خبرگزاری ایسنا: در آخرین هفته کاری نمایندگان مجلس دهم گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه در طول چهار سال گذشته نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی بیش از 10 هزار تذکر به اعضای هیات دولت دادند که وزیر راه و شهرسازی با 1220 تذکر از نمایندگان در رتبه دوم پس از رییسجمهوری قرار دارد.
در این میان محمد اسلامی که عمر حدود یک سال و نیمه وزارتش را در این دوره از مجلس گذرانده، سهم نسبتاً بالایی در تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس داشته است؛ تذکراتی که درباره موضوعات مهم و مشکلات موجود در این حوزه از جاده ها، وضعیت کیفی و ایمنی پایین آنها و تلفات جادهای حوادث، سوانح هوایی و ریلی، کامیونداران، لزوم رعایت کردن پروتکلهای بهداشتی در ایام شیوع ویروس کرونا توسط صنعت حمل و نقل کشور و دیگر موضوعات روز به وجود آمده در این ایام بوده است.
حالا این چالشها و تذکرات را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم وزیر راه و شهرسازی در ماههای گذشته از عمر وزارتش چه تذکراتی دریافت کرده و بیشترین سهم در این میان به کدام موضوع یا محور اختصاص دارد.
بررسیها نشان میدهد بیشترین تذکراتی که محمد اسلامی در حدود یک سال و نیم گذشته دریافت کرده مربوط به جادهها و تلفات جادهای و وضعیت ایمنی و کیفیت پایین محورهای مواصلاتی مختلف در کشور بوده است چرا که در میان بیش از 330 تذکر کتبی نمایندگان مجلس در بازه زمانی مذکور 141 تذکر مربوط به همین موضوع بوده و سهم جادهها و تلفات جادهای 42 درصد است.
پس از این مسئله تذکرهای مربوط به بخش ریلی مسکن و بازار آن و تذکرهای مربوط به حوزه انتخابیه نمایندگان در رتبههای دوم تا چهارم قرار میگیرد البته ناگفته نماند که برخی از تذکرهای نمایندگان کاملا به مسائل شخصی حوزههای انتخابیه آنان باز میگردد که انتظار میرود نمایندگان جدید از تعداد و حجم این تذکرات بکاهند و بیشتر به مسائل کلی و مشکلات حوزه راه و شهرسازی به ویژه در سطح ملی بپردازند.
همچنین، در برخی بازههای زمانی که اتفاقات و مشکلاتی در حوزه راه و شهرسازی به وجود آمده تذکرهای نمایندگان نیز به صورت قابل توجهی به آن سمت و سو رفته است؛ به عنوان مثال در چند بازه زمانی که قیمت مسکن و اجاره بهای آن افزایش یافت بیشتر تذکرات نمایندگان به مسکن و بازار مسکن اختصاص پیدا کرد یا آن که در سقوط هواپیمای اوکراینی که با خطای انسانی در سال گذشته رخ داد تذکرهای نمایندگان مجلس برای پیگیری هر چه سریعتر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی غالباً به این موضوع اختصاص پیدا کرد.