وبلاگ مشرق

"عقلانیت جهادی"؛ از بخش کرونا تا سواحل مکران/ گلابی‌های اوباما و ارزانی "عمو جو"!

در حالی که مردم هنوز خواب مشوّش "گلابی‌های اوباما" را از یاد نبرده‌اند؛ اصلاح‌طلبان از وعده "ارزانی‌های عمو جو" حرف می‌زنند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

چرا ذهن اصلاح‌طلبان مشغول آمریکاست؟

گلابی‌های اوباما و ارزانی "عمو جو"!

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با تأکید بر تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر فضای ایران نوشته است:

"ما در یک ماه آینده با انتخابات سرنوشت‌ساز آمریکا مواجه هستیم. اگر جو بایدن رای بیاورد، ظاهرا قدری کار برای ما راحت‌تر می‌شود. چراکه آنها گفته‌اند که به برجام باز خواهند گشت. همه آن کسانی که به حسن روحانی انتقاد می‌کردند که برای چه این توافقنامه (برجام) را نهایی کرد و او را به باد استهزا می‌گرفتند، بعد متوجه شدند که برجام، تفاهم‌نامه خوبی بوده است. پس اظهار ندامت کرده و حتی دلواپسان هم در این مورد اظهار خرسندی کرده و از بازگشت آمریکایی‌ها به برجام استقبال کردند. در ادامه کار برجام، با آمدن جو بایدن، باید تحریم‌های ایران برداشته شود، ارزهای بلوکه‌شده ایران در کشورهای خریدار نفت ایران آزاد شود و باعث تقویت پول ملی ایران شود و ریال در برابر ارزهای خارجی افزایش پیدا کند تا قیمت‌ها کنترل شود!"[1]

*این عتبه‌بوسی‌های اصلاح‌طلبان برای یک نامزد آمریکایی و القای تأثیر انتخابات آمریکا در ایران در حالی است که هنوز تجربه بی‌توفیری باراک اوباما و دانلد ترامپ در پیش چشم مردم ایران قرار دارد.

و مردم دیدند که اوبامای محبوب اصلاح‌طلبان چطور در صبح امضای برجام، تحریم‌های جدیدی را علیه مردم ایران اعمال کرد و نگذاشت حتی یک گلابی از درخت میوه‌ای که رئیس‌جمهور ما در سودای آن بود نیز به دهان کسی برسد!

رفتاری که در دوران ترامپ نیز با همان شدّت و حدّت پیگیری شد.

از طرفی اصلاح‌طلبان همین وعده‌های سر خرمن را در قبال برجام نیز می‌دادند اما در دوران برجام هرگز اتفاق خاصی در معیشت مردم رخ نداد و بلکه تحریم‌های بیشتری هم پدید آمد. اکنون نیز شاهدیم که جدای از اصرارهای اصلاح‌طلبان بر حل‌المسائل بودن بایدن؛ رئیس‌جمهور روحانی هم بعنوان منتخب اصلاح‌طلبان ابراز می‌دارد که آدرس مشکلات در واشنگتن دی‌سی است!

برخی معتقدند علت این تأکیدات بی‌مبنای اصلاح‌طلبان بر بهتر بودن جو بایدن از دانلد ترامپ! با نیّت سوء شرطی کردن جامعه و در ادامه القای بن‌بست و آتش زدن بر هیمه "فتنه اقتصادی" انجام می‌شود.

این اصرارها همچنین در حالی است که رهبر معظم انقلاب به تازگی در بخشی از بیاناتشان در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی(ع) فرمودند:

"اگرچه بسیاری از مشکلات ما مربوط به خارج از کشور است اما علاج آنها در داخل و با تکیه بر محاسبه درست و نگاه صحیح به مسائل کشور و منطقه و با بکارگیری تدبیر، تلاش، خرد و عزم راسخ است، بنابراین نباید علاج را در خارج از کشور جستجو کرد چرا که ما هیچ خیر و بهره‌ای از خارج نمی‌بینیم و سر و صدای اراذل مسلط بر ملت آمریکا نیز نباید ذهن کسی را مشغول کند."[2]

گفتنیست، سیاسیون آمریکا به جو بایدن لقب "عمو جو" داده‌اند.

***

"عقلانیت جهادی"؛ از بخش کرونا تا سواحل مکران

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم شورای اسلامی، در سومین سفر استانی خود که در چارچوب فرایند مدیریت میدانی و نظارت از نزدیک انجام می‌شود، روز دوشنبه گذشته به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و در گام نخست این سفر به مناطق محروم چابهار رفت.

او در این دیدار از نزدیک با مردم به گفت‌وگو پرداخت و مقامات محلی نیز مشکلات منطقه را با وی مطرح کردند.

قالیباف در بدو ورود به این استان در یک مصاحبه گفته است: امیدوارم این نظارت میدانی بتواند تحرک بیشتری را به پروژه های نیمه تمام بدهد و بتوانیم به این استان که در ظاهر محرومیت دارد اما در واقع دارای ظرفیت های بزرگ و مهمی است و در حوزه ترانزیت، شیلات، صنعت، گردشکری و کشاورزی ظرفیت های خوبی دارد و گنج پنهانی است، خدمت بیشتری انجام دهیم.[3]

*این روش مدیریتی قالیباف اما گویا چندان به مذاق اعتدالیون و اصلاح‌طلبان خوش نیامده است.

رسانه خبرآنلاین که مباحث انتقادی پیرامون قالیباف را دنبال می‌کند و چهره محوری این رسانه نیز از منتقدان مدیریت جهادی است در واکنش به این سفر از تیتر "قالیباف باز هم به سفر استانی رفت" استفاده کرد.

در همین حال، روزنامه شرق نیز در شماره دوشنبه گذشته خود که همزمان با سفر قالیباف به سیستان منتشر شد؛ در مطلبی با عنوان "‌ایرادهای قانونی و اخلاقی بازدید قالیباف از بخش کرونا" که به قلم یک حقوقدان نوشته شد در 11 بند به انتقاد از رفتار اخیر قالیباف پرداخت.

در یکی از این بندها می‌خوانیم: "همه ماجرا این است که آقای قالیباف صرفا به اتکای قدرت، بازدیدی انجام داده که مغایر با این معیارهای حقوقی و اخلاقی است. در واقع در اینجا نقض قانونی همراه با یک تبعیض ناروا بوده است. آقای قالیباف به اتکای قدرت، خود و هیئت همراه را از این موازین مستثنا دانسته است. در واقع قدرت موجب شده ایشان برای خود این امتیاز را قائل باشد که خلاف مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل‌های بیمارستانی در حالی از بخش بیماران بدحال کرونا بازدید کند..."[4]

دلیل انتقادات گسترده جریانات چپ و انحرافی از مدیریت جهادی قالیباف در ظاهر امر مشخص نیست.

اما این انتقادات از آنرو صورت می‌گیرد که "مدیریت جهادی" یگانه نوشداروی مشکلات است و اگر این نگاه در امور کشور جاری و ساری شود آنگاه دیگر هیچ بازار داغی برای افاضه‌های انحرافی و نیز تأکیداتی از قبیل تغییر قانون اساسی ، مذاکره با آمریکا ، انتظار برای آمدن جو بایدن و نگاه به واشنگتن‌ دی‌سی برای حل مشکلات کشور وجود نخواهد داشت.

***

تصمیم عجیب شورای شهر مشهد

ایجاد بانک اطلاعاتی از زنان و دختران آسیب دیده!

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد درباره جلسه علنی روز دوشنبه این شورا به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است:‌

بر اساس مصوبه شورای شهر، شهرداری مشهد مکلف است به ‌منظور فراهم‌آوردن امکان برنامه‌ریزی، انجام وظایف قانونی و اقدامات هماهنگ توسط همه دستگاه‌های ذیربط و مسوول در قبال متکدیان، معتادان متجاهر، ولگردها، زنان و دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، کودکان خیابانی و همچنین افراد دارای اختلال روانی خطرناک؛ با همکاری و جلب مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط، نسبت به "تهیه بانک اطلاعاتی و شناسنامه هویتی این افراد" و همچنین تنظیم و انعقاد تفاهم‌نامه با همه دستگاه‌های مسئول در راستای ساماندهی آنها و رفع معضلات اجتماعی ذیربط، حداکثر ظرف مدت چهار ماه از ابلاغ قانونی این مصوبه اقدام کند.
 

بتول گندمی می‌افزاید: بانک اطلاعاتی افراد موضوع این مصوبه، باید به‌صورت سامانه‌ متمرکز و قابل دستیابی برخط توسط دستگاه‌های مسئول باشد!

وی می‌گوید: همچنین در تهیه این بانک اطلاعاتی هرگونه اطلاعات لازم و مرتبط که برای گروه‌بندی و ارایه خدمات مددکاری و اولویت‌دادن بازگشت این افراد به جامعه و کانون خانواده لازم است، نظیر مشخصات ظاهری و هویتی، اطلاعات کلی مربوط به خانواده یا نزدیکان، آدرس محل سکونت، فعالیت یا استقرار، سوابق کاری، شماره تلفن، سوابق جمع‌آوری یا دستگیری، سوابق بیماری‌های رفتاری و سایر اطلاعات مورد نیاز باید جمع‌آوری شود.[4]

*در مصاحبه خانم گندمی به هیچ وجه به پیوست‌های این تصمیم اشاره‌ای نشده است. تصمیم عجیبی که در سطح تصمیم‌های امنیتی و آنهم برای یک عده انگشت‌شمار است.

مسئله مهمتر اما آبروی افراد است.

شورای شهر مشهد با کدام توجیه یا مجوزی تصمیم به فهرست‌بندی و ایجاد بانک اطلاعاتی از بانوان آسیب دیده و یا "دختران در معرض آسیب" گرفته است؟

 در اظهارات خانم گندمی تأکید شده است که همه دستگاه‌های مسئول نیز به این بانک اطلاعاتی دسترسی دارند.

بحث حریم شخصی افراد گزینه‌ایست که به صرف معتاد بودن یا آسیب‌دیدگی از بین نمی‌رود. یعنی هیچکس و هیچ نهادی حق ندارد اطلاعات شخصی افراد را جمع آوری و به بهانه ساماندهی، در معرض افشا قرار دهد.

ارائه توضیحات از سوی شورای شهر مشهد درباره پیوست‌های چنین تصمیمی و بررسی مخاطرات آن ضروری است.

***

1_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/299047

2_mshrgh.ir/1129537

3_mshrgh.ir/1129465

4_ www.irna.ir/news/84073312/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان