چطور گرفتگی لوله فاضلاب را باز کنیم؟

برای حل مشکل گرفتگی لوله فاضلاب لازم است از روش های مخصوص لوله بازکنی استفاده کرد تا گرفتگی ایجاد شده در لوله را رفع کرده و مسیر لوله را بازگشایی نمود.

چطور گرفتگی لوله فاضلاب را باز کنیم؟

همانطور که می دانید یکی از رایج ترین مشکلات موجود در ساختمان ها گرفتگی لوله فاضلاب است که لوله فاضلاب حمام، توالت، کفشور، روشویی و سینک ظرفشویی بیشترین گرفتگی را در میان لوله های فاضلابی به خود اختصاص می دهند. برای حل چنین مشکلاتی لازم است از روش های مخصوص لوله بازکنی استفاده کرد تا گرفتگی ایجاد شده در لوله را رفع کرده و مسیر لوله را بازگشایی نمود. با ما همراه باشید تا بهترین روش های باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب را به شما آموزش دهیم.

لازم است بدانید که جهت باز کردن لوله فاضلاب روش های مختلفی وجود دارد. هر نوع لوله فاضلاب نوع خاصی از گرفتگی را دارد که به دنبال آن روش های خاصی هم برای باز کردن این گرفتگی ها وجود دارد. ما متناسب با به نوع گرفتگی لوله روش لوله بازکنی را به شما معرفی می کنید تا خودتان بتوانید به راحتی و بدون مشکل گرفتگی را باز کرده و دیگر نیازی به سرویس کار لوله بازکنی نداشته باشید. بنابراین با دقت بهترین و ساده ترین روش های لوله بازکنی در منزل را بیاموزید و با استفاده از آنها از شر گرفتگی لوله فاضلاب خلاص شوید.

علت ایجاد گرفتگی در لوله های فاضلاب و کفشورها چیست؟

احتمالا برای بسیاری از شما این سوال بوجود می آید که اصلا چرا لوله های فاضلاب می گیرند؟! چه عاملی باعث می شود آب در کاسه توالت جمع شده و یا از کفشور فاضلاب پایین نرود؟ چرا سینک ظرفشویی به خوبی آب را مکش نمی کند و چرا روشویی توالت آب را در خود جمع می کند؟ پاسخ تمام این سوالات تنها یک جمله است و آن این است، ورود اشیاء و مواد زائد به داخل لوله فاضلاب. تنها همین یک عامل باعث می شود لوله های فاضلاب دچار گرفتگی شده و محل عبور آب به کلی مسدود شود.

کاملا مشخص است که لوله فاضلاب قطر مشخصی دارد و به اندازه مشخصی اجازه عبور آب از داخل آن داده می شود. به علاوه این که این قطر کم و محدود با وجود پیچ و خم های فراوان در آن تنها برای عبور آب و فاضلاب مناسب است و ورود اشیاء به داخل آن ایجاد مشکل خواهد کرد. حال این لوله های با قطر کم شاهد ورود زباله، آشغال، اشیاء، مواد زائد همچون دستمال کاغذی، رسوب و چربی، صابون، کاغذ، تفاله چای، خاک، سنگ و … است که هر یک از این ها به تنهایی می تواند در لوله گرفتگی ایجاد نماید.

ورود موارد فوق به لوله در مسیر عبور آب انسداد ایجاد کرده و در خمیدگی های لوله این انسداد شدت پیدا می کند و در نهایت به صورت کلی لوله را مسدود می نماید.

بهترین راه حل برای مشکل گرفتگی لوله فاضلاب

همانطور که ذکر شد عامل اصلی گرفتگی لوله های فاضلاب ورود هر چیزی غیر از آب و فاضلاب به داخل لوله است. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از گرفتگی لوله جلوگیری از وجود این مواد به داخل لوله است. در صورتی که از ورود موارد مذکور به داخل لوله جلوگیری بعمل آید دیگر گرفتگی در لوله های فاضلابی همچون کفشور، سینک ظرفشویی، فاضلاب روشویی و سیفون توالت ایجاد نخواهد شد که شما بخواهید آن را باز کنید. همین یک کار ساده می تواند مشکل جدی همچون گرفتگی لوله و سیفون را رفع کند. برای انجام آن هم بهتر است از صافی های مخصوص کفشور و لوله های فاضلاب استفاده شود.

روش های حرفه ای برای باز کردن گرفتگی لوله

در صورتی که نتوانستید از گرفتگی لوله پیشگیری کنید و به هر صورت لوله فاضلاب دچار گرفتگی شد به ناچار باید از روش های لوله بازکنی استفاده کنید. روش های مختلفی برای لوله بازکنی در خانه وجود دارد که هر یک برای باز کردن نوع خاصی از لوله ها کاربرد دارد. به عنوان مثال در صورتی که گرفتگی فاضلاب حمام رخ داده باشد از یک روش استفاده می شود و در صورتی که گرفتگی مربوط به لوله فاضلاب سینک ظرفشویی باشد نیز از روشی دیگر بهره گیری می شود. البته برخی روش ها یکسان است. مثال از یک روش می توان هم برای گرفتگی سیفون توالت استفاده کرد و هم با آن گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ را رفع نمود.

روش های لوله باز کنی

انتخاب روش لوله بازکنی به نوع گرفتگی و لوله فاضلاب مربوط می شود. مثال زمانی که سیفون توالت میگیرد مشخص است مشکل یا مربوط به فضولات است و یا این که دستمال کاغذی و ... در آن افتاده است. در این صورت استفاده فنر لوله بازکنی پیشنهاد می شود. یا در گرفتگی سینک ظرفشویی مشخص است که گرفتگی به خاطر ورود باقی مانده غذاها و یا آشغال های زیر داخل آشپزخانه است. در این صورت استفاده از تلمبه لوله بازکنی پیشنهاد می شود. در ادامه انواع گرفتگی لوله فاضلاب و روش های باز کردن آن ذکر شده است.

- رفع گرفتگی سیفون توالت

یکی از رایج ترین نوع گرفتگی لوله مربوط به سیفون توالت است. تفاوتی ندارد که گرفتگی سیفون توالت فرنگی باشد یا توالت ایرانی. در هر دو توالت گرفتگی می تواند کارکرد توالت را مختل کرده و در نتیجه آن آب و فاضلاب از کاسه توالت بیرون بزند. با توجه به این که عمده دلیل گرفتگی سیفون توالت باقی ماندن فضولات در آن است بهترین روش استفاده از فنر لوله بازکنی است. فنر دستی لوله بازکنی وسیله ای ساده و بسیار کاربردی است که به کمک آن انواع گرفتگی ها از جمله گرفتگی سیفون توالت به راحتی رفع می شود.

این فنر که طول زیادی دارد در یک سر خود دارای دسته و در سر دیگر آن شی نوک تیز وجود دارد. برای باز کردن گرفتگی با فنر دستی باید سر نوک تیز فنر را وارد لوله کرد و آن را با فشار به داخل لوله هدایت کرد تا سرفنر به گرفتگی برخورد کند. سپس با استفاده از دسته به آن فشار وارد کرده و با دوران فنر به رفع گرفتگی کمک شود. چرخش فنر و فشار عمودی آن باعث می شود گرفتگی ها از هم باز شده و با فشار آن به داخل چاه هدایت شوند.

جالب است بدانید که فنر لوله بازکنی دستی بهترین نوع لوله بازکن خانگی است که به کمک آن می توان علاوه بر رفع گرفتگی توالت انواع دیگری از گرفتگی ها همچون گرفتگی کفشور حمام، گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ را نیز رفع کرد.

البته در بسیاری از خانه ها فنر لوله بازکنی وجود ندارد. در این صورت می توان از تلمبه دستی برای باز کردن گرفتگی استفاده نمود. به علاوه این که آب داغ هم تا حد زیادی به باز کردن گرفتگی توالت کمک می کند. حرارت بالا و فشار موجود در آب باعث می شود گرفتگی از جنس فضولات در لوله از هم باز شده و لوله رفع گرفتگی شود. پس به راحتی داخل توالت مقداری آب یا آب داغ خالی کنید و منتظر بمانید تا پس از چند دقیقه گرفتگی باز شود.

- باز کردن گرفتگی کفشور حمام، حیاط و پارکنیگ

باید بدانید که همیشه برای باز کردن گرفتگی ها فشار می تواند موثر باشد. در مورد گرفتگی های کفشور ها هم استفاده از فشار هوا یا فشار آب بسیار مفید واقع می شود. یک روش ساده برای ایجاد فشار آب استفاده از شیلنگ و فشار آب لوله کشی است. به این صورت که که شیلنگ را داخل کفشور حمام یا حیاط فرو کنید و تا انتها آن را فشار دهید. سپس با یک تکه پارچه یا پلاستیک دهانه کفشور را به خوبی مسدود کنید تا آب از آن خارج نشود. حال شیر را تا انتها باز کنید تا آب با فشار خود گرفتگی داخل کفشور را باز کند. اگر گرفتگی سختی چندانی نداشته باشد و شما دهانه لوله را به خوبی بسته باشید قطعا گرفتگی باز خواهد شد.

 اما گرفتگی های سخت از جنس سنگ، خاگ و سیمان با این روش باز نمی شوند. برای این دست از گرفتگی ها باید از دستگاه فنر لوله بازکنی (ژنراتور) یا همان فنر برقی استفاده شود. این دستگاه همچون فنر دستی است با این تفاوت که چرخش فنر توسط موتور انجام می شود.

با اطمینان می توان گفت که دستگاه فنر لوله بازکنی بهترین و کاربردی ترین دستگاه برای رفع گرفتگی لوله است که به وسیله آن می توان اکثر گرفتگی ها را باز کرد. این جهت است که بسیاری از شرکت های لوله بازکنی از این دستگاه برای باز کردن گرفتگی ها استفاده می کنند. با ژنراتور می توان هر نوع گرفتگی از جمله گرفتگی توالت، گرفتگی فاضلاب آپارتمان، گرفتگی کفشور و ... را رفع کرد. بهترین استفاده از فنر برقی در گرفتگی فاضلاب آپارتمان ها است. چراکه در طبقات مختلف آپارتمان دسترسی به لوله های اصلی سخت است ولی با فنر های بلند می توان به راحتی گرفتگی های آن را باز کرد.

- رفع گرفتگی روشویی و سینک ظرفشویی

یکی دیگر از گرفتگی های رایج گرفتگی روشویی و سینک ظرفشویی است. سینک ظرفشویی به خاطر این که ارتباط مستقیمی با آشغال و مواد زائد دارد احتمال گرفتگی آن بسیار زیاد است. روغن، چربی و باقی مانده غذا اصلی ترین عامل گرفتگی سینک است که برای باز کردن آنها می توان از تلمبه دستی لوله بازکن یا همان چاه بازکن استفاده کرد. این وسیله ساده در اکثر خانه ها وجود دارد و به کمک آن می توان گرفتگی ساده را رفع کرد. علاوه بر سینگ، گرفتگی های توالت و کفشور حمام نیز با این نوع لوله بازکن رفع می شود.

بازکردن گرفتگی سینک ظرفشوییروش کار با تلمبه دستی به این صورت است که دهانه تلمبه دستی را روی دهانه لوله فاضلاب یا کفشور قرار می دهید. باید طوری این کار را انجام دهید که کاسه چاه بازکن به کلی دهانه لوله را در بر گرفته و هیچ درزی میان آنها وجود نداشته باشد. سپس به کمک دسته تلمبه فشار عمودی به آن وارد کنید تا هوای داخل کاسه تلمبه دستی وارد لوله فاضلاب شود. هوا با فشار وارد لوله شده و به گرفتگی ها فشار وارد می کند. گرفتگی های ساده به راحتی با این کار رفع می شوند. اگر مشکل لوله ناشی از ورود دستمال کاغذی، صابون، باقی مانده غذا، روغن و چربی، برنج و ... باشد شک نکنید که تلمبه دستی چاره کار شماست.

به علاوه این می توان برای گرفتگی های سینک از محلوله ای لوله بازکنی هم استفاده کنید. محلول های لوله بازکنی به خاطر خاصیت اسیدی شیمیایی خود در لوله ها خوردگی ایجاد می کنند و به سرعت گرفتگی ها را باز می نمایند. تنها مشکل این لوله بازکن ها این است که به همراه باز کردن گرفتگی در لوله خوردگی و پوسیدگی ایجاد می کند. از این جهت است که استفاده مداوم و زیاد از محلول های لوله بازکنی باعث از بین رفتن لوله فاضلاب شده و منجر به شکستگی آن می شود.

تا اینجا انواع گرفتگی لوله های فاضلابی به همراه روش های باز کردن آنها را برای شما ذکر کردیم. با استفاده از این روش های لوله بازکنی می توانید خودتان در منزل مشکل لوله را حل کرده و بدون صرف هزینه برای خود لوله بازکنی انجام دهید.

در صورتی که به کمک روش های مذکور موفق نشدید مشکل لوله فاضلاب را حل کنید دیگر چاره ای ندارید جز این که با شرکت لوله بازکنی و تخلیه چاه تماس بگیرید و از آنها درخواست لوله بازکنی نمایید. اگر نیاز به لوله بازکنی ارزان دارید و می خواهید مشکلات به صورت فوری حل شود حتما با ما تماس بگرید. شرکت لوله بازکنی کاوه از جمله شرکت های فعال در حوزه خدمات فنی و لوله بازکنی در تهران است که در تمام طول روز آماده خدمت رسانی ارزان و فوری به شما همشهریان عزیز می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان