به گزارش ایسنا، سیل اولین اتفاقی بود که حوزه حمل و نقل و راه های کشور را تحت تاثیر قرار داد و در طول سالی که گذشت تقریباً می توان گفت بیش از 16 هزار کیلومتر از راههای استانهای مختلف را تخریب و با آسیب جدی مواجه کرد.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همان فروردین ماه سال گذشته در سفرش به استان کهکیلویه و بویر احمد به خسارت سیل اشاره کرد که آسیب جدی به بیش 12 هزار کیلومتر از جاده های کشور زده است.
اما این سیل تنها سیل سال 1398 نبود و نهایتا سیل بهمن ماه از جنوب کرمان آغاز شد و بیشترین خسارتش را به استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و نهایتا جنوب کرمان وارد کرد و باز هم سیل اخیری که هفتم اسفند ماه سال گذشته در لرستان رخ داد محورهای بسیاری از این استان را درگیر کرد و مجدادا این لرستان بود که در سالی که گذشت دو بار سیل را به خود دید.
حالا می توان گفت که بیش از 16 هزار کیلومتر راه های اصلی، فرعی و روستایی کشور در اثر این سیل ها آسیب دیده اند که به اعتباری حدود 6 هزار میلیارد تومان برای جبران این خسارات نیاز دارد. اما به گفته رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- تاکنون اعتبار بسیار کمی برای جبران این خسارت ها تصویب شده است و مابقی اعتبارات هنوز به دست راهداران نرسیده تا بتوانند این آسیب ها را جبران کنند.
چرا که اعتقاد او اگر به عنوان مثال اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارات سیل فروردین ماه که بیشترین آسیب را به راههای کشور وارد کرد، در همان ماههای نخست امسال تصویب، ابلاغ و تخصیص داده می شد هم اکنون راه های آسیب دیده استان های مختلف بازسازی و بازگشایی شده بودند.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با ایسنا، درباره خسارات وارد شده به راههای کشور در 3 سیل رخ داده در سال 1398 اظهار کرد: در فروردین ماه سیل بزرگی رخ داد که بسیاری از استانهای کشور را درگیر کرد و نهایتاً به 14 هزار کیلومتر راههای مواصلاتی اصلی فرعی و روستایی آسیب جدی زد. برآورد خسارات وارد شده به این راهها حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان بود که این برآورد به ستاد بازسازی سیل وزارت کشور اعلام شد و نهایتاً حدود 1500 میلیارد تومان اعتبار به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد که از این میزان 1128 میلیارد تومان به سازمان راهداری برای بازسازی راه ها تخصیص داده شد.
وی با بیان اینکه این اعتبارات در مهر ماه اختصاص یافت، افزود: با وجود تعریف پروژههای فراوان توانستیم با اعتبارات تخصیص یافته 900 پروژه را ثبت کنیم و اعتبارات مورد نظر را بر اساس آنها بین پروژه ها تقسیم کنیم بر این اساس 354 پروژه در حوزه پل و ابنیه تعریف شد که تاکنون پیشرفت فیزیکی 40 درصد داشته است، 27 پروژه برای بازسازی راههای اصلی ثبت کردیم که پیشرفت فیزیکی 48 درصد دارد. 134 پروژه در حوزه راههای فرعی و 385 پروژه در حوزه راههای روستایی تعریف شد که تاکنون حدود 60 درصد هر یک از آنها پیشرفت فیزیکی داشته اند و به صورت میانگین میتوان گفت همه پروژههای تعریف شده به صورت میانگین 50 درصد پیشرفت دارند.
اکبری ادامه داد: بخشی از پروژهها باقی مانده که در سال 1399 انجام میشود و بخشی دیگر اعتبارات مورد نیاز آنها را نیز به صورت امانی یا از ردیف های غیر اعتباری مانند تامین قیر، تهیه کرده ایم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: اگر این اعتبارات در همان ماههای اول تصویب می شد قطعاً تاکنون پروژه های تعریف شده در زمینه بازسازی و اصلاح راه های آسیب دیده از سیل فروردین ماه تمام شده بود اما این اتفاق تاکنون نیافتاده است و از سوی دیگر نیز در سیل های بعدی مانند سیل لرستان که در ماه گذشته اتفاق افتاد بخشی از از ابنیه احداث شده به صورت موقت مانند پل ها مجدداً آسیب دید و خراب شد در حالی که اگر در همان زمان بجای پلهای موقت پلهای دائم در آنجا ایجاد میکردیم یا تدابیری دیگری در صورت تأمین اعتبار می اندیشیدیم این اتفاق در آنجا رخ نمی داد.
وی درباره سیل لرستان نیز توضیح داد که در این سیل اخیر بیشترین آسیب به استان لرستان و در این استان بیشترین آسیب به محور خرم آباد پلدختر وارد شد که بخش زیادی از این جاده را تخریب کرد اتفاقی که در این زمین افتاد این بود که بخشی از پل ها را که در سیل فروردین ماه 1398 به صورت موقت ایجاد کرده بودیم مجدداً در سیل اسفندماه استان لرستان تخریب شد بنابراین به فکر احداث پلهای دائمی در این مسیر افتادیم و باید برای تکرار نشدن این اتفاق در صورت وقوع سیل حدود 30 کیلومتر دیوارکشی کنار این محور داشته باشیم بنابراین پیش بینی می شود که حدود هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی راههای تخریب شده استان لرستان نیاز داریم.
اکبری همچنین درباره سیل رخ داده در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان که در بهمن ماه اتفاق افتاد به ایسنا گفت: در این سیل هزار کیلومتر از راههای این سه استان سیل زده شدند و تحت تاثیر سیل قرار گرفتند که در این میان 2000 کیلومتر راه ها آسیب جدی دیدند 2000 پل و ابنیه فنی آسیب دید و برای جبران این خسارات حدود 1100 میلیارد تومان برآورد خسارت کردیم که تاکنون هیچ اعتباری به ما اختصاص ندادند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: برای اجرای پروژه ها حدود 100 میلیارد تومان اعتبار از منابع سازمان راهداری اختصاص دادیم تا بتوانیم راه ها را باز کنیم و در حال حاضر شاهد این وجود اختصاص نیافتن اعتباری در این زمینه هیچ کدام از راههای این سه استان مسدود نیست و آن را به صورت موقت و خاکی بازگشایی و بازسازی کردهایم.
وی تصریح کرد: مردم در وهله نخست از اینکه راه های آسیب دیده استان و منطقه شان در مدت زمان کوتاهی بازسازی و بازگشایی شده رضایت دارند اما این رضایت ممکن است تا چند ماه دیگر بیشتر طول نکشد و نهایتاً سوالی که برای آنها به وجود می آید این است که چرا این راه ها به صورت اساسی و بازسازی نمی شوند و چه زمانی دقیقا این اتفاق خواد افتاد و اینجاست که نارضایتی در آنها ایجاد می شود.