خانه سفید خانواده ماهشهری درشهرک آفتابی آتلانتیک

پروژه های برجسته: گاهی در طراحی ها معماران با چالش هایی جدا از کم کردن هزینه ها و نیازهای کارفرما مواجه می شوند چالش هایی که گاه ناگزیر به جنگ با آن ها بر می آیند و گاه با آن ها به صلح می رسند

پروژه های برجسته: گاهی در طراحی ها معماران با چالش هایی جدا از کم کردن هزینه ها و نیازهای کارفرما مواجه می شوند چالش هایی که گاه ناگزیر به جنگ با آن ها بر می آیند و گاه با آن ها به صلح می رسند. پروژه ی طراحی خانه BA ٢ یکی از پروژه های پر چالش به معماری معماران برجسته همچون هومن تهمتن‌زاده، مرجان بنائی، حسین صلواتی خوشقلب از گروه معماری و ساخت تموز است که به خوبی توانسته چالش های پیش رو را پشت سر گذارد و به زیبایی در میان شهر همیشه گرم و دلنواز ماهشهر بدرخشد. با چیدانه همراه باشید تا با هم به آنجا سفری داشته باشیم و به گوشه و کنار آن سری بزنیم.

مشخصات عمومی پروژه ی طراحی خانه BA ٢

  • معماران:  هومن تهمتن‌زاده، مرجان بنائی، حسین صلواتی خوشقلب
  • دفتر معماری: گروه معماری و ساخت تموز
  • موقعیت: بندر ماهشهر، خوزستان، ایران
  • تاریخ: 1394
  • مساحت: 550 مترمربع

  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: خانواده رئیس قنواتی
  • همکاران طراحی: محمدرضا محتشمی‌کیا، ایما میرزاعلیخانی، رزا مومنی، بهناز بهبهانی
  • همکاران اجرا: مهدی براتی، امین تهمتن‌زاده
  • ارائه: ایمان زنگوئی‌نیا
  • عکس: گروه طراحی سبک (محمد هژبری، علی آشتیانی)

این پروژه در فروردین سال 1392، برای طراحی و اجرا در بندر ماهشهر، به این دفتر محول شد. زمین پروژه در شهرک آتلانتیک، در ناحیه‌ صنعتی، به مساحت 730 مترمربع قرار دارد. این شهرک در گذشته دارای بافت مسکونی ویلایی مشابه بوده که با مرور زمان، در حال تغییر است.

 راه پله داخلی پروژه ی طراحی خانه BA ٢

خواسته ی کارفرما، خانه‌ای در دو طبقه بود که در طبقه‌ همکف، فضاهای عمومی در ارتباط مستقیم با محوطه و در طبقه بالا، فضاهای خصوصی قرار گیرند: فضای پذیرایی و نشیمن مناسب، 6 اتاق خواب و برای هر 2 اتاق، یک هشتی مشترک جهت دسترسی به سرویس بهداشتی و اتاق لباس، فضای خدماتی مبسوط، نشیمن، تراس و باقی ملزومات، در ساختمانی به مساحت حدود 550 مترمربع.

گروه طراحی با جانمایی ساختمان در مرکز سایت، فضای سبز را به دو محدوده‌ شمالی و جنوبی تقسیم کرد که امکان دسترسی به محوطه را برای فضاهای خانه در هر دو جبهه فراهم می‌سازد. همچنین ساختمان از سمت شرق و غرب، از لبه زمین فاصله گرفت تا امکان نورگیری و چرخش حول بنا میسر شود.

ایده طراحی بر اساس استفاده از شبکه‌ متعامد با فواصل متنوع، برای پاسخ‌گویی به نیازهای کارفرما و خلق فضای معماری شکل گرفت. سادگی و خوانایی پروژه ـ در بافتی که در حال تغییر است ـ برای احترام به این بافت آرام شهری، از اهداف تیم طراحی بوده ‌است. از طرف دیگر، بودجه محدود کارفرما، گروه طراحی را به سمتی سوق داد که با حداقل هزینه، پروژه را محقق کند. بنابراین خلق یک فضای معماری متفاوت بر اساس ساختاری ساده، در دستورکار قرار گرفت.

 نمای بیرونی دیگر پروژه ی طراحی خانه BA ٢

در ابتدا، با توجه به اقلیم گرم و مرطوب و شدت بالای نور در ماهشهر، تصمیم بر آن شد که نور طبقه‌ اول به صورت غیرمستقیم از پنجره‌های واقع در تراس‌ها تامین و در همکف، با پوشش گیاهی تعدیل شود. اما نهایتاً بر اساس خواست موکد کارفرما بر روی نماهای اصلی در طبقه‌ اول نیز بازشوهایی اضافه شد که به جهت تنظیم شرایط محیطی، به وسیله سایه‌بان‌هایی کنترل شدند.

نمای خارجی ساختمان از سیمان تگرگی و پوشش رنگ مناسب فضای باز و ازاره‌های پیوسته بتنی شکل گرفت که سایه‌بان‌های طبقه اول و لوور عمودی تراس‌های شرقی و غربی به آن‌ها اضافه شده‌اند. این لوورها که امکان باز و بسته شدن را به ساکنین می‌دهند، علاوه بر سایه‌اندازی، حریم آن‌ها را نیز تامین می‌کنند. کلیه جداره‌های خارجی و بام پروژه نیز به صورت دوجداره و با 10 سانتی‌متر عایق حرارتی اجرا شده است.

 فضای بیرونی پروژه ی طراحی خانه BA ٢

در این پروژه سعی شد که ارتباط بین فضاهای بسته و نیمه‌باز در همکف با محوطه و در طبقه اول با تراس‌ها حفظ شود، به نحوی که در طبقه‌ اول، کلیه خواب‌ها به صورت مستقل با یک تراس در ارتباط مستقیم هستند، علاوه بر این تمامی فضاهای اصلی و فرعی (سرویس‌ها، انباری، رختشویخانه و …) دارای نور و تهویه طبیعی هستند.

سازه ساختمان به جهت مقرون به صرفه بودن، از بتن مسلح با سقف تیرچه بلوک است. ابعاد ستون‌ها به نحوی طراحی شد که تماماً به وسیله دیوارها محاط شده و هیچ ستونی در فضای داخل مشاهده نشود. به دلیل حفظ پیوستگی نما و پرهیز از پیچیدگی سازه‌ای، در تراس‌های شرقی و غربی، بازشوهای سقف با حفظ تیر و ستون‌های اصلی ایجاد شد.

امکان تهویه‌ طبیعی کلیه‌ فضاهای اصلی در فصل‌های مناسب سال وجود دارد. در فصل‌های گرم، به دلیل بالابودن دما و رطوبت هوا، استفاده از سیستم‌های مکانیکی برای تهویه مطبوع اجتناب‌ناپذیر است، لذا با استفاده از آن، به این امر پاسخ داده شد.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:ویلای درخت سیب خانه باغی ایرانی در دل دماوند!
بازسازی خانه شصت ساله الفت در تهران که دل شما را می برد! 
ویلای افشاریه کرج، الهام از باغ ایرانی
بازسازی خانه دکتر دربهشتی با معماری اصیل ایرانی!
آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران!
بازسازی خانه ای در مصر و معماری کویری ایران
ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی

منبع:معمار ایرانی؛  گردآوری شده در تحریریه چیدانه
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر