مترو بعد از گرانی بنزین شلوغ تر شده است
اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛محسن هاشمی،رییس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه علنی امروز شورای شهر تهران درباره جلسه هم اندیشی صبح امروز اعضای شورای شهر تهران گفت: این جلسه بدون حضور شهردار تهران برگزار شد.
او ادامه داد: در ابتدای این جلسه درخصوص اساسنامه تیپ شرکتها و سازمانهای تابعه شهرداری تهران صحبت شد.خوشبختانه این اساسنامه به تایید وزارت کشور رسیده و از این پس باید شرکتها براساس این اساسنامه فعالیت کنند.
محسن هاشمی اضافه کرد: پس از آن در خصوص ایران 1400 صحبت شد زیرا یک لایحه ای از سوی شهرداری تهران باید به شورا بیاید تا درخصوص اقدامات مدیریت شهری برای هرچه بهتر برگزار کردن برنامه های ایران 1400 تصمیم گیری شود.
او همچنین درواکنش به استعفای پورسید آقایی،معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: در این خصوص هم اعضای شورا صحبت های داشتند و عده ای از این موضوع ناراحت بودند.
محسن هاشمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به تازگی از مترو استفاده کرده آید یا خیر گفت: بله استفاده کرده ام و میدانم بعد از گرانی بنزین فوق العاده شلوغ تر از گذشته شده است.
خرید سه هزار دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی
در ادامه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل از خرید سه هزار دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی خبر داد.
او گفت: اتفاقات خوبی برای خرید واگن های مترو مطرح است و خرید 630 واگن جدی شده است.در اتوبوسرانی نیز اتفاقات خوبی افتاد و در جلسه آقای هاشمی با اقای جهانگیری تصمیمات خوبی گرفته شده است و علاوه بر نوسازی ناوگان قرار شد از محل صندوق ذخیره ارزی اعتبار خرید 3هزار اتوبوس در یک مدت زمانی پرداخت شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: برنامه ای برای خرید اتوبوس وجود نداشت و معاونت حمل و نقل نیز بیشتر دنبال نوسازی بود که با اعتراض آقای هاشمی روبرو شد.
وی اضافه کرد: با اطلاعات ایشان از وجود اعتبارات آقای هاشمی بحث خرید اتوبوس رامطرح کرد و در این جلسه رئیس بانک مرکزی، وزرای دولت و آقای زنگنه حضور داشته و به توافقی برای خرید اتوبوس رسیدند.
او درباره زمان ورود این اتوبوس ها به ناوگان گفت: خرید سه هزار اتوبوس در یک مقطع کوتاه امکان پذیر نیست چرا که امکان تولید نداریم.
علیخانی در پاسخ به سوالی دراینباره که آخرین بار کی از مترو استفاده کردید گفت: آخرین بار سه ماه قبل بود که هنوز بنزین گران نشده بود. بعد از آن نتوانستن از مترو استفاده کنم، اما همیشه بحث افزایش تعداد واگن ها را پیگیری کرده ام.
دولت 8 سال است پولی برای نوسازی حمل و نقل عمومی نداده است
سید آرش حسینی میلانی در نطق پیش از دستور گفت: 5267 را به خاطر سپرد. این عدد، آمار اتوبوسهای فرسوده تهران در چهار سال دیگر است. به عبارت دیگر، در سال 1402 با فرض عدم افزایش ناوگان، 89 درصد اتوبوسهای پایتخت فرسوده خواهند بود.
وی ادامه داد: این آمار هشداردهندهای است و چنانچه ما سیستم حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم، اگر ما همچنان چشمهایمان را نسبت به ناوگان فرسوده موجود در عرصه اتوبوسرانی ببندیم، اگر ما امروز برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی اقدام نکنیم، قطعا سیاستهای کنترلی، جریمه و طرح ترافیک یا ارتقای استاندارد خودروها، تاثیر کافی را نخواهند گذاشت و محیط زیست شهر تهران آلودهتر و شهر تهران با ترافیک بیشتری روبهرو خواهد شد.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه تهران در آذر ماه امسال، وضعیت نامناسبی را از نظر شاخصهای آلودگی هوا تجربه کرد، اظهار داشت: هوای تهران در آذر ماه، 12 روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت اما با وجود آنکه آلودگی و وضعیت اضطراری برای تک تک شهروندان احساس میشد و می شود، همچنان 40 درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده میکردند.
حسینی میلانی با بیان اینکه گرانی بنزین و اعمال محدودیتهای تردد نتوانسته از میزان تردد خودروهای شخصی در سطح خیابانها و معابر شهر تهران بکاهد، تصریح کرد: اما ریشه این مسئله در چیست؟ چرا شهروندان همچنان ترجیح میدهند از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟ یکی از مهمترین دلایل آن است که شهر تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخودار نیست. همین مسئله موجب شده است تا شهروندان نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی رغبت چندانی نداشته باشند.
وی افزود: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دارند، اتوبوسها و واگنهای فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این وسایل برای جابجایی افراد است که در اغلب موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان است.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه متروی تهران میتواند پنج میلیون سفر در روز جابهجایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خود بهره میگیرد. هماکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و 900 دستگاه اتوبوس فعال است که 54 درصد از این ناوگان، فرسوده هستند. در حالی که حداکثر مدت فعالیت اتوبوسها هشت سال است میانگین طول عمر اتوبوسهای تهران در حال حاضر بیش از 11 سال است.
حسینی با بیان اینکه سهم اتوبوسها در جابجایی افراد در تهران حدود 16 درصد است، ابراز داشت: با افزایش نرخ بنزین این سهم افزایش داشته است. به اعتبار این مسئله میتوان گفت که یکی از چالشهای اصلی پیشروی شهر تهران که شکل زیرپوستی آن در حال بروز دادن خود است، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در عرصه اتوبوس است.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه 8 سال است که دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به شهرداری تهران تحویل نداده است، بیان کرد: از آن زمان، روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بسیار کند شده و شرایطی را به وجود آورده است که در چالش فرسودگی ناوگان اتوبوس، از وضعیت هشدار هم عبور کردهایم چراکه روزانه 300 دستگاه اتوبوس به دلیل فرسودگی در سطح شهر تهران متوقف میشوند.
این عضو شورای شهر اضافه کرد: این موضوع، هم سبب ایجاد نارضایتی شهروندان شده و هم هزینههای ناشی از تعمیر و نگهداری را افزایش داده است. این در حالی است که قوانین متعددی درباره توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد که عصاره آن را میتوان در قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و قانون هدفمندی یارانهها دانست اما متاسفانه اجرای این قوانین مورد غفلت واقع شده و تنها در یک بازه زمانی کوتاهمدت که وارونگی هوا شدت مییابد، مورد توجه قرار میگیرد و سپس مجددا به بوته فراموشی سپرده میشوند.
حسینی میلانی با بیان اینکه در قانون هدفمندی یارانهها، بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها باید به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند، یادآور شد: تا به امروز، مقادیر ناچیزی به حساب شهرداری تهران واریز شده است. در طرح پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا اعتباری برابر با 1584 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و 3780 میلیارد تومان از محل تسهیلات برای نوسازی سه هزار اتوبوس مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه ما با عدم تحقق درآمدهای شهرداری از محل مصوبات دولت (اعم از قانون هوای پاک، پرداخت 10 درصد از جرایم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح LEZ) روبهرو هستیم، عنوان کرد: مطابق ماده 9 قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانههای صمت و اقتصاد، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده (6) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: همچنین براساس ماده 10 این قانون، وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هر یک به میزان 50 درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری را به میزان سالانه پنج درصد با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد.
حسینی میلانی با اشاره به مصوبات شورای اقتصاد گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد به شماره 1388450 مورخ 20/3/1397 مقرر شده است منابع حاصل از صرفهجویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس به تعداد 19 هزار دستگاه و پس از تایید شهرداریهای ذیربط پرداخت شود. در بهمن سال 96 هم رئیسجمهور درخصوص نوسازی حمل و نقل جادهای و شهری به خصوص کامیونها و اتوبوسهای فرسوده تاکیداتی داشتند.
وی با بیان اینکه ما منکر تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریمها در کشور نیستیم، اظهار داشت: میدانیم کشور با مشکلات بسیاری در عرصه اقتصادی دست و پنجه نرم میکند. خشنود نیز هستیم که سرانجام پس از مدتها جلسه بررسی نحوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی روز چهارشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول ریاستجمهوری و حضور مهندس هاشمی و شهردار تهران برگزار شد و وزارت نفت نیز با پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت از تیر الی شهریور امسال موافقت کرده است که در این چارچوب، از پیگیریهای دکتر پورسیدآقایی که خدمات زیادی انجام دادند، تشکر میکنم.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه امیدوارم هستیم مصوباتی که با تاخیر جدی در اجرا روبهرو هستند، اجرا شوند، تصریح کرد: تداوم روند کنونی دیگر ممکن نیست. تداوم روند کنونی یعنی افزایش آلودگی هوا، تداوم روند کنونی یعنی ایجاد نارضایتی بیشتر در میان شهروندان و در یک کلام، تداوم روند کنونی یعنی به خطر انداختن جان مردم. ناهماهنگیهای داخلی در وزارت صمت و دستگاههای اقتصادی باید پایان پذیرد و کسانی که با چرخش قلمشان مانع از اجرای مصوبه استراتژیک دولت شدهاند، باید متوجه باشند روزنههای تدبیر و امید در پیچ و خم بروکراسیهای موجود در حال خاموش شدن است.
حسینی میلانی با بیان اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم با میراث بدهیهای سنگین روبهرو است، خاطرنشان کرد: این تنگنای به وجود آمده، موجب شده تا مدیریت شهری با یک سیاست ریاضتی ایام را به سر کند، اما ضرورت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی آنچنان بود که شورای شهر در قانون بودجه سال 98، مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت به مبلغ 500 میلیارد تومان را مصوب کرد که لازم است بانک مرکزی حداقل درتسریع صدور مجوزهای مربوطه همکاری بیشتری از خود نشان دهد.
وی با تاکید بر اینکه دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی میتوانند حمایتهایی را انجام دهند که مدیریت شهری را تا حدی از تنگنای به وجود آمده برهاند، ابراز داشت: با توجه به تحریمهای ظالمانهای که به کشور تحمیل شده است و امکان ورود قطعات اتوبوس به صورت مجزا یا CKD به شدت محدود شده است، وزارت صمت با توجه به جمیع ملاحظات اقتصادی و اجتماعی، درباره امکان تامین اتوبوس از محل تولید داخل زودتر تعیین تکلیف کند.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه موضوع اتوبوسهای فرسوده فقط مسئله تهران نیست، عنوان کرد: شهرستانهای حومه پایتخت نیز با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه هستند. در اینجا از دکتر نوبخت ریاست سازمان برنامه و بودجه درخواست میکنم، با توجه به وقایع اخیر در آبان 98 توجه ویژهای به تامین اعتبارات نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داشته باشند.
حسینی میلانی افزود: از نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون امید و مجمع نمایندگان تهران کمک میطلبم تا در مدت باقی مانده مدیریت شهری را همراهی بیشتری کنند. در گام اول، سازمان برنامه و بودجه را موظف به پرداخت بدهیهای پیشین دولت به شهرداریهای کلانشهرها به ویژه تهران کنند و در گام دوم، اعتبارات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در قانون بودجه سال 99 را افزایش دهند.
وی با تاکید بر اینکه نوسازی اتوبوسها در تهران در حال حاضر یکی از اقدامات مهم در کاهش آلودگی هواست، بیان کرد: اتوبوسها جدا از ایجاد آلودگی به دلیل دیگری نیز باید مورد توجه باشند. افزایش قیمت بنزین، استفاده از اتوبوسها را بیشتر میکند ولی کمبود اتوبوس، امکان خدمترسانی مطلوب به شهروندان را کاهش میدهد. حقوق شهروندی در این شرایط از دو جنبه مورد تهدید قرار میگیرد؛ آلودگی هوا و عدم خدمترسانی مناسب. امروز موضوع بهبود وضعیت اتوبوسها از مرحله اهمیت گذشته و به یک الزام تبدیل شده است و این مطالبه به حق شهروندان تهرانی از ما و دولت است.
ضرورت ایجاد فضایی برای اعتراض
احمد مسجد جامعی،دیگر عضو شورای در تذکری پیش از دستور در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: سیاست های حناچی بر محله محوری بنا شده است و خوب است تدبیری اندیشیده شود تا همشهری محله هم به چاپ برسد.
وی ادامه داد: معمولا دنبال نوشدارو بعد از مرگ سهراب هستیم چندی پیش اتفاقاتی افتاد و تعدادی از مردم جان باختند.
مسجد جامعی افزود: بعد از آن عده ای درباره ایجاد فضایی برای اعتراضات امن و آرام سخن گفتند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر به اعتراضات رسمیت ببخشیم از خشونت آن کاهش پیدا میکند هرچند که می دانیم در هر اعتراضی یک سری افراد فرصت طلبی میکنند.
وی خاطرنشان کرد: در این سالها سه بار تا به امروز حرف از ایجاد فضای عمومی امن زده شده است اما این موضوع ابتر مانده است.
مسجدجامعی ادامه داد: امیدوارم به این موضع توجه ویژه شود و دستور پیشین درخصوص ایجاد یک فضای امن برای اعتراض به جریان بیافتد.
انتقاد به اثرات مخرب زیستمحیطی کارخانه سیمان
زهرا صدراعظم نوری نیز پیش از قرائت متن تذکر خود به استعفای محسن پورسید آقایی،معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری اشاره کرده و گفت:تاسف خودم را نسبت به از دست دادن مدیر پاکدست،متخصص و متعهد شهرداری ابراز میکنم.
او ادامه داد: شهرداری از خدمات ارزنده مدیر متخصص محروم شد؛ اگرچه جامعه علمی از علم و تخصص ایشان بهرهمند میشوند.خسته نباشید عرض میکنم و قطعا شهروندان از برکات حضور ایشان بهرهمند شده و خواهند شد.
نوری درادامه به فعالیت کارخانه سیمان درشهرری و اثرات مخرب زیست محیطی آن اشاره کرده و گفت: متأسفانه طی روزهای گذشته تا به حال شهروندان شهر تهران درگیر آلودگی هوای شهر هستند، معضل آلودگی هوا یکی از مسائل و مشکلات بسیار مهم محیط زیستی است که سالهاست کشورهای جهان و کشور ایران را تحت تأثیر قرار داده و هر روز بر تبعات و شعاع اثرگذاری آن افزوده میشود.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، سالانه بسیاری از انسان ها بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند به این جهت تلاش برای داشتن هوای پاک در چند دهه اخیر فراگیر شده و آن را به صورت یک مطالعه بینالمللی ظاهر ســـاخته است، زیرا هوا هیچ مرزی را به رســــمیت نمی شناسد.
نوری با بیان اینکه در کلانشهر تهران نیز از دامنه پر نفوذ آلاینده های جوی بی نصیب نمانده است،اظهار کرد: بر اساس قوانین و مقررات کشور به خصوص قانون هوای پاک برای مبارزه با این پدیده تکالیفی برای دستگاه ها تعیین و طی سنوات گذشته تا به حال تقنین شده است تا با انجام آنها بتوان بر مشکلات بزرگ محیط زیستی فائق آمد.
وی اضافه کرد: متأســــفانه در حوزه اقدام به دلیل جزیرهای بودن دستگاههای متولی، مبارزه با آلودگی هوا آن گونه که باید اثر بخشی نبوده است.در این راستا یکی از مواردی که به صورت مستمر از جانب شورای شهر دوره پنجم مورد پیگیری قرارگرفته موضوع رسیدگی به وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان تهران میباشد، که کلیه مراجع ذیربط اعلام داشتهاند فعالیت مجموعه سبب انتشار قابل توجه ذرات معلق و آلوده شدن محیط زیست منطقه میگردد. اما صرفا واحد مذکور در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفته است و منجر به تعطیلی فعالیت و یا رفع آلودگی کامل نشده است.
نوری در پایان تاکید کرد:در این خصوص ضروری است دستگاههای ذیربط، به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری منطقه 20 نسبت به بررسی و ارزیابی فعالیت واحد اقدام و در صورت استمرار انتشار آلاینده ذرات معلق کمتر از (RM2.5 ) 1.5 میکرون فعالیت واحد موصوف را متوقف کنند. شهرداری منطقه 20 نسبت به آلودگی هوا خصوصاً کاهش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون باشیم.
چرا بودجهای به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا نمی کند
حجت نظری دیگرعضو شورای شهر تهران گفت روزگذشته خبری که چند روزی زمزمههایش شنیده میشد، تایید شد و معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران استعفا داد.
وی افزود: به پورسیدآقایی خسته نباشید عرض میکنم و در عین حال از همکارانم در شورا میخواهم که گزارش اقدامات ایشان را بررسی کرده تا با آسیب شناسی آنچه که انجام شده، هرچه سریعتر روند اقدامات در این معاونت شتاب بگیرد.
نظری گفت: امیدوارم شهردار تهران نیز معاون خود را زودتر انتخاب کرده و مدت فعالیت سرپرست به دلیل محدود بودن اختیارات طولانی نشود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تذکر من در مورد وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت است که چندین سال است صرفا از طریق درآمدهای شهرداری تهران نوسازی و تجهیز شده و کمکهای دولت به آن بسیار ناچیز بوده است.
وی ادامه داد: پس از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن و همچنین در شرایط آلودگی هوا نیز میزان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس در شهر افزایش مییابد و این افزایش جمعیت مشکلات مردم در این فضا را بیشتر کرده است.
نظری افزود: امروز روی صحبتم با دولت و نمایندگان مجلس است. این روزها که لیست بودجه برخی از نهادها و دستگاه ها از بیت المال اعلام شد، من هم همچون بسیاری از شهروندان این سوال در ذهنم مطرح شد که چرا بخشی از این بودجه ها که معلوم نیست چطور هزینه میشود، صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و دیگر کلانشهرها نمیشود تا هم از آلودگی هوا کاسته شود، هم حجم ترافیک کم شود و در نهایت کیفیت زندگی ارتقا یابد؟
وی ادامه داد: ما تمام توانمان را برای افزایش تعداد واگنهای مترو و اتوبوس انجام میدهیم و البته نمیخواهیم آن را از شهرفروشی و پیشخور کردن منایع شهر به دست بیاوریم.
نظری خطاب به مردم تهران گفت: از شما بخاطر مشکلاتی که در حین سفر در ساعات پیک، با ناوگان حمل و نقل عمومی برایتان ایجاد میشود عذر میخواهم و قدردان صبوری شما هستم.