی باید به سمت نوآور شدن پیش برود و باید یادمان باشد که امروز پول در فکر جوانانی است که در عرصه کسب و کارهای نوآورانه فعال هستند.

ستاری گفت: باید نواحی نوآورانه توسعه پیدا کند و اکوسیستم هوشمند و نوآورانه شکل بگیرد و باید یادمان باشد که این اقدامات با پول پیشرفت نمی کند بلکه باید زیست بوم متناسب با این جوانان شکل بگیرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: امروز به بلوغی در حوزه نوآوری دست یافته ایم که عقب گردی نخواهد داشت و امروز همه فهمیده اند که رشد کشور منوط به رشد این جوانان است و باید این موضوع را به جد پیگیری کرد.

وی ادامه داد: دو سال پیاپی است که تهران در بین پنجاه شهر اول در حوزه خلاقیت است و سال به سال هم رتبه آن در حال بهبود است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان