وبلاگ مشرق

انتقام در "حیفا" سخت‌تر از موشکباران عین‌الأسد نیست/ آمریکا ماسک نمی‌دهد ولی هواپیما می‌دهد!

فائزه هاشمی به تازگی در یک مصاحبه تأکید کرده است که "لیدر اصلاح‌طلبان" به شدت تحت نفوذ و تأثیر حزب اتحاد ملت قرار دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

آمریکا ماسک نمی‌دهد ولی هواپیما می‌دهد!

احمد نقیب‌زاده، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با ابراز خوشبینی نسبت به پیروزی "جو بایدن" آمریکایی گفته است:

"بازگشت به برجام چندماهی طول خواهد کشید. با این وجود برداشته شدن تحریم‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت رخ بدهد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در کوتاه‌مدت فروش نفت ایران از سر گرفته شود و ایران بتواند نفت خود را مانند گذشته به بازارهای جهانی عرضه کند. حتی ممکن است شرایطی مهیا شود که ایران بتواند هواپیماهای مورد نیاز خود را خریداری کند. من فکر می‌کنم این اتفاقات ممکن است در دولت آقای روحانی رخ بدهد و به دولت بعدی کشیده نشود! "[1]

*این خوشبینی ابراز شده از جانب آقای نقیب‌زاده اولا مبنای استدلالی ندارد چون "تحریم" تنها اسلحه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و عقلانی نیست که دشمن اسلحه خود را بر زمین بگذارد!

ثانیا آقای نقیب‌زاده و دوستان اصلاح‌طلب ایشان در سال‌های 92 و 96 با همین وعده‌های سر خرمن بود که آقای روحانی را دامن رأی مردم گذاشتند و اکنون مکلّف به عذرخواهی از مردم و نظام اسلامی هستند نه اینکه دوباره بر منابر نشسته و همان وعده‌های تو خالی را تکرار کنند تا ناکارآمدی و گرانی که دامن مردم را گرفته، ادامه پیدا کند.

ثالثا مشخص نیست چرا نقیب‌زاده و دوستان او از تجربه "شکلات‌های برجامی" و تنها هواپیمایی که در دوران اوباما به ایران وارد شد تا دولت ایران به کرنش‌های ذلیلانه بیشتری تشویق شود؛ درس نمی‌گیرند!؟

و رابعا اظهارات نقیب‌زاده در مقابل این قیاس عقلانی قرار دارد که آمریکایی که در ایام کرونا حتی از وارد شدن اقلام ضد کرونایی مثل "ماسک" هم به ایران اسلامی جلوگیری می‌کرد اکنون چگونه باید از او انتظار برداشتن "تحریم‌های اصلی" و تقدیم هواپیما را داشت!؟

گفتنیست، حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس یازدهم به تازگی در یک توییت نوشته است:

"برخی تلاش دارند خبر از رونق نان و آب مردم، با آمدن فردی جدید در کاخ سفید بدهند. باید ذات حاکمان آمریکا را شناخت و البته از فرصت‌ها استفاده کرد. آنها در همه‌گیری کرونا، مانع ارسال یک ماسک ساده به ایران شدند. اما ایران با اتکاء به داخل اکنون ماسک و تجهیزات لازم را صادر هم می‌کند. "[2]

***

لیدر اصلاح‌طلبان تحت تأثیر این حزب خاص است

فائزه هاشمی رفسنجانی از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً در یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد اظهار کرده است:

"اینکه کارگزاران نقش پدرسالارانه را در جریان اصلاحات بازی می کنند درست نیست. جریانی که پدرسالار است حزب اتحاد ملت است که نزدیکترین به آقای خاتمی است، جریان اصلاحات را آقای خاتمی رهبری میکند و ایشان هم بیشتر تحت تاثیر نظرات و افکار این حزب است. مواردی بوده که کارگزاران با آقای خاتمی در یک موضوعی بحث کرده‌اند، پیشنهاد دیگری داده اند اما ایشان بدون منطق آن را قبول نکرده یا منطق ضعیفی داشته که قابل قبول نبوده است. "[3]

*تحت نفوذ بودن لیدر اصلاح‌طلبان مقوله‌ای است که پیش از این هم کراراً مورد اشاره کنشگران سیاسی قرار گرفته بود.

مثل بحث تحریم خاموش انتخابات (با متد شرکت می‌کنیم ولی کاندیدا نداریم!) که اولین بار با تیتر "مشارکت مشروط" از سوی سعید حجاریان مطرح شد و بعداً دیدیم که لیدر اصلاح‌طلبان نیز در حالی که خبیثانه بودن این طرح کاملا هویدا بود اما پای آنرا امضا کرد و فرمان اجرایی شدن آنرا داد. [4]

و یا ایضا در جریان فتنه 88 نیز اگرچه تلقی عمومی این بود که خاتمی نجیب است اما او به دلیل تزلزل اشاره شده، در سمت نانجیبان قرار گرفت و موضع اشرار خیابانی را تأیید کرد.

انزوا و تزلزل شخصیتی لیدر اصلاح‌طلبان در کنار تأکید "هسته سخت" این جریان خاص سیاسی بر ادامه اشتباهات، ماندن در قدرت و معارضه با نظام اسلامی؛ سبب انسداد سیاسی در اردوگاه چپ شده و اعتراض جوانان اصلاح‌طلب را برانگیخته است.

***

دست ایران برای انتقام در هر سطحی باز است

انتقام در "حیفا" سخت‌تر از موشکباران عین‌الأسد نیست

عباس عبدی، از تئوریسین‌های جریان چپ در یادداشتی پیرامون مطلب اخیر روزنامه کیهان که در آن با یک تخمین سیاسی گفته شده بود ایران ممکن است برای انتقام خون شهید فخری‌زاده، بندر حیفا در اسرائیل را نیز قرار دهد [5]، نوشت:

"پاسخ مناسب به این اقدام، حمله به حیفا نیست که پیشنهاد خالی‌بندانه و حتی احمقانه‌ای است"!

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، او همچنین می‌نویسد: مسأله مهم‌تر از اصل ترور در ماجرای اخیر، نفوذ است این را که نمی‌توان با حمله به حیفا یا هر جای دیگر حل کرد. این از اصل ترور مهم‌تر است و هر گونه تأکیدی بر این ترور بدون توجه به مسأله نفوذ گسترده اطلاعاتی، نوعی خودزنی و راه گم کردن است. در حالی که این مسأله برای ترور سردار سلیمانی اصلاً وجود نداشت.

عبدی تصریح می‌کند: در مورد اخیر برحسب قراین و شواهد، می‌توان با قاطعیت گفت که اسراییل اقدام کرده است، ولی مگر اقدامات مشابه علیه اسراییل وجود نداشته است؟ چرا اسراییل پاسخ رسمی و آشکار به آنها نمی‌دهد؟ چون از نظر عرف سیاسی پذیرفتنی نیست.

*گویا آقای عبدی حتی اخبار و وقایع جهان پیرامون را نمی‌خواند که گروه‌های مقاومت جهاد اسلامی و حماس که روشن است کدام دست قدرتمند حامی آنان است، هر موقع که اراده کنند؛ شهرهای مختلف اسرائیل را آماج حملات موشک‌های خود می‌سازند و صهیونیست‌ها هم هیچ غلطی نمی‌توانند، بکنند...

پس پیشنهاد معقول کیهان احمقانه نبوده است.

خالی‌بندانه هم نیست زیرا ایران اسلامی تجربه موشکباران پایگاه بزرگ آمریکا در منطقه غرب آسیا یعنی "عین‌الأسد" را در کارنامه عملیات‌های انتقام‌جویانه خود دارد.

جدای از این، اشاره عجیب عباس عبدی به "اقدامات مشابه علیه اسرائیل و خویشتن‌داری صهیونیست‌ها از پاسخ رسمی! " به شدت قابل تأمل است.

اولا خباثت صهیونیست‌ها و قصابان صبرا و شاتیلا بر هیچ متفکر سیاسی در جهان پوشیده نیست و همه می‌دانند از "سگ‌های نگهبان آمریکا در منطقه" که زن و بچه لبنانی را با موشک کشتند، به پایگاه T4 ایران در سوریه حمله کردند و کشتار و ترور سیاست اصلی‌شان است هر کاری برمی‌آید و اگر هم در مواقعی کاری نکرده‌اند به این علت بوده که نتوانسته‌اند نه اینکه ملاحظه داشته باشند!

ثانیا رژیم صهیونیستی اساساً یک هژمون نیست که عملکردش قابلیت ارائه الگو داشته باشد. و مشروع هم نیست که از او انتظار عمل به عرف سیاسی وجود داشته باشد.

این در حالی است که ایران اسلامی یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی تعیین‌کننده است و چیستی پاسخ را با منطق خودش تعیین می‌کند نه دیگران.

جمع‌بندی عبارت‌های فوق آنست که دست ایران اسلامی برای انتقام نظامی و امنیتی در هر سطحی که مسئولان کشور تدبیر کنند باز است.

ما همچنین استفاده آقای عبدی از عبارت‌های نامؤدبانه‌ای مثل خالی‌بندانه و احمقانه که در واکنش به یک پیشنهاد سیاسی به‌کار برده شده‌اند را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/302529

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1484540

3_ https://etemadonline.com/content/448840

4_ mshrgh.ir/976402

5_ http://kayhan.ir/fa/news/204641

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان