نمکی: روزهای سختی در پیش است

صدای پای ویروس هندی و آفریقایی

دنیای‌اقتصاد : ایران روز گذشته و در‌حالی‌که در چهارمین موج از همه‌گیری ویروس کرونا گرفتار است، واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال را آغاز کرد

آغاز واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال با شدت گرفتن ابتلا و مرگ‌و‌میر کرونایی در موج چهارم همزمان شده است. یک روز پس از آنکه تعداد قربانیان کرونا در ایران به مرز 500 نفر در یک شبانه روز نزدیک شد و رکورد بیشترین تعداد جان باختگان کرونایی در 14 ما‌ه گذشته را رقم زد، 462 شهروند ایرانی دیگر نیز جان باختند. با این تعداد قربانی کرونا در شبانه روز منتهی به ظهر دیروز (سه‌شنبه)، تعداد قربانیان کرونا در ایران در طی 14 ما‌ه گذشته به 70 هزار و 532 نفر رسید.

احتمال افزایش چشمگیر فوتی‌ها

با این حال پیش‌بینی‌ها وضعیت بدتری را برای ایران در ما‌ه اردیبهشت توصیف می‌کنند؛ ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت از جمله کسانی است که در این زمینه هشدار داده و با بیان اینکه تا دو هفته آینده روند فوت ناشی از کرونا صعودی خواهد بود، از وجود احتمالاتی درباره افزایش تعداد قربانیان روزانه کرونا به 700 نفر خبر داد. او شامگاه دوشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در چهارده ما‌ه اخیر به کانال 490 وارد نشده بودیم، متاسفانه پیش‌بینی من این است که هنوز روند مرگ افزایشی خواهد بود، گرچه به‌دلیل رعایت‌هایی که در دو، سه هفته اخیر شد موارد ابتلای سرپایی کاهش پیدا کرده و به حدود 19 هزار نفر رسیده است. حریرچی همچنین اعلام کرد که پیش‌بینی مرکز IHME دانشگاه واشنگتن این است که تا 25 اردیبهشت تعداد فوتی‌های کرونا به 700 نفر در روز می‌رسد.

هنوز به قله پیک چهارم نرسیده‌ایم

به‌نظر می‌رسد بررسی‌ها و همچنین پیش‌بینی‌های موجود از وضعیت ایران در دو ما‌ه آینده شرایطی را نشان می‌دهد که سبب شده وزیر بهداشت، با وجود افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و همچنین قربانیان کرونا در موج اخیر، اعلام کند که هنوز به قله پیک چهارم نرسیده‌ایم. سعید نمکی در سفر روز گذشته خود به کاشان، همانند معاونش ایرج حریرچی، از وجود احتمال افزایش مرگ‌و‌میرها خبر داد.

بررسی آمار اعلامی وزارت بهداشت از روند کند اما نزولی ابتلا حکایت دارد، اما با توجه به بررسی‌های میدانی، نمی‌توان تنها به این آمار اکتفا کرد زیرا وزارت بهداشت در آمار رسمی خود، مبنای ابتلا را بر موارد قطعی تشخیصی می‌گذارد و بدون تردید در این آمار، «مبتلایانی که تست نمی‌دهند»، «مبتلایان با تست کاذب منفی که وزارت بهداشت میزان آن را 30 درصد اعلام کرده است» و همچنین افرادی که به اسکن ریه برای تشخیص کووید-19 بسنده می‌کنند»، جایی ندارند و محاسبه نشده‌اند.

به این ترتیب می‌توان حدس زد که تعداد مبتلایان بیشتر از آمار اعلامی است و از این رو نمی‌توان به‌صورت دقیق اعلام کرد که روند ابتلا به کووید-19 در چند روز اخیر چه وضعیتی داشته است. با این حال آمار رسمی اعلامی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در 24 ساعت منتهی به ظهر دیروز (سه‌شنبه) 20 هزار و 963 بیمار جدید کرونایی براساس آزمایش‌های قطعی در کشور شناسایی شدند که از این تعداد نیز سه هزار و 386 نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. همچنین پنج هزار و 287 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 به‌دلیل شدت بیماری، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. هم‌اکنون بنابر آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده است، 198 شهر کشور در وضعیت قرمز، 157 شهر در وضعیت نارنجی، 74 شهر در وضعیت زرد و تنها 9 شهر در وضعیت آبی به سر می‌برند. البته آنچنان که وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد، چند روز آینده روزهای سخت‌تری را از نظر تعداد مرگ‌های ناشی از بستری‌های انبوه این روزها خواهیم داشت.

شناسایی 3 مورد کرونای آفریقایی

در این وضعیت خبرها از رسیدن ویروس کرونای آفریقایی به ایران نیز حکایت دارد. این خبری است که دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد و از آن به‌عنوان خبری بد یاد کرد. نمکی با بیان اینکه با موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی به‌عنوان موج چهارم در سراسر کشور همکاران ما‌ با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه شدند و گفت: صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را هم در پشت در مرزهایمان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما‌ را تهدید می‌کند. متاسفانه دیشب اطلاع پیدا کردیم که در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم. او افزود: بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم که از همه اینها سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن‌ها رویش جواب نداده و اگر هم جواب بدهد، جواب مختصری است.

کرونای هندی نزدیک است

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک‌تر کنار خودمان می‌شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی که وارد شدند را بررسی می‌کنیم. در یکی از شهرستان‌هایمان در حال ارزیابی مواردی از هندی‌هایی هستیم که مبتلا به کرونا بودند. دیروز دبیر ستاد مقابله با کرونای استان بوشهر از شناسایی 5 تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر خبر داد؛ افرادی که وزیر بهداشت نیز در اظهارات خود به آنها اشاره کرده بود. به گفته دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر ابتلای این افراد به ویروس جهش یافته در دست بررسی است. او افزود: در یک اقامتگاه حدود 20 نفر از اتباع هندی حضور داشتند که نمونه آزمایش پنج نفر از آنها مثبت اعلام شد.

با این همه برای جلوگیری از ورود یا افزایش تعداد مبتلایان آلوده به ویروس هندی کرونا، همه پروازهای شرکت هواپیمایی ما‌هان به هند لغو شد. هواپیمایی ما‌هان در اطلاعیه‌ای این خبر را مطرح و آن را در راستای تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در پی شیوع کرونای هندی اعلام کرد. روز گذشته وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر ارائه مستمر گزارش کنترل مرزهای استان‌های شرقی، جنوب شرقی و مرزهای دریایی جنوب و پروازهای ورودی از کشورهای پاکستان و هندوستان تاکید کرده بود.

تقاضای تداوم محدودیت‌ها

در‌حالی‌که ایران به گفته وزیر بهداشت هم‌اکنون گرفتار کرونای انگلیسی است و ممکن است در صورت رعایت نشدن پروتکل‌ها، انواع دیگر ویروس جهش‌یافته کرونا، کشور را در یک فاجعه گرفتار کند، موضوع تداوم محدودیت‌ها در شهرهای قرمز در هفته‌های آتی مبهم ما‌نده است. اصلی‌ترین دلیل این ابهام، موضوع اقتصاد و معیشت است که محدودیت‌ها، تعطیلی برخی شغل‌ها ازجمله نوع 2 و 3 و 4 در شهرهای قرمز را در پی داشته است. با این حال استانداری تهران خواستار ادامه محدودیت‌ها در هفته آینده برای پایتخت است و این موضوع را دیروز انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران مطرح کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان