شبکه فاضلاب تا کجا پیش رفت؟

۷۴.۶ درصد از جمعیت شهری کشور هنگام پیروزی انقلاب اسلامی زیر پوشش شبکه آب شهری بوده که در زمان حاضر این رقم به ۹۹.۶ درصد افزایش یافته است. در این مدت، تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری از ۲۷ به ۱۴۹ واحد رسیده و ۵۰.۸ درصد جمعیت شهری کشور زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار دارند؛ این رقم در گذشته تنها ۸.۵ درصد بود.

شبکه فاضلاب تا کجا پیش رفت؟

به گزارش ایسنا، موضوع فاضلاب امروز در دنیا یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی کشورهاست، به لحاظ این که جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده هم در ارتقای سطح بهداشت عمومی نقش تعیین کننده دارد و هم به‌عنوان منبع جدید آب می‌تواند در سایر بخش‌ها اعم از صنعت و با ملاحظاتی در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

کارنامه جمهوری اسلامی ایران در این بخش،  به‌گونه‌ای است که هم به دانش و فناوری طراحی و ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دست یافتیم و هم به اتکای تلاش و استفاده از منابع انسانی هوشمند موفق شدیم از 4 تصفیه‌خانه فاضلاب در چهار دهه اخیر نسبت به ماقبل آن به عدد 233 برسیم.

مطالعات انجام طرح فاضلاب از سال 1327 آغاز و عملاً عملیات اجرایی آن از سال 1374 استارت خورد و تا زمستان سال گذشته 74 درصد عملیات لوله‌گذاری و در بحث خطوط اصلی و تونل 91 درصد در تصفیه‌خانه‌ها 40 درصد کار انجام شده بود.

در این راستا، اواسط زمستان سال 1397 اعلام شد که طرح فاضلاب تهران 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته در مناطق مختلف تهران بسته به نوع موقعیت میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌ها متفاوت است، اما در مجموع تا آن زمان از 9000 کیلومتر شبکه 6693 کیلومتر اجرایی شده بود.

هر 5 هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری شده است

در این باره رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اظهار کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون هر پنج هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وارد مدار بهره‌برداری شده است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، در طول یک سال گذشته بر تعداد طرح‌های تصفیه‌خانه‌ فاضلاب و آب کشور هم به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزوده شده است. در این مدت، شش طرح تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور به بهره‌برداری رسیده که شامل واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کرمان، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیجار، تصفیه‌خانه فاضلاب کنگاور، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر اردکان، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب و همچنین بخشی از شبکه فاضلاب کاشان و تصفیه‌خانه فاضلاب گلبهار به روش BOT است.

بر این اساس برای بهره‌برداری از این طرح‌ها 3440 میلیارد ریال در طول یک سال گذشته هزینه شده است. همچنین  از دی ماه سال 97 تا بهمن امسال همچنین پنج طرح تصفیه‌خانه آب در کشور اجرا شده که شامل تصفیه‌خانه آب سردشت، راه‌اندازی آزمایشی طرح آبرسانی به جهرم از سد سلمان فارسی، تصفیه‌خانه آب شرب ابهر و خرم‌دره، سامانه تامین آب مهاباد و بهره‌برداری از خط انتقال و فاز اول تصفیه‌خانه آب طرح آبرسانی به داراب و زرین دشت (آبرسانی به شهر داراب) بوده که اجرای این طرح‌ها نیز 4450 میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان