ویژه‌های مشرق

اعدام را لغو کنید، مشروبات الکلی را آزاد! / واعظی: قرار بود برجام گشایش ایجاد کند که ایجاد شد

رسانه های دولتی و فعالین اصلاح طلب اذعان کرده اند که پرونده PMD درباره ایران همچنان باز است. با این اعتراف دیرهنگام «یک حباب دیگر از دستاوردسازی های برجام، ترکید».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اعدام را لغو کنید، مشروبات الکلی را آزاد!

روزنامه اعتماد در مطلبی به نقل از «عمادالدین باقی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «تجربه کشورهایی که مجازات اعدام را لغو کرده‌اند این نظریه را ثابت می‌کند که پس از لغو مجازات اعدام، آمار جرم و جنایت کاسته شده است. این نشان می‌دهد که وقتی در جامعه‌ای جان آدمی به عنوان ارزش و دارای قداست شناخته شود، زمینه صلح با خود و دیگران هم تقویت می‌شود».

باقی در ادامه گفت: «هر چه مجازات بیشتر شده، جرم هم بیشتر شده است».

چندی پیش «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «امروز در برخی کشورها با هدف کاهش مصرف مواد مخدر، آن را تحت شرایطی آزاد کرده‌اند. از جمله در سوئیس. مدافعان آزادی آن، افراد معتاد نیستند و طرفدار مصرف مواد هم نیستند. بلکه فقط معتقدند که با اعتیاد نمی‌توان از این طریق مبارزه کرد. اتفاقاً اکنون حدود 25 سال است که این تصمیم را گرفته‌اند، متوجه شده‌اند که اثرات بهتری در عدم جذب مردم به مواد مخدر داشته است».

عبدی همچنین پیش از این در یادداشتی با عنوان «مسابقه کرونا با الکل و... » نوشته بود: «نمی‌توانیم رفتاری را جرم‌انگاری کنیم ولی تعداد زیادی از افراد آن را انجام دهند... حکومت چیزی را جرم معرفی کرده که اول،  تعداد فراوانی مرتکب آن می‌شوند، در نتیجه از قبح عملی آن خارج شده است. دوم اینکه به لحاظ اجرایی نیز حکومت و قوه قضاییه و ضابطین قضایی قادر به جلوگیری از ارتکاب آن و مجازات مرتکبین نیستند».

این فعال اصلاح طلب در اظهارنظری مشابه گفته بود: «بایستی مراکزی را به آزمایش مشروبات اختصاص دهیم. تولید کننده و یا مصرف کننده، بایستی بتوانند با اشانتیونی از مشروب مورد نظر خود مراجعه کنند و به شکل ناشناس و بدون نگرانی از تعقیب ها و مجازات ها، مشروب خویش را آزمایش کنند یا در صورت امکان، دستگاه های تست کننده فوری در اختیار آنان قرار داده شود تا از استاندارد بودن یا نبودن مشروبات الکلی مورد نظر خویش مطمئن شوند».

عباس عبدی مدعی است،  چون مشروب خواری در ایران رایج شده و انجام آن مصداق قبح شکنی نیست، پس بنابراین دیگر نظم اجتماعی را بر هم نمی زند. به همین دلیل باید با تفکیک قائل شدن میان جرم و گناه، مشروب خواری را صرفا یک گناه بدانیم و با امتناع از برخورد قضایی با مشروب خواری، با بسط آموزه‌های اخلاقی و دینی، به مشروب خواران توضیح دهیم که انجام این عمل گناه است و کارِ زشتی است.

حالا عمادالدین باقی در اظهارنظری مشابه، مدعی شده است که «با لغو مجازات اعدام، آمار جرم و جنایت کاسته خواهد شد».

طیف اصلاح طلب با دهن کجی به احکام اسلام و گردن کشی در مقابل قانون، در یک  «عقبگرد فاحش»  و در یک  «خودتحقیری حاد»  مدعی است که باید مسیری را که برخی کشورهای لائیک طی کرده و به بن بست خورده‌اند را مجدداً طی کنیم!

آیا کسانی‌ که‌ قصاص‌ را خشونت‌ می‌دانند، اگر کسی‌ به‌ منزل‌ او تجاوز کرده و قصد غارت اموال باارزش را داشته باشد، به یک نصیحت ساده بسنده کرده و دزد را پس از غارت منزل با مهربانی بدرقه می کنند!؟ یا با او به شدت برخورد می کنند!؟  آیا قصاص‌ کسانی‌ که‌ مسلحانه‌ به‌ حریم‌ دیگران‌ حمله‌ می‌کنند، در جامعه‌ رعب‌ و وحشت‌ ایجاد می‌کند و عده‌ای‌ بی‌گناه‌ را عمداً‌ به قتل می رسانند، خلاف‌ انسانیت‌ است!؟ اعدام، درباره‌ کسی‌ اجرا می‌شود که‌ به‌ حریم‌ انسانیت‌ تجاوز کرده‌ است. اعدام‌ قاتل‌ برای‌ عبرت‌ دیگران‌ نیز هست.

مجازات‌ اعدام در عملکرد انسان‌های‌ شرور تاثیرگذار است و اغلب این افراد به دلیل ترس از این مجازات در رفتار خود تجدیدنظر می کنند و اجرای این حکم قرآنی، موجب افزایش آسایش برای عموم جامعه می شود و به‌ همین‌ خاطر خداوند در قرآن کریم می فرماید: «قصاص، موجب‌ حیات‌ است‌ ای‌ صاحبان‌ خرد».

قطعا مجازات اعدام موجب نمی شود که جرم به صفر برسد، اما مجازات طبیعتا بازدارندگی قابل توجهی دارد.

به این نمونه توجه کنید: در کشور سوئیس، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر آزاد است. در سال 2016 در یک مقایسه میان دانش‌آموزان در سراسر جهان مشخص شد که نوجوانان سوئیسی بیش از سایر همسالان خود ماری‌جوانا مصرف می‌کنند.  انتشار این آمار موجب نگرانی‌های جدی در سوئیس شد. علاوه بر این نتایج بررسی‌ها در آمریکا نشان داده،  قانونی کردن خرید و فروش این مخدر بر نحوه مصرف نوجوانان تأثیر می‌گذارد و این تصور را برای آنان ایجاد می‌کند که استعمال این مخدر «بی‌خطر» است.

**واعظی:قرار بود برجام گشایش ایجاد کند، که ایجاد شد

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «واقعیت برجام و آنچه در دولت یازدهم براساس آن توافق شکل گرفت، بر این اساس بود که با این توافق گشایشی برای کشور به وجود بیاید که آمد، ضمن اینکه همه تلاش ما این بود هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای خود را از دست ندهیم و حتی تلاش کردیم در سند برجام چیزهای بیشتری را برای آینده کسب کنیم. به عبارت دیگر، برجام طوری طراحی شد که ما در آینده بسیاری از محدودیت‌هایی که آن موقع هم وجود داشت و غیرهسته‌ای بود، این محدودیت‌ها یکی یکی برداشته شود».

واعظی در ادامه گفت: «دولت فعلی امریکا در ماه‌های آخر عمر خود، دارد از آخرین تیر ترکش خودش برای شکست و نابودی آن استفاده می‌کند. اما می‌بینید همین برجام با همه فشارهایی که به آن وارد شد چه اندازه قدرت دارد».

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: «یکی از حرف‌هایی که مطرح می‌شود و به باور من جفای بسیاری هم در حق آقای روحانی است، نوع کار کردن ایشان است. واقعیت این است که ایشان صبح زود در دفتر کار خود حاضر می‌شوند و تا آخر شب هم در جلسات حضور دارند یا تماس می‌گیرند و پیگیری می‌کنند. گاهی برخی حرف‌هایی می‌زنند که صبحانه ما فلان است، درحالی که ما صحبت کردن از کار خود برای مردم را ریا و امری بی‌ربط  می‌دانیم... آقای روحانی...روزهای جمعه کار می‌کنند، صبح‌ها زودتر می‌آیند و شب‌ها تا دیروقت در دفتر هستند. بنابراین مطالبی درباره کم کاری دولت یا رئیس جمهوری بواقع جفا است».

واعظی در این مصاحبه تاکید کرده که «دولتمردان صحبت کردن از کار خود برای مردم را ریا و امری بی‌ربط می دانند»!؛ چندی پیش «اشرف بروجردی» نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی در اظهارنظری مشابه گفته بود «برای دولت کاری ندارد که بخواهد به‌طور مرتب کارنامه خود را به رخ بکشد و مواردی که در آنها موفق عمل کرده را بیان کند اما امروز زمان مناسبی برای این کار نیست»!

واقعیت این است که کارنامه دولت آقای روحانی در حوزه های مختلف و به خصوص حوزه اقتصادی و ساست خارجی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. اما دولتمردان بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران قصور و تقصیرها، اینگونه وانمود می کنند که کارنامه دولت پربار است، اما دولتمردان اهل ریاکاری نیستند!

آقای واعظی در مصاحبه مذکور تاکید کرده است که «قرار بود برجام گشایش ایجاد کند، که ایجاد شد». آیا 11 برابر شدن قیمت سکه گشایش است!؟ آیا 8 برابر شدن قیمت دلار به معنی گشایش است!؟ آیا 6 برابر شدن قیمت اجاره و خرید مسکن نشان دهنده گشایش اقتصادی است!؟ آیا عرضه پراید با قیمت 90 میلیون تومان، حاکی از گشایش است!؟

متاسفانه علیرغم تبلیغات گسترده دولت و رسانه های اصلاح طلب، برجام نه تنها گشایشی نداشت، بلکه خسارت های فراوانی به مردم و کشور تحمیل کرد.

این خسارت ها آنقدر زیاد بود که آقای روحانی صراحتا «مذاکره مجدد» با آمریکا را «دیوانگی» نامید. عراقچی نیز صراحتا اعلام کرد که «نتیجه برجام، افزایش تحریم ها بود». سیف- رئیس سابق بانک مرکزی- گفت «برجام تقریبا هیچ دستاوردی نداشت»؛ ظریف صراحتا اعلام کرد که «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد».

روزنامه اصلاح طلب اعتماد- از حامیان برجام- چندی پیش نوشته بود: «متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد...متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

** رسوایی یک دروغ؛ دولت روحانی نتوانست پرونده PMD را ببندد

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت: «سفر "رافائل گروسی" به تهران...می‌تواند کمک‌کننده ایالات‌متحده برای راه‌اندازی مکانیسم‌ ماشه باشد. در این میان حتی احتمال می‌رود یک کشور اروپایی نیز دست به سوءاستفاده زده و بهره‌برداری‌هایی انجام دهند. آنچه مشخص است مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با هدف بازدید از دو محلی که پیشتر ایران اجازه بازدید از آنها را نداده بود وارد ایران شده است».

محبعلی در ادامه نوشت: «در خصوص این دو مرکز گزارش‌هایی از سوی برخی کشورها به آژانس ارائه شد که آنها را روی این دو مرکز حساس کرد و همچنان احتمال می‌دهند شاید در این دو مرکز اقداماتی برخلاف معاهدات صورت گیرد؛ به همین دلیل بر بازدید از این دو مرکز تاکید دارند. مقوله pmd امروز مطرح است و آژانس بر حفظ این معاهده پافشاری می‌کند و این بازدیدها نیز در همین راستا است».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت: «امروزه بعد از چند ماه ایران با شروطی پذیرفته است که از این مراکز بازدید به عمل آید. ایران خواستار این بوده است که پس از این بازدیدها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده ایران را مختومه کند اما طبیعی است که شاید این شرط در عمل محقق نشود...امروزه شرایط بسیار حساس است و باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا بهانه‌ای به آژانس و ایالات متحده داده نشود. کوچک‌ترین بهانه‌ای سبب می‌شود تا آنها با دست پر اقدام به بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بکنند».

دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب در سالهای اخیر، بسته شدن پرونده PMD را به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای برجام معرفی می کردند. اما منتقدان بارها با دلایل فنی، این ادعا را رد کردند.

حالا یکی از حامیان دوآتشه برجام خود اذعان کرده است که توافق هسته ای در دولت روحانی، علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای و متوقف کردن چرخ سانتریفیوژ ها و انتقال ذخایر گرانبهای اورانیوم غنی شده(به ارزش تقریبی 18 میلیارد دلار) به خارج از کشور و... نتوانست پرونده PMD را ببندد.

در مسئله پرونده PMD  آمریکا طی 12 سال(82 تا 94) ادعا می‌کرد فعالیت‌ هسته‌ای ایران دارای انحراف از حالت صلح‌آمیز به سوی تولید سلاح بوده است و جمهوری اسلامی ایران ضمن آن که ادعای آمریکا را بی‌اساس می‌دانست برای اثبات بی‌پایه بودن این ادعا، دلایل و اسناد محکمی نیز ارائه می‌کرد. اما در دولت روحانی، آژانس در گزارش خود و شورای حکام در قطعنامه پایانی تاکید کرد که آنچه درباره انحراف فعالیت هسته‌ای ایران مطرح کرده بود به اثبات رسیده و جمهوری اسلامی ایران برخلاف «ادعای دروغ 12 ساله»! تا سال 2009 در پی تولید سلاح هسته‌ای بوده است. به بیان دیگر،  به دلیل قصور و تقصیر دولت در احقاق حقوق کشورمان، آژانس در پرونده PMD هم  ایران را محکوم کرد و هم پرونده را باز گذاشت!

در هفته های گذشته، روزنامه ایران-ارگان رسانه ای دولت- در مطلبی با عنوان «تکرار بازی پی‌ام‌دی با ادعاهای بی‌سند» اذعان کرد که پرونده PMD درباره ایران همچنان باز است.

با این اعتراف دیرهنگام «یک حباب دیگر از دستاوردسازی های برجام، ترکید».

تجربه ثابت کرده است که آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می فهمند. بنابراین اگر با طرف زورگو و غارتگر غربی با زبان اقتدار صحبت کنیم، نتیجه می گیریم و اگر منفعلانه و از موضع ضعف وارد شویم، جز خسارت نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان