بهترین و بدترین روش‌های اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از روش‌های موثر برای داشتن پوستی صاف و شفاف است و می‌تواند رشد مو‌های زائد را کم کند، اما انجام آن در مراکزی که بهداشت را به خوبی رعایت نمی‌کنند، می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های زیادی بشود.

بهترین و بدترین روش‌های اپیلاسیون
 
اپیلاسیون یکی از روش‌های موثر برای داشتن پوستی صاف و شفاف است و می‌تواند رشد مو‌های زائد را کم کند، اما انجام آن در مراکزی که بهداشت را به خوبی رعایت نمی‌کنند، می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های زیادی بشود. در این مطلب بهترین و بدترین روش‌های اپیلاسیون را به شما خواهیم گفت.

اپیلاسیون واژه‌ای فرانسوی و به معنای از بین بردن موهای زائد است. در اپیلاسیون موها باید از ریشه کنده شوند. اپیلاسیون بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد است که خود روش‌های مختلفی دارد.

اپیلاسیون یکی از روش‌های موثر برای داشتن پوستی صاف و شفاف است و می‌تواند رشد موهای زائد را کم کند، اما انجام آن در مراکزی که بهداشت را به خوبی رعایت نمی‌کنند، می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های زیادی بشود. در این مطلب بهترین و بدترین روش‌های اپیلاسیون را به شما خواهیم گفت.

اپیلاسیون؛ بهترین و بدترین روش‌ها

اپیلاسیون با شیو کردن

ساده‌ترین و یکی از ارزان‌ترین روش‌های اپیلاسیون شیو کردن است که البته سبب تحریک پوست، جوش حتی خون آمدن شده و ضمنا فقط ساقه‌ی مو تراشیده می‌شود. تیغی که با آن شیو می‌کنید، ساقه‌ی مو را زاویه دار می‌بُرد و این احتمال را به وجود می‌آورد که مو به سمت داخل رشد کنند و برگردد، خصوصا اگر موها فردار باشند. نتیجه‌ی موی زیرپوست مانده، التهاب و عفونت خواهد بود و تا زمانی که خارج نشود، مشکل برطرف نخواهد شد.

عوارض ناشی از شیو کردن شامل زخم، پاره شدن مویرگ‌های ریز در برخورد با تیغ و ایجاد لکه‌های تیره و همیشگی می‌شود. می‌پرسید پس شیو کردن چه مزیتی دارد؟ تنها مزیت شیو کردن این است که تیغ کشیدن روی پوست تا حدودی اثر لایه برداری دارد و می‌تواند سلول‌های مرده‌ی روی پوست را برداشته و پوست را نرم‌تر کند.

بیشتر بخوانید:هرآنچه درباره لیزر مو‌های زائدباید بدانید

کرم‌های موبر، جزو روش‌ها موقتی اپیلاسیون هستند و تنها در سطح پوست می‌توانند موها را از بین ببرند. ضمنا احتمال برگشت مو به داخل پوست در این روش بسیار کم است. عالی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ مشکل کرم‌های موبر این است که این محصولات شیمیایی به شدت قلیایی‌اند و اگر کرم را طولانی‌تر از مدتی که در دستورالعمل آن ذکر شده روی پوست قرار دهید، ممکن است پوست‌تان بسوزد. بعضی از انواع موها در عرض مدتی که در دستورالعمل کرم آمده به طور موثر زدوده نمی‌شوند و برای همین فرد ممکن است کرم را طولانی‌تر روی پوست خود نگه دارد. با این کار شاید موها زدوده شده و اپیلاسیون انجام شود اما پوست هم می‌سوزد. پوست‌تان را بشناسید؛ اگر پوست‌تان حساس است شاید بهترین کار این باشد که برای اپیلاسیون از کرم‌های موبر استفاده نکنید و اگر هم استفاده می‌کنید، کرم را به طور کامل از روی پوست پاک کنید.

اپیلاسیون با الکترولیز

الکترولیز روشی متفاوت با لیزر است که به عنوان یک درمان موثر برای از بین بردن موهای زائد محسوب می‌شود. این روزها لیزر جای الکترولیز را گرفته اما اگر شما هنوز طرفدار این شیوه‌ از اپیلاسیون هستید باید بدانید که خطرات الکترولیز شامل اسکار، عفونت و تیرگی پوست می‌شود. طی فرایند الکترولیز، سوزن ریزی وارد فولیکول مو شده و با جریان برق، ریشه‌ی مو سوازنده می‌شود.

اپیلاسیون؛ بهترین و بدترین روش‌ها

اپیلاسیون با موم انداختن یا وکس

موم انداختن هر بار که انجام می‌شود، لایه‌‌ای از روی پوست را از بین می‌برد. خصوصا کسانی که از موم برای نواحی اطراف چشم‌ها استفاده می‌کنند باید بدانند که پوست نازک و حساس اطراف چشم‌ها هیچ غدد چربی ندارد و باید شیوه ای که برای اپیلاسیون در این قسمت‌ها به کار می‌برید تا جایی که ممکن است ملایم باشد. موم انداختن روی بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برای اپیلاسیون پوست صورت اصلا مناسب نیست.

کارشناسان توصیه می‌کنند خانم‌هایی که دچار بیماری رزاسه یا سایر بیماری‌های التهابی پوست هستند، مانند پسوریازیس و اگزما، از موم برای اپیلاسیون استفاده نکنند زیرا هر چند که موم انداختن باعث تضعیف رشد موی زائد می‌شود اما طی سه ماه تا شش ماه اول، رشد مو را تسریع می‌کند، در نتیجه نیاز به موم انداختن بیشتر و بیشتر شده و می‌تواند تیرگی پوست ایجاد کند.

اپیلاسیون؛ بهترین و بدترین روش‌ها

اپیلاسیون با موم خانگی یا شوگرینگ

اپیلاسیون با شوگرینگ مشابه وکس است. گاهی اوقات شوگرینگ به عنوان شوگرینگ مومی یا موم انداختن شکری مطرح می‌شود و همانطور که از اسمش پیداست شامل خمیر یا ژلی می‌شود که حاوی شکر است. ژل یا خمیر شوگرینگ مثل وکس یا موم روی پوست قرار می‌گیرد و امتیاز آن این است که موها از فولیکول کنده می‌شوند و برای همین رشد مجدد موها بیشتر طول می‌کشد. شوگرینگ راهکاری طبیعی برای اپیلاسیون است و شما خودتان هم در خانه می‌توانید آن را درست کنید. اپیلاسیون با شوگرینگ کمی از موم دردناک‌تر است ولی چون پوست را تحریک نمی‌کند، احتمال ناراحتی بعد از آن خیلی کمتر است.

اپیلاسیون با کرِم افلورنیتین هیدروکلراید

این کرم برای اپیلاسیون موهای ریز چانه یا موهای ضخیم صورت بسیار مناسب است اما محصول نسبتا گرانقیمتی است. بعد از تقریبا و ماه و دو بار استفاده در روز، کرم افلورنیتین هیدروکلراید می‌تواند رشد مو را کُند کند. برخی از عوارض جانبی احتمالی اپیلاسیون با کرم افلورنیتین هیدروکلراید که شایع‌ترند شامل قرمزی موقتی پوست، احساس نیش و سوزش، کهیر و التهاب فولیکول‌های مو می‌شود.

بهترین روش اپیلاسیون؛ لیزر

و اما بهترین و موثرترین شیوه‌ی اپیلاسیون: لیزر موهای زائد! لیزرهای قدیمی‌تر می‌توانستند به پوست‌های تیره‌تر آسیب بزنند و روی موهای روشن چندان موثر نبودند. اما لیزرهای مدرن امروزی به خوبی روی هر نوع پوست و مویی جواب می‌دهند.

بعد از اپیلاسیون با لیزر، مو در پوست باقی می‌ماند اما بعد از چهار تا هشت روز می‌ریزد. بسته به نوع لیزری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی ممکن است پوست تا حدودی جوانسازی هم بشود زیرا کلاژن جدیدی تشکیل می‌شود. بنابراین اپیلاسیون با لیزر به عنوان شیوه‌ای که هم موهای زائد را از بین می‌برد و هم چین و چروک‌های ریز پوست را محو می‌کند، بهترین و موثرترین روش اپیلاسیون است.

اپیلاسیون؛ بهترین و بدترین روش‌ها

فواید اپیلاسیون با لیزر

لیزر برای زدودن موهای زائد در ناحیه‌ی صورت، پاها، چانه، پشت، دست‌ها، زیربغل، خط بیکینی و سایر قسمت‌ها به کار می‌رود. مزایای اپیلاسیون با لیزر شامل موارد زیر می‌شود:

  • دقت اپیلاسیون با لیزر: لیزر می‌تواند موهای تیره و زبر را به دقت هدف بگیرد بدون اینکه به پوست اطراف آسیبی بزند.
  • سرعت اپیلاسیون با لیزر: هر پالس از لیزر در کسری از ثانیه صورت می‌گیرد و می‌تواند همزمان موهای زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا نواحی کوچکی مانند بالای لب‌ در عرض کمتر از یک دقیقه لیزر درمانی می‌شود و لیزر نواحی بزرگ‌تر مثلا پشت یا پاها، ممکن است به یک ساعت زمان نیاز داشته باشد.
  • دائمی بودن اپیلاسیون با لیزر: بیشتر افراد بعد از تقریبا سه تا چهار جلسه اپیلاسیون با لیزر، دچار ریزش دائمی موهای زائد می‌شوند.

ریسک‌ها و ریکاوری در اپیلاسیون با لیزر

حدودا تا یکی دو روز بعد از اپیلاسیون با لیزر، پوست ناحیه‌ی مورد نظر احساسی شبیه آفتاب سوختگی خواهد داشت. کمپرس سرد و مرطوب کردن پوست می‌تواند به تسکین آن کمک کند. اگر اپیلاسیون با لیزر در ناحیه‌ی صورت‌تان انجام شده باشد، یک روز بعد می‌توانید آرایش کنید مگر اینکه پوست‌تان تاول زده باشد. عادت کنید همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید تا جلوی تغییرات در رنگ پوست لیزر شده را بگیرید. تاول زدن در اثر اپیلاسیون با لیزر بسیار نادر است اما بیشتر در افرادی که پوست تیره‌تری دارند دیده می‌شود. سایر عوارض بالقوه شامل تورم، قرمزی و اسکار می‌شود.

آیا اثر اپیلاسیون با لیزر واقعا دائمی است؟

در کوتاه مدت خیر. لیزر، فولیکول‌های مو را داغ می‌کند تا دیگر رشد موی جدید نداشته باشند. این اتفاق، فولیکول‌های مو را برای مدت کوتاهی در فاز خواب قرار می‌دهد که البته این مدت، خیلی طولانی‌تر از مدتی است که موی شیو شده یا وکس شده دوباره درمی‌آید. وقتی موها دوباره رویش می‌کنند، روشن‌تر و نازک‌تر و از نظر تعداد نیز کمتر خواهند بود.

هرچند اپیلاسیون با لیزر اغلب به عنوان نوعی شیوه‌ی دائمی برای زفع موهای زائد شناخته می‌شود اما کاری که لیزر می‌کند در واقع این است که تعداد موهای ناخواسته را در ناحیه‌ی مورد نظر کاهش می‌دهد و به طور کامل موهای زائد را رفع نمی‌کند. اپیلاسیون با لیزر در افرادی بهترین نتیجه را دارد که رنگ پوست‌شان روشن بوده اما موهای‌ تیره‌تری دارند. ضمنا برای اینکه بهترین نتیجه را از اپیلاسیون با لیزر بگیرید بهتر است توسط یک متخصص پوست متبحر این کار انجام شود.

آیا اپیلاسیون با لیزر در دوران بارداری مجاز است؟

کارشناسان توصیه می‌کنند در دوران بارداری اپیلاسیون با لیزر انجام نشود. زیرا دانشمندان مطالعات چندانی در مورد بی‌خطر بودن لیزر در دوران بارداری تحقیقات زیادی انجام نداده‌اند. بارداری سبب تغییرات هورمونی در بدن فرد می‌شود و همین می‌تواند باعث رشد موهای اضافی در نقاطی شود که تمایل ندارید مو داشته باشد. بعد از زایمان می‌توانید اپیلاسیون با لیزر انجام دهید. پزشک از شما می‌خواهد بعد از زایمان دو سه هفته صبر کنید و سپس موهای زائدتان را لیزر کنید.

باورهای اشتباه در مورد اپیلاسیون با لیزر

اپیلاسیون با لیزر سرطان‌زا است

این باور که اپیلاسیون با لیزر منجر به سرطان می‌شود، پشتوانه‌ی علمی ندارد. لیزر برای اپیلاسیون جوری طراحی شده است که از سلول‌های پوست عبور کرده و فقط فولیکول‌های مو در اعماق پوست را هدف می‌گیرد. لیزرهایی که برای زدودن موهای زائد به کار می‌روند، تشعشع کمی دارند و این تشعشع قرار نیست مضر باشد و شواهدی هم وجود ندارد که نشان دهد اپیلاسیون با لیزر سبب سرطان پوست می‌شود.

اپیلاسیون با لیزر سبب ناباروری می‌شود

این باور نیز پشتوانه‌ی علمی ندارد. لیزر فقط به پوست نفوذ می‌کند و روی هیچ اندام دیگری اثر نمی‌گذارد. اپیلاسیون با لیزر معمولا بی‌ضرر است، حتی در نواحی حساسی مانند کشاله‌ی ران.

منبع: برترینها

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان