اولین پرواز "استارشیپ" هفته آینده انجام می شود

شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد زمان انجام نخستین پرواز پنجمین نمونه اولیه اندازه کامل موشک پرحاشیه استارشیپ تغییر کرده است و این پرواز به احتمال فراوان هفته آینده انجام خواهد شد.

اولین پرواز "استارشیپ" هفته آینده انجام می شود

به گزارش ایسنا و به نقل از تسلاراتی، پنجمین نمونه اولیه "استارشیپ"(Starship) در مقیاس کامل متعلق به شرکت فضایی خصوصی "اسپیس ایکس"(SpaceX) می تواند اولین نمونه از این موشک باشد که پرواز را حدود یک هفته دیگر تجربه می کند، البته اگر تست موتور "رپتور"(Raptor) که برای اوایل هفته آینده برنامه ریزی شده است، به خوبی پیش رود.

مهندسان و کارکنان اسپیس ایکس هم اکنون در حال تکمیل نصب موتور "Raptor SN27" روی این موشک که به نام "استارشیپ شماره 5"(SN5) شناخته می شود و آماده سازی این موشک عظیم الجثه فولادی برای اولین تست کریوژنیک مرطوب و تست آتش موتور در حالت ایستا هستند.

تست آتش ایستای موتور این موشک ابتدا قرار بود در تاریخ 8 و سپس 10 ژوئیه انجام شود که اکنون برای روز دوشنبه 13 ژوئیه برنامه ریزی شده است.

اگر همه چیز در این آزمایش ها خوب پیش رود، اسپیس ایکس تنها سه روز پس از اتمام آزمایش های اولیه می تواند اولین پرواز استارشیپ را در مقیاس کامل انجام دهد.

"استارشیپ" نیز مانند موشک های "فالکون 9" و "فالکون هوی"، باید صدها یا حتی هزاران آزمایش پیش از پرواز را با موفقیت پشت سر بگذارد تا از سلامت موتورهای آن پس از احتراق اطمینان حاصل شود و هنگامی که موتورهای "رپتور" یا "مرلین" سالم به نظر برسند، موشک دستور آزاد شدن از گیره ها را می گیرد و از زمین بلند می شود.


شاید بزرگترین نقطه عدم اطمینان اولین پرواز آزمایشی کامل استارشیپ، پایه های فرود تا حدودی مرموز آن باشد که تقریباً طراحی کاملاً متفاوتی از پایه های فرود "فالکون 9" دارند. این پایه ها در بخش موتور موشک قرار دارند و برای فرود، به شکل تلسکوپی به سمت پایین بیرون می آیند. 
براساس عکس های منتشر شده از این پایه ها، آنها احتمالا مجهز به مکانیسم های جذب شوک ابتدایی هستند، به این معنی که استارشیپ باید بتواند فرودهای کمی سخت تر را تحمل کند.

احتمالاً اسپیس ایکس این پایه ها را آزمایش کرده است، اما عملکرد آنها در شرایط واقعی یک راز سر به مهر باقی مانده است.

بنابراین شرکت اسپیس ایکس در 7 تا 10 روز آینده روزهای شلوغی را پیش رو دارد، چرا که پرتاب "Starlink-9" نیز برای یازدهم ژوئیه، تست آتش ایستای استارشیپ برای 13 ژوئیه و پرتاب برنامه "ANASIS II" توسط موشک "فالکون 9" برای 14 ژوئیه برنامه ریزی شده است و پرتاب بالقوه SN5 نیز احتمالا 16 ژوئیه انجا شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان