ماهان شبکه ایرانیان

داستان بایا و سیامک انصاری و شرایط استفاده از خدمات

بایا یا baya.ir‌ نام یک سامانه معرفی کالا و خدمات در ایران است که در چند وقت اخیر تبلیغات گسترده ای در شبکه های صدا و سیما داشته و سیامک انصاری، کارگردان سریال طنز ۰۲۱ هم سفیر تبلیغاتی آن محسوب می شود

داستان بایا و سیامک انصاری و شرایط استفاده از خدمات

بایا یا baya.ir‌ نام یک سامانه معرفی کالا و خدمات در ایران است که در چند وقت اخیر تبلیغات گسترده ای در شبکه های صدا و سیما داشته و سیامک انصاری، کارگردان سریال طنز 021 هم سفیر تبلیغاتی آن محسوب می شود. شعار شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در فروشگاه اینترنتی بایا دیده می شود. تامین کنندگان کالا و خدمات بایستی در سامانه بایا ثبت نام کنند و هزینه ای پرداخت شود که حدود 3 میلیون ریال است. بایا در لغت به معنی ضروری و بایسته است.

با کمی جست‌و‌جو می‌فهمیم بایا که گویا یک سایت ارتباطی بین تامین‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌هاست به شرکت «دانش پارسیان» تعلق دارد؛ شرکتی که با مراجعه به سایتش می‌بینیم پشتیبان و مجری طرح‌های بزرگ دولتی است مثل سامانه سیب وزارت بهداشت، سامانه الکترونیکی کووید 19 و سامانه الکترونیکی ثبت نام اصناف و صنایع.

بایا متعلق به شرکت دانش بنیان پارسیان است. مدیرعاملی ان را  ابراهیم ابراهیم بای سلامی از برادران یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد. غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی، نماینده دوره پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بود که فعالیت های وب در سایت دانشگاه ut.ac.ir در دسترس است.

بایا

آگهی تغییرات شرکت دانش پارسیان مالک سامانه بایا

ابراهیم ابراهیم بای سلامی که مدیریت بایا را در اختیار دارد، در 18 اذر ماه سال 1393 نیز شرکت آرتان شایان دیبا را در زمینه فعالیت های عمرانی در تهران تاسیس کرده بود و با فرزانه شجاعیان شریک بود. طبق اطلاعاتی که Nic.ir ارائه کرده، صاحب امتیاز دامنه 4 کاراکتری Baya روی پسوند ملی ایران، موسسه دانش پارسیان است و روی سرور Arvancdn نصب شده است.

بایا عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بوده و از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت نیز نماد اعتماد الکترونیک دارد. در یک سال اخیر بیش از 1000 سایت، لغو نماد شده اند. هزینه های ارزیابی بایا از تامین کنندگان کالا و خدمات یک بار اخذ می شود و بیش از 3000 کارشناس برای بررسی و راستی آزمایی ادعای تامین کنندگان کالا و خدماتی که خواهان حضور در این سیستم هستند در اختیار دارد.

در فروش خدمات در بستر بایا ، 3 تا 5 درصد سود بر میدارد و در فروش کالا نیز بین 1 تا 3 درصد. متقاضیان B2C و B2B در بستر بایا می توانند از خدمات این کارآفرینی دیجیتالی کشور استفاده کنند. شرکت دانش پارسیان به عنوان طراح این سامانه است. در سال 1382 تاسیس شده است.

شرایط استفاده از خدمات سامانه بایا

اگر خواهان استفاده از خدمات بایا به عنوان شخص حقوقی یا حقیقی هستید باید بدانید که باید شرایط استفاده از خدمات را بدانید. به دلیل آنکه احتمالا بخشی از هموطنان، خواستار ثبت اطلاعات در این سامانه باشند، در این گزارش روزیاتو، درباره شرایط استفاده از خدمات سامانه بایا اطلاعاتی ارائه شده است که باید دقت مطالعه کنید.

هر خدماتی که از این سایت دریافت می کنید، مشمول شرایط و ضوابطی است. بایستی شرایط را قبول کرده و در بخش ثبت نام، تیک مطالعه این شرایط که در زیر آمده را بزنید. قرارداد شما با این سامانه به صورت مکتوب امضا می شود.

رابطه شما با بایا بر اساس قوانین تجارت و قوانین تجارت الکترونیک ایران خواهد بود.

بدانید که قرارداد شما با شرکت دانش پارسیان (سهامی خاص) است و نه صرفا یک سایت. کالا و خدمات ارائه شده در سامانه باید مجاز باشد. اگر محصول بدلی یا fake‌ دارید، قابلیت عرضه ندارد. هر تامین کننده ای باید یک نماینده به سامانه معرفی کند. همه تعاملات با این فرد خواهد بود و در قبال کالا و خدمات ارائه شده مسئول خواهد بود.

اگر قصد ثبت نام در این سامانه دارید با گواهینامه های رسمی و مجوزهای لازم را از نهادهای ذیربط اخذ کرده باشید. خدمات و محصولات شما به عنوان تامین کننده کالا و خدمات بایستی با اصل رقابت پذیری همراه باشد و تعرفه گذاری آن طبق قوانین کشور باشد.

وظایف تامین کننده کالا و خدمات در بایا

تامین کننده کالا و خدمات حقیقی یا حقوقی در بایا بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشد:

  • تامین کننده کالا و خدمات بایستی استانداردهای ارائه محصول را رعایت کند.
  • تامین کننده کالا و خدمات بایستی کالای مورد درخواست مشتری را در اسرع وقت ارسال کند.
  • نوسانات ارز و عدم موجود و اشتباه در تحویل مورد قبول نیست.
  • هر خسارتی که به بایا بخورد از تامین کننده، اخذ می شود.
  • از محل مطالباتش برداشته می شود. حق فسح قرارداد یکطرفه بایا با تامین کننده کالا و خدمات وجود دارد.
  • تامین کننده کالا و خدمات در بایا بایستی صرفا خدماتی به مشتری دهد که از طریق بایا، دریافت و وجه آن پرداخت شده باشد.
  • اگر مشتری شما خواهان خدمات اضافی است، بایستی وی را برای ثبت موارد جدید در بایا راهنمایی کنید. اگر خدماتی داده و به بایا اطلاع ندهید، مصداق تقلب بوده و امکان فسخ قرارداد وجود دارد.
  • طبق ماده 37 و 38 قانون تجارت الکترونیک ایران، هر تامین کننده کالا در ایران بایستی محصول انصرافی مشتری را دریافت و وجوه را عودت کند. مرجع تشخیص عیب محصول، بایا است و با کارشناسان، تعیین تکلیف می کند.
  • اگر عیب در محصول احراز شود، تامین کننده مکلف به استرداد کالا و یا جبران خدمت است و کلیه هزینه ها باید جبران شود. تامین کننده کالا باید اعلام کند که مالک قانونی کالا یا داری حق فروش است.
  • با عنایت به الزام و التزام اشخاص از جمله بایا و یا تامین‌کننده به اجرای صحیح قوانین، تامین‌کننده مکلف است که کلیه قوانین مربوط به حیطه فعالیت خویش در بایا را رعایت و اجرا نماید.
  • تامین‌کننده مکلف است نسبت به ارائه محصول، کلیه استانداردهای بایا را رعایت و از ارائه محصول بصورت تقلب، قاچاق کالا، تخلفات تعزیراتی همچون گران‌فروشی یا کم‌فروشی، زیرفروشی (دامپینگ)، مواد مخدر (تخدیری، محرک و یا توهم‌زا) و محصولات غیربهداشتی اجتناب نماید.
  • در صورت تعقیب یا نظارت نهادهای ذی‌صلاح، تامین‌کننده شخصا پاسخگو خواهد بود به نحوی که هیچگونه تعرضی و یا خسارتی به بایا باز نگردد و در صورت ورود خسارات و یا تعرض به بایا، وجه التزام (خسارات یا جریمه قراردادی) متناسب با رفتار تامین‌کننده از وی مطالبه می‌گردد. در صورت وقوع موارد فوق، خسارات ناشی از عمل تامین‌کننده در توافق نامه سطح خدمات منعکس گردید.

محرمانگی در بایا

  • تامین‌کننده متعهد به حفظ محرمانگی نام کاربری و رمز عبور درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده بوده و برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، کلیه اقدامات لازم از جمله تغییر رمز عبور در دوره‌های متعارف و عدم افشای آن به اشخاص ثالث را مبذول خواهد داشت.
  • بدیهی است مسوولیت هرگونه سهل‌انگاری در حفظ نام کاربری و رمز عبور، مسوولیت‌های ناشی از استفاده از رمز عبور و به طور کلی فعالیت‌هایی که تحت حساب کاربری و یا رمز عبور انجام می‌پذیرد بر عهده تامین‌کننده می‌باشد.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلف یا سوء استفاده اشخاص ثالث، تامین‌کننده مسوول و پاسخگوی نهادها و مراجع ذیربط و جبران هرگونه خسارت احتمالی وارده است و باید در اسرع وقت نسبت به تغییر رمز عبور اقدام نماید.
  • تامین‌کننده مکلف است هرگونه مشکل احتمالی را سریعاً به بایا اعلام نماید و جهت حل و فصل آن همکاری لازم را داشته باشد. در غیر اینصورت مسوولیت هرگونه سوء استفاده از درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده یا خسارات ناشی از آن بر عهده تامین‌کننده است.
  • تامین‌کننده اقرار نمود هیچ یک از مواد و مفاد قرارداد حاضر به معنای شراکت یا وجود رابطه استخدامی از جمله کارگر و کارفرمایی فیمابین طرفین نبوده و نخواهد بود. ضمنا تامین‌کننده ضمن پذیرش مسوولیت مقرر در ماده 12 قانون مسوولیت مدنی، بایا را از هرگونه مسوولیت مدنی، قراردادی و ضمان مصون می‌دارد.
  • تامین‌کننده کلیه مسوولیت‌های مترتب بر تامین و تهیه محصول، عرضه و نمایش در بایا و تحویل محصول به مشتری را به عهده گرفت و عدم اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر موضوعات فوق، رافع مسوولیت وی نیست.
  • تامین‌کننده مکلف است که از واگذاری حقوق و تکالیف خویش در ارائه محصول (کالا و خدمات) به هر شخصی و با هر عنوانی حتی وکالت، نمایندگی، جعاله، صلح پرهیز نماید. بدیهی است در صورت اطلاع بایا قرارداد فسخ و کلیه خسارات مطالبه می‌گردد.
  • تامین‌کننده مکلف است با رعایت قوانین و مقررات حاکم نسبت به صدور فاکتور به مشتری اقدام نماید.
  • قوانین و مقررات ذکر شده در بایا ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین تامین‌کننده مکلف به بررسی قوانین و مقررات در هر بار استفاده از آن می‌باشد و استفاده از بایا به معنی پذیرش تغییر در قوانین و مقررات آن است. اگر بعد از تغییر، تامین‌کننده همچنان با بایا همکاری نماید، به معنی آن است که شرایط جدید یا اصلاح‌شده را پذیرفته‌ است.

تعهدات بایا چیست؟

بایا متعهد است تا با اختصاص فضای الکترونیکی و امکانات دیجیتالی به تامین‌کننده، متناسب با درخواست تامین‌کننده آنها را ارائه نمایند. مشروح نحوه تعامل به شرح درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده است. بایا متعهد است ساختار شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری متناسب با گستره محصولات قابل ارائه در بایا را تهیه و در درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده ارائه و بروزرسانی نماید.

‌بایا متعهد است آموزش کار با درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده را یکبار بصورت رایگان و الکترونیکی به نماینده تامین‌کننده ارائه دهد.
بایا متعهد است کلیه ابلاغ‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را با سرشماره پیامکی 100021 و یا نشانی پست الکترونیکی crm@baya.ir انجام دهد.
در صورت تغییر سرشماره پیامکی و یا نشانی پست الکترونیکی، موضوع از طریق ارتباطی درگاه ارتباطی بایاو تامین‌کننده ابلاغ می‌گردد.

بایا متعهد است مبالغ مربوط به ارائه محصول به مشتری را به نیابت از تامین‌کننده دریافت نماید و طبق قوانین و مقررات حاکم، در وجه تامین‌کننده پرداخت نماید. پرداخت از طریق شبکه بانکی به منزله رسید آن است.

وجه التزام (خسارات یا جریمه قراردادی)

درصورتی که تامین‌کننده اقدام به نقض قوانین و مقررات و همچنین توافق‌نامه سطح خدمات (SLA) یا نقض هریک از تعهدات قراردادی خود نماید و در موعد مقرر یا به طور صحیح تعهدات خود را انجام ندهد یا اقدامات وی به هر دلیل منجر به خسارات مادی، معنوی و یا عدم‌النفع از جمله ورود خدشه به اعتبار یا شهرت بایا شود، بایا حق دارد وجه التزام را در درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده محاسبه و از تامین‌کننده مطالبه یا راساً از مطالبات تامین‌کننده کسر کند.

فسخ قرارداد

قرارداد فیمابین بایا و تامین کنندگان، قرارداد لازم است. همچنانکه با اراده دو طرف منعقد گردید، با اراده دو طرف نیز قابل انحلال است.
در صورت بروز هر یک از شرایط زیر قرارداد قابل فسخ است:

  • انحلال یا ورشکستگی هر یک از طرفین
  • امر آمر قانونی
  • حکم صریح مراجع قضایی
  • فسخ به مصلحت

بایا می‌تواند در موارد زیر بنا به تشخیص خود و بدون نیاز به مراجعه به مرجع حل و فصل اختلاف، ضمن قطع فوری دسترسی تامین‌کننده به درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده، قرارداد را یک جانبه فسخ نماید. فسخ قرارداد مانع از مطالبه خسارات و وجه التزام قراردادی از سوی بایا نمی‌باشد. درصورت نقض تعهدات تامین‌کننده طبق این قرارداد و موارد مندرج در توافق‌نامه سطح خدمات (SLA) و عدم رفع آن ظرف مدت 10 روز از تاریخ ارسال اخطار الکترونیکی در درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده یا از طریق پست‌الکترونیکی.

واگذاری قرارداد به شخص ثالث از سوی تامین‌کننده

بایا ادامه قرارداد را به مصلحت نداند. در صورت اعمال فسخ توسط بایا، بایا موضوع را از طریق درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده و یا پست الکترونیکی و یا پیامکی به تامین‌کننده ابلاغ می‌نماید. اعمال فسخ نیاز به مراجعه به مرجع حل اختلاف و یا دادگاه ندارد.

بایا با محاسبه وجوه دریافتی و هزینه‌ها و خسارات با تامین‌کننده تسویه حساب می‌نماید و در اینصورت تضامین قراردادی همچون ضمانت‌نامه بانکی، اعتبارات اسنادی، ترهین ملکی و غیره (در صورت وجود هر یک) را رفع اثر و عودت می‌نماید.

حل اختلاف بین شما و بایا

در صورتیکه اختلافی بین طرفین قرارداد بروز کند اعم از اینکه مربوط به اجرای موضوع قرارداد و یا مربوط به تعبیر و تفسیر هر یک از مواد قرارداد، درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده، توافق نامه سطح خدمات و اسناد و مدارک پیوست آن باشد، ابتدا با اصل حسن نیت بوسیله مذاکره رفع اختلاف می‌گردد و در صورت بقاء اختلاف ظرف پنج روز، موضوع به هیأت داوری ارجاع می‌شود.

هیأت داوری که هیأتی سه نفره است شامل یک نماینده با معرفی کتبی تامین‌کننده، یک نماینده با معرفی کتبی بایا و یک نفر به عنوان سرداور.

سرداور که شخصی با آگاهی و اطلاعات کافی در خصوص پلتفرم‌ها و همچنین تجارت الکترونیکی است از بین کارشناسان رسمی (در تخصص مربوطه) یا وکلای دادگستری به انتخاب هیأت مدیره دانش پارسیان انتخاب می‌گردد.

تبصره : در صورت عدم معرفی نماینده طرفین در هیأت داوری ظرف مدت یک هفته، هیأت داوری با اکثریت اعضاء تشکیل جلسه می‌دهد. و تصمیم لازم را اتخاذ و ابلاغ می‌نماید.

حق‌الزحمه سرداور مطابق تعرفه (حق‌الزحمه داور مصوب 1380 ریاست وقت قوه قضاییه) توسط محکوم‌علیه پرداخت می‌شود. هیأت داوری صلحاً یا حکماً نظریه داوری را از طریق پست سفارشی ابلاغ می‌نماید.

حفظ اطلاعات مشتریان و قرارداد

هریک از طرفین باید اطلاعات مندرج در درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده و ناشی از قرارداد اعم از اسناد، مدارک و اسرار تجاری، خصوصا اطلاعات مربوطه به مشتریان، را محرمانه تلقی و کلیه اقدامات و جوانب مقتضی برای تضمین حفظ محرمانگی آن به وسیله کارکنان خود را نیز اتخاذ نمایند. این تعهد تا دو سال از تاریخ خاتمه قرارداد معتبر است.

طرفین باید کلیه اطلاعاتی که به آنها ارائه شده یا در جریان مذاکرات منتهی به قرارداد یا از این پس در جریان کار کسب می‌نمایند را محرمانه نگاه دارند. هیچ چیز مجوز افشای اطلاعات نمی‌شود مگر تا جایی که به موجب قوانین و مقررات لازم الاجرا یا احضاریه‌های قانونی ایجاب می‌نماید.

با این حال طرف ارائه کننده اطلاعات در این موارد نیز موظف است به سرعت پس از دریافت احضاریه قانونی از مراجع صالح مبنی بر دستور افشای اطلاعات و پیش از هرگونه اقدام، طرف دیگر را مطلع نموده و در صورت الزام قانونی به پاسخگویی، با هماهنگی و در چارچوب قانون اقدام نماید. بایا حق دارد به صلاحدید خود خسارات ناشی از نقض این تعهد را محاسبه نموده و از مطالبات تامین‌کننده کسر نماید.

اگر خواهان استفاده از خدمات سامانه های ارائه دهنده کالا و خدمات هستید، حتما بخش شرایط استفاده از خدمات و حریم خصوصی را مطالعه کنید. قوانین تجارت الکترونیک را بدانید و به مسائل مالیاتی و ارزش افزوده آگاهی داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان