ماهان شبکه ایرانیان

ارتباط بین دردهای مزمن و اختلال در خواب

مشکل درد و خواب تا چه اندازه جدی است؟

ارتباط بین دردهای مزمن و اختلال در خواب

مشکل درد و خواب تا چه اندازه جدی است؟

تقریباً %15 از بزرگسالانی که روی آنها تحقیق انجام گرفت، درد مزمن گزارش داده اند. اما، در افراد سالخورده تر، این آمار به طرز قابل توجهی تا %50 هم بالا می رود. درمیان افرادیکه درد مزمن و شدید گزارش داده اند، تقریباً 3/2 آنها خواب بد داشته اند. مشکل درد و خواب زمانی پیچیده تر می شود که از داروهای مسکن تجویزی مثل مورفین و کودئین استفاده شود.

درد چطور بر خواب تاثیر می گذارد؟

در ابتدا باید بگوییم که تحقیقات بسیار زیادی نشان داده است که مشکل بی خوابی ناشی از درد را می توان با روش های مناسب پیشگیری کرد. اوایلی که درد برای فرد به وجود می آید، او دچار بی خوابی نمی شود. اما وقتی درد به یک مشکل برای او تبدیل می شود، می تواند چرخه معیوب برای او اتفاق بیفتد. اگر شخصی به خاطر درد، یک شب دچار بدخوابی شود، مطمئناً شب های بعد این مشکل بزرگتر و بزرگتر می شود.

همچنین می دانیم که درد، باعث تشدید بدخوابی می شود. برای مثال، فردی که دچار کمردرد است، ممکن است چندین و چند انگیختگی خُرد (تغییر در وضعیت خواب به سمت خواب سبک تر) را در هر ساعت از شب تجربه کند. اما برای کسانیکه درد چندان شدیدی ندارند، بی ضرر است. درد جدی ترین مشکلی است که در خواب اخلال ایجاد می کند. درد معمولاً با بی خوابی همراه است و درمان این مشکلات که همزمان با هم هستند، بسیار مشکل است. یک مشکل می تواند باعث تشدید مشکل دیگر شود.

مهمترین عوامل مشکل درد و خواب چیست؟

مهمترین عوامل ایجادکننده بی خوابی ناشی از درد، کمردرد، سردرد، درد صورت ناشی از سندرم مفصل تمپوروماندیبولار (TMJ) می باشد که با درد در نواحی گوش ها و عضلات فک همراه است. همچنین درد عضلانی-استخوانی که شامل ورم مفاصلمی شود نیز می تواند منجر به بدخوابی شود. خانم ها مشکلاتی از درد احشایی و بطنی  و همچنین درد قبل از عادت ماهیانه گزارش کرده اند. شایان ذکر است که تاثیر کلی درد احشایی و بطنی در خانم ها معمولاً دچار سوء تعبیر می شود. در این زمینه نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتر است. درد ناشی از سرطان، خود بیماری و درمان آن، هم می تواند یکی از مهمترین اخلالگرهای خواب باشد.

در خانه چه می توان کرد؟

تمرین بهداشت خواب کلید مهم در دستیابی به خواب خوب و باکیفیت در شب است. در زیر به چند نکته برای کسانیکه در درد شدید رنج می برند، اشاره می کنیم:

– مصرف کافئین را قطع کنید.

– مصرف الکل خود را محدود کنید و شب ها به هیچ عنوان از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید.

– از تمرینات ورزشی شدید بپرهیزید. اما ورزش سبک هنگام عصر می تواند برایتان کمک کننده باشد.

– بعدازظهر ها یک چرت سبک بزنید، که بیش از 10 الی 20 دقیقه طول نکشد.

– استفاده از مسکن ها و قرص های خواب آور موثر است اما باید حتماً تحت نظر پزشک استفاده شود.

– از تکنیک های ریکسیشن استفاده کنید مثل تنفس شکمی عمیق.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی درد دو تا سه مرتبه در طول شب برای خوابتان مشکل ایجاد کند طوریکه دیگر خوابتان نبرد، باید به پزشک مراجعه کنید. انواع مختلف راه های درمانی برای تسهیل مشکلات خواب وجود دارد، مثل دارو و تن درمانی. همچنین پزشکان ممکن است به شما پیشنهاد کنند که به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان