جنجال غربالگری/ کاندیدای عاریه‌ای و توهین به اصلاحات

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آرمان ملی» تیتر یک خود را به حذف اجبار غربالگری در دوران بارداری اختصاص داده و ضمن آنکه آن را «زایمان جنایت» می‌خواند، می‌نویسد: «روز پنج شنبه، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان مدعی شد که مجلس شورای اسلامی غربالگری اجباری زایمان را لغو کرده است و این موضوع با واکنش بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان روبه‌رو شد.... ظاهرا تنی چند از نمایندگان هنوز مایل به رایزنی درباره تبعات حذف غربالگری در همه سنین هستند. به همین منظور خبر‌ها حاکی از این است که بحث و بررسی بیشتر بین جزئیات این مصوبه هنوز بین نمایندگان مجلس در جریان است. در حالی که اعلام لغو غربالگری اجباری پیش از زایمان اعتراضات گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی به همراه داشته، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: «این نهاد هنوز مصوبه‌ای در این زمینه ندارد.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با عنوان «سومین «نه» به استعفای دبیرکل» از جلسه دیروز حزب اعتماد ملی که برای بررسی استعفای کروبی برگزار شده بود، می‌پردازد.

جنجال غربالگری/ کاندیدای عاریه‌ای و توهین به اصلاحات

«شرق» کنگره حزب ندای ایرانیان و حاضران در آن را عکس یک کرده است. کنگره‌ای که گویا اصلی‌ترین پیام آن «منع استفاده از نامزده عاریه‌ای» است. شرق در این گزارش به نقل از محمدرضا عارف می‌نویسد: «ارائه راهکار‌های درست قطعا بر روند مدیریت کشور مؤثر خواهد بود. ما باور داریم اگر در مسیر درست حرکت کنیم، اعتماد مردم را دوباره به دست خواهیم آورد. استفاده از هرگونه کاندیدای عاریه‌ای توهین به جریان اصلاحات است. افراد شایسته درون جریان اصلاحات بسیار داریم. باید با استفاده از نیرو‌های شایسته و کارآمد، بسیاری از برنامه‌ها را برای پاسخ‌گویی به همه مطالبات مردم انجام دهیم»
به گزارش شرق، محسن هاشمی، رئس شورای شهر نیز در این کنگره به ضرورت سالم‌سازی اقتصاد تاکید کرده است. عباس آخوندنی نیز به مواجه بودن با پدیده بی‌دولتی و چند دولتی اشاره کرده و گفته است: «ما در آستانه قرن 15 هجری شمسی همچنان در وضعیت بحران فهم درست از تحول‌های فراملی و جهانی هستیم. دولت مدرن دچار بحران است و با پدیده بی‌دولتی یا چند‌دولتی مواجهیم. سایه جنگ و منازعه خارجی بر کشور سنگینی می‌کند و حس شهروندی یعنی شهروند صاحب‌حق و مسئول از مردم سلب شده است. در نتیجه همه این اتفاقات کشور در یک وضعیت نبود قطعیت بسیار سنگینی به سر می‌برد و این بر زندگی مردم سایه افکنده است. افزایش شکاف اجتماعی باعث خطر فراگیر شده، گسترش فساد در لایه‌های مختلف و فقر عمومی نتیجه این شرایط است. من راهکار را در این می‌بینم که به رویکرد تمدنی و به ایده ایران برای ایجاد یکپارچگی ملی و وحدت سرزمینی و همچنین به حاکمیت اداره ملی و استقرار دولت مدرن ملی در کشور بازگردیم».

جنجال غربالگری/ کاندیدای عاریه‌ای و توهین به اصلاحات

«آفتاب یزد» نیز محمدرضا عارف و حرف‌هایش در کنگره حزب ندای ایرانیان در باب استفاده نکردن از کاندیدای عاریه‌ای را عکس یک کرده است. این روزنامه همچنین در سرمقاله خود به اصلاح‌طلبان و چالش استفاده از کاندیدای خالص یا اجاره‌ای می‌پردازد. سیدعلیرضا کریمی در یادداشت خود با عنوان «راه کاسبی با اصلاحات تا اطلاع ثانوی بسته شده است!» می‌نویسد: «باید صبر کرد تا فضای سیاسی کشور روشن‌تر شود. غبار‌ها اجازه نمی‌دهد به درستی دید و نظر داد. ولی یک نکته از هم اکنون پیش روی ماست و به نوعی خرخره همه مان را گرفته و آن بی‌رغبتی جامعه است. مردم چه کاندیدای واقعی و چه اجاره‌ای باشد میلی برای حرکت ندارند. طبقه مهم خاکستری جامعه این روز‌های سخت و دشوار را از چشم آنانی می‌بیند که گفتند فلان و بهمان می‌کنیم، ولی کاری نکردند و وقتی هم مسجل شد ناتوان هستند میز و صندلی را محکم‌تر چسبیدند. باید به مردم حق داد. به هر حال سانتافه سواران جدید در جریان باشند راه کاسبی با اصلاح‌طلبی تا اطلاع ثانوی بسته شده است!»

جنجال غربالگری/ کاندیدای عاریه‌ای و توهین به اصلاحات

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان