حواس پرتی؛ عیب است یا نشانه عقل زیاد؟!

حواس پرتی الزاماً در همه زمینه‌های زندگی ما اتفاق نمی‌افتد. همانطور که هر دو متخصص توضیح می‌دهند، این امر بستگی به این امر دارد که در هر زمینه چه اطلاعاتی فیلتر می‌شود.

حواس پرتی؛ نشانه عقل زیاد؟!
 
حواس پرتی چیست؟ یک عیب معمولی یا یک اثر جانبی تمرکز شخص بر روی چیزی؟ روزنامه‌ای بی سی چاپ اسپانیا در جواب به این سوال می‌نویسد: کارشناسان به پاسخ دوم تمایل بیشتری دارند: افراد حواس پرت تمام جزئیات را به خاطر نمی‌آورند، زیرا چیز اصلی را به خوبی به یاد می‌آورند.

عدم حواس پرتی یعنی چه؟
مردم به درون گرا‌ها و برون گرا‌ها تقسیم می‌شوند، یک عده منطقی و دیگران پرتحرک هستند ... می‌توانید آن‌ها را به دو گروه دیگر تقسیم کنید: افراد حواس پرت و حواس جمع. چرا که نه؟ چرا برخی افراد همه چیز را با جزئیات کامل به خاطر می‌آورند، در حالی که برای دیگران به خاطر سپردن حتی خصوصیات عمومی و مشترک دشوار است؟
 
لایا گیمنز روانشناس حرفه‌ای مشهور در اسپانیا می‌گوید: "افراد عجیب و غیر متمرکز یا خلاق، به طور معمول، دوست دارند بالا در ابر‌ها قرار داشته باشند و در حالی که آن‌ها در آنجا هستند، ارتباط با واقعیت را از دست می‌دهند. اندیشه و بدن آن‌ها در مکان‌های متفاوتی قرار دارد. "

به هر آنچه که ما را احاطه می‌کند توجه کنید
روانشناس آندرس کوردوبا معتقد است که "هرچه توجه بیشتری به دنیای در اطراف مان داشته باشیم، توانایی‌های فکری مان نیز بیشتر خواهد شد. " وی خاطرنشان می‌کند: "وظیفه اصلی مغز ارزیابی واقعیت است و بنابراین "می توان فرض کرد که افرادی که بیشتر به دنیای واقعی توجه می‌کنند کمتر از افرادی که بیشتر وقت خود را در شبکه‌های عصبی مصنوعی می‌گذرانند حواس پرت هستند.
 
" وی خاطرنشان می‌کند: "آن حواس نشانه صفات مشخصه انسان، مثلاً تحریک پذیری است. " وی گفت: "چنین شخصی روی مواردی که برایش مهم هستند، متمرکز می‌شود و به سایر موادی که برای او کم اهمیت است، اما برای دیگران مهم است، کم توجهی می‌کند. " اغلب گفته می‌شود که افراد با پرت حواسی باهوش‌تر هستند.
 
لایا گیمنز توضیح می‌دهد که، به طور معمول، هوش بالا به حواس پرت‌ها منتسب می‌شود: "شاید مغز فردی که حواسش پرت است جزئیات خاص یک رویداد گذشته را فراموش کند، اما او تصویر عمومی را به یاد می‌آورد. این متعاقباً به او امکان می‌دهد تجربه گذشته را بهتر بشناسد.
 
" این کارشناس خاطرنشان می‌کند که عدم حواس پرتی به معنای کمبود هوش نیست. او می‌گوید: "افرادی هستند که همزمان حواس پرت نیستند و باهوش هستند. "

آندرس کوردوبا می‌افزاید: "حواس پرت‌ترین افراد، مناسب‌ترین اطلاعات برای خود را فیلتر می‌کنند، بنابراین آن‌ها باید اطلاعات کم فایده را از حافظه خود حذف کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد صحیح‌ترین تصمیم را بگیرند. "

حواس پرتی انتخابی
حواس پرتی الزاماً در همه زمینه‌های زندگی ما اتفاق نمی‌افتد. همانطور که هر دو متخصص توضیح می‌دهند، این امر بستگی به این امر دارد که در هر زمینه چه اطلاعاتی فیلتر می‌شود. آندرس کوردوبا می‌گوید: "به عنوان مثال، در یک زمینه ممکن است آن‌ها مجبور شوند مقدار زیادی از اطلاعات را جمع آوری کنند و در زمینه دیگر مجبور به کسب اطلاعات بیشتر شده و اطلاعات کمتری را ذخیره می‌کنند.
 
لایا گیمنز می‌افزاید: "شما می‌توانید در یک زمینه زندگی حواس پرت باشید (به عنوان مثال، در زندگی شخصی)، اما در یک قسمت دیگر (مثلاً در محل کار) بسیار با دقت باشید. " او می‌گوید: "مغز اطلاعات را توزیع می‌کند، آن را بخش بندی می‌نماید، بنابراین می‌توانید در یک بخش حواس پرت بوده، اما در بخش دیگر نه. "

سرانجام باید توجه داشت که حواس پرتی نشانه ضعف حافظه نیست. لایا گیمنز توضیح می‌دهد:"چنان افراد پرت حواسی هستند که حافظه‌ای شگفت انگیز دارند. حواس پرتی در زمینه‌های خاص ممکن است به این دلیل باشد که مغز شما به راحتی این زمینه‌ها را مهم نمی‌داند. در نتیجه، حافظه نیز می‌تواند انتخابی باشد. "

آندرس کوردوبا در پایان می‌گوید: "به نظر می‌رسد افراد حواس پرت به خاطر سپردن فقط مناسب‌ترین اطلاعات، حافظه خود را بهینه می‌کنند. بنابراین، آن‌ها جزئیات کمتری را به خاطر خواهند آورد، اما مهمترین آن‌ها را حفظ خواهند کرد. "
 
منبع: اسپوتنیک
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان