در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد؛

سلیمی‌نمین: اصلاح‌طلبان همزمان با تخریب و تخطئه برای انتخابات برنامه‌ریزی می‌کنند/ جلسات کروبی انتخاباتی است/ امثال حجاریان تغییر موضع نمی‌دهند

گروه سیاست فردا: نامه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها و دعوت به مشارکت در انتخابات یک فرمان انتخاباتی تلقی شد. فرمانی که از قضا با موضع تئوریسین‌های اصلاحات در ماه‌های اخیر کاملاً در تضاد بود. او درحالی از ضرورت مشارکت در انتخابات گفت که امثال حجاریان و عبدی اصل انتخابات را به سخره گرفته و پیشنهاد حذف ریاست جمهوری را می‌دادند. سوال این‌جاست که بعد از اعلام نظر این چهره اثرگذار و تصمیم‌ساز در جریان اصلاح‌طلبی باید منتظر تغییر رویه آقایان تئوریسین نیز باشیم؟ به فرض این کار را انجام دهند، چطور می‌خواهند جواب افکار عمومی و بدنه اجتماعی که در دو سال گذشته مدام از توجه به آن دم می‌زدند، را بدهند؟
عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا ضمن اینکه تغییر رویه اصلاح طلبان را مشهود و واضح می‌داند، معتقد است که امثال حجاریان و... تغییر رویه نمی‌دهند. به گفته او این‌ها روی دیگری از اصلاح طلبی هستند و اگرچه در هدف با تصمیم‌سازان اختلافی ندارند، از جهت دیگر برای دستیابی به آن می‌کوشند.

** آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگوی «فردا» با سلیمی نمین است:

*تئوریسین‌های اصلاح‌طلب از جمله آقای حجاریان، عبدی و... در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با زبان طنز و... انتخابات را به سخره گرفته و ساختار را متهم به دیکتاتوری می‌کردند، اکنون، اما آقای موسوی خوئینی‌ها به عنوان یکی از تصمیم‌‎سازان پشت پرده این جریان حرف از مشارکت می‌زند. به نظر شما از این به بعد باید منتظر تغییر دست‌فرمان تئوریسین‌های جبهه اصلاحات باشیم؟
اصلاح‌طلبان سیاست‌های متنوعی را دنبال می‌کنند. یعنی هم چانه‌زنی می‌کنند و هم حمله و تخطئه می‌کنند. این مسبوق به سابقه است. یعنی کسانی که برای انتخابات سرمایه‌گذاری کرده و سعی دارند در چارچوب ساختار کانون‌های قدرت را در اختیار بگیرند، همزمان حمله‌هایی دارند تا از طریق آن موقعیت خود را مستحکم‌تر کنند. به عبارتی روی کار‌های تبلیغاتی هم حساب باز کرده‌اند.
آنچه در آستانه این انتخابات شاهدیم، اما قدری تفاوت دارد. از جمله اینکه این آقایانی که در انتخابات سال 88 همه ساختار‌ها را زیر سوال برده و به هیچ وجه حاضر نشدند حتی به حرف رئیس اصلاحات گوش بدهند هم امروز به شدت فعال شده و جلسات انتخاباتی برگزار می‌کنند.


*کدام جلسات انتخاباتی؟
همین جلسات آقای کروبی. این جلسات البته در آغاز کار تبلیغاتی ایشان، قدری ناپختگی داشت و البته آقای کرباسچی سعی کرد که این ناپختگی را جبران کند، اما تاثیرات خوبی نداشت. اولین کار تبلیغاتی او جلسه در منزل شیخ قدرت علیخانی بود و هم اشرافیگری در آن دیدار و هم سابقه شیخ قدرت، سبب شد امتیازی برایشان نداشته باشد. بلافاصله هم آقای کرباسچی با او ملاقات کرد و چند بار تکرار کرد که او (کروبی) مرتب به فکر ملت است. تکرار این مطلب که آقای کروبی دغدغه مسائل مردم را دارد فقط به این خاطر بود که جلسه قبلی در آن ساختمان اشرافی را جبران کند.


*این دیدار‌های اخیر را نشانه تغییر رویه اصلاح طلبان از بازگشت از مواضع قبلی می‌دانید؟
بله، وقتی کروبی که به صراحت ساختار‌های نظام را درباره انتخابات زیر سوال برده بود و طی نامه‌های متعدد این ساختار را مورد هجمه قرار داده بود جلسات انتخاباتی می‌گذارد به این معنی است که از همه آن حرف‌های بی اساس عدول کرده و هرگز نمی‌خواهند ساختار قدرت را رها کنند بلکه می‌خواهند جایگاه‌های موثر رابه دست آورند.
به نظر من، اظهارات آقای حجاریان یا تاجزاده و ... نیز در این روند خیلی اثرگذار نیست. زیرا آن‌ها عناصر تندرو هستند. البته از این عناصر به عنوان افرادی که تهیه آتش شدید حملات را به عهده دارند، استفاده می‌شود، اما این‌ها خطوط را ترسیم را نمی‌کنند و افراد معتدل اصلاحلات معتقد هستند که همان طور که روحانی توانست به این جایگاه برسد، قطعا دیگران هم که به آنان نزدیک‌تر هستند، می‌توانند چنین روندی را طی کنند؛ بنابراین معتقدم که اصلاح‌طلبان در این دوره بسیار وسیع و گسترده‌تر درباره انتخابات برنامه ریزی می‌کنند و یک انتخابات پر جوش و خروش خواهیم داشت.


*اصلاح‌طلبان، اما در سال‌های اخیر مدام از ضرورت بازیابی سرمایه اجتماعی و اصلاح طلبی جامعه محور سخن گفته بودند، حالا تغییر موضوع در ماه‌های منتهی به انتخابات چه آثاری برایشان خواهد داشت؟
اصلاح طلبان می‌دانند که اگر در چند دوره انتخابات غایب باشند، حتما از ذهن‌های مردم حذف خواهند شد. اثر این تغییر رویه نیزآن است که در ذهن‌ها می‌مانند. این‌ها می‌دانند که اگر وارد انتخابات نشوند با دست خود، برای خودشان انزوا ایجاد می‌کنند و نمی‌خواهند چنین شود بلکه می‌خواهند در عرصه سیاسی بمانند؛ لذا علی‌رغم اینکه بازگشت به انتخابات به نوعی خط قرمز برروی مواضع گذشته‌شان است و نشان دهنده اینکه مواضعشان چقدر غیرمبنایی و غیر اصولی بوده است؛ به انتخابات ورود خواهند کرد.


*تبعات اجتماعی این تغییر موضع برای اصلاح‌طلبان چیست؟
مسئله این است که اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند، مردم مواضع گذشته آنان را فراموش کرد‌ه‌اند. فکر می‌کنند که زمان گذشته و مردم یادشان رفته که می‌گفتند ما در این ساختار شرکت نمی‌کنیم، چون جهت گیری دارد، عادلانه نیست و تهمت‌های بسیاری که می‌زدند. تصورمی‌کنند یک سری نیرو‌های جوان آمده‌اند، این حرف‌ها فراموش شده، مردم که دیگر خیلی اهل مطالعه و... نیستند پسی کسی چیزی یادش نیست.

*حرف از تغییر موضع نسبت به سال 88 نیست که بتوان از فراموشی گفت. حرف از مواضع اصلاح‌طلبان بعد از سال 96 است. در همین دو، سه سال گذشته نیز مدام بر جامعه محوری تاکید می‌شد. چطور می‌توانند به سرعت و راحت حرف خود را عوض کنند؟!
این مواضع تند غیر اصولی البته مربوط به بخشی از اصلاح‌طلبان است، آقای خاتمی همان وقت هم اگرچه با این بخش تعامل سیاسی و معاشرت داشت، اما موضع آنان را قبول نداشت و به صندوق رای مراجعه کرد. درحالی که آنان انتخابات مجلس را تحریم کرده بودند. همان موقع هم این‌ها جریان غالب نبودند. یعنی رهبری اصلاحات که خاتمی بود، این حرف‌ها را تندروی می‌دانست، اما نمی‌خواست که با آنان زاویه پیدا کند و نظرات و مواضع خود مبنی بر شرکت در انتخابات، به صورت غیر اعلامی پیگیری کرد. اتفاقا یکی از ایرادات جدی به خاتمی هم همین بود. اینکه شما اگر در انتخابات شرکت می‌کنید یعنی ساختار را سالم و حافظ رای مردم می‌دانید، پس چرا در مقابل گروهی که ساختار را زیر سوال می‌برند، سکوت می‌کنید؟!

نظر این گروه‌های تندرو درست مقابل کروبی، خاتمی و خوئینی‌ها بود. الان کروبی هم در حال بازگشت به مواضع خاتمی است. البته کاش همان موقع این را اعلام می‌کرند و جوانان را بازیچه کروبی و ... بعد از آنان هم دشمن نمی‌کردند. الآن هم آقایان برای حفظ منافع خود – برخلاف آنجا کرباسچی می‌گوید به خاطر مسائل ملت – نظرشان را تغییر داده‌اند.


*این آقایان تئوریسین که تا دیروز می‌گفتند اصلا ریاست جمهوری را حذف کنید یا هریک سال هر کسی را خواستید رئیس جمهور کنید و... هم از حرف خود برخواهند گشت؟
خیر، این‌ها روی دیگری از اصلاحات هستند که می‌خواهند با فشار امتیاز بگیرند.


*یعنی باز هم ساز تحریم انتخابات را می‌زنند؟
به صورت زیرکانه‌تر. یعنی دنبال امتیاز گرفتن با شیوه دیگری هستند.


*چه شیوه‌ای؟
وقتی شما می‌خواهید چیزی را دریافت کنید و می‌دانید – یا اگر نشان دهید - که قدرت تخریب بالا دارید، ازاین اهرم استفاده می‌کنید. این‌ها هم قدر تبلیغاتی، تخریبی و اصطلاحا توپ‌خانه‌ای دارند و از آن استفاده می‌کنند. نکته اینجا است که هدف همه این‌ها یکی است، اما از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان