چندی پیش 6 دستگاه تسلا وارد کشور شد و بسیاری گمانه زنی های مختلفی برای حضور آن ها در رسانه ها اعلام کردند. برخی منابع خبری می گفتند که تسلاهای وارد شده برای یکی از سفارتخانه ها سفارش گذاری شده است. اما حال مشخص شده که مدل های مختلف تسلا برای مهندسی معکوس به شرکت های تحقیقاتی ایران خودرو سپرده شده اند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، تا به امروز شرکت جتکو بیشترین پیشرفت را در مهندسی معکوس و به نتیجه رساندن پروژه خودروهای برقی داشته است.
یکی از اتفاق های مثبت رخ داده در صنعت خودرو را می توان تاسیس شرکت دانش بنیان جتکو دانست که با سرمایه گذاری مناسب، گام های خوبی را برای تولید محصولات الکتریکی بومی برداشته است. این شرکت با جذب دانشگاهیان و متخصصانی که سابقه فعالیت به نسبت قوی دارند، سعی دارد تا بزودی محصولات تمام برقی را به بازار عرضه کند. با نگاهی به نام برخی کارکنان این شرکت می توان متوجه شد که پشتوانه فنی مناسبی وارد جتکو شده است.
طیف جدید محصولات صنعت خودرو ایران در حالی معرفی شده که در میان آنها برخی خودروهای برقی هم دیده میشوند. با این وجود بهنظر میرسد همچنان راه درازی برای تولید برخی از این محصولات وجود دارد. شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو(جتکو) فعالیت خود را در شهریور 1397 با جذب نخبگان علمی از دانشگاههای کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در توسعه صنعت خودرو آغاز کرده است.
شرکت «جتکو» یک بخش فعال در صنعت خودروسازی است که در زمینه خودروهای الکتریکی و جدید فعالیت می کند. این شرکت که به نوعی زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو به حساب می آید، برنامه دارد تا سدان «جتکو JX10» را به بازار عرضه کند.
همچنین این شرکت به سمت آماده سازی پلتفرم مجزای خود برای معرفی محصولات برقی رفته و فعلا نمونه های اولیه ای از خودروهای برقی را آماده کرده است.
به نوشته اسب بخار: حضور تیم های طراحی سازه و بدنه خودرو در جتکو، خبر از این می دهد که بزودی شاهد معرفی محصول اختصاصی این شرکت دانش بنیان خواهیم بود. با توجه به برنامه ریزی های ایران خودرو و وزارت صمت، به احتمال زیاد در بازه سال 1400 تا 1401 تولید خودروهای برقی در ایران با تیراژ بالا آغاز خواهد شد و قطعا جتکو JX10 محصولی است که در آینده نزدیک برای سهم خواهی در این بازار معرفی می شود.
یکی از سخت ترین مراحل تولید و طراحی خودروهای برقی، بومی سازی بخش مدیریت باتری ها است که از چند ماه قبل، شرکت هایی چون جتکو دانش فنی تولید آن را به دست آورده اند.
جتکو JX10 یک سدان متوسط است که احتمالا در ابتدا با نسخه تمام برقی به بازار معرفی می شود. با توجه به دانش فنی موجود در کشور، JX10 می تواند با هر بار شارژ کامل باتری ها مسافت فراتر از 300 کیلومتر را بپیماید و در کمتر از 40 دقیقه با سامانه شارژ سریع، 80 درصد ظرفیت باتری های خود را تکمیل کند. برخی منابع خبری می گویند که زیرساخت پیشرانه و قوای محرکه جتکو JX10 بر مبنای برخی محصولات ژاپنی طراحی شده و ساختار سازه آن مبنای یکی از سدان های معروف آلمانی و جمهوری چک (اشکودا اکتیوا) طراحی شده است.
با این حال منابع آگاه در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارند که پروژه جتکو همچنان در فاز مطالعاتی قرار دارد و پروسه ای تحقیقاتی با هدف تولید انبوه محسوب می شود، اما در نهایت تولید خودروهای گران قیمت برقی در شرایط فعلی اقتصادی کشور بستگی زیادی به چشم انداز کلی بازار خواهد داشت و به عوامل بسیاری وابسته است که در ظرف سال های آینده مشخص خواهد شد.
اما با این وجود هم باید تاکید کرد که رویکرد تولید خودروهای برقی در کشور، اساسا قدم مثبتی محسوب می شود و باید مورد حمایت قرار گیرد.